Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » [OFF] Pihenő vasutasok
[OFF] Pihenő vasutasok
Témaindító: Topi, idő: Jún 28, 2010
Témakörök:

Lapozás       65/65
(#56204) etwg válasza sunocske hozzászólására (#56202) Válasz Máj 14, 2017
Pontosan erröl van szo. Nálunk tünt el a mozdonyvezetö univerzális értelme, hirtelen lett motirvonatvezetö meg ki tudja mi.
A cseheknel a strojvedouci, még egyszerübb a fira, ( németeknél Lokführer) mindenkire érvényes, aki bármilyen vasuti jármü vezetöállásában dolgozik.
(#56205) Frankye válasza etwg hozzászólására (#56204) Válasz Máj 15, 2017
Idézet:
„Nálunk tünt el a mozdonyvezetö univerzális értelme, hirtelen lett motirvonatvezetö meg ki tudja mi.”
Ez azért így nem teljesen pontos. Valóban bejött új munkakör(család)ként a motorvonat vezető, de a mozdonyvezető is megmaradt.
(#56208) etwg válasza Frankye hozzászólására (#56205) Válasz Máj 15, 2017
Ez rendben, de a szakforumokon mindenki rendszeresen beleköt, ha a nem helyes kifejezés jelenik meg....
(#56236) sunocske válasza etwg hozzászólására (#56208) Válasz Máj 18, 2017
Inkább a mozdonyvezető =/= vonatvezető kérdéskörben szokott kitörni a lázadás
(#56291) diginewl hozzászólása Válasz Máj 25, 2017
Tiszteletem!
Ide írom, mert nem terhelném ezzel a gondolattal a topikokat.
Régóta olvasgattam a CsíkosMester Nyák leírását, de mindig bonyolultnak tűnt az egész (levilágítás, stb.)
Aztán elkezdtem a vasalásos nyák rajzolattal foglalkozni, de ezt nem sikerült tökéletesen kivitelezni. Szakadás mindig volt.
Lásd itt
Gondoltam egy nagyot, és vettem egy Positív20 lakkot Az eredmény alul látható, ez a második próbálkozásom. Az elsőt levitte a rosszul kiszámított előhívó (0,7% NaOH oldat helyett 7%-ost készítettem, ez gyönyörűen leszedte az összes lakkot.... )

Szokásomhoz híven, itt is több lépésben módosítottam az eredeti Csíkos féle leírást, de talán így sikerül közelebb hozni az "outsiderekhez" ezt a nyákkészítési módszert.

A levilágítás talán a legnehezebb technikai feltétel. Ez tartott vissza az egésztől eddig engem. Szerintem ezt mindenki túlbonyolítja - feleslegesen.
A munkahelyemen van germicid cső. Ez főleg uv-c-t ad ki. UV A-B-C A positiv lakk, és a dry fólia is 400Nm körül érzékeny, azaz kiesik ebből a tartományból, mégis szépen levilágítható Germicid csővel is 18W 20 perc - kipróbáltam. Ezt a csövet egész nap nézegethetem, nem lesz bajom tőle, ha normál ÜVEGEN át teszem. Ha benyúlok a fénysugárba - azaz közvetlenül ér a fény - , kezem védtelenül már 5 perc alatt megkapja a MED-ed azaz piros lesz. A normál üveg, nem a kvarcüveg, az UV sugárzások óriási részét kiszűri. Aki üveglappal fedi le a pozitív lakkozott felületet, pont a legfontosabb hullámhossztól fosztja meg a lakkot.
Ezen felbuzdulva a levilágításra egy halogén lámpát is kipróbáltam (amihez azért jóval könnyebb és egyszerűbb hozzájutni, mint az uv-led stb-hez), aminek az elejéből kiszedtem az üveglapot. A halogénnek van az UV tartományban is bőven kibocsátása (tulajdonképpen csak láthatóban sugároz keveset... ). Ez 150W-al nyomja, kb 50 cm- távolságtól már nem melegíti fel a felületet. 18 perc levilágítás után az eredmény alul látható. A maszk leszorításához 1mm-es plexit használtam, amin gyárilag nincs UV védő bevonat.

Maszknak egy laminálófóliát használtam, amit simán lézernyomtatóba beledugtam, és rányomtattam a rajzot.

Ezekkel az egyszerűsítésekkel talán másnak is megjön a pozitív lakkhoz a kedve.
(Folyamatban van Kínából egy dry fóla érkezése kemény 700Ft-ért 2m hosszban. Majd azt is kipróbálom, oda meg pont fordított maszk kell.)
Ismételten hálás vagyok az itten közösségnek!
Köszönöm a figyelmet.

WP_20170524_...jpg

WP_20170524_...jpg
 
(#56296) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#56291) Válasz Máj 25, 2017
Azért az UV LED-hez hozzájutni sem olyan nagy ördöngösség. Viszont a hagyományos üveglap valóban nem jó az UV levilágításra. Ehhez célszerűbb régi scannerből, vagy fénymásolóból bontott üveglapot használni, vagy - ahogyan Te is tetted - plexit használni.
A testvér oldalunkon (HE) rengeteg, ezzel kapcsolatos leírás, tapasztalat olvasható, mind a P20, mind a dry fólia körében, érdemes beleolvasni a témá(k)ba.
A NYÁK készítéssel kapcsolatban: Javasolnám, hogy a felületet (réz bevonat) ne csiszold fel. Helyette használj fém dörzsit (bármilyen illatszer, vagy háztartási boltban, nagyobb élelmiszer üzletben kapható) használj. Nem koptatja a felületet, nem lesz érdes, és nem utolsó sorban szebb lesz a kimaratott NYÁK. (Persze ez sem csúnya!)
Még egy észrevétel: A NYÁK tervezésekor lehetőleg kerülendő a 90°-os vezetősáv-kilalakítás. Helyette inkább - ahol csak lehet - használj lekerekítést, vagy 2 db 45°-os törést. Egy elektronikával is foglalkozó barátom mondta: Az elektronok baromi gyorsan haladnak, és az éles kanyarban kivágódnak...
(#56300) diginewl válasza Frankye hozzászólására (#56296) Válasz Máj 25, 2017
Köszönöm Frankye!
Igen-igen. A "terven" igyekszem lekerekíteni a kanyarokat, bár ebben a GHz tartományban az elektronok szerintem még meg tudják oldani ezt a kanyarodást

Olvasgattam a HE-n is. A dry fóliánál a felületre felvitel lesz nehéz, ahogy a P20 lakkal is ez a helyzet (pl.: a széleken felgyülemlik)

Tehát ez az egész nyák-olós dolog egyszerűnek tűnik, de azért valljuk be, nem annyira az. Elég összetett ez az egész folyamat, sok mindenhez kell érteni, és vigyázni a vegyszerekkel (még én is benéztem a 0,7-7% NaOH hígítást - pedig szakmabeli vagyok -, az eredmény végzetes lett! Ennél veszélyesebb, ha tömény pl 20%, hígítatlan sósavba tesszük a tömény peroxidot 33%, és utána a nyákot: hatalmas buborékképződés, habzás lesz belőle. Ezt nem próbáltam, de ez így működik, ezért vigyázni kell a kémiával!)

Nehéz a levilágítást is kitalálni, mert ezen a fotolakkon semmi nem látszott, hogy már rég beégett minden, vagy még kevés volt a fény. Csak az előhíváskor derül ki minden.

Engem az lepett meg, hogy egy többször után töltött régi nyomtatóval/tonerrel is ilyen nyákot sikerült egy maszkkal készíteni. Igaz a fénykitakarás logaritmikusan nagyobb, mint ahol semmi sincs, így elsősorban arra kell figyelni, hogy folytonos legyen a nyomat, még ha itt ott picit gyengébb is.

Hála nektek, hogy megírtátok Csíkossal a nyákkészítős cikket, azért csak kipróbáltam milyen is az. Köszönet érte!
(#56301) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#56300) Válasz Máj 25, 2017
Az elismerés mindenképpen megillet.
Ami a P20 felvitelét illeti: Igen, ezért szokták javasolni, hogy egy kb. 5-5 mm széles "technikai keret"-et hagyjunk minden oldalon. A lakk felvitelének két kényes pontja van: Egyrészt a pormentesség (mind a lakkozandó felületnek, mind a környezetnek pormentesnek kell lennie), másrészt pedig az egyenletesség.
A levilágítási időt - sajnos - csak kísérletezéssel lehet beállítani. A jó hír, hogy utána mindig ugyan annyi lesz. Ezt legegyszerűbben úgy lehet kikísérletezni, hogy egy, már előkészített (lefújt) lapra felteszed a maszkot, majd eltakarod egy részét egy átlátszatlan anyaggal (pl. egy NYÁK darab), majd ezt a takarást időről időre kíjjebb húzod. Kb. 30 másodperces időköz elegendő erre. Ezt követően előhívod, és meglátod, melyik idő volt a "nyerő". Ha netán kettő közé esik az, ami jó lenne, akkor még egy próba kell, 10-10 másodperces eltolásokkal. Szerencsére kimaratni nem kell, így a NYÁK nem vész el, "csak" a P20, de legalább a lemez megmarad...
Amikor még készítettem otthon NYÁK-ot, én a háztartási boltban kapható sósavat, és gyógyszertári hiperol tablettát használtam. Ez nem habzott, nem pezsgett, viszont kitűnően lemarta a rezet. Nem olcsó, de jó. Igaz, ez is melegszik művelet közben, és természetesen ez is tönkremegy állóhelyzetben néhány nap alatt, ezért keveset célszerű bekeverni belőle egyszerre (nem tárolható). A vasklorid oldattal szemben viszont nem fogja meg az ember bőrét, ruháját, gyakorlatilag mindent, amihez hozzáér. Egy barátom készített valami alumínium-szulfátos, vagy milyen maratószert, de ennek a pontos összetételét nem ismerem. Ha esetleg valakit érdekel, rákérdezek. Neki az bejött, mert nem fog, de nem is bomlik el.
A toner minősége valóban nem kritikus. Sokkal inkább a nyomtató! Az újabbak azért nem túl jók e célra, mert - az anyagtakarékosság jegyében - csökkentett tonerhasználatot támogatnak (sokszor ki sem lehet ezt kapcsolni!), ezért kevesebb a festékanyag a felvitt rétegben, ergo jobban átüt rajta az UV fény. A régebbi nyomtatók még nem takarékoskodtak ennyire a festékanyaggal, vagy legalább ki lehetett kapcsolni rajtuk ezt a funkciót. Ha esetleg mégis olyan lenne a nyomat, amiben apró, buborékszerű üres pöttyök maradtak, akkor hőlégfúvóval óvatosan (!) rámelegítve ezeket el lehet tűntetni.
A dry fólinálál valóban a fólia felvitele a kulcs, a többi, ha már "bejött" a levilágítás, megy, mint a karikacsapás.

Szerk.: A technológiai leírás egyedül Csíkos mester érdeme, én csak a nyelvész voltam a kérdésben!
(#56631) diginewl válasza Frankye hozzászólására (#56301) Válasz Júl 6, 2017
Egy kis adalék
Megérkezett az Aliról a műköröm UV lámpa (36W). A fóliát kb 45 másodperc alatt szépen elszínezi, azaz tényleg UV. kb. 2500Ft-ért szerintem ezzel kell kezdeni
Kipróbálásra majd hónapok múlva lesz idő - sajnos. De addig is örülök neki.
(#56636) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#56631) Válasz Júl 6, 2017
Ha pedig addig is szeretnél valamivel foglalkozni, építhetsz műkörmöt a Zasszonynak...
(#56637) diginewl válasza Frankye hozzászólására (#56636) Válasz Júl 6, 2017
Az a vicc, hogy majd ő is fogja használni, de persze pont nem erre az alapcélra, amire készült a kütyü.
Pont a Zasszonynak építek (nem műkörmöt, hanem) munkahelyet, ezért nem modellezek - de ez már nagyon offfff.
(#56672) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#56637) Válasz Júl 10, 2017
Az OFF-ban ez lenne az OFF?
(#56673) sunocske válasza Frankye hozzászólására (#56672) Válasz Júl 10, 2017
Hát ez az! Itt pont azért vagyunk megszólva, ha véletlenül vonatos témát hozunk
(#56678) Frankye hozzászólása Válasz Júl 14, 2017
Mi történt, kollégák? Mindenki szabadságon van?
(#56679) etwg válasza Frankye hozzászólására (#56678) Válasz Júl 14, 2017
Dehogy, mindenki uborkát eszik - uborka szezon van..

(Bialskobol sincs semmi olvasmány)
(#56700) etwg hozzászólása Válasz Júl 19, 2017
Az egyik amerikai forumon ujra felcsapott a vita a vasutmodellezés jövöjéröl. Egy nap alatt >100 hozzászolás és néhány érdekes informacio jelent meg.
Ez a csapat ( az egyik legöregebb, legnagyobb bázisu és mérvado a kontinensen, de sok külföldi is van a listán) részben temeti a vasutmodellezést a jelen formájában és elég megalapozott kirohanásokat cimez ugy a jelenlegi gyártok és kiadok cimére de egyben ténykedik is. A modellezeö ujságok elönybe ŕszesitik a kész termékek reklámját az alaktrész szállitok, gyártok rovására.)
Hiányolnak egy sereg épitési utmotatot - igy az uj generácioknak nincs modjuk még azt sem megtanulni, hogy hogyan fogjanak a kezükbe egy kalapácsot (szo szerint ez van az egyik a MR-hez cimzett irásban), de nemcsak a vasutmodellezésben ilyen a helyzet. Eltünt egy sereg más DIY ujság is - elektronikátol kezdve a játékgyártásig - ahonnan a korábbi generáciok ötletekhez kaptak. ( sajnos Europában sem jobb a helyzet - emlékezzünk a régi Ezermesterre meg a sok német meg angol lapra). Ma az egész amerikai kontinensen 2-3 lap van ami kézimunkára ösztönöz ( valamennyi témakörben - müszakiban mindössze 1).
A DCC-t is félhalott technologiának nyilvánitották, miután - mint minden a jelenben - átesett a kommerciális lo másik oldalára, és ma már mélyen hallgat a valamikori elönyökröl, hogy a DCC-hez alig kell huzalozás. Mint kiderült, gyakran több, mint a klasszikus DC pályához is továbbra is maradnak az alapgondok - áramszedés stb.
Ellentétben a MOROP-hoz, az NMRA pár éve meglátta a gondot és sok mindent inditott a hobbyink érdekében. Pl. A tagok kvalifikáciot szerezhetnek - amivel helyi tanfolyamokat indithatnak, klubokat alapithatnak az NMRA financiális támogatásával.
Az NMRA még nem támogatja, de már nyilvántartja a DRC - dead rail club - mozgalmat, ahol ( már korábban irtam) a vasutmodellekbe akkukat épitenek és nem a sinekböl látják el energiával a jármüveket. Már többen jelentkeztek müködö H0 és nagyobb méretü pályakkal. Még a leggyengébb akkuval is 1 ora müködési idö van ( utánna töltés). Pillanatnyilag föleg rádiovezérléssel müködnek, de egy tag már kidolgozott egy RFID alapu vezérlést is.z
(#56708) diginewl válasza Frankye hozzászólására (#56672) Válasz Júl 19, 2017
Jó. Akkor itt tartunk

A kalapács és kistesója

WP_20170701_...jpg
 
(#56781) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Júl 24, 2017
Ez se' semmi... mint augusztus 20-n a tüzi játék...

szikrazápor
(#56782) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#56781) Válasz Júl 24, 2017
Az idevágo cikk a V&M utolso elötti számában jelent meg.
(#56783) etwg hozzászólása Válasz Júl 25, 2017
Egy csokor vasuti sületlenség a vezetö német hirforrásokból:
( avagy ennyit értenek a vasutakhoz a német ujságirok )
Az NTV hirtelevizio lehozta a hirt, hogy 60 év után is képes egy angol gözmozdony beállitani a korábbi rekordot 100 mérföld/ora = 161km/h. Mivel illusztráják ezt a jo hirt - egy német gözölgö keskenynyomközü mozdonnyal - -ami 50 km/h-t tud.
A Die Welt vezércikkben foglalkozik a vasuti étkezökocsik kinálatával - meglehetösen lehangolo modon. Azt a kedves ujságiro ugy látszik, hogy nem tudja, hogy a modern szupergyors vonatokban szinte minden berendezést kitiltott a hatoság az étkezö kocsi konyhájából, igy a vasut csak azt tudja felszolgálni amit ilyen körülmények között lehet. Azt már elfelejtette hozzátenni a kedves szakértö ujságiro, hogy ennek ellenére az ételek ehetöek, a kávé átlagon felüli, s mindez megfizethetö áron (saját tapasztalat - a jo kávé az ICE vonaton 2.00€, egy étteremben a rossz is 2.50-4 €). Arrol meg teljesen hallgat, hogy az autopályák melletti bisztrokban meg éttermekben sem 3 csillagos Michelin séfek fözik azt a moslékot, amit dupla-háromszoros áron árusitanak szerte Németországban (konzervböl melegitett gulyás egy zsemlével 10-12€). Pedig ott semilyen hatoság, semilyen konyhaberendezést nem tiltott meg.
Egy másik napilap meg szidja a német vasutat, hogy illene már a padlora is helyjegyet árulnia, mert egyes vonatokon már ott sincs hely. A DBAG válasza csattanos - a közvélemény kérésére szüntették meg a helyjegyek árusitását, és ehhez kivánják magukat tartani, s igy sem az üllésekre sem a padlora nem lesz továbbra sem helyjegy.
Egy másik napilap cikke szintén egyes német vonatok tulzsufoltságárol regél. Egy Franciaországban élö olvaso válaszol. Ott már az a divat, hogy egy évre elöre meg kell venni a hétvégi jegyeket, ha az ember valoban kulturáltam szeretne Franciaországban utazni. Ennek csupán az a hátránya, hogy egy év nagy idö, s igy sok elöre megvett jegy gazdája mégsem utazik (a jegy természetesen elveszik), igy igen gyakori, hogy nincs jegy a vonatra ami mégsincs tele - a megvett, de fel nem használt jegyek miatt. Ráadásul Franciaországban alig vannak kedvezmények (ellentétben a DBAG rendkivül sok kedvezményéhez) igy a jegyek sokkal drágábbak mint Németországban.
Szoval folyik Németországban a vasut szélesvásznu lejáratása - már annyira, hogy a vasuti lapok ujságiroi szövetségbe tömörülve szolaltak fel az ilyen lejárato cikkek és ujságiroik ellen (névszerint felsorolva). Felajánlották nekik a segitséget, hogy mielött ilyen zöldségeket összehordanak, keressék fel a valodi szakembereket s ne a piaci kofáktol szerezzék be az infokat. Ehhez minden segitséget megkapnak a szövetségtöl. (Kétlem, hogy valaki is élni fog ezzel, ahhoz sokkal lejjebb kellene szállniuk ama nagykaliberü irkászoknak).

(#56784) Frankye válasza csíkosháTTú hozzászólására (#56781) Válasz Júl 25, 2017
Huh! Vajon mivel fűthettek benne?
(#56785) Frankye válasza etwg hozzászólására (#56783) Válasz Júl 25, 2017
Ó, az ilyen lejárató kampány nem csak a fritzeknél dívik! Kicsiny hazánban ugyan ez megy, persze kicsiben. Erre viszont egynémely vasúti vezető, hogy ne mondja, még szóvivő is rátesz. Némely "szakszervezeti" funkcionárius pedig csak rákontrázik...
(#56788) etwg válasza Frankye hozzászólására (#56784) Válasz Júl 25, 2017
Miután ez egy szénbányavasut szénnel fütenek. (Ugyanazzal mint amit cipelnek, oránként még kb 3 - 4 vonat egyenként kb 1000 t szén).
Hogy milyen a szén azt pontosan nem tudni, de már a rakodás elött ki van válogatva. A jobb minöség megy a mosoba majd onnan a metalurgiai üzemekbe ( acélgýartás). A rosszabb minöséget mosatlanul viszik tovább.
Sajnos a képek már a multat idézik. Junius végén itt is leált a gözvontatás, és a gumikerekük cipelik a szenet.
Itt egy öregebb felvétel, amikor még az egész bánya be volt vágányozva. 2016 decemberében már csak a rakodo volt összekötve a mosoval illetve a másik szénteleppel.

IMG_2169.JPG
 
(#56790) Frankye válasza etwg hozzászólására (#56788) Válasz Júl 25, 2017
Nos, ezt nem tudtam, de köszönöm a felvilágosítást.
(Szomorú, hogy e téren is - ismét - teret nyert a gumikerekű közelekdés a vaskerekűvel szemben... )
(#56791) etwg válasza etwg hozzászólására (#56788) Válasz Júl 25, 2017
Még két 2 kép Sandaolingból ( a többi a V&M-ben láthato.
A mozdonyok a világ utolso müködö nagyteljesitményü mozdonyai voltak. 2016-ban még 8 müködött naponta a néhai több mint 40 darabbol, csak ebben a bányában. A leállitott mozdonyok többsége ma is ott van egy zárt udvarban.

A videon is több ilyen jelenet is van.

dsc01372.jpg

dsc_0032.jpg
 
(#56792) Frankye válasza etwg hozzászólására (#56791) Válasz Júl 25, 2017
Olyan kár értük! Volt egy romantikája a gőzösöknek! Nem véletlen, hogy a nosztalgia vonatokat is gőzös húzza, mindmáig.
(#56855) HarciSün válasza Frankye hozzászólására (#56792) Válasz Júl 31, 2017
Mint például szombaton is a nagycenki kisvasúton, az András nevű kis gőzös vitte a kirándulókat. A másfél éves fiamnak is nagyon tetszett a "hu-húú" vonat.

Nagycenk.jpg
 
(#56861) Frankye válasza HarciSün hozzászólására (#56855) Válasz Aug 1, 2017
Igen, Ők (még) képesek lelkesedni értük...
(#56944) etwg hozzászólása Válasz Szo, 20:02
Vége a szünetnek meg a pihenésnek:


dsc01213.jpg
 
Lapozás       65/65
Frissek
  2017. Aug, 21. Hé
15:49:35
  Jelenleg 15 fő olvassa az oldalt
Hirdetés