Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » [OFF] Pihenő vasutasok
[OFF] Pihenő vasutasok
Témaindító: Topi, idő: Jún 28, 2010
Témakörök:

Lapozás       72/72
(#63256) etwg hozzászólása Válasz Szept 7, 2020
Ilyet láttatok már:


IMG_4851.JPG
 
(#63257) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63256) Válasz Szept 8, 2020
Garratt mozdonyra gondolsz vagy az Afrikai szavannára?
(#63258) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63257) Válasz Szept 8, 2020
Mind a kettöre!


Amugy manapság már zöldebb a környék.

IMG_4853.JPG
 
(#63260) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#63258) Válasz Szept 8, 2020
Bezzeg régen még a mozdony is kékebb volt...
(#63261) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#63260) Válasz Szept 8, 2020
Van piros is meg zöld is. Érdekes modon az utobbi 40 évben rendbe tettek vagy féltucat mozdonyt....( és több szinüre festették).
(#63262) róbertke hozzászólása Válasz Szept 8, 2020
etwg itt van egy klassz kép, mindjárt kettő Beyer-Garratt mozdony Dél-AÍfrikából ...

Garratt%20En...jpg
 
(#63263) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63262) Válasz Szept 8, 2020
Sajnos ilyen nagy Garrattok már csak azon a vidéken vannak. Az általam berakott képek is ott készültek ( sajnos nem én fényképeztem öket ).
Egyet sikerült Ausztráliában is menetképessé tenni, de arrol nem igen hallani.
A kisebbek ( keskenynyomközüek) meg már, mind Walesben vannak.
Két három szobormozdony ( kb ekkora méretüek még Indokinában vannak Thaiföldön láttam kettöt. ).
(#63264) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63263) Válasz Szept 8, 2020
Egy kis anekdota:
1981-85 között jártam Pécsett a Gépipariba. Az akkori tanárom őszi tanévkezdés után bemutatott egy általa készített kisfilmet. Szuper 8 felvételt. Kint nyaralt az akkori NSZK-ban. Az egyik filmrészletnél megállította a vetítést.
- Aki kitalálja, hogy hol voltam a következő filmrészletnél, az kap egy 5 -st!
Tovább ment a film, egy gőzmozdonyt raktak össze. Osztálytársnőm Emese a sötétből: - Ha a Kazi eltalálja, nem kaphat jegyet! (Hatalmas nevetés).
Tanár úr: - Na fiam?
Én: - Garratt mozdonyt raknak össze a Henschelnél!
T: - Hát ez eszméletlen!
Emese: - Gyere ide eszméljünk együtt!
Elszabadult a pokol az osztályban ...
Mint kiderült Namíbiának készült .....
erwg meddig gyártották ezeket a gépeket vagy ez a te általad említett felújítás lehetett?
(#63265) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63264) Válasz Szept 9, 2020
Jo sztori!

Ezek a behemot Garrattok aránylag uj mozdonyok a többség 1940 után készült, a müködök többsége 1950 után. Miután legalább 2x annyi nagynyomásu csatlakozás kellett mint a Mallethez nem volt egyszerü a kivitelezése. Ráadásul a kazánhuzat is nagyon kemény dio volt.
Keskenynyomközü (<1000 mm) kivitelben még elmentek ott nem volt igény kimagaslo teljesitményre. Ezek többsége már nincs Afrikában, valamelyik europai muzemvasuton vannak üzemben ( Wales, Franciaország).
Ezek a hatalmas mozdonyok a kapnyomtávra készültek (1067mm) kivétel Ázsia ahol 1000 mm-s volt a "normál" nyomtáv. Nem is tudom készült-e ilyen mozdony 1435 mm-s nyomtávra ( lehet, hogy a brit szigeteken volt ilyen).
A jelenleg müködö afrikai mozdonyokat a politikai cirkuszok után, 1980-s években lettek felujitva, nemzetközi segélyekböl (USAID). Sokáig kétes volt kik is a tulajdonosai, hiszen az országok tucatjai tüntek el ujak keletkeztek. Ki emlékszik még a Rhodéziákra, Kongokra, Mozambikra, Tanzániára stb.
A képen láthato az egyik mozdony táblája meg az info, hogy miböl lett felujitva.

Most jutott az eszembe a legujabb - igaz keskenynyomközü (500 mm), 2006-ban épült a Tüzföldi valamikori börtönvasutra - ma muzeum Argentinában.

IMG_4859.JPG
 
(#63266) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63265) Válasz Szept 9, 2020
Argentine North Eastern Railway (4 ft 8 1⁄2 in (1,435 mm) gauge): seven 2-6-0+0-6-2 locomotives built 1925–1927 and three 4-4-2+2-4-4, built 1930
Entre Rios Railway (4 ft 8 1⁄2 in (1,435 mm) gauge): five 2-6-0+0-6-2 and five 4-4-2+2-4-4, built 1927
De készűlt az Orosz széles nyomtávra és az Indiai 1.676mm -re is +(Spanyol, Argentin, Bengáli)
Szóval 1.676mm -től lefelé minden méretben megtalálható volt a világon.
Ausztrál 6029: Tavaly felrakott videó szerint még működik Dél-Kelet Ausztráliában;
(#63267) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63265) Válasz Szept 9, 2020
5 Garratt mozdonyok a Világon
5.1 Afrika
5.1.1 Algéria
5.1.2 Angola
5.1.3 Botswana
5.1.4 Kenya, Tanzania és Uganda
5.1.5 Mozambik
5.1.6 Rhodesia / Zimbabwe és Zambia
5.1.7 Sierra Leone
5.1.8 Dél-Afrikai Köztársaság
5.1.9 Szudán
5.2 Ázsia
5.2.1 Burma
5.2.2 Ceylon (új: Sri Lanka)
5.2.3 India
5.2.4 Irán
5.2.5 Mauritius
5.2.6 Nepál
5.2.7 Siam (Thailand)
5.2.8 Törökország
5.3 Ausztrál-Ázsia
5.3.1 Új Dél Wales
5.3.2 Queensland
5.3.3 Tasmánia
5.3.4 Victoria
5.3.5 Új-Zéland
5.4 Európa
5.4.1 Hollandia
5.4.2 Spanyolország
5.4.3 Egyesült Királyság
5.4.4 USSR
5.5 Észak Amerika
5.5.1 USA
5.6 Dél-Amerika
5.6.1 Argentina
5.6.2 Bolivia
5.6.3 Brazilia
5.6.4 Kolumbia
5.6.5 Peru
(#63268) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63266) Válasz Szept 9, 2020
Annyira nem követem a Garratt történetet. Az tény, hogy egyetlen müködö 1435mm-sröl tudok (az ausztrál 6029. - Beyer Peacock 1954, felujitva 2014). ( meg van két H0-ás modellem. ).
Normál nyomtávon már nagyon régen elvesztette az elönyeit, igy csak a hátrányok maradtak.:
(#63269) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63265) Válasz Szept 9, 2020
Amikor Namíbiát megszállták az apartheid dél-afrikaiak, vitték (lopták, rabolták) az ásványkincseiket vonatszám, de még nem volt 50Kv -ra villamosítva, akkor netán a Garratt mozdonyaikat használhatták? Az a múltkor felrakott kétmozdonyos kép nem éppen Namíbiában készülhetett?
(#63270) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63269) Válasz Szept 9, 2020
Attol függ, hogy hol. Más akkoriban nem igen volt. Szereztek valahol amerikai/ausztrál/brazil dieseleket ( mind majdnem ugyanaz), de azok métertömege igen nagy volt az akkori felépitményhez ( gyakoraltilag ma is ezzel szenvednek. ). Volt még néhány klasszikus könnyü gözmozdony, de azokkal nem igen lehetett nehéz vonatokat hurcolni. Állitolag azokbol a kisebb gözmozdonyokbol is van néhány felujitva.
(#63271) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63270) Válasz Szept 9, 2020
Namíbiánál ott van egy nagy sivatag, azt ahhoz kell egy mozdonyhoz + víztartály kocsi, amit nagyon észrevenni a dupla Garratt -os (#63262) képen. Na majd utána nézek jobban a SAR vasútról szóló anyagokban.

OFF Mivel itthon nagyon ritkán lehetne még börzén is beszerezni BN tartálykocsit, kénytelen leszek egy kiszuperált Mehanot zöld/feketére átfesteni. Jól fog mutatni a BN zőld és a CB&Q piros között ON
(#63272) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63271) Válasz Szept 9, 2020
Szerintem az a kép egy rendezett jelenet, nem hiszem, hogy valaha is ennyire bonyolitották ott a vontatást - dupla mozdony dupla személyzet két tartálykocsi - nuku kommunikácio a két mozdony között. Sokkal egyszerübb megosztani a vonatot és két menettel felvinni a dombra.
(Rendszeres üzem igy biztos nem volt, a kivételhez meg ott kellett lennie "véletlenül" a fényképésznek. (Akkoriban ez még nem ugy ment, mint manapság, hogy mindenki zsebében ott lapul az okostelefon - föleg nem a sivatag kellös közepén).
Ahogy hallom az egész vidéken egyetlen sivatagi hotel van - lodge (a következö több napos távolságban vagy orányi repülés). Igy nem igen van a vidéken bámészkodo fotográfus.
(#63318) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63272) Válasz Szept 15, 2020
Ma jött meg a válasz: Ausztrál 6029 Garratt gép a mai napig működőképes és a Sidney -től 122 Km -re található Moss Vale -ban megtalálható.
(#63319) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63318) Válasz Szept 15, 2020
Nem a mai napig, hanem ujra müködöképes 2014-ben egy roncstelepröl szedték össze. Szépen meg is csinálták.
(#63344) etwg hozzászólása Válasz Szept 23, 2020
Ime a világ legujabb gözmozdonya sem mehet már ki a nyilvános pályára, ha nincs a vonat végén egy diesel.

A Tornado Liverpoolnál
(#63347) etwg hozzászólása Válasz Kedd, 9:14
Amerikai vasuti szolgáltatás amerikaiul.
Az Amtrak eddig sem volt nagyon a feladata magaslatán, ha jol emlékszem az utolso évtizedben egyetlen távolsági vonata sem ért pontosan célba.
Hogy ez még rosszabb legyen a nyáron bejelentették, hogy a covid miatt a napi tavolsági vonatok menetrendjét háromhetesre redukálják. Azaz azok a vonatok, amik eddig naponta indultak legalább egy napos utjaikra, ezentul 3 hetente lesznek inditva. A Trains szerint azonban az Amtrak elfelejtette megmondani pontosan melyik vonatokat érint ez, meg azt sem, hogy mikortol érvényes az uj menetrend. Csak az áremelések lettek azonnal bevezetve.
Szoval ma az a helyzet, hogy az utas csak akkor tudja meg, hogy indul-e a vonat és célba is ér, ha elkezdi megváltani a jegyét. A Trains szerint a computer gyakran válaszol ugy, hogy válasszon egy más dátumot, vagy a járat egy része kiesik. (Amtrak sok olyan vonatot járat, ahol az egyenes kocsit menet közben a csatlakozo állomásokon más járatokhoz kapcsolják igy most könnyen lehet, hogy a vonat elindul a cél felé, de utközben a másik csatlakozo vonat nem megy, igy ott az egyenes kocsik állva maradnak, azaz a célt nem érik el). Olyasmi, mint buszhelyettesités az USA-ban ismeretlen.
(#63348) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63344) Válasz Kedd, 12:17
Nagyon helyes! Kímélni kell az öregeket ....
(#63349) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63347) Válasz Kedd, 12:50
Nemrég küldtem pár képet egy haveromnak, amiken AMTRAK szerelvényt más társaság gépe is vontat.
Előzmény:
:-Nyafizott, hogy nem tud beszerezni a vonatához EMD F40PH gépet. Rákérdeztem melyik festési korszak és már röpültek is a D&RGW/Conrail/NS gépekkel feltúningolt AMTRAK fotók ...
(#63350) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63349) Válasz Kedd, 13:47
Idézet:
„amiken AMTRAK szerelvényt más társaság gépe is vontat. ”

Bizonyára utban volt, igy el kellett huzni a francba.....
(#63351) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63350) Válasz Kedd, 16:39
Mivel indoklás nem volt a képekhez, én is gondolkoztam ezen ..
- Ha csak 1 AMTRAK gép volt akkor tiszta sor, lerobbanhatott és valahogy el kellett vinni az utasokat is.
- 2 gépnél melyből csak D&RGW -és előfogatost láttam, a Colorado völgyén való átkelést biztosíthatta. Aztán a valódi ok teljesen más lehetett, nem tudom ....
(#63352) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63351) Válasz Kedd, 16:54
Lehet, hogy Coloradoban ki sem engednek az állomásrol egy vonatot egyetlen mozdonnyal. Ott komoly emelkedök vannak és járhatatlan terep, azaz ha ott valami történik, akkor napokra megáll minden.
(#63354) etwg hozzászólása Válasz Sze, 19:36
Egy világujdonság.

A szomszédos Ausztriában villamositották a közismert Erzberg nyilt vasércbányát.
Na nem a valamikori fogaskerekü vasutat, hanem azokat a 100 t vasércet cipelö gumikerekü aproságokat amik ott dolgoznak.
Elöször felépitettek egy 500 m hosszu probapályát és átalakitottak egy Liebherr dömpert. ( azok amugy is dieselvillamos átvitellel müködtek).
A sikeres tesztek után villamositottak 5 km hosszu pályát és még 6 jármüvet alakitanak át ill rendelnek ujakat. Az elektromos áramot a saját vizierömü szolgáltatja. A vállalat ezzel az átalakitással évente 3 mill liter dieselüzemenyagot sporol meg és nem éget el, amivel a klimajavitáshoz is hozzájárul.

Fotos: G. Mackinger

IMG_4888.JPG

IMG_4889.JPG

IMG_4890.JPG
 
(#63355) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63354) Válasz Sze, 20:57
Mi ebben az újdonság? 50 évvel korábban ezt már megcsinálták a Szovjetek BELAZ dömperekkel
(#63356) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63355) Válasz Sze, 22:24
Csupán annyi, hogy egy-egy ilyen dömper 100t anyagot mozgat, és "csupán" 900 kW-nyi teljesitményt igényel.. ( mekkora motor volt a Belazban? - ebben a Liebherrben talán az ablaktörlö motor is nagyobb). És azt a teljesitményt át kell tudni vinni a felsövezetéken..( egy troliban 1 motor van ebben a csöppségben meg minden keréken van egy - igaz AC motor, de nagyobb mint a modern trolikban).
(#63357) Frankye moderátori válasza etwg hozzászólására (#63354) Válasz 6:12
A duplikátum másik példányát töröltem.
(#63358) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#63354) Válasz 9:04
Kb. fél éven belül láttam valahol, (és sajnos nem tudom visszakeresni, hogy hol... de talán a testvéroldalon - HE) egy olyan megoldást, ahol akkus dömperek szállítottak nyersanyagot "ingyen". Ugyanis egy magas helyről kellett lefelé fuvarozni, és lejtmenetben, megpakolva több áramot termelt, mint amennyit felhasznált üresen felfelé.
(#63359) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#63358) Válasz 10:15
Általában ebben a bányában is ez van. ( nézd meg a weben hogy néz ki). Vagy 20 emelet van a hegybe vájva és onnan hordják le a közetet. Lehet, hogy müködne, de azért 900 kWh-t akkuban tárolni nem egyszerü. Egy fordulat ha jol emlékszem közel 1 ora. Ráadásul fenn a bágernél gyakran kell manipulálni a dömperrel, ami pontosan abban a fázisban van, amikor az akku az utolsokat rugja.
Erre remekül passzol a minap hallott vicc.
Mi a közös az e-autoban meg a hasmenésben.
Mind a kettönél imádkozol, hogy hazaérj.


Közben körülnéztem a Weben. Volt már több ilyen kisérlet az USA-ban, Zambiában meg Namibiában is. (Ott még nagyobb dömperekkel, meg komolyabb felsövezetékkel, de mind megszünt). Az irások szerint strukturaváltás stb miatt, sehol egy szo sem arrol, hogy volt-e gond a gépekkel
(#63360) etwg válasza Frankye hozzászólására (#63357) Válasz 10:15
Nem tudom miért jelent meg duplán. Kösz!
Lapozás       72/72
Frissek
  2020. Okt, 01. Csü
16:42:43
  Jelenleg 22 fő olvassa az oldalt
Hirdetés