Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       56/56
(#57853) flocsy válasza piltdownman hozzászólására (#57847) Válasz Dec 2, 2017
És mit jelent a megpatkolás? Hova kell tenni a "patkót"?

220V ---- PC táp ---- 5V ------- Arduino
                   \  \---- 5V ------- szervók
                    \------ 12V ----- H-híd ---- sínek

És miben tér el egy áramkorlát áramkör egy egyszerű olvadó biztosítéktól?
(#57854) etwg válasza flocsy hozzászólására (#57853) Válasz Dec 3, 2017
Lehet, hogy téged nem érint, mert kicsi az a dioráma amit épitesz, de az adott hálozati részben vigyázni kell, mert a sinek "lebegnek" azaz bármelyik potencionálon lehetnek ( +12V és GND) igy hozzájuk nem köthetsz semmit, vagy nem vezérelhetsz velük semmit ( sinkapcsolo, sinkontaktus ). Amennyiben lesznek lekapcsolhato szakaszok ( az elektrofog nem okoz gondot), akkor a kapcsolok is csak a H-hid kimenetével lehetnelkgalvanikus kapcsolatban ( és pl nem lehetnek a GND-vel vagy bármelyik táp kimenettel).
(#57855) flocsy válasza etwg hozzászólására (#57840) Válasz Dec 3, 2017
Megvan a current-sense pin a modulon. Alapból jumperelve van, ha jól látom a GND-re. Sajnos az nem értem a data sheet alapján, hogy mekkora és milyen fajta ("not of a wire wound type"?) Rsense ellenállást kéne betenni a jumper helyére:


L298 - CSA-pin ---+--- Rsense ---- GND

Azt jól értem, hogy az általam plusszal jelölt helyen kéne bekötnöm mondjuk az Arduino egyik analóg bemenetére, és ott tudnám mérni a feszültséget (azt sem értem az mennyi lehet, talán -1V - +2V? elég zavaros ez nekem), amit utána kisérletezés során használhatnék a PID értékek kiszámításához?
(#57856) etwg válasza flocsy hozzászólására (#57855) Válasz Dec 3, 2017
Ehhez több dolgot kéne tudni. Pl milyen a motor áramfelvétele.

Tegyük fel hogy 200 mA ( max terhelésnél 12 V -n). Ha ilyen motorhoz a current sensre (CS) mondjuk 1 Ohmos ellenállást (1-5W tégla alaku kb 1-33 ohm tartományban a motortol és az áramától függ) teszel be akkor ezen az ellenálláson max terhelésnél 0,2V jelenik meg. Ez lineáris lesz ha csökken az áram, akkor csökken ez a feszültség. Nem árt a current senseröl levett feszültséget egy RC-körrel szürni ( mondjuk 10 kOhm, 1-5 uF/15V) és igy vezetni az ADC bemenetre. )
Lehet hogy némi erösitésre is szükség lesz - mondjuk 10x gainnel, ami a 0,2V bol 2V-t csinál ( igy könnyebb dolgozni).
A kodnak azt kell majd tudnia, hogy amikor elindul a motor tarthatja a current sensen (CS) a beállitott áramot ( tegyük fel fél sebességen 100 mA, azaz 0,1/1V-t).
Pl induláskor növeli a PWM kitöltési tényezöjét addig, amig meg nem jelenik a feszültség a CS-n, majd visszaszabályoz, ha az érték nagyobb az elvárt értéknél stb. Gyakorlatilag minden sebességfokozathoz beprogramozol egy egyensulyi állapotot és ezt fogja neked az elektronika tartani függetlenül a pillanatnyi terheléstöl.
(#57857) Lazsi válasza flocsy hozzászólására (#57855) Válasz Dec 3, 2017
Idézet:
„not of a wire wound type”
Vagyis ne legyen tekercselt huzal ellenállás. Gondolom azért, mert annak saját induktivitása van (még ha kicsi is), ami negatívan befolyásolja az érzékelést, de rossz esetben akár a működést is.
(#57858) flocsy válasza etwg hozzászólására (#57856) Válasz Dec 3, 2017
Megpróbálok összerakni egy dilikört, amin tudom 12V DC-ről futtatni elég ideig (jelenleg csak egy 1m-es egyenes szakaszom van) és megmérni az áramfelvételt (ez a DC mérés kell, ugye, akkor is, ha PWM-ről beszélünk?)

Az adatlap 4-ik oldalán ez áll: "Vsense: Sensin Voltage, -1 to 2.3V" ami számomra teljesen érthetetlen. 0-tól X-ig még érteném, vagy -X-től +X-ig is. De mi ez az asszimetria? És hogy kezeljem ezt az arduinoval, ami 0-5V-ot tud mérni az analóg bemeneten?

A válaszod többi része számomra még sok kutatnivaló kifejezést rejt

1. RC kör: jól értem, hogy ez a mi esetünkben nem is kör, hanem a current-sense ponttól (amit még mindig nem tudok, hogy az ellenállás melyik oldalára kell kötni, az L298 felé vagy a GND felé eső oldalára?) az arduinó analóg bemenete felé sorba kéne kötni egy 10kOhm os ellenállást és egy 1-5mikroFarrados kondit? És egyébknént miért jó ez az RC kör itt?

2. Az erősítés: nem az lenne a legcélszerübb, ha az Rsense-t megfelelően méretezve a kapott feszültségintervallumot úgy felerősíteném, hogy a 0-5V intervallumba essen? Nem akkor tudom a legpontosabban mérni az arduinon?

Megyek mérni...
(#57859) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#57857) Válasz Dec 3, 2017
Ilyesmikkel ne nagyon törödj. Ezek a dolgok minket nem annyira zavarnak, hacsak nem ajarsz te us szuperszonikus frekire menni. Amugy sem kapsz tekercselt ellenállást - ill nem tudod milyen.
(#57860) etwg válasza flocsy hozzászólására (#57858) Válasz Dec 3, 2017
Itt van némi segédanyag:PID control

Itt nincs PID
Arduino

Itt meg a céláramkör.
A jobb also sarokban a te CS ellenállásod megfelelöje amiröl egy RC -vel veszik le a jelet a céláramkör számára.

Én a helyedben elöször mellözném a PIDet..

IMG_2825.JPG
 
(#57861) flocsy válasza etwg hozzászólására (#57860) Válasz Dec 3, 2017
El fogom olvasni ezt a leírást is, bár első árfutásra én is kb ott tartok ahol ő. Nekem is működik már:

PC táp
input - rotary encoderrel illetve potival is
arduino saját sketchel
H-bridge (ebayről)

Van még mit hangolni, de az alapelv működik. Változtatom a kitöltést és a menetirányt is. Valószínűleg még javulni fog egy kicsit a lassúmenet is a frekvencia finomhangolásával.

Bocs, de mint már írtam elektronikailag kezdő vagyok, és még mindíg nem értem:

1. (Az tudom, hogy amikor a potmeter megfelelő lábát rá"kötöm" egy dróttal az arduino A0 lábára, akkor ki tudom olvasni 0-1023-ig az értékét. Ehhez hasonlóan remélem valamilyen módon mérni a current-sense lábon lévő feszültséget) A te általad feltett rajzon van az Rsh. Alatta (a GND oldalán) és felette (a csip oldalán) is van egy fekete pötty. Melyik pöttyre lehet rákötni egy drótot és bevezetni az arduino A1 bemenetére?

2. Az "RC" az az R9 és a C3 együttese, vagy az nincs a rajzon?

3. Mire kell az RC, és mi lenne nélküle?
(#57862) etwg válasza flocsy hozzászólására (#57861) Válasz Dec 3, 2017
Igen az RC az az R9, C3 együttese.
Az a pötty az Rsh-n felül felel meg a te esetedben a CS pinnek (1,15).

Azért kell az RC tag, mert az Rsh-n ugyanolyan impulzusok vannak mint ami a PWM-böl jön, plusz rengeteg szemét a motorbol meg a sinekröl. Ezeket igyekszik az RC tag mérhetövé tenni, mert különben at ADC bemenet nem boldogulna a szeméttel. Azaz a C3-n kapsz egy aránylag sima a motorárammal arányos egyenfeszültséget, amit már jo eséllyel lehet mérni. Persze igy nagyon kicsi lesz <0,1V amit nem lesz egyszerü mérni, ezért kell neked erösités.
(#57864) piltdownman válasza flocsy hozzászólására (#57853) Válasz Dec 4, 2017
Idézet:
„És miben tér el egy áramkorlát áramkör egy egyszerű olvadó biztosítéktól?”

Elég sokban. Az olvadó bizt. egy kétpólusú passzív alkatrész szemben egy aktív áramkörrel.
biztosíték
túláramvédelem

Az L298-t ha az áram 10ms-ig a 2,5A-t eléri, ki kell kapcsolni. Analóg áramkörökkel vagy uC-es
megoldással egy olyan algoritmust érdemes csinálni, hogy mér - szükség esetén lekapcsol - vár
- bekapcsol -mér stb. hogy automatikusan felálljon és ne kelljen egy kézi reset gomb. (Egy ZXCT10 sokat segítene.) A zárlatvédelmet oldd meg először.
Biztos hogy a „current-sense kivezetések vannak „jumperelve ? Van „snubber” a panelen?

A -1V...+2V a „current-sense” kivezetés megengedett fesz.tartományát jelenti. A szubsztrátról
nem regélek, a +2V megadja, mekkora lehet a max. „Rsense”’. Vagy biztonsággal kis értéket
választasz, vagy megvéded a kivezetést túlfesz. ellen.
PID-et biztos nem írtál.
Az RC kör egy szűrő, a motor kommutációja miatti zajt szedi le, e nélkül nem tudnál mérni.
A 10k - 5uF időállandó az ADC-hez jó, a túláramvédelemhez egy nagyságrenddel kisebb kell.
Neked max. 2W-os ellenállás kell, ez fémréteg kivitelű, nincs induktivitása.
Az áramra szabályozás nyomatéktartásra való, ha sebességet akarsz tartani, a BEMF-et kell mérni.
Ezt megteheted akkor is, ha a driver nem a mozdonyon van, hanem az asztalon.
Szerintem elég lenne, ha minden mozdonyra megnéznéd a minimális és maximális kitöltést
(az induláshoz a min.pulzus szélesség kb. 1ms) . Rövid szerelvény esetén a menetellenállása
nem számít.

Jönnek az unokák, megmutatom nekik a tégla alakú 5W-os ellenállás belsejét.
Egyébként egyszerűbb lenne, ha pl. DRV880x-t használnál.

ellenállás.jpg
 
(#57865) flocsy válasza etwg hozzászólására (#57856) Válasz Dec 4, 2017
Méregettem áramfelvételt (életemben először

A diesel 10mA-nél indul és az 1m-es pályán nem tudtam még megközelíteni sem a 30mA-t.

A gőzös 20mA körül indul és megközelíti a 40mA-t.

Mindkét esetben egy hagyományos (Minitrix) DC trafóval mértem ami azt is jelenti, hogy nem értem el vele a 12V-ot, ami lehet, hogy nem a legjobb számolgatás szempontjából, viszont annyiból élethű, hogy a végleges pálya is csak kb 1m-es lesz, azon sem lehet majd száguldozni.

Csak érdekességképp feltettem más mozdonyokat is, a ma érkezett Fleischmann MAV 470-es 120mA-ról indult csak el. A PWM teszteléshez használt Kato 11-103-as hajtás meg 45mA-ről indul.
(#57866) flocsy válasza piltdownman hozzászólására (#57864) Válasz Dec 4, 2017
Ezt a 2.5A-t hol kéne mérni? A H-híd modul 12V-os bemenetén, vagy a motor felé a kimenetén? (arról azt írják, hogy 2A-t tud)

Snubber? (wikipedia... keres...néz...) nem hiszem. Két modulom van, az egyik ilyen mint itt a felső, azon van két henger alakú valami?, de azon nincs current sensing kivezetve, a másik meg ilyen, azon van CSA,CSB pin, úgyhogy ha eljutok a PID megvalósításáig, akkor a másodikat fogom használni. Ha nem, akkor valamelyiket kiválasztom.

Mint a másodikon látható a CSA,CSB is egy-egy jumper mellé van írva ami alapból zárva van. Ezt írják róla: "The current test pin for motor A, this pin can be wired a resistor for current testing or tied a jumper to disable it."

PID-et (még) nem írtam. Ha sikerül megértenem a kapcsolását a számomra megfelelő értékeket az RC körhöz és be tudom szerezni a szükséges alkatrészeket, akkor megpróbálom beépíteni (esetleg a jumperhez hasonló megoldással kiiktatva kezdetben) és ha már a többi része "fix", akkor tudom majd a "firmware" frissítéssel tuningolni. Csak ehhez nem ártana, ha meg tudnám rendelni a szükséges dolgokat hozzá.

Mind a ZXCT10, mind a DRV880x... hogy is mondjam. Én biztos vagyok benne, hogy megfelelő szakértelemmel egyszerübb megoldani velük... csak nem tudom, hogy nekem valaha lesz-e annyi Mondjuk beszerezni tudnám őket. De onnantól nem sokra mennék velük sajnos. NYÁK-ot tervezni se tudok, nemhogy maratni. Igy meg hiába lenne jobb a DRV880x vagy ZXCT10, nekem csak akkor segítene, ha készen modulra szerelve meg tudnám venni. És akkor is biztos sok kérdésem lenne még Ezért kérdeztem a biztosítékról, az még értem hogy tudnám sorosan bekötni valahova.

(#57867) flocsy válasza piltdownman hozzászólására (#57864) Válasz Dec 4, 2017
Ok, akkor lehet, hogy nem is annyira PID kell nekem. Sőt lehet, hogy BEMF sem, mert az meg nincs akkor amikor pont még nem indult el a motor, akkor közelítsük meg a problémát másik irányból: Mit szeretnék elérni?

A minimális PWM kitöltést méregettem már pár napja. Látom, hogy mozdonyonként eltérő, ez rendben is van, ami zavar engem az a kezdeti ugrás. Pl a Kato hajtás 240-es értéktől indul el, de rögtön elég gyorsan szalad, viszont ha már gurul, akkor elég neki 180-as érték is. Erre szeretnék találni valami megoldást. Az lenne a jó, ha amikor egy kattanásnyit tekerek a rotary encoderen, akkor a PWM vezérlésem:

1. meg tudná "lökni" az álló mozdonyt de csak ici-picit
2. (gyorsan) érzékelni tudná, hogy a mozdony áll/elindult már
3. ennek megfelelően változtatná a PWM kitöltést (vagy akár a frekvenciát is?)

és ezáltal elérne egy símább és lassab elindulást.

Vagy egyszerűen csak próbálgatással mérjem meg a következő konstansokat, és "vakon" (visszacsatolás nélkül) indítsam el kb így és a többit meg hagyjam meg a DCC dekódereknek?

0. duty := 0 # "bootol" a rendszer
1. if rotary encoder turned right => duty := loco.startDuty # 240
2. wait(loco.startSpikeLength) # hasra ütök: 100ms
3. duty := loco.minDuty # 180
4. a rotary encoder forgatására változtassa loco.detentStep-nyivel a duty-t
5. if duty < 180 goto 0 else goto 4

az 5-ös nagyon nem tetszik nekem, mert nagyon pici változásra (maszat a sinen, 2-vel több kocsit húz, beolajozták a mozdonyt), előfordulhat, hogy azt hiszi, hogy leállt, pedig még gurul, és megpróbálja elindítni egy 240-es tüskével, de az is előfordulhat, hogy azt hiszi, hogy még gurul ezért 185-ről mondjuk 5-ösével emelgeti a kitöltési tényezőt, miközben a mozdony egy helyben áll és búg amíg eléri a 250-et (direkt nem 240-et írtam)
(#57868) etwg válasza flocsy hozzászólására (#57867) Válasz Dec 4, 2017
Valami ott nagyon nem stimmel. Vagy a freki még mindig tul magas vagy nem kap a motor elég áramot ( a feszültség alacsony vagy a hid meghajtása gyenge).
Kezd kb 20-100Hz-l a meghajtást ( fütyülj a bugásra). El kell érned, hogy 10% alatti PWM-nél induljon a mozdony. Köss a motorral párhuzamosan 2 LED-t a korábban leirtak alapján, hogy lásd, hogy valoban az történik, amit gondolsz (müszered sajnos nincs). A LED-ken láthatod a PWM frekvenciáját és a kitöltési tényezöt.
Ha jo a PWM, akkor nem kell semilyen PID.
(#57869) flocsy válasza etwg hozzászólására (#57868) Válasz Dec 5, 2017
Mekkora ellenállás kell piros LED-ek elé ha a PWM 12V-os?
(#57870) etwg válasza flocsy hozzászólására (#57869) Válasz Dec 5, 2017
1000-4700 Ohm, ha két piros lesz akkor elég 1 ellenállás és a két ledet kösd antiparalel kapcsolásba. (Hosszu láb a másik rövidebbik lábához és forditva, majd az egyik kettös megy az ellenállásra a másik meg a motorra).
(#57872) maya711 válasza etwg hozzászólására (#57852) Válasz Dec 6, 2017
Tényleg! a gitárom h/e húrjai kb. 0,3-asok. Köszi!
"Nem adja ki az MTB..." --> akkor ott valami gagyiságot gyanítok(például véghelyzetben is folyik áram). Az keltett aggodalmat bennem, hogy -- leírása szerint -- ugyanúgy működik akár váltófeszültség akár egyenfeszültség(+) van a COM ponton. A TILLIG 86112-esénél ki van kötve, hogy csak váltófeszültséggel működik, a feszültség fázisai és a benne lévő 2 dióda teszi lehetővé a motor kétirányú forgását: ez jól látható a manuáljában közölt belső kapcsolásból. Ők ugyanis nem titkolják azt a hatalmas eszmei tartalmat amit 4 ellenállás, két dióda és egy mikrokapcsoló alkot.
No majd akkor veszek egy MP1-et, feltérképezem, és itt közzéteszem a kapcsolását.
(#57873) etwg válasza maya711 hozzászólására (#57872) Válasz Dec 6, 2017
Az MTB belülröl nagyságrenddel komolyabb berendezés, mint a Tillig. Alacsonyfeszültségü kis áttételes mikromotor ( kb 3V DC) a berendezés lelke és az SMD elektronikának kell biztositania a müködést (nem ugy mint a Tillignél meg a többieknél). Ez persze nem a felhasználo gondja.
Az MTB megy AC-re, de DC-n sokkal jobban müködik a belsö elektronika rendezi az áramigényt ez is hiányzik hasonlo cuccokbol), és DC-n kompatibilis elektronikus berendezésekkel. (arduino stb).
(#57874) etwg válasza etwg hozzászólására (#57873) Válasz Dec 6, 2017
Egy kicsit tuloztam. Elektronika nem sok van benne csak vagy 8 alkatrész, ellenállás, zener, meg 2 amit sajnos nem tudok még megfejteni ( nincs rajtuk semmi jel).

(#57875) etwg válasza etwg hozzászólására (#57874) Válasz Dec 6, 2017
Igy néz ki a beteg NYAK.

IMG_2829.JPG
 
(#57876) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57875) Válasz Dec 6, 2017
A motoron az egy lassító áttétel?
(#57877) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57876) Válasz Dec 6, 2017
Igen az egy elég nagy áttétel.
(#57926) BRUT hozzászólása Válasz Hé, 20:54
Szervusztok !

A Festo gyártmányu pneumatikus cilinderek mágneses érzékelöjében reed kontakt van vagy Hall szenzor.
A méretéböl itélve inkább Hall szenzorra tippelek.
Szerintetek mit használnak a gyártók?
Egy ilyen szenzor jó lehet a terepasztal vezérlés megoldásokra?
(#57929) Antal Miklós válasza BRUT hozzászólására (#57926) Válasz Kedd, 8:55
Szia.
Én Hall IC-t használok. Jól bevált.
A járművek aljára a mágnest úgy kell felragasztani, hogy a déli pólus legyen a mágnes felé,
A Hall IC-k legtöbbje kb 1 mm-ről érzékel.
Érdemes egy kis db próba sinszálat készíteni,a Hall IC-vel kb 20-30mm hosszút, hogy ellenőrizni lehessen a mágnes helyzetét.

Ha két Hall IC-t közvetlenül egymás mögé ragasztod, a menetirány szerint, akkor még a menetirányt is detektálni lehet.
(#57934) BRUT hozzászólása Válasz Kedd, 16:21
Nos az általam emlitett Festo érzékelöben reed kontakt van.
Eös nagyító segitségével jól látszik.
Azt hittem,hogy a reed csó már feledésbe merült de ugytünik nem.
Ha a hall szenzor csak 1mm távolságra érzékel akkor azt beállítani nem is olyan egyszerü.
(#57936) diginewl válasza BRUT hozzászólására (#57934) Válasz Kedd, 16:39
Hali!
Miért nem jó az IS471F?
Pont te ajánlottad itt. Szerintem tökéletes 4-8mm távolságra érzékel, nem kell hozzá külső elektronika.
(#57937) BRUT hozzászólása Válasz Kedd, 17:29

Nem mondtam,hogy nem jó, csak van pár Festo érzékelöm és elmélkedem,hogy hol tudnám felhasználni.
Lapozás       56/56
Frissek
  2017. Dec, 16. Szo
0:16:57
  Jelenleg 10 fő olvassa az oldalt
Hirdetés