Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » z21 kimenő feszültség
z21 kimenő feszültség
Témaindító: dodo, idő: Dec 30, 2020
Témakörök:

Lapozás   1/1
(#63842) dodo hozzászólása Válasz Dec 30, 2020
Sziasztok,

Nemrég óta vagyok a fórumon, ezért lehet, hogy már volt téma, de a kereső nem adta fel.

Z21 start-tal kapcsolatos problémákra egyszerűen nem találok olyan fórumot, ahol lehetne érdemleges infót találni. Esetleg tudtok ilyen forrást?

A mostani problémám, hogy a mérésem alapján a z21 kimenő feszültsége kb 6,8V (DC). Persze mivel ez DCC, ezért sima multimeter nem ad pontos értéket. Elvileg az mondja, hogy a bemenő feszkó alatt 1 V-ot ad ki. A normál táppal 18V a bemenő, tehát 17V-nak kellene lenni. Viszont ezzel egy 3-as elágazású váltót nem tudom biztonságosan kapcsolni. Egyik irány megy, a másik irányba berreg, de nem kapcsolja át. Ezért gyanús, hogy nincs a kimenőn 17V. Ha a bemenő tápra ráteszek 24V-ot, akkor jobban kapcsol (ámbár ez sem mindíg tökéletes, ekkor kb 9,5V-ot mérek a kimeneten). Közvetlenül tápegységről kb 20V-nál stabil a kapcsolás (két 3-as váltóval (Fleischmann N) próbáltam, egyik gyári kapcsolós, a másikra én tettem rá a reléket).

Valami ötlet, tapasztalat?

Köszi
(#63844) etwg válasza dodo hozzászólására (#63842) Válasz Dec 30, 2020
Pedig van itt egy DCC topik!!!

Hát nagyon mellé mérsz.
A DCC váltoáram azaz ACban kellene mérni, de az sem tul jo, mert a müszerek rendszerint effektiv értéket mutatnak, ami a mért csucsfeszültség kb 3/4-e.
Pontos mérés az lenne, ha egy Graezt kapcsolnál a müszer elé és az DC állásban a DCC - 1,2 V- t mutat.
Semmiképp ne legyen a DCC feszültség TT/N ben több, mint 14 V, H0-ban lehet 1-2 V-l több. ( azaz a müszeren 12,8-14,8 max mérhetsz a graetz után).
Ha a válto erre nem kapcsol, akkor kuka vagy helyi táplálás kell ( nem a DCC-böl vett árammal, hanem extra külsö táppal.)
(#63845) dodo válasza etwg hozzászólására (#63844) Válasz Dec 30, 2020
köszönöm a gyors választ! azt gondoltam, hogy ez nem valódi DC, mert kapcsolgat és nem is valódi AC, de mivel stabilan ezt mérem DC-n, ezért esetleg akinek van z21 start-ja és már kimérte Graetz híddal illetve nélküle az megmondhatja, hogy ez így normális és tényleg a váltókkal kell foglalkozni.
(#63846) etwg válasza dodo hozzászólására (#63845) Válasz Dec 30, 2020
A DCC-ben elvben sem igen mérhetsz 6,8V egyenáramot. Ez egy meglehetösen semmitmondo adat, és lehet, hogy müszerfüggö is.
Nincs most semilyen DCC nálam kéznél, de eddig eszembe sem jutott, hogy azon egyenáramot mérjek. ( az könnyen füghet a parancstartalomtol). Azt sem tudjuk milyen müszerrel mérsz.
A sinekben ilyen jelnek kell lennie. Hogy ebböl milyen müszerrel lehet 6,8 V DC-t mérni arrol fogalmam sincs.

IMG_5098.JPG
 
(#63850) csíkosháTTú válasza dodo hozzászólására (#63845) Válasz Dec 30, 2020
A DCC sínfeszültség az bizony inkább váltófesz, mint egyen!

Egyébként van olyan multiméter, ami pontosan képes a DCC sínfeszültség mérésére. Csak meg kell nézni, hogy milyet használsz! Nálam a műhelyben egy régi Philips laborműszer van, az nagyjából pontosan mér. A fiamnak nemrégen a kínai piacon vettem 2000Ft-ért egy kézi multimétert, és kapaszkodjon meg mindenki: DCC sínfeszültséget pont ugyanannyinak méri, mint a nagy Philips (ez utóbbi kb. 80.000Ft).
Ez a kis kínai "csoda" a Flinke FK-9205A névre hallgat. A titok nyitja, hogy a műszer specifikációjában megadták, hogy a váltófeszültség üzemben milyen frekvencia tartományban mér.

De vissza a Te problémádra! A z21-ből kb 16V fog kijönni DCC-ben. Ez néha kevés lesz! De más is lehet a baj! Hány ponton táplálod be a pályát? Nincs messze a bekötési ponttól az a váltó?
Mérni is tudsz, a következőket kell tenned!
1: Kapcsold a műszeredet AC feszültség mérésre, és legalább a 20V-os tartományba.
2: Mérd meg a bekötési pontnál a sínfeszültséget! Nem érdekes, hogy mit mutat, lehet, hogy túlcsordulsz, és 22V lesz az eredmény.
3: Nézd meg, hogy mennyit mérsz a váltó sínjein? Ugyanannyit?
A: Ha igen, akkor jön a negyedik pont.
B: Ha nem, és kisebb, akármennyivel is, akkor komoly érintkezési hiba/hibák vannak a sínmezők összekötéseinél. Kilazult, vagy oxidos sínpapucsok. Ezt rendbe kell tenni, csak utána léphetsz tovább!
4: Most ismételd meg a mérést úgy, hogy le is terheled a pályát a problémás váltónál! Mondjuk tegyél rá egy mozdonyt, adj neki menetparancsot, de fogd meg, hogy ne menjen el, hanem kaparjon egy helyben. Ha csak egy ponton van betáplálva a pályád, akkor bizony kisebb feszültséget fogsz mérni!
Még egyszer! Nem a mutatott érték a lényeg, hogy a különbség a két érték között a betáplálási pont, és a problémás váltónál mért érték között!

A sínek, és az összekötő papucsok okozta átmenti ellenállás a bűnös! Ezek miatt nagy áram esetében leesik a feszültség, és a váltó tekercseibe nem jut így elegendő teljesítmény, ezért nem tud átállni.

A régi tankönyvek is írták, és ez érvényes minden modellpályára, akár analóg, akár digitális: Legalább 2m-ként be kell táplálni a pályát!
(#63851) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#63846) Válasz Dec 30, 2020
Dehogy nem!
Hibás központ, vagy booster esetében!


(#63853) csíkosháTTú válasza dodo hozzászólására (#63842) Válasz Dec 30, 2020
Jééézus!

Most olvasom: N-ben fel ne vidd a feszültséget 14V fölé!!!!
Egy Fleischmann motor 15-16.000Ft, ha van egyáltalán! Plusz a leégett dekóder is legalább egy tízezres!


(#63855) Lazsi válasza csíkosháTTú hozzászólására (#63850) Válasz Dec 30, 2020
Lehet, hogy egyszerűbb lenne azt megnézni, hogy ha a váltóhoz közel van a betáplálás, akkor is problémát jelent az átváltás.

3-as elágazású váltó. Ennek ugye 3 állapota lehetséges.
Mit jelent az "Egyik irány megy, a másik irányba berreg, de nem kapcsolja át." ?
1. A középállásból jobbra és vissza megy, de balra nem megy / balra és vissza megy, de jobbra nem megy?
2. A középállásból jobbra megy, de nem megy vissza középállásba / balra megy, de nem megy vissza középállásba?

Ha a DCC jelről megy a váltó, akkor akár a váltódekóder is lehet hibás. Próbáld felcserélni a két irány tekercseit! Ha a hiba változatlan helyen jelentkezik, akkor a tekerccsel lehet gond, vagy a bekötésével. Ha a hiba másik helyre kerül, akkor a dekóderrel.

Ha meg nem a DCC jelről megy, akkor a váltó tekercsének mindegy mekkora a DCC jel feszültsége...
(#63859) csíkosháTTú válasza Lazsi hozzászólására (#63855) Válasz Dec 31, 2020
A leírtak alapján a sínből jön a váltódekóderbe minden.

Persze, úgy is meg lehet nézni, hogy a központból odaviszünk két szál drótot közvetlenül, és úgy nézzük meg. De tanulni sem szégyen, ha már mérünk valamit, mert segít megérteni!


Boldog Új Évet Kívánok!
Lapozás   1/1
Frissek
  2021. Ápr, 20. Kedd
19:09:56
  Jelenleg 21 fő olvassa az oldalt
Hirdetés