Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Alkatrészekről, javításokról tanácsok, tippek
Alkatrészekről, javításokról tanácsok, tippek
Témaindító: cs.csaby, idő: Júl 22, 2010
Témakörök:

Lapozás       41/41
(#71900) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#71899) Válasz Máj 27, 2025
Ha jol értem akkor a spirálnak mondott valami a csiga, és a gömbcsuklo az a rész ami a kardánba megy.
Elöször azt deritsd ki, hogy a csigatengely (a kardánt kiszerelve) akadály nélkül és könnyen forog. Ha nem akkor valoszinü valamelyik fogaskerék törött az alvázban.
Ha könnyen forog akkor csak a gömbcsuklo lazult vagy repedt meg a tengelyen. Ezt talán pillanatragasztoval meg tudod javitani. Ha nem, akkor irány Csikos mühelye.
(#71901) PikoDCC válasza etwg hozzászólására (#71900) Válasz Máj 27, 2025
Igen a csiga (spirál) amire gondoltam, csak nem voltam a nevében biztos. Azt teszteltem, hogy forog-e leszedve a kardánt róla, és kis fogóval tudom kényelmesen fordítani csak áttét miatt a kereken az nem annyira látszik, viszont amikor először összeraktam kb 10 másodpercig hajtott mind a négy tengelye a mozdonynak, csak utána elcsúszott a lassú sebességtől szintén.
Most szét szedtem ismét csak, leforrasztani nem tudom jelenleg a kábeleket róla, és amikor összeraktam akkor ismét pár másodpercig jó volt. Videót is próbáltam róla csinálni, ahol már annyira nem látszik mert addigra szétesett előtte a hajtás ismét, viszont a kerék még pont megmozdult és nem kattogott vagy bármi.
Csigáról videó. Megnéztem továbbá még a gömbcsuklót is, ezt tudtam fotózni róla. Lehet az ütéstől szétnyílhatott (képet csatoltam)? Most nincs itthon ragasztóm, de ezzel megoldható lenne? Elvégre néha hajt egy picit de utána lecsúszik a tengelyről és utána csak forog el rajta.

gombcsuklo.JPG
 
(#71903) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#71901) Válasz Máj 27, 2025
A csigát a fogo nélkül is az ujjaiddal kell tudni forgatnod, de legalább 20 fordulatot kellene végigprobálni, mert kb ekkora az áttétel, azaz ennyi fordululat után fordul meg minden fogaskerék.
A gömbcsuklo el van repedve. A ragaszto segit, vagy legalább kideriti ha más baj van. Probáld meg megragasztani. Ha utánna jol fog müködni - alacsony fordulatszámon hajtasd pár percig - akkor ez volt a gond, ha ujra megakad akkor valamelyik fogaskerék repedt el.
(#71904) PikoDCC válasza etwg hozzászólására (#71903) Válasz Máj 27, 2025
Köszi a tippet. A fogó egyébként azért kellett mert nem fér hozzá az ujjam, mert nincs kiforrasztva a két kábel, viszont kb semmilyen erő sem kellett hozzá, ujjal is menne a fordítása ha hozzáférnék rendesen. A kerekeket sikerült forgatnom 10 másodpercig motorral, szóval szerintem csak a kapcsolat hiánya lehet a gond akkor a gömbcsukló és a tengely között. Holnap ha van időm jobban kipróbálom munka után.
(#71905) tumikas válasza PikoDCC hozzászólására (#71899) Válasz Máj 27, 2025
Elrepedt gömbcsukló tipikus Roco hiba. Próbálkozz ragasztással, de szinte 90% hogy nem fog segíteni. A helyedben kompletten megrendelném a teljes tengelyt gömbcsuklóval és csigával. Az biztosan jó lesz.
(#71906) PikoDCC válasza tumikas hozzászólására (#71905) Válasz Máj 27, 2025
Hát ragasztás lenne a jó, mert nem tudom mennyire beszerezhető ez az alkatrész, illetve gondolom drágább mint egy csomag ragasztó. Roco pótalkatrész oldalán ez az alkatrész lista van csak (nekem nincs nyomtatott papír a mozdonyhoz), itt mondjuk van két verzió is, amiből az egyiknek a száma az még kapható Roco - 86877 bár ez majdnem 5000Ft, ami lehet picit sok egy ilyen kis alkatrészért azért., a gömbcsukló magában a régi nem kapható (87153) helyette a 108614 kapható kb 800Ft, ami azért már jobb ár lenne, bár ezt nem tudom rögzíteni hogyan lehetne szintén.
(#71908) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#71901) Válasz Máj 28, 2025
Most még egyszer megnéztem a csiga videot. Egyöntetüen látni, hogy a csiga áll meg, es akkor kezd elmozdulni a gömbcsuklo. ( valoszinü ezert repedt el. )

Ez egyöntetüen fogaskerékhibára utal. Azaz ki kell szerelned az alvázat és megnézni a fogaskerekeket.Egészen biztos, hogy valamelyik törött.
A mellékelt képen a 6,7,8 alkatrészekröl van szo, illetve a keréktengelyen levökröl.

Sok sikert.

IMG_7916.jpeg
 
(#71909) csíkosháTTú válasza PikoDCC hozzászólására (#71899) Válasz Máj 28, 2025
Az ilyen korú ROCO modellek esetében ez tipushiba.

Általában meg lehet javítani:
- Ki kell venni a forgóváz tetjéről a csigát mindenesül.
- Egy alkalmas csipesszel óvatoan húzd le a tengely végéről a kardánt fogadó kis bütyköt. Vigyázz, el van repedve, ez a hiba!
- Töröld át benzinnel, hogy ne legyen zsíros, a tengely végét, és cseppents egy csepp benint a lehúzott mis bütyök furatába is.
- Töröld át papírtörlővel, vagy várd meg, amíg a benzin elpárolog.
- Jobb minőségű, lehetőleg gél állagú pillanatragasztót egy fogpiszkáló hegyével vigyél fel a kis bütyök furatába.
- Óvatosan húzd vissza a megtisztított tengelyvégre úgy, hogy a tengely vége ne lógjon túl a bütyök furatán, szintben legyen a tengely végével a bütyök széle.
- Hagyd pár másodpercig, hogy a ragasztó rendesen megkössön.
- Szereld vissza a meghajtást a forgóvázra, és ne felejtsd el a lemosott zsírt pótolni, vagyis kend meg a tengelyfészkeket!

Készen vagy, jöhet a próbamenet, általában sikeres a beavatkozás.
(#71910) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Máj 28, 2025
Másodszor futok bele, és eléggé kellemetlen a dolog. Most hogyan magyarázzam el az ügyfélnek, hogy a 600Euro-s mozdonya javíthatatlan?

Tavaly szembesültem azzal először, hogy egy sérült Märklin BR24 (az új, nem a régi!) azért javíthatatlan, mert a két sérült alkatrésznek még cikkszáma sincs!

Tegnap este egy szinén nem régi Trix BR02 érkezett a műhelybe, a 25027 cikkszámú modell. Az a hiba, hogy "izzik" a füstölő. Hát, nálam már nem izzott mert zárlatba vitte a vezérlőt a mozdony, ahogy a sínre tettem. Igaz, a műhelyben a túláramvédelem szándékosan alacsonyra van állítva. A ventillátoros füstölő le van égve, ha kiveszem a dekódert, akkor csak a mozdonyrészt a sínre téve is 890mA áramfelvétel van. Nem túl egészséges... OK, csere füstölőt vett az előrelátó tulajdonos (48Euroba kerül, csak kompletten van a motorostul, ventillátorstul), szereljük be. Dekóder vissza a helyére, mozdonyhoz vissza a szerkocsi, lássuk! Már nincs zárlat, "csak" 460mA áramfelvétel anélkül, hogy bármilyen parancsot adtam volna ki!
Na még egyszer: szerkocsi dekóderestül lekapcsolva mozdonyról, csak a mozdony újra a sínen: az áram így is 460mA. Ennek kvázi nullának kellene lennie! Alaposabban belementem, a hibát nem a füstölő okozza, ahnem a vezérlése! A szerkocsiban MTC21-s hangdekóder van, és ennek ugye nincs elegendő funkció kimenete mindenre: menetfények, vezetőállás világítás, szervizfények, füstgenerátor, több ilyen kimenet nem valós, csak logikia szintű. A füstgenerátor vezérlését így nem közvetlenül végzi a dekóder, hanem van egy vezérlőpanelke a füstölő alatt a mozdonyban, azon keresztül. Ezen a kis panelen van egy mikrovezérlő is, ennek küldi a parancsot a dekóder valamelyik logikai AUX kimenete, és majd ez a processzor kapcsolgatja a füstölő fűtését egy tranzisztorral, és vezérli a ventillátor motorját egy 5V-s stabilizátoron keresztül. Sajnos ez a panel akkor is nyitva tartja füstölő fűtését, ha sínből semmilyen parancsot nem kap. A tranzisztorra gyanakodtam, de szegény teszi a dolgát, a processzorról folyamatosan érkezik a vezérlés, és gyakorlatilag az egyenirányított DCC sínjelet adja folyamatosan adja a füstölő fűtésének. Mivel fogalmam sincs, hogy milyen firmware van a panelen a vezérlőben, így egy út van, ki kell cserélni a vezérlőpanelt a mozdonyban. És itt szembesültem már másodszor azzal, hogy ennek a panelnek nincs cikkszáma! Még ábrázolva sincs a modell rajzán!
Egy 600Euro-s modellt nem lehet megjavítani, mert a gyár még csak nem is listázza a szükséges alkatrészt! Most dobjuk ki a teljes elektronikát és tegyünk bele egy ZIMO dekódert? (A hanganyagért nem lenne kár, az botrányosan rossz, amit a gyárban csinálnak.)

Háttt... Most a modell tuljdonosa, és én is csatlakoztunk a világ legdöntésképtelebb állataihoz. Mi vagyunk a mitévő legyek...
(#71914) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71909) Válasz Máj 28, 2025
Engem csak az zavar, de nagyon, hogy forgás közben a csiga hirtelen megáll. Ez nem lehet csak a gömbcsuklo baja. Az ha nem szorul jol a tengelyen, akkor az miért forgatná a csigát pár másodpercig a csigát, majd a csiga hirtelen megáll?
(#71916) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71910) Válasz Máj 28, 2025
A nagyvasut élethü mása. A nagyvasutnál is a jármüvek tömegei vannak felretéve, mert nincs elektronikai alkatrész vagy csere lehetöség. És ez még rosszabb lesz, mert attol, hogy a Messiásra várnak még jobban elöregedik az elektronika és még nehezebb lesz a csere vagy a javitás.

(#71917) tumikas válasza etwg hozzászólására (#71914) Válasz Máj 28, 2025
Van egy minimális holtjátéka a csigának.
(#71918) etwg válasza tumikas hozzászólására (#71917) Válasz Máj 28, 2025
Az nem baj, csak az a baj, hogy megáll kb 2 másodperc mulva. Ha megnézed azt a lyukat az alváz tetején, elöször látod, hogy szépen forog ( nem látni a meneteket) majd egyszerre csak egy menet van a lyukban, azaz nem forog, csak a kardán meg a gömbcsuklo forog. A megállás után ujra már nem forog, még akkor sem ha megforditotta a forgásirányt, azaz megakadt.
(#71919) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#71918) Válasz Máj 28, 2025
A fényképen tisztán lehet látni, hogy a hajtócsiga tengelyén a kardánt fogadó műanyag elem el van repedve. Nincs teljesen kettétörve, csak el van repedve. Az első két fordulatot még átviszi, után elkezd elforogni a műanyag elem az acél tengelyen.
Az ilyen korú ROCO modellek esetében ez tipikus hiba. Nagyon-nagyon ritka eset, hogy a csiga alatt valamelyik fogaskeréknek baja van a hajtásláncban. Ha igen, akkor a csiga nem áll meg, hanem lelkes és hangos daráló hanggal jelzi a modell, hogy a csiga alatt az első, vagy a második fogaskerék egy, vagy több foga a nyári szabadságát tölti, ahelyett, hogy a helyén lenne.
(#71921) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#71918) Válasz Máj 28, 2025
A videón az látszik, hogy forog, majd megáll a csiga. (Jelentkezik a hibajelenség.)
Ezután elindul a másik irányban. A csiga fordul kb. 1 (egy) fordulatot, majd megáll.
Na most, ha a fogaskerekeknél lenne egy akadás, akkor két dolog történhetne:
1. Megszorult, és onnantól kezdve csak kézzel lehet kimozdítani. Ebben az esetben az ellentétes forgásirány esetén meg sem mozdulna.
2. Megakadt, és nem megy tovább. (A megtett fordulatok számából és az áttételek arányából ki lehet számolni, hogy hol, melyik fogaskerék hányadik fogánál van az akadály.) Ebben az esetben visszafelé kb. ugyanannyi ideig kellene forognia, mint amennyit előre forgott (és azzal körbeforgatva a rendszert, ugyanott megakad az ellenkező irányban).

Ezzel szemben a csiga tesz 1 (egy) fordulatot visszafelé, tehát mindkét előbbi eset kizárható.
(#71922) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#71921) Válasz Máj 28, 2025
Egy fordulat egy M0,4 -s csigán 0,8 mm plusz a tengely axiális holtjátéka. A fogaskereknek is van böven holtjátéka, hacsak mindegyiknek 0,4 mm az 4 fogaskeréken kb 1,6 mm, ha pl a keréktengelyen törött a fogaskerék, azaz alulról a 2. fogaskerék lett blokkolva , akkor a csiga meg majdnem 3 fordulatot is megtehet ellenkezö irányba mielött ujra megakadna.
De ezen felesleges elmélkedni - szét kell szedni és megnézni mi akasztja meg a csigát, mert azt biztos, hogy nem a gömbcsuklo okozza.
(#71924) tumikas válasza etwg hozzászólására (#71922) Válasz Máj 28, 2025
*** Nem a csiga akad meg, hanem eléri azt a pontot ahol már kezdődne a nyomaték átadás amit a csukló a repedése miatt már nem tud átvinni. Semmilyen egyéb hókusz pókusz nincsen.
(#71925) etwg válasza tumikas hozzászólására (#71924) Válasz Máj 28, 2025
Te, én vagy 30 mozdonyt épitettem *** TT-töl 1-s méretig, most is kettön dolgozok. *** A video több mint egyöntetüen mutatja higy a csiga megakad es nem lassul le ami annak lenne a következmenye, higy gömbcsuklo kezd eleforogni.
És belsöleg ismerem a Roco, az Athearn a Bachmann a Broadway limited a Tillig a Zeuke stb. meg hasonlo mozdonyok konstrukcioit meg a tipikus hibáit.
Csak illusztrácionak a jelenlegi konstrukciom.

IMG_7898.jpeg
 
(#71926) PikoDCC válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71909) Válasz Máj 28, 2025
Köszönöm a leírást. Majd jövőhétre beszerzek ragasztót meg zsírt is. illetve oldószernek is szerzek kis benzin, hogy le tudjam majd mosni a tengelyről a régi kenőanyagot.
Van valami javasolt zsír típus a fogaskerekekhez? Néhol olajozást olvastam a hajtásra, több helyen zsírt, vegyíteni viszont nem biztos jó ötlet. Piko és Roco egy két leírásában is olajozást írtak régen, de egyébként zsír volt a fogaskeréknél. Akkor vennék belőlük, hogy többi mozdonyt is ha kell tudjam zsírozni, illetve tisztítani akár.
Illetve lehet egyszerűbb lenne egy pótalkatrészt rárakni a tengely végére, ha nem kötne meg a ragasztással.

etwg
Azért áll meg a csiga hirtelen, mert alig van kapcsolata a gömbcsuklóval. Egy két pozícióban még fogja és lassú sebességnél forog is ha szerencsésen állítom meg a tengelyen, de alap esetben a tengely tetején elforog. Tegnap azért is írtam, hogy néha 1-2 másodpercre jó, mint a videóban is látható volt, de sikerült egyszer 10 másodpercig is járatni gond nélkül. A gond hogy menet közben a forgástól elmozdul az egyik irányba ahol már nem tapad a tengelyhez és elpörög felette. Csináltam két videót.
Az első videón egy csipesszel mozgattam a gömbcsuklót, látszik, hogy eleinte fogta még magát majd amint elmozdítottam nagyobb erővel oldalra a tengelyen már nem forgatta a csigát.
A második videón levettem a kardán kapcsolatot a motorral és a videó tetején alig láthatóan, de egy gumival összeköttem egy parkside-s mini fúróval / csiszolóval amit két kézzel kifeszítettem, és látszik, hogy így tökéletesen hajt a csiga mindkét kereken át, nincs semmi elakadás, nincs kattogó hang sem. Szóval tényleg csak a gömbcsukló repedés a gond. A videón a gömbcsuklót eltoltam hogy ne legyen útban, mert eléggé feszíteni kellett a gumit, hogy tapadjon a tengelyhez.



(#71928) csíkosháTTú válasza PikoDCC hozzászólására (#71926) Válasz Máj 28, 2025
Pótalkatrész létezik, de csak a komplett csiga, tengelyestül, bronz perselyestül, műanyag elemmel együtt a tengely végén. A ragasztás általában megoldja a problémát.

Kenés: azért írják a gyárak az olajozást, mert azt hiszik, hogy ezt bárki meg tudja csinálni. Egy csepp olajat sokkal kevesebb macera becseppenteni, mint zsírt felvinni a megfelelő helyekre. Viszont az olajat a modell nagyon gyorsan szétfröcsköli, bőven jut a pályára is, meg egyéb olyabn helyekre, ahová nem kellene, motor, például. (A NDK-s idők, modellek motorjait most ne citáljuk ide, az egy másik történet!)

Egy modellezőnél a Tillig, ROCO, stb zsírok sokkal jobb megoldás, és nem kell megveni belőle egy kilót. Én a műhelyben LZS2 kenőzsírt használok, varrógép olajjal (műszer olaj) felhigítva. Csak nálam azért ez nagy tételben fogy. Amikor a szerviz szezon van*, akkor két munkaállmáson is két-három naponta újra kell töltenei az injekciós fecskendőből "átképzett" zsírzókat. H van odaza ilyen zsírod, meg műszerolaj, akkor nem kell venni, csak kikeverni. Egy fogpiszkáló hegyével is fel lehet vinni a megfelelő helyekre.

*: Ez általában októbertől tart februárig, és azt értem alatta, hogy ilyemkor átlag feletti a javítási megrendelések száma. De például most lasabban halad a H0 topicban általambemutatott terepasztal építés. És ennek nem csak a szeszélyes időjárás az oka, hanem az is, hogy nem nagyon ment az átlag alá a szervizes munkák mennyisége, és az elektronika gyártással is haladni kell(ene). A munkaerő meg véges, csak én vagyok itt 0-24-ben a két fiamnak most kezdődik a vizsgaidőszak az egyetemeken.
(#71929) csíkosháTTú válasza tumikas hozzászólására (#71927) Válasz Máj 28, 2025
Messziről mindenki belelátja a legkisebb, fillérekből orvosolható hibába a katasztrófát.

Múlt héten a feleségem alatt elkezdett rángatni a kocsi. Megállt, leparkolta. Persze mindenki rémísztgette, hogy ez tipikus, motorgenerál kell, meg egymillió lesz a javítás, katalizátor csere, stb, stb. Szegénykém félve hívott fel, hogy mi lesz most? Semmi, találtunk Szolnokon egy távoli ismerőst, aki kiment, rádugta a diagnosztikát a kocsira, majd elment a 10 perce lévő alkatrész áruházba, és kicserélte a 2-s henger gyújtótrafóját egy húszezresért. Vagyis bejött innen Pestről a tippem, hogy mi lehetett a baj.
2007-s Fabia amúgy. Még a gyári trafó volt benne, ennyi idő után ment tönkre. Ennyit a motorgenerálról, meg a hasonlókról...

Csak azért írtam, mert nem eszik olyan forrón a kását. A legtöbb esetben legalábbis nem.
(#71930) PikoDCC válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71928) Válasz Máj 29, 2025
Köszönöm a tisztázást!
(#71931) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#71926) Válasz Máj 29, 2025
Kár volt szolnom. Sok sikert.
(#71932) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Máj 29, 2025
Tudom, megint MTB. Az egy dolog, hogy ebben a modellben is gyenge pont a kardántengelyek perselyének rögzítése a tengelyeken (csiga, motor). De most nem ez a gondom.
Az M41 mozdonynak az 1-es vezetőállása, vagy "A" vezetőállása az azon a végén van, amit a képen az alvázon nyillal jelöltem. Ez eddig jó is. A kaszni is jól van festve, az "A" vezetőállás a ventillátorokkal ellentétes oldalon van. Csakhogy a kaszni meg nem megy fel az alvázra, csak a képen jelölt módon. Vagyis az alváz az DCC üzemben jó irányba meg, és világít, de a kaszni ehhez képest meg fordítva van.
Ez van...

IMG_20250529...jpg
 
(#71933) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71932) Válasz Máj 29, 2025
Két pont van az i-n.

(#71935) PikoDCC válasza etwg hozzászólására (#71931) Válasz Máj 30, 2025
Én nem tartom annak. Nem igazán értek úgy hozzá mint itt a hozzászólók többsége, de mondtál egy lehetséges hiba okot amit le is teszteltem. Így legalább biztos lehetek benne, hogy mi is a hiba, szóval ezzel is előrébb vagyok már. Mivel ütést kapott a dobozon belül, így bármi történhetett a hajtásánál amit nem lehet észrevenni. Legrosszabb esetben kiszedném a fogaskereket, ha nem lehetne javítani és akkor négy tengely helyett csak kettőt hajtana a motor, a sérült forgóvázon pedig csak gurulna és áramot szedne. Viszont szerencsére javítható ahogy így mindenki segített benne (ezúton is köszönöm).
(#71936) csíkosháTTú válasza PikoDCC hozzászólására (#71935) Válasz Máj 30, 2025
A ROCO alkatrész ellátása meglehetősen jó, és nem is drágák*. Ha fogaskerék baja lenne, akkor a hibás alkakrész olcsón beszerezhető tőlük. ANálad fellépett hiba viszont, mint írtuk is, tipushiba. És pici munkával házilag javítható.

*: Ellentétben a PIKO-val, Most van nálam egy H0-s MÁV Taurus. Nem sérült a kasznija, de a hiányzó/cserélendő alkatrészek ára 53,70Euro, az új mozdony meg 84 a PIKO-nál.
(#71937) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#71935) Válasz Máj 30, 2025
Nem kell mindjárt a legrosszabbra gondolni, de mindenképpen ki kell deriteni az okot ( ahogy az elsö hozzászolásomban irtam). Nem kell semilyen uj alkatrész - a régit is jol meg lehet ragasztani , söt esély van, hogy jobb lesz mint az eredeti. ( pl valamilyen 2 komponensü ragasztoval jobbak kapsz mint a fröccsöntött vacak).
Most elsönek probáld ki a pillanatragasztot s meglátod. Fogaskereket olcson lehet venni - ha kelleni fog. A hajtott tengely valamivel drágább .
(#71947) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Jún 2, 2025
Csak szólok!
Ha egy Kleinbahn mozdonyt pár évet pihent valahol a szekrény mélyén, és a zsír beleszáradt, ettől meg állóra szorultak be a kerekek, akkor nem az a tutti megoldás, hogy bele- ráfújunk egy fél doboz WD40-t!
(#71960) csíkosháTTú válasza PikoDCC hozzászólására (#71926) Válasz Jún 3, 2025
Csak megnyugvás miatt.
A képen egy ROCO BR01-s látható, konkrétan a 63340 cikkszámú modell mozdonyának az a része, ahol a szerkocsiból átnyúló kardánt fogadja a hajtás. A hibajelenség az, hogy a csatlórudazat akadozik a mozdony futása közben. Az oka a képen látható, ugyanaz a kardánfogadó "bütyök" acéltengelyen, réz csigával, mint a BR101 modellben. És ugyanúgy el van repedve, elforog a tengelyen, nem képes megfelelő nyomatékot átvinni a kerekekre.

IMG_20250603...jpg
 
(#71961) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71960) Válasz Jún 3, 2025
Pontosan erre hivtam fel a figyelmet korábban is - ha akadozik a kerék - bármilyen okbol ( nálad a csatlok miatt ) , pontosan a gömbcsuklö megy tönkre. Ezért kell elsösorban a mechanizmust mindig megvizsgálni.
(#71962) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71947) Válasz Jún 3, 2025
Ha egy Kleinbahn mozdony évekig a vitrinben áll, lehet, hogy már megette a cinkféreg.
(#71966) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#71962) Válasz Jún 3, 2025
Hét darab került hozzám, meg három Kleinmodellbahn. Ezekből csak a KMB Rh1080, és az Rh1046 menthetetlen, mert vetemedett az öntvény, és repedezett. A többinek "csak" annyi baja volt, hogy beleszáradt a kenőanyag.
(#71967) PikoDCC válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71960) Válasz Jún 3, 2025
Sajnos itt a városban nem kaptam ilyen pillanat ragasztót, viszont hétvégén kiszereltem a gömbcsuklót és lemértem amit csak tudtam. Összedobtam egy 3D modelt rá és ismerősöm kinyomtatta egy erősebb filamentből. Sajnos 9-ből csak 3db ami normálisan ki tudott nyomtatni, mert nagyon feljött neki, hiába a jó nyomtató, de végül összejött.
Ma kézhez kapva felpréseltem a tengelyre. Kellett hozzá egy fém fogó oldala, amivel ellentartva rá tudtam nyomni a tengely elejére (2mm a tengely, viszont a lyuk hiába 2mm-re szerkesztettem, szerintem picit zsugorodott nyomtatás után). Nehezen ment fel, viszont miután rápréseltem és bíztam, hogy a tengelyt nem nyomom ki a csigából közben, sikerült pont a végére raknom, majd kézzel forgatva néztem, hogy tökéletesen forgatja a kerekeket. Hozzá teszem, hogy csak egy papírtörlővel töröltem le a tengelyt, mert nem tűnt zsírosnak, illetve szét se szedtem a csiga hajtást, hanem csak kiemeltem forgóvázat a mozdony alul és úgy egyben préseltem rá.
Az oldalsó kilógó kis csapok lettek talán vékonyabbak mint akartam, viszont mivel működött itt a rövid tesztem alatt, illetve nem igazán tudtam megmozdítani a tengelyen már, max letörni, így egyelőre marad rajta. Majd lehet pár plusz darabot még kérek, ha netán megadná magát az anyag, de elsőre így tökéletesnek tűnik. (Az első képen az egy teszt darab, aminek a lyuk a közepén csak 1.9mm lett szándékosan, de az fel se ment a tengelyre, a végső a 2mm-es már és lehet a 2.1mm már túl nagy is lenne).
Viszont így kb 20-40ft nyomtatási költségből meg is lett a mozdonyom javítva

uj_gombcsukl...jpg

uj_gombcsukl...jpg
 
(#71968) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#71961) Válasz Jún 3, 2025
Félreértesz!
Nem azért akadozik a rudazat, vagyis nem forognak a mozdony hajtott/csatolt kerekei, mert a rudazat valahol kócos, akad. Hanem azért, mert a kardántengely, a fogadó elem repedése miatt nem képes meghajtani az áttételen keresztül a kerekeket.
Ennek a repedésnek nincs külső oka, nem kapott extrém nagy mechanikai terhelést. Sajnos az anyagminőség miatt reped meg, igaz ez a modell sem egy mai darab. És ez tipikus az ilyen korú ROCO modelleknél, amiben ezt a megoldást alkalmazta a gyár.
(#71969) csíkosháTTú válasza PikoDCC hozzászólására (#71967) Válasz Jún 3, 2025

(#71970) acszoli válasza PikoDCC hozzászólására (#71967) Válasz Jún 3, 2025
Én ezt használom: Bővebben: North West Short Line

Vettem minden méretben, ha kell ott a dobozban. Tökéletesen működik.
(#71971) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71970) Válasz Jún 4, 2025
Valoban ez az anyag amit a NWSL használt volt minden idök legjobb konstrukcios müanyaga. Felfoghatatlan, hogy senki másnak nem igen sikerült ehhez hasonlo jellemzökkel rendelkezö anyagot találni és használni. Érdekes modon viszont az anyagot nem modellezö berkekben még Keleteuropában is ismerték es használták pl a mechanikus villanyorákban, gáz meg vizorákban ahol lényeges volt, hogy évtizedekig karbantartás nélkül müködjenek.
A Delrint alapbol nem kell kenni, nem reped és nagyon tartos. Egy gond van vele, nem igen lehet ragasztani.
Sajnos a NWSL cég is már a multté, nem tudom, hogy valaki átvette-e a cég teljes portfolioját. Ez az megjelenik más cimen, de sok minden eltünt az NWSL-töl. Én is bevásároltam tölük, nemcsak ilyen alkatrészeket meg fogaskerekeket, de volt sok jo spéci szerszámuk is.
(#71972) acszoli válasza etwg hozzászólására (#71971) Válasz Jún 4, 2025
A weboldal aktiv, és válaszolnak is eleg gyorsan, ha kérdésed van. Lehet csökkent a kínálat, azt nem tudom, de léteznek még.
(#71973) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71972) Válasz Jún 4, 2025
Lehet, hogy valakik átvették az árakat is “megigazitották” ( egy alig láthato kis fogaskerékért $10 dolcsi ado nélkül szép összeg.. ).
Eszembe sem jutott nagyon utánnanézni, két éve jol bevásároltam.
(#71974) acszoli válasza etwg hozzászólására (#71973) Válasz Jún 4, 2025
Most nem jut eszembe annak a nemet cegnek a neve akitol valamelyik kiallitason csak ugy valogattam tengelykonvertalot, csiga kereket, motort, ezt+azt, es a vegen mondja a ficko hogy 180 euro lesz bitte... egy kis papirzacskoban elveszett a mennyiseg...
(#71975) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71974) Válasz Jún 4, 2025
Én is tudok ilyen cégekröl......nemrégen az egyik vasárú boltban találtam sárgaréz szögeket ( 0,8x8 mm-s). Na mondon veszek tiz dekát. Erre azt mondja a csaj, hogy darabszámra árulják. Érdekes modon a csomagoláson kilos adat volt. Le is számoltam ugy hasbol vagy 100-t olcso volt. Lemérettem a 100 darabot sulyra majd megtöltem a zacskoba még 3xannyit és kiszámolták a 400 darabra az árat. A neves modellboltban 0,18 centért árulták darabonként ( több mint 20x annyi mint vasáru boltban).
(#72124) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Kedd, 16:05
Hibajelenség: túl magas az áramfelvétel, melegszik, nem fut.
Átjött a MEO-n (fiataloknak: Minőség Ellenőrzési Osztály), és boltba került.
No comment...

IMG_20250715...jpg
 
(#72132) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Sze, 11:51
Rossz hír!

December 31-vel bezár a Seuthe...
Lapozás       41/41
Frissek
  2025. Júl, 17. Csü
2:27:46
  Jelenleg 1 fő olvassa az oldalt
Hirdetés