Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       74/74
(#68850) etwg válasza etwg hozzászólására (#68849) Válasz Jan 3, 2024
Hát ugy látszik a Fritzeknél mindent lehet, holott az UIC már évtizedek ota elöirta, hogy csak egy fényü tilto jelzö lehet.
Itt a legujabb DB Signalbuch még a törpe jelzökön is karácsonyfa világitás van. Hát nem csodálom, hogy nem igen találnak már mozdonyvezetöt.
Hogy ezt ki tudja hitelesen megépiteni a modellvasuton az több mint kétséges. ( hekyes fényeket kapcsolni)
(#68859) Frankye moderátori hozzászólása Válasz Jan 8, 2024
Egy kérdést csak egyszer, egy helyre tegyünk fel!
(#68860) etwg válasza Frankye hozzászólására (#68859) Válasz Jan 8, 2024
Bocs, én kértem, hogy menjen át a DCC topikba. Ezért lett duplázva.
(#68861) Frankye válasza etwg hozzászólására (#68860) Válasz Jan 8, 2024
Semmi gond, már rendeztem.
(#68926) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#68836) Válasz Jan 23, 2024
Sziasztok!
Nem szeretném sokat ragozni a jelzők és jelzéskép értelmezéseinket, de a Tisztelt Modelvasutas Barátunknak megnyugtatás képpen találtam egy video-t itt:
https://www.youtube.com/watch?v=TFkmikvpgIM&t=754s
amelyben a szerző taglalja - igaz németséggel - hogy a H/V jelzőknél volt, van ilyen jelzéskép: két piros fény.
A 12:13-nál ismerteti e jelzéskép értelmezését, de a video-ban több helyen is látható az állomások kijáratán ez a jelző.
Köszönettel
(#68927) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#68926) Válasz Jan 23, 2024
Sőt ahogy irtam a mai német Signabuchban több ilyen agymenés is van. Mintha a szerencsétlen mozdonyvezetönek nem volna elég dolga egy olyan hoviharban mint ami most megy át az országon, hogy észrevegye a jelzőt ( alig 20 m a látotávolság), nem még azt is számolni kell hány és milyen szinü fények vannak rajta.
Több mint 40 éve volt az asztalon [UIC], hogy csökkenteni kell a jelzö fogalmak ( fények számát). Ugy látszik a németek ezt igy értik, es még meg is magyarázzák. Mintha nem lenne körülöttük vasut, ahol betartják a hajdani döntéseket.
Nem is csodálom, hogy a mozdonyvezetők a legdühösebbek a rendszerre a munkakörülményekre.
(#68928) novakerno hozzászólása Válasz Jan 24, 2024
Az IHO-n láttam nemrég...

iho.jpg
 
(#68929) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#68927) Válasz Jan 24, 2024
Szegény mozdonyvezetők bár szigorúan nem ide tartozik:
De érdekes, most, hogy ez a hókáosz volt/van a Németeknél, egyik folyóirat sem említette meg, hogy az ICE és a vonat közlekedésben járatkimaradások voltak, de
a jó öreg gőzősök ezt is kibirták:
https://www.youtube.com/watch?v=VLQqm9X2Le0
(#68930) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#68929) Válasz Jan 24, 2024
Mert ez nem hir az ottani egyenirányitott médiában. Az hir volt, hogy a DBAG sok milliárdos állami támogatás ellenére 67%-ra csökkent a vonatok pontossága, azaz 10 vonatbol alig 7 ért célba kisebb mint 10 perces késéssel. ( korábban a határ 5 perc volt, és kizárolag a távolsági vonalakra vonatkozik). Meg arrol sem irnak, hogy kb 50000 állás betöltetlen a vasutnál meg arrol sem, hogy emiatt a mozdonyvezetők ON-DEMAND munkabeosztásban vannak a fentiek miatt, azaz bármikor behivhatok szolgálatba, és ezzel keményen vissza is élnek. Ezért megy most a 6 napos sztrájk, mert a többség szeretne legalább 2 napot hetente ( a törvény szerint) otthon lenni, s nem mindenféle kaszárnyákban pihenni a szolgálatok között. A DBAG meg azt hiszi, hogy ilyen rabszolgamunkára embereket talál. Már voltak olyan hirdetések, hogy havi €12000-t bruttot fizetnének.
A ho eltakaritás már ott is a mult felesleges csökevénye lett, ahogy sinseprük a jármüvekről is hiányoznak már, igy valoban már 10 cm-s ho is katasztrofát okoz. Ráadásul a modern szerelvényeknek rengeteg berendezése van az “alacsony” padlo alatt igy a kevés ho is végzetes problémát okoz. Ráadásul a modern és gyors szerelvenyek papirvastagságu hokotroi ( ha nincsenek egyenesen mûanyagból) ez első hobuckában kitorik a nyukukat, es már áll is a bál. Sok vonalon massziv tehervonatok nem járnak igy nincs semmi komolyabb akadálya annak , hogy a ho meg a jég megmaradjon a pályán mire odavergődik egy Desiro vagy valamilyen elővárosi szerelvény és fennakad benne, vagy a csak a “klimabiztos” kupplung a két kocsi között dobja be a törülközöt, mert a hopor befagy a kontaktusok közé.
(#68935) csíkosháTTú válasza Antal Miklós hozzászólására (#68929) Válasz Jan 24, 2024
Azért az nem olyan öreg gőzös, a videón egy REKO BR52 van.
(#68936) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#68930) Válasz Jan 24, 2024
Igen, Igazad van az egyirányú hírfolyamról.
A parasztok traktoros kétheti sztrájkja már nem hír!
Pedig ott vannak még!

Mi inkább modellezzünk a lehető legjobb tudásunk szerint.
(#68937) etwg hozzászólása Válasz Jan 24, 2024
Nem régen több napig tárgyaltuk a Halmai féle vezérlést. Rátaláltam egy kanadai modellre ( H0-ban) amiben egy ilyen vagy nagyon hasonlo elektronika van.( szürökböl itélve). Igaz, hogy a többi része nincs meg ( irányito pult), es ugy nez ki valamilyen 3 sines rendszer volt. de 2 ilyen 3 részes F7-s kerûlt elő ilyen elektronikával. Ahogy látni teljesen kitöltötte a B unit gépterét. Valoszinüleg valaha müködött ( saccra min 40 éves konstrukcio)), mert nagyon profin van megépitve, de a motor a mozdony másik részében van. Sajnos fogalmam sincs ki csinálhatta ( a boltos sem tud a modellekről semmit) meg arrol sem, hogy mi is ez. Csak egy egérbillanyüzet utal arra, hogy cimezni lehetett a járgányt.
Az sincs kizárva, hogy az akkoriban már elterjedt garázsajtok stb távvezerlése volt a modelvasuthoz idomitva, azaz a modell maga rádiovezerlést kapott, a sinekből csak az energiát nyerte.

IMG_7085.jpeg
 
(#68939) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#68937) Válasz Jan 25, 2024
Ha háromsínes volt, akkor a vezérlés lehetett a 3. sínben?
(#68940) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#68939) Válasz Jan 25, 2024
Az sincs kizárva, de azt sohasem fogjuk már megtudni.

Szerintem azonban annak az elektronikának a mennyisége sokkal nagyobb, mint azt egy extra, ha nem is szuper megbizhato, kontaktus igényelne ( 3. sin). Inkább ugyanis egy alkatrésztemetőnek néz ki az egész megoldás.
Ráadásul ha a 3. sin egy 3. bemenetet jelent a rendszerbe akkor még bonyolultabb a dolog, mint egy tipikus 3 sines rendszernél, mert ott a két külső sin egy potenciálon van, azaz, mindegy hogyan rakod a mozdonyt a sinekre, ha mind a 3 sin, más más informáciot hord, akkor komoly gondokba kerülsz a pályavezetésnél, és a hurkok akár egy megoldhatatlan feladatot is jelenthetnek.
(#68942) diginewl válasza etwg hozzászólására (#68937) Válasz Jan 25, 2024
Hűha! Ebbe mennyi cuccot beletettek... Volt vele tervezés bőven.
Vajon megérte?
(#68986) etwg hozzászólása Válasz Feb 10, 2024
Nekifogtam a háboru elötti amerikai Lionel vonatokhoz egy tápegységet épiteni.
Gyári soha nem volt, mert tudtommal Europába soha nem szállitottak, az amerikai meg 110V-s.
Amugy a vonat teljesen jol megy még az FZ1-s trafoval is, csak a funkcioi nem müködnek. Mert a mozdonyban van egy 4 fokozatu irányválto relé, meg egy sip meg, ( sajnos az enyémböl gyárilag hiányzik) egy harang.
Az egészben az a vicc, hogy ezeket a trükköket már 80 éve meg tudták csinálni elektronika nélkül.
Sajnos már nagyon hiányosak a müszaki leirások, igy nem olyan egyszerü kibogozni, mit hogyan lehet kapcsolni. Az tény, hogy az FZ1-l szépen fut egy irányba és folyton sipol.
Eredetileg a sinekben azonban váltoáram volt, mig az FZ1 egyenáramot tud. Mint kiderült ezért sipol a vonat egyfolytában. Szoval ezekszerint váltóáramra lesz szūkség. Ha ahhoz egyenáramot adok, akkor meghuz a sipot kapcsolo relé és elkezd sipolni.
Az irányváltást a Märklinhez hasonloan egy impulzus adja, mint kiderült a hajdani vezérlöben ezt a gombot csak akkor lehetett megnyomni, ha a kezelö kart ÁLLJ állásba tekerte a kezelö.
Na most ezeket az összefüggéseket kell valahogy elektronikusan vagy mechanikusan összehozni. Ma már egy szabályozhato váltoáramu táp sem olyan egyszerü. Két lehetöség van - egy triakos fázishasitás, de ahhoz nem olyan egyszerü egyenáramot keverni, a másik meg egy hidas hajtás. Persze az sem lényegtelen, hogy egy mozdony a sippal 18 V-n majdnem 4,5 A -t fogyaszt.
A triakos megoldásnál elég balhés a zárlatvédelem is.

lionel224.jpeg
 
(#68987) etwg válasza etwg hozzászólására (#68986) Válasz Feb 10, 2024
Közben kisérleteztem, s kiderült a Lionel irányváltoja nem feszültség impulzusra megy, hanem pontosan forditva a sinekben ha megszakitom az áramot egy nagyon rövid idöre a relé egyet lép elöre, igy minden megszakitásra a elöször lekapcsolja a motort, azaz a modell megáll -N- állapot. Ha most egy rövid impulzust küldök ki akkor bekapcsolja a motort az ellenkezö irányba -R- , de az csak akkor indul el, ha a tekeröt elforditom.
Ha most ujra megállitom a vonatot akkor ujra N állapotba ugrik. Ha most megint elinditom a vonatot akkor ujra irányt vált -F- és elindul elöre.
(#68988) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#68987) Válasz Feb 10, 2024
Ennek a mozdonynak akkor AC-kell?
És a rövid tápmegszakításra azonnal menetirányt vált?
Megmérnéd az áramfelvételét? Csak menetben és ha sípol?

Az AC szabályozást nagyon egyszerűen meglehetne valósítani egy toroid trafóval. De azt ma beszerezni lehetetlen.
De egy Roco trafóban megtalálod ha kiépíted a diódákat.

De ezzel az lesz a baj, hogy csak 0,8A-t bír a tekercselés, mert 0,5mm huzallal van tekercselve.
De az elv, működhet.


20240210_115...jpg
 
(#68989) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#68988) Válasz Feb 10, 2024
Elvben nem, a valoságban azonban AC kell neki. Mert van benne 1 relé, ami ACra nem huz meg, azaz ha sipolni kell akkor el kell huzni az AC szimmetriát, hogy az ACban legyen egy kis DC (3-5 Volt). A motorok simán felfalnak 2 A-t , azaz ha sipolni is kell akkor 4 A a fogyasztás.
Az irányválto relé egy kacifántos konstrukcio ( olyan mint a régi telefonszelektor). Minden megszakitásra fordul egy lépést. Menetböl mindig semleges - áramtalanitos állásba fordul. Ráadásul van benne valamilyen késleltö valami ( még nem tudom mi, mert nem látni semmit csak a relé tekercsének van egy leágazása ami a motor állorészéhez va kötve). Ha ujra áramot kap akkor késleltetve huz meg s ha megszakad ujra az áram, akkor fordit egyet és felcseréli az állotekercs polaritását, azaz ha most feltekerem a kart, akkor ellenkezö irányba indul.

Igen eredetileg is egy kacifántos hatalmas trafo volt, aminek a szekunderén 4 csuszka volt. ( mindig legalább két vonatot lehetett vele szabályozni). Ahogy látod a rajzon a 2-2 csuszka egy mozdony szabályozására volt, az egyikkel a max. Sebességet lehetett beállitani ráadásul mechanikus karokkal volt kivitelezve, mert a fö kar mindig a teljes tartományban mozgott, csak a mozdogy nem. Ráadásul ilyen soros motoroknál igen nehéz szabályozni a fordulatszámot, azaz a vonatok eléggé össze vissza mennek.
Nekem megvan a majdnem eredeti mechanikus konstrukcio trafo nélkül már elektronikus kivitelre ( az elektronika siralmas, azért probálok valami egyszerübbet kiötleni).
Leesik az állad ha meglátod mi van benne.
A nagy kar a sebesség. Mellette egy kicsi - alig látni, sárga skála a vezérlési tartomány. Van ott még közvetlen mellettük egy 3. koncentrikus forgo szabályzo ami az irányt kapcsolja. Ebben a gépben a függöség elektronikus volt, azaz ha megnyomtam a sebesség gombot, akkor a vonat automatikusan megállt. Bizonyos idö után ujra kellett nyomni és utánna irányt váltva visszafelé indult.
Van még két nyomogomb az egyikkel a sipot lehetett inditani a másikkal a csengöt. Hátul azok a fogaskereket a két kar eredöjét viszik át 2 potira ami ment a prociba).

IMG_6559.jpeg

IMG_7120.jpeg

IMG_7121.jpeg
 
(#68990) etwg válasza etwg hozzászólására (#68989) Válasz Feb 10, 2024
A sip valoban egy ujabb motor, talán még nagyobb teljesitményü mint a hajto motor, mert egy légsüritöt hajt a szerkocsiban, ami a levegöt fujja egy olyan szerkezetü sipba mint a focibiroé, csak nagyobb és nehezebb, hogy mély legyen a hangja.
A képen a sip meg a DC relé.

IMG_7116.jpeg
 
(#68991) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#68989) Válasz Feb 10, 2024
Huhh.
No ezt kitalálták és össze is rakták.
A kompenzációs tekercsek és a diódákkal DC-vel megemeli... Rafinált.

Ezt a gyönyörű múzeális értékű gőzőst tényleg úgy lehetne működésre bírni ha egy trafót tekrne hozzá az ember.
De ez megint sokkérdést felvet: magánember ilyet csak magának tekercsel. Nem ismerek tekercselő céget, de az csak minimum 10 db megrendelést válal. De ilyen komplikáltat? szekundert kívülre tekerni, még leszedő csúszkát, mechanikát készíteni, felejtős. Ráadásul mint ezt legalább 1,4mm huzalból!
sajnos így nincs ötletem
Áruld el kérlek, hogy a mozdony kéménye és a homoktartály között az a résből kiálló kis lemezke mi célt szolgál?
(#68992) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#68991) Válasz Feb 10, 2024
Na nem olyen vészes, már kezd összeállni az elektronikus verzio. A gyári a gyár garanciája ellenére belehalt az elsö probálkozásba. Közben már küldtek valamilyen informáciot, de nem jött át. Még várok, hogy mit mondanak, mert ugy látszik érdekli öket is, hogy egy másik kontinensen üzembe tudjam helyezni a cuccot. Megtaláltam mi ment tönkre a gyári elektronikában, de fogalmam sincs hogyan kellene müködnie a belsö védelemnek. A dobozon van egy piros lámpa ami jelezné a zárlatot, de fel sem villant.
Szoval ha a gyárit nem tudom rendbe tenni akkor megoldom magam egy teljesen uj elektronikával ( találtam egy ideális modult, hétfön megjön, azt biztos nem nyirja ki egy kis rövidzár) és nem kell a hülye telefonos vezérlés, mert állitolag azt is tudja a gyári elektronika, de egy rövidzárt nem bir ki.
Nyilván, hogy 2024-ben nem fogok trafot tekercselni. Szerencsére van egy 18V vagy 400W-s dög trafom, az éppen jo ehhez.

Azzal a kapcsoloval ki lehet iktatni azt a relés szelektort, Mert, ahogy irtam, az az áram megszakadására reagál, ami könnyen elfordulhat minden modellvasuton, hát még egy ilyen rendszerben. Igy ha beállitod az irányt akkor kikapcsold a szelektort azaz nem tudsz irány váltani csak a sebeséget tudod szabályozni.
(#68993) tmanjunior hozzászólása Válasz Feb 10, 2024
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni Nanox s88 központ javításához. A segítség a hiba feltárásában kérnék. Ha valaki szánna rám időt privátban írjon, ne spameljük tele a fórumot.
Köszi előre is!
(#69063) lszl113 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68845) Válasz Feb 27, 2024
Szia! Én felteszem a kezemet, jelentkezem.

Van egy 3,5X1,6 m-es H0 asztalom. A nagy álls. átmenő fővágánya 2,2 m határtól határig. Itt elfér egy 6 kocsis (SCHICHT MÁV kocsik) vonat max 30 cm-es mozdonnyal. A két álls. között állomástávolságú közlekedés van. Mindkét álls. egyenes.

Az asztalon ellenmenetet kizáró, félig önműködő, elektrodinamikus biztosítóberendezés van. Elektronika csak annyi van, hogy az 5 független szakaszt 5 "medvend" vezérlő táplálja. Ezen kívül 4 dióda van a 4 bejárati jelzőnél.

Mindkét állomáson bejárati jelzők és előjelzői vannak. Az összes vonatfogadó vágány mellett kijárati jelzők. A jelzők előtt 20-25 cm hosszú szigetelt szakaszok vannak. A tárolóvágányokon váltó és kapcsolófüggéses vonatbefolyásolás van.
A jelzőket és váltókat egy "érintőceruzával" állítom. A jelzőket a vonat állítja vissza tilosra. Csak karos jelzők vannak.

Amúgy az egész terepasztal dolog kompromisszumok kérdése.
Pl. a jelzőim: vörös-fehér sávozású főjelzők vörös/zöld fénnyel. A valóságban biztosított álls. bejárati jelzője nem lehet kétfogalmú.
DE: mivel mozgó elemek, élénkítik az asztalt és fokozza a látványt és viszonylag olcsón hozzáférhető volt.

Nekem az a véleményem, hogy túlbonyolítás nélkül is nagyon látványos lehet egy analóg asztal némi "felturbózással és hatalmasat lehet játszani rajta.

Persze a digit üzem a technikájával olyan látványokat kínál, amit az analóg nem tud.
Csak az a kérdés, hogy kinek milyen játszásra kell az asztal és ugye mennyi pénze van.

Mindenkinek jó vonatozást kívánok.

20230925_130...jpg

vezérlő 004.jpg
 
(#69064) novakerno válasza lszl113 hozzászólására (#69063) Válasz Feb 28, 2024
Kedves László! Ha publikus, tudnál feltenni egy pályatervet? Köszönettel: Ernő
(#69066) lszl113 válasza novakerno hozzászólására (#69064) Válasz Feb 28, 2024
Helló Ernő!
Természetesen nem titok, csak kell rajzolnom egyet. Holnap utazom, Aztán rajzolok egyet és küldök még más képet is, amin látszik majdnem minden vágány.
Gondolom 1 Mb fölötti képet nem lehet ide feltenni. Lehet email-en kéne folytatni, ha lehet?
Üdv.: László
(#69067) Frankye moderátori válasza lszl113 hozzászólására (#69066) Válasz Feb 29, 2024
Javaslom a képtár használatát, oda több és nagyobb képek is feltölthetők.
(#69072) lszl113 válasza Frankye hozzászólására (#69067) Válasz Márc 1, 2024
Köszönöm. Feltettem a fotótárra 17 képet és katt OK-ra. Aztán mikor visszanéztem a fotóimat, akkor csak a legelső volt ott.
Kérek segítséget, hogyan lehet a fotótárba képeket tenni. Mert nincs semmi utalás a feltett képek rözítésére. Köszönöm a segítséget.
(#69073) lszl113 válasza Frankye hozzászólására (#69067) Válasz Márc 1, 2024
Kicsit érdekes rálelni a képeimre, de megtaláltam.
Üdv.: lszl113
(#69074) lszl113 válasza novakerno hozzászólására (#69064) Válasz Márc 1, 2024
Szia Ernő!
Nekem nem volt pályatervem. Miután az állomásokat lefektettem felrajzoltam az alaplapra a vágányok középvonalát. Persze a fektetésnél többször kellett 1-2 cm-t módosítani.
Rajzoltam most egy nyíltvonali pályavezetést a legfontosabb adatokkal.
Tettem fel a galériámba képeket, amelyek segítenek "megtalálni" a vágányvezetést. De szívesen válaszolok a kérdéseidre.
A képeken az is érzékelhető, hogy a rengeteg jelző ellenére abszolút nem tűnik zsúfoltnak az állomás.
Üdv.: László
Lapozás       74/74
Frissek
  2024. Márc, 19. Kedd
6:53:59
  Jelenleg 8 fő olvassa az oldalt
Hirdetés