Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Alkatrészekről, javításokról tanácsok, tippek
Alkatrészekről, javításokról tanácsok, tippek
Témaindító: cs.csaby, idő: Júl 22, 2010
Témakörök:

Lapozás       20/20
(#62158) Lazsi válasza Arnika hozzászólására (#62154) Válasz Márc 6, 2020
A konkrét kapcsolás ismerete nélkül azt mondanám, hogy a diódák a kapcsolótranzisztorokat (és a többi áramkört) védik a motor induktív visszarúgásától.
De... egyrészt sok kapcsolótranzisztorban van valamilyen járulékos dióda. Másrészt éppen ezt a visszarúgást használják fel valami módon a sebesség mérésére a terhelés-szabályozáshoz.
(#62159) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#62158) Válasz Márc 6, 2020
Egy kicsit félerértettétek a kérdést. Szoktunk a motorokkal sorbakötni diodákat. Miután itt mindkét irányba kell, a méret miatt gyakran használunk Greatzt, amibe 4 dioda van, igy ha a váltoáramu kört sorbakötjük a motorral a +/- meg rövidre zárjuk, mindig 2 dioda lesz a motorral sorba kötve ( polaritásfüggetlen) amin kb 1,5 V esik. Ezt szoktuk használni, ha az uj motor gyorsabb ( Zeuke-Mabuchi) azaz két ilyen hiddal 3 V-l kevesebb jut mindig a motorra, igy marad a modell sebessége.
Ez a kapcailás semmi mást nem csinál csak csökketi a feszültséget, és müködik PWM-ben is.
(#62188) olley hozzászólása Válasz Márc 12, 2020
Sziasztok!
Egy N20-as mikromotort (15*12*10, DC12V/17800RPM) tesztelek egy épülő modellhez, üresjáratban jópár perc után maximális fordulaton sem melegedett, viszont amint a hajtást is viszi, pár perc után rendesen felmelegszik, forrósodik a motorház. A hajtásbeli fogaskerekek nem akadnak, minimális erőhatással gond nélkül és szépen futnak, az áramfelvétel is hibátlan.
Van esetleg valakinek valami megoldása melegedésre, vagy inkább ne erőltessem ezt a típust?
Segítségeteket előre is köszönöm!
(#62190) etwg válasza olley hozzászólására (#62188) Válasz Márc 12, 2020
N20-s motorral áttétel nélkül még nem volt dolgom. Az áttételesek is kb 40 fokra melegednek nominális teljesitményen. Mérd le mennyi áramot vesz fel és a 17800 rpm is egy kicsit sok egy mozdonyba. Egy ilyen motorhoz kb 1:60 1-80 áttétel kell amit csak nagyon finom fogazattal lehet megoldani <=M0,3.
A vasmentes motorokkal voltak ilyen gondok hagyományos fogaskerekekkel nagyon leterhelödnek amitöl melegednek és elégnek.
Elöször is mérd meg mennyi áramot vesz fel. 200-250 mA a maximum amit ez a motor elbir ( de akkor már nagyon melegszik). Nominális áram 100-150 mA körüli.
(#62191) olley válasza etwg hozzászólására (#62190) Válasz Márc 12, 2020
Köszönöm az istrukciót! Amint tehetem, megmérem az áramfelvételt.
Még annyit megnézek, hogy az általam konstruált hajtás szabadon mennyire akadálymentesen fut, mert a fogaskerékházban (gyári Tillig 12 -és 19 fogú kerekekkel) még nincs zsírzás, csak "szárazon" fut.
/A tempó így alig tér el egy BTTB-s BR110-es futásától/
A motor akkor lesz a legmelegebb, amikor a teljes mozdonysúlyt húzza.
Esetleg a bejövő áram szabályozással lehetne a melegedést is csökkenteni?
(#62192) etwg válasza olley hozzászólására (#62191) Válasz Márc 12, 2020
Ha Tillig fogaskerekeket használsz és hasonlo áttételt, akkor az nagyon leterheli a motrot. Ezért, ahogy irod alig gyorsabb mint a BR110, abban azonban 10000 rpm alatti a motor. Azaz a te motorod a fordulatszám felére terhelödik, ami mindenképpen sok. Ezért melegszik.
(#62193) olley válasza etwg hozzászólására (#62192) Válasz Márc 12, 2020
Köszönöm, így akkor két variáció maradt. Na most a második az, hogy megnézem egy másik motorral. A Mashima MHK1015 lenne a cél, de annak a fordulata is 16000, bár az csak 70 mA-t vesz fel. Kérdés, hogy ilyen paraméterek mellett a Mashima is melegedne-e. Gondolom "a puding próbája az evés" alapján, meg kell venni és tesztelni.
(Közben megleltem az infót: az N20 motorra 18mA-t írtak áramfelvételre papíron)
(#62194) etwg válasza olley hozzászólására (#62193) Válasz Márc 12, 2020
Mashima már csak azért is jobb mert 70 mA az üresjárati árama ami terhelés alatt könnyebben felmehet 2-300 mA-re ( ennyi kell egy mozdonynak, higy huzzon is.) ami kb 4W leadott teljesitmény. Az N20-s ennek a közelébe sem ér. Nem tudjuk mit is épitesz de esetleg nézd meg a Mitsumi motorokat is. Azok egészen jol használhatok TT-be és aránylag könnyen és olcson beszerezhetök.
(Mitsumi M15N).
(#62195) olley válasza etwg hozzászólására (#62194) Válasz Márc 13, 2020
A Mashima 1015 kicsit távolabbi elérést kíván, de sikerült a hazai piacon Mitsumi-ra lelni, így első körben megnézem azzal a jelenséget.
Persze ezt-azt át kell hozzá tervezni, és valószínűleg kreálhatom újra a nyákot is, de ha beválik, akkor ezek semmiségnek fognak tűnni
Mégegyszer köszönöm az önzetlen segítséget!
Megírom majd, hogy mire jutottam vele.
(#62196) etwg válasza olley hozzászólására (#62195) Válasz Márc 13, 2020
A Mitsumi egy kicsit lassabb is mint a Mashima.
(#62197) olley válasza etwg hozzászólására (#62196) Válasz Márc 13, 2020
Igen, a hazai piacon láttam 8750-eset, de úton van 13500-asból is, biztos ami biztos alapon. Mindkettőnek ugyanaz a típusa: M15N-3
Lapozás       20/20
Frissek
  2020. Ápr, 03. Pé
23:00:56
  Jelenleg 17 fő olvassa az oldalt
Hirdetés