Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       69/69
(#63946) peterur69 válasza etwg hozzászólására (#63919) Válasz Jan 7, 2021
Köszönöm.
(#63947) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63945) Válasz Jan 7, 2021
Félö, hogy ilyen mágneskapcsolot magadnak fog kelleni kifejleszteni.
(#63948) Lazsi válasza fityisz135 hozzászólására (#63945) Válasz Jan 8, 2021
Csak kíváncsiságból kérdezem, hogy hogyan oldod meg azt, hogy elinduljon / megálljon? Vagy ilyen funkció nem lesz benne: csak bekapcsolod, felteszed az asztalra és megy, amíg le nem veszed, vagy le nem merül?
Írtad, hogy mágnessel kapcsolnád át az irányt. Az a mágnes nem befolyásolja a nyomvonal-követést (elránthatja a kormányt)?

Nem tudom, elfér-e benne még további elem, mert ha igen, akkor megduplázva már kettős tápod van, és elég egy fél híd. Ez nem megoldás igazából, de talán közelebb vihet hozzá... (pl. nem 2 db, hanem csak 1 db kapcsolótranzisztoron megy át az áram, így kisebb a feszültségesés)

A bipoláris relék tudtommal úgy működnek, hogy nincs bennük rugó, ami alapállásba vinné vissza a kontaktust, vagyis ha átbillentjük, akkor nincs miért visszabillennie. Bistabil = mindkét állapota azonos értékű, stabil. A reed viszont alapvetően úgy működik, hogy van egy adott geometria, ami meghatározza az alapállapotot, és mágneses tér nélkül abba visszatér.
Talán létezik olyan megoldás is, hogy a szerkezetben van egy ferromágneses rész, ami az átkapcsoláskor felmágneseződik, és csak ellentétes mágnesség hatására mágneseződik le. Mivel vélhetően a tolatás rövid ideig tartana, így talán megoldható lehetne. Persze ehhez kell egy olyan reed relé, ami a mágneses tér polaritásától függően kapcsol át, illetve némi "vas" ami megőrzi a mágnesességet. Ez utóbbi persze megintcsak problémás a helyszűke miatt...
(#63949) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#63948) Válasz Jan 8, 2021
Kimerül az akku, és kész....

Amugy a tolatás sem lesz leányálom, mert ugye tolatáskor a kormánynak egészen másképp kell müködnie, mint amikor elöre halad a jármü. Elörehaladásnál gyakorlatilag a mágnes vezeti ( huzza) a kocsit. Tolatásnál meg a kocsi huzza a kormány mágnest ami ugye nem ugyanaz.
(#63953) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#63949) Válasz Jan 8, 2021
Az általad belinkelt videóban úgy oldották meg a tolatás problémáját, hogy az irányváltás előtt megfelelő állásba vitték a kormányt.

De arról nem írtál, hogy az irányváltást kiváltó mágnest (ami a reed-eket kapcsolja) hol tervezted elhelyezni.
(#63954) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#63953) Válasz Jan 8, 2021
Én nem raktam be semilyen videot, de szenvedtem a klub terepasztalon a Fallerral. Végül áttértek a rádios autokra ( H0-ban). Azokkal ugy lehet menni ahogy akarod.
(#63956) fityisz135 válasza Lazsi hozzászólására (#63948) Válasz Jan 8, 2021
Üdv! Sorjában a válszok

A Faller car system alapban tartalmaz egy reedet, ami a fő áramkört mágneses tér hatására megszakítja. Így áll meg vagy indul el. Ez egy NC reed. Elektromágneses kapcsolásokkal vezérlik az egészet.

Nem befolyásolja a kormányzást ez a mágnes, mert szabott távolságra kell a vezetődróttól elhelyezni, ez H0-ban 15 mm.

Bistabil reed: lásd előző hozzászólásom egyikében ott a link, két megoldást is találtam.

Tolatás: Szintén ott a link, ahol látható a célállapot. A mágneses tér egyetlen ponton van jelen, a tolatás meg egy egész szakaszon történik, ezért kell bistabil alkatrész.
(#63957) fityisz135 válasza Lazsi hozzászólására (#63953) Válasz Jan 8, 2021
Amit én linkeltem be, ott nincs kerékmozgatás, egyszerűen a vezetődrótokat helyezték el megfelelően, ez látható a videóban.
(#63958) fityisz135 válasza etwg hozzászólására (#63949) Válasz Jan 8, 2021
A linkelt video szerint nem bonyolult a vonalvezetés

Viszont a bistabil áramköri ötletednek utána mentem, habár én nem tudok SMD méretet kezelni, ez is jó megoldás, csak sajnos ehhez is kell valami, ami mágnesre “másik” allapotot/kapcsolást hoz létre. Ha jól értettem a bistabil H-hidat, más-más bemenetekre kell átkapcsolni, ahhoz meg megint hely kell.

A rádiós autókról tudnál egy linket vagy nevet mondani?
(#63960) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63958) Válasz Jan 8, 2021
Nem tudom hol az video, még nem is láttam.
Azt a bistabil áramkört meg lehet ugy is csinálni, hogy minden impulzusra vált.
Az egyik terepasztalon az ilyen kapcsolást ugy csinálták meg, hogy az auto alján volt 2 kis licnis drot ami leért a földre. ( olyan mint a Carrerra autoversenypályán). Ott ahol kapcsolni kellett egy darab alufoliát ragasztottak az utra, azaz amikor az auto odaért a foliához a folia rövidrezárta a két huzaldarabot és kiváltotta a kapcsolást.
Sajnos nem tudom kié volt a terepasztalmodul, egy modultalálkozon láttam.
Elvben 3 drotot is logathatsz az autobol mondjuk a középen van a GND, a két másik bemenet jobbra vagy balra. Azaz lesz két kapcsolási pontod. Amit láttam egész megbizhatoan müködött.
(#63961) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63958) Válasz Jan 8, 2021
Itt vannak az RC autok. A kollégáknak VW buszaik vannak.

RC cars
(#63963) fityisz135 válasza etwg hozzászólására (#63960) Válasz Jan 8, 2021
A #63945-ös posztomban van a link. Köszönöm az RC-t!
(#63965) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63963) Válasz Jan 8, 2021
Kösz. Az én gépemen alig láthato az ilyen link. Ezért szoktam én is vagy csupa nagybetüvel irni vagy külön sorba rakni.
Na jo ezekben a jármüvekben komplett távvezérelt dekoder van csak a kormányszervo hiányzik. Ezt aligha tudod megoldani kontaktusokkal.
Hátramenetben a jármü nincs vezetve, azaz nem lehet pontosan elöre tudni, hogy merre megy, mikor kell ujra megállnia ( amikor a mágnes megtalálja a huzalt) és csak utánna indulhat vissza. Ez valamimel kevesebb mint a belinkkelt RC auto, mert azt kormányozni is lehet, viszont láthatod a videoikon, hogy még elég messze van a pontosságtol, amit viszont a Faller jobban tud.
(#63966) fityisz135 válasza etwg hozzászólására (#63965) Válasz Jan 8, 2021
Az a vezetőszálas trükk tetszett meg, bár az igaz, hogy csak előremenetben tudtam kipróbálni, de úgy nem állítódik el a kormány. Kicsit még próbálkozom míg tart a lelkesedés
(#63967) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#63954) Válasz Jan 8, 2021
Bocsánat, mellényúltam, nem a te hozzászólásodra akartam válaszolni... De azóta tisztázódott a videó kérdése...
(#63968) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#63967) Válasz Jan 8, 2021
Semmi gond csak néztem, hogy hol a francba az a video amiröl beszéltek
(#64195) latabarka hozzászólása Válasz Feb 7, 2021
Érdeklőnék, hogy valakinek va-e elektromos tt méretű sorompója eladó.
(#64228) etwg hozzászólása Válasz Feb 19, 2021
Tizenket év különbség a LED fényerejében.
Ezt a butirvilágitás 12 éve épitettem naponta kb 6 oŕt müködik. A minap egy LED tönkrement, szerencsére volt eredeti ( sajnos a kékek szine is sokat szor, azaz egy mas eredetü LED biztosan más szinü) igy kicseréltem.
A felsö az uj. Majdnem dupla annyi a fényereje.



IMG_5174.JPG
 
(#64276) patexati válasza etwg hozzászólására (#64228) Válasz Csü, 6:53
Ez főleg a kék ledre jellemző..Nekem egy nixie óra alávilágításban gyengültek el erőteljesen az rgb ledek kék fényei illetve az előszobába építettem egy éjszakai fényt kb 8 éve a 6-ból kb kettő világít még,,igaz ezek hálózati feszültségről mennek 24 órában..
(#64279) etwg válasza patexati hozzászólására (#64276) Válasz Csü, 9:13
Nekem is az az érzésem, két ajto tokjába én is beépitettem 12 éve egy egy kék LEDsort (30 LED) 12 Voltrol ( napi 24 orát világitanak), már azok is elég gyengén világitanak....
(#64280) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#64279) Válasz Csü, 9:53
Fizikai okai vannak a kék szín problémájának. Nem véletlen, hogy piros, sárga, zöld és IR ledek már sok évtizede léteztek, míg a kék és UV csak jóval később jelent meg a piacokon. A fehér színű ledekkel is pont a kék szín miatt volt probléma. Egyébként ezért nem volt hamarabb ledes LCD TV, mert nem tudtak olyan fehér ledet előállítani, ami nem változtatja a kék komponens intenzitását. Azonban az LCD TV-k megjelenése meggyorsította a kék led problémájának a megoldását.
Ennek az egésznek pedig az az oka, hogy a kék szín (kék színű fotonok) nagyobb energiájú(ak), mint a többi komponens, vagyis a félvezetőben (a ledben) szélesebb tiltott sávot kell kialakítani. Mindezt ötvöző anyagokkal tudják megoldani, és a korai ötvözetek nem voltak eléggé stabilak hosszabb távon.
Az egyedi kék színű led esetében "mindössze" kisebb fényerőként jelentkezik ez a gyengülés, de a fehér ledek esetében a megváltozó arányok miatt megváltozik az eredő színe is, ami már nem megengedhető. A korai gyártású fehér ledeknél látható is volt, hogy egyre inkább narancssárgás kezdett lenni.
(#64283) EnTeO válasza Lazsi hozzászólására (#64280) Válasz Csü, 18:17
Érdekesség: a kék színű LED-ek előállítása olyan nehéz probléma volt, hogy 2014-ben fizikai Nobel-díjjal jutalmazták azokat, akik kifejlesztették a ma ismert verziót: 2014-es fizikai Nobel-díj (kék LED)
(#64284) patexati hozzászólása Válasz Csü, 19:17
Szóval érdemes elgondolkodni ha modelbe iylesmit épít valaki..Ajánlott USA gyártású led,nem szabad maximálisan kihajtani még sima áramellenállásos módon sem.. Az elterjedt nagyfrekis túlhajtásos módszer szóba sem jöhet ha időálló módon akarunk valamit kivitelezni mi sokat ütemel..Autóvillamosságban is komoly probléma mert méregdrága ledes lámpák mennek teljesen kihajtva.. Külön szakik állnak rá jó pénzért a generálra..
(#64285) etwg válasza patexati hozzászólására (#64284) Válasz Csü, 19:43
Szerintem modellben soha az életben nem éred ell azt az üzemidöt, amit a mi világitásaink mentek az utobbi 10-12 évben.
Sokkal inkább a gond, hogy a kék LEDek hajlamosabbak a meghibásodásra. A terepasztalomon ( több 100 LED van) eddig két kék ment tönkre. Tulhajtásrol szo sem lehet, mert amugy is nagy fényerüjöröl van szo igy kb 1-2 mA-rel hajtom öket.
Lapozás       69/69
Frissek
  2021. Márc, 02. Kedd
22:02:05
  Jelenleg 12 fő olvassa az oldalt
Hirdetés