|
Fordítókorong, tolópad
|
Témaindító: FriTTz, idő: Ápr 13, 2013
Témakörök:
|
|
(#70014) Gabi válasza etwg hozzászólására (#70010)
|
Válasz •
|
Aug 28, 2024 |
|
Na, jó. Tegyük most már tisztába a dolgot. Egyrészt a fordítókorong vízszintesen mozog, tehát nem hat rá olyan erő, mint a toronyóra mutatójára 9 és 3 óra állásban.
Egy hirtelen talált léptetőmotor adatlapja 0,2 fok pontosságot ad meg. Ha feltételezzük, hogy egy lépés 1,8 fok, és ez 20 centis hídon 3,14 mm hibát okozna, akkor a 0,2 fok 0,35 mm-es hibát okoz a híd peremén direkt hajtás esetén. Szerintem a valós léptetési hiba ez alatt marad, az áttétel és/vagy a mikrolépés ezt tovább tudja csökkenteni. A fix vágányok fektetési pontossága ezzel bőven összemérhető a motor javára.
(Most remélem nem kezdünk bele abba a körbe, hogy 10 lépésnél ez 3,5 mm hiba lesz, mert akkor nincs miről tovább beszélgetnünk.)
|
|
(#70015) Gabi válasza etwg hozzászólására (#70012)
|
Válasz •
|
Aug 28, 2024 |
|
Nem csak az újakban, hanem már a 20 évvel ezelőtti nyomtatókban is ez a technikai megoldás volt. Legalábbis a tintasugarasokban, a mátrixokban léptető volt.
Olyan gépeket javítok, ahol megtalálható mindkét megoldás: DC motor enkóder tárcsával és léptető motor enkóder tárcsával.
Vajon miért bonyolították el ennyire? Többfajta motor, vezérlés egy gépen belül.
Érdekes módon, ahol gyors és nagyobb mozgásokra van szükség ott DC motor van, ahol lassabb, kisebb mozgásokra ott léptető van beépítve. Egyik erre alkalmas, a másik arra.
A nyomtatónál is a nagy sebesség igény miatt van DC motor, nem azért mert pontosabb lenne a léptetőnél, amire szintén lehet enkóder tárcsát tenni. Ha belegondolsz egy ilyen DC motor vezérlése sokkal bonyolultabb, mint egy sima léptetőjé.
|
(#70016) etwg válasza Gabi hozzászólására (#70014)
|
Válasz •
|
Aug 28, 2024 |
|
Nem ěrted a dolgot csak kotyogsz. Ha a hid teljesen akadály nélkül es pehely könnyen forog akkor meg van az a 0,35 mm pontatlanság a (200 mm átmérönél), nagyobb átmérönél nagyobb lesz.
Csakhogy a hid alá is van támasztva ( peremsin 4 kerékkel) és lehet rajta egy fél kilos mozdony is, akkor a rotor pontosan akkor fog megállni amikor a mágneses tér ereje megegyezik a forgás veszteségeivel. És ez már nem biztos, hogy belefér a 0,2 fok pontosságba.
Ezzel lehet még szorakozni, megnövelni a tekercsáramot, ami akár tüzforrová is teheti a motort ezért extra beavatkozás kell, mikor kapcsolod le a motoráramot. A mikrolépést felejtsd el mert az csak akkor használhato, ha a motor szinte állandoan forgásban van a korong meg nem ilyen.
De abba is hagyom, csak épitsetek azután majd lássuk mire jutottatok. |
(#70017) Gabi válasza etwg hozzászólására (#70016)
|
Válasz •
|
Aug 28, 2024 |
|
Nos, igen, a tények makacs dolgok, nehéz velük vitatkozni, mikor valaki alá is támasztja adatokkal a kotypgását, nem csak a levegőbe beszél toronyóra hasonlatokkal.
Most már persze jön a hosszabb híd, meg az egyéb kinetikai gondok. Kifelejtetted a mágneses észak és ha valaki csúnyán néz a hídra mechanikai hatását megemlíteni.
Mindenbe be lehet magyarázni, hogy nem lesz lehetséges...
Már vártam, mikor jön az, hogy kotyogás meg hozzá nem értés, mint érv.
A tűz forró motoron, meg a mikrolépésen már csak nevetek, ezen elvek alapján már nagyon sok minden nem működné a valóságban, ami valahogy mégis működik. (Riogatásnak jó, mint a többi említett dolgod.) |
(#70018) etwg válasza Gabi hozzászólására (#70017)
|
Válasz •
|
Aug 28, 2024 |
|
Nem jon a daru, mert az már vár a sok duma helyett. Épitsd meg és szenvedd ki az eredményt..
Jo munkát.
Okoskodásaal Dunát lehet rekeszte i. |
(#70379) TT.F.J. hozzászólása
|
Válasz •
|
Kedd, 1:30 |
|
Üdvözlők mindenkit.
Mint már említettem pár héttel ez elött, saját gyártású fordító korongot csinálnék .Egyelőre analog kivitelben.
A kérdésem, ha később digitalizálni szeretném egy léptető motorral, akkor a kiállások csak egyforma szögben történhet pl. 15.fok. ,vagy lehet közötte más eltérő pl. 23.foku kiállás is. Vagyis a léptető motort belehet állitani különböző fokok megállítására?
Köszönöm a hozzáértok válaszát. |
(#70380) etwg válasza TT.F.J. hozzászólására (#70379)
|
Válasz •
|
Kedd, 9:28 |
|
Alapbol nem. Hidd ell még az egységes kijáratokkal is gondban leszel nem meg a változokkal. |
(#70381) Frankye válasza TT.F.J. hozzászólására (#70379)
|
Válasz •
|
Kedd, 10:28 |
|
Az esetleg megoldható, hogy ne egy, hanem két, három (egész számú többszörös) kiálláshoz forgasd a korongot, de ez is felvet néhány problémát. Magyarán: ha egy kijárat pl.10°-nál van, és mindegyik között ekkora a szög, akkor az némi trükközéssel megoldható, hogy a mondjuk 30° után ne 40, hanem 50°-nál álljon meg legközelebb. |
(#70382) etwg válasza Frankye hozzászólására (#70381)
|
Válasz •
|
Kedd, 19:26 |
|
Elvben minden megoldható,ha tudnánk milyen hajtási es vezérlési változatot választott. Persze egyik sem leányálom. |
(#70386) asch válasza TT.F.J. hozzászólására (#70379)
|
Válasz •
|
Sze, 14:54 |
|
Akármilyen szögben jöhetnek a kiállások. A lényeg az, hogy a motor 1 lépése, plusz a kotyogás összesen kevesebb legyen, mint amennyi hibát megenged a síngeometria.
Úgy valósítanám meg, hogy:
* Kell egy fix 0 pont. Ezt egy optikai jeladó határozza meg. Ennek a pontossága jobb kell, hogy legyen mint a motor 1 lépése, akkor mindig meg fogja találni ugyanazt a lépést. (Mivel a motor fixen van rögzítve, ezért a lépések mindig ugyanoda fognak esni.)
* Innen számoljuk, hogy hány lépést tettünk meg.
* A vezérlőnek van egy manuális módja, amikor 1 lépés pontossággal bárhová léptetheted kézzel gombokat nyomogatva. Ezzel bekalibrálod, hogy melyik lépésnél van a kijárat. Amikor pontosan a helyén van, akkor elmented (gombnyomás), hogy ez az egyik kijáratod, a processzor megjegyzi.
* Ha valóban nincsen kotyogás és kellően pontos a motor, akkor minden alkalommal teljesen pontosan ugyanoda fog beállni a rendszer, nem kell újrakalibrálni, csak ha elmászik a 0, vagy a szíjhajtás, vagy odébb teszel egy sínt. De ezek nem tudnak elmászni elvileg.
A motorra talán a múltkor is írtam, hogy én egy 3d nyomtatóból venném a motort és a meghajtó áramkört. De ha nem kell mikrolépés, akkor nem kell extra vezérlő, csak néhány H-híd. És egy Arduino (vagy hasonló) mikrokontrollerre írnám meg a vezérlőprogramot.
A programozást továbbra is vállalom ingyen, ha a határidővel nem sürgetsz durván. |
(#70387) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Sze, 22:56 |
|
Azért az nem tul modellhü, a nagyvasuton sincsenek összevissza a kijáratok. Eleve eldöntik hány kell ( mondjuk 32) akkor annyi lesz egymástol egyenletes távolságban ( ahhoz gyártatják le a zárlemezeket, legfeljebb nem használják mindet. Pl. a rotunda oldalon minden kijáratnál van sin és megy be az épületbe. Azon kivül meg ahhoz a kijárathoz vezetnek sineket amelyik kell a üzem igényeihez. ( Salakozo, homok állomás, szenezö, üzemanyagtöltök stb.) |
(#70388) asch válasza etwg hozzászólására (#70387)
|
Válasz •
|
Csü, 16:18 |
|
Igen, ez jogos, a szögeket esztétikusra és valósághűre kell beállítani. Én csak úgy értettem, hogy a működőképesség szempontjából szerintem lényegtelen, mert úgyis digitálisan kell kalibrálni a rendszert végül.
Az viszont fontos, hogy ugyanabban a vízszintes síkban és egyenesben legyen, mint a sín akkor amikor a korong pont jó irányba mutat. |
(#70389) etwg válasza asch hozzászólására (#70388)
|
Válasz •
|
Csü, 16:55 |
|
|
(#70395) TT.F.J. válasza asch hozzászólására (#70388)
|
Válasz •
|
1:55 |
|
Igen jól értetted, a működő képesség szempontjából kérdeztem. Elsőnek nem jól mértem ki a 15.fokos szöget körkörösen ,ezért volt ez a fura kérdésem. Most már sínen vagyok, pontosan kijött a 24 kiállási lehetőség. Analógnál fontos hogy párosan jöjjön ki a kiállás, mert igy könnyebb a 180 fokos mozdony fordítás.
Köszönöm a nagylelkű ajánlatodat ,de még nagyon szerény a digitális tudásom. Minden bizonnyal még lesznek kérdéseim. |
|
|
2024. Okt, 04. Pé 23:35:28 |
|
Jelenleg 25 fő olvassa az oldalt |
|
|