Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Nagyvasutak
Nagyvasutak
Témaindító: etwg, idő: Jan 18, 2017
Témakörök:

Lapozás       8/8
(#60109) róbertke válasza Lazsi hozzászólására (#60108) Válasz Júl 31, 2018
(#60110) Lazsi válasza róbertke hozzászólására (#60109) Válasz Júl 31, 2018
Igen, így valóban jobb... Köszi!
(#60249) novakerno hozzászólása Válasz Szept 6, 2018
Kedves nagyvasútban jártas topiktársak. Többször nézegetek a youtube-on vasutas videókat és a kínai, gőzmozdonyos videókon tűnt fel egy számomra érdekes jelenség. A nyilt pályán, még az állomás előtt, menet közben ürítette a parazsat (salakot) a mozdonyból. Ez rendszeresen visszatérő jelenet a kínai videókon. A mellékelt videón az állomáson a körüljárás után a mozdony visszament a nyílt pályára, megállt és újból ürített. Ami még furcsább, hogy a vonat érkezése előtt valamit vödörbe gyűjtöttek a sínek közül (ez kb. 1 percnél látszik.). Ott ez lenne a bevált módszer a salakozásra. És mit gyűjtenek gondosan vödörbe? Bővebben: Link A második videón az látszik kb. 1perc 30-nál, hogy a mozdony majdnem a váltóra ürít, utána pedig jól látható, hogy az asszonyok valamit válogatnak a salakból.Bővebben: Link
Ha valaki tudja ezekre a választ nagyon megköszönném és érdeklődve várom.
Üdv: Ernő
(#60251) sunocske válasza novakerno hozzászólására (#60249) Válasz Szept 6, 2018
Kínában elég nagy a szegénység. Gyanítom, hogy a rostélyon áthulló, nem teljesen elégett széndarabokat gyűjtik össze.
(#60252) Frankye válasza novakerno hozzászólására (#60249) Válasz Szept 7, 2018
Hajdanában a világ "boldogabbik" (?) felén, azaz Kínától nyugatabbra, amikor még a gőzösök e helyütt is nagy számban jártak, és a "fűtőház" elnevezés is utalt a tényleges funkciójára, a gőzösök számára kijelöltek egy vágányt, amelyet kifejezetten salakolásra használtak. (Ha igaz, akkor talán még akna is volt alatta, amelyet rendszeresen tisztítottak-ürítettek.)
A szorgos kezű asszonyok pedig vélhetően - ahogy sunocske is írta - az el nem égett szenet válogatják.
(#60253) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#60252) Válasz Szept 7, 2018
Igen, annak idején nálunk is ez volt a szokás a Fűtőházaknál, hogy beállás előtt a salakolóaknába űrítették az ízzó szenet. De ugye a kényszer nálunk is nagy úr volt, mert előfordult főleg a 2. világháború alatt és után, hogy települések bakterházai előtt a nyílt pályán is salakolt a mozdonyszemélyzet. Az már az emberiesség csúcsa volt, ha a mozdony személyzet a lent várakozók elé zúdított egy-két szívlapátnyi szenet.
(#60261) somitomi válasza róbertke hozzászólására (#60253) Válasz Szept 12, 2018
Egyszer láttam az interneten egy német plakátot, amelynek felirata szerint a mozdonyról lepotyogó szén a vasúté, tehát nem ér hazavinni. Persze most világért sem találom, illetve a pontos megszövegezésre sem emlékszem.
(#60270) novakerno hozzászólása Válasz Szept 22, 2018
Kedves Sünöcske és nagyvasutas topiktársak!!

Szeretem nézegetni a youtubon a különböző országok vasútjait és tájait, és eközben sokszor fedezek fel olyasmit, ami a magyar (vagy európai) vasutaktól nagyon eltérő megoldás. Tudnod kell, hogy én nem vagyok vasutas (villamosmérnök vagyok), csak érdekel a vasút, mint egy komplex műszaki berendezés.
Ennyi bevezető után rátérnék a tárgyra. Ennek a videónak a végén (kb. az utolsó fél percben), amikor a vonat kihalad az állomásról, az útátjáró után vettem észre egy furcsaságot. Bővebben: Link A sínpár jobboldalán, a külső oldalon van egy harmadik sínszál. A vágány mellett közvetlenül egy mély árok. Gondolom ez kisiklás esetén védi a kereket és a töltésen tartja a kocsit. De miért a külső oldalra teszik a kereket vezető sínszálat? Miért jobb ez, mint amit nálunk alkalmaznak, ti., hogy a sínpár belső oldalán van egy harmadik sínszál, ami szükség esetén megvezeti a kereket. Egyébként ezt a megoldást több kínai (ázsiai) videón is felfedeztem.

Előre is köszönöm, üdv: Ernő
(#60271) róbertke válasza novakerno hozzászólására (#60270) Válasz Szept 22, 2018
lehet, hogy csak egyszerűen síncsere volt és otthagyták.
(#60272) novakerno válasza róbertke hozzászólására (#60271) Válasz Szept 22, 2018
Kedves Róbertke!
A videóból látszik, hogy biztosan nem, mert ugyanúgy ahogy a belső terelősín végei ferdére vannak kialakítva, itt is ugyanez látható. És hasonló kialakítás látszik a többi videón is. Arról nem beszélve, hogy gondosan, párhuzamosan van letéve.
(#60274) novakerno válasza novakerno hozzászólására (#60270) Válasz Szept 22, 2018
Kimásoltam a videóból néhány képet, hogy jobban érthető legyen mire gondolok. Itt teljesen jól látszik a külső, vezetés céljából lerakott sín. Remélem valaki tud erre magyarázatot adni. Előre is köszi: Ernő

sin1m.jpg

sin2m.jpg

sin3m.jpg
 
(#60275) novakerno válasza novakerno hozzászólására (#60270) Válasz Szept 22, 2018
Ez még hozzá tartozik.

sin4m.jpg
 
(#60276) Gabi válasza novakerno hozzászólására (#60275) Válasz Szept 22, 2018
Nem értek hozzá, és lehet, hogy rosszul is látom, de nekem elég távolinak tűnik a távolság az aktív sínszáltól, illetve nem látom a rögzítettségüket. Szerintem ezek simán otthagyott sín darabok.
(#60277) somitomi válasza novakerno hozzászólására (#60275) Válasz Szept 22, 2018
Lehet rosszul emlékszem, de mintha a csepeli HÉV egyes szakaszain is lenne így lerakott terelősín.
(#62896) novakerno hozzászólása Válasz Júl 6, 2020
Tisztelt, Nagyvasútban jártas kollégák!
A budapesti 4-es metróval kapcsolatban lenne kérdésem. Mi a különbség a zöld és a zöld + fehér jelzéskép jelentése között. A harmadik jelzés világos Röstellem, de többszöri (utasként történő) megfigyelés után sem jöttem rá a különbségre. Előre is köszi: Ernő
(#62897) róbertke válasza novakerno hozzászólására (#62896) Válasz Júl 6, 2020
Ha a főjelzőn „Szabad a továbbhaladás” jelzés van,
a tolatásjelzőn fehér fény van, mely a vágányút lezártságát jelenti.

Metró.JPG
 
(#62898) róbertke válasza novakerno hozzászólására (#62896) Válasz Júl 6, 2020
Egyébként a 4. Metrón azok a jelzők kinek szólnak, hiszen nincs vonatszemélyzet ...
(#62899) róbertke válasza novakerno hozzászólására (#62896) Válasz Júl 6, 2020
(#62900) novakerno válasza róbertke hozzászólására (#62898) Válasz Júl 6, 2020
Kedves Róbertke!
Nem valószínű, hogy ez a megfejtés, mert a szóban forgó jelző 3 lencsés és ahol ezeket látom ott tolatás nem jön szóba. Felülről lefelé: zöld, vörös, fehér. Az állomások kijáratánál van elhelyezve. A vonat kihaladása után vörös, majd később zöldre vált, végül újabb idő eltelte után lesz zöld + fehér. Elég sokat utazom ezen a vonalon és azt figyeltem meg, hogy amikor a vonat indul, akkor mindig zöld + fehér.
Egyébként a kérdés jogos, de régebben volt személyzet és gondolom ma sem kizárt a személyzettel való közlekedés.
Szóval a zöld + fehér még mindig kérdés.
Üdv: Ernő
Ui: holnap megint megyek arra és csinálok képeket.
(#62905) Frankye válasza novakerno hozzászólására (#62900) Válasz Júl 7, 2020
Anno, még középiskolásként jártam a Metro Deák téri központjában. (Akkoriban még nem volt 4-es metróvonal). Ott mi is feltettük ezt a kérdést, vagyis, hogy a külön, "törpe tolatásjelző"-höz hasonló (vörös és fehér fényt adó) jelző m célt szolgál. Az ott dolgozóktól azt a választ kaptuk, hogy a főjelző szabályozza a közlekedést, míg az alatta lévő kis jelző azt jelzi, hogy az automatikus megállító rendszer engedélyező vagy tiltó állásban van-e. (A vörös fény értelemszerűen a tiltó, a fehér az engedélyező.)
Ahogy magyarázták, úgy kell elképzelni a dolgot, hogy a jelző mellett, a pálya mellé telepítve egy kar áll ki, amely a metrókocsi aljára erősített "csap"-ot nyitja meg, ha esetleg a szerelvény nem áll meg a jelzőnél. (Gyakorlatilag a főfékvezetéket csapolja meg, quasi "vészfék"-et okoz.)
Amikor a jelző (főjelző) továbbhaladást engedélyező állásba kerül, akkor ez a kis kar lecsukódik (mechanikusan) vízszintes állásba. A vízszintes állásba kerülését jelzi a fehér fénnyel a jelző.
Feltételezem, hogy itt is ilyesmiről lehet szó, és azért nem egyidejűleg jelenik meg a fehér fény, és a továbbhaladást engedélyező fény a főjelzőn, mert a mechanikának némi időbe telik a kart leengedni. (Akár még azt is el tudom képzelni, hogy valamiféle pneumatika mozgatja, de ez csak az én elképzelésem!)
Egyébként meghibásodás, zavar esetén ezt a "megcsapolást" a szerelvény motorvezetője ki is tudja iktatni (ezt is ott mondták el), a forgalomirányító hozzájárulásával. Erről volt is egy történetük, a budapesti metro addigi "legsúlyosabb" balesete történt e miatt, amikor a forgalomirányító nem kellő körültekintéssel adott engedélyt a kiiktatásra. Ennek következtében az egyik szerelvény beleütközött a másikba, összetört, kisiklott és felborult. Az ezt ábrázoló kép (mintegy mementóként) akkor is ott lógott a falon, hogy a mindenkori forgalomirányítót emlékeztesse rá, hogy mit okozhat, ha nem kellő körültekintéssel jár el.
(#62908) róbertke válasza novakerno hozzászólására (#62900) Válasz Júl 7, 2020
Nem kizárt a személyzettel való közlekedés, mivel a karbantartók is úgy járnak. Nekik mindenképpen kell a pontos tájékoztatás a forgalmi helyzetről.
(#62909) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#62905) Válasz Júl 7, 2020
Frankye most csak a Metró F.1. Jelzési Utasításra kerestem rá amit 2005 -ben módosítottak utoljára. Létezik nekik F.2. Forgalmi Utasításuk is amit nem kerestem.
De valami érdekes kütyüt láttam a Határ úti megállónál, ahogy a két vágány peronját összekötő kis felüljáróról lenéztem.
(#62921) novakerno válasza Frankye hozzászólására (#62905) Válasz Júl 7, 2020
Kedves Frankye!
Köszönöm a részletes leírást. Elképzelhető , hogy ez is valami ilyen. Most mellékelek két képet is. Az egyiken látszik, hogy itt egy 3 lencsés főjelzőről van szó, tehát a fehér nem kiegészítő fény. Minden állomás kijárati jelzője ilyen. A másik képen a Keleti pályaudvar jelzője látható, nem sokkal azután, hogy kihaladt a szerelvény. Kb. egy-másfél percig vörös (nyilván amíg a térköz foglalt), utána zöld (a fényképen kevéssé látszik), majd a szerelvény beérkezése előtt kb. fél perccel vált zöld + fehérre. Ha valaki meg tudja erősíteni az általad elmondottakat, annak örülnék.
Köszi: Ernő

IMG_20200707...jpg

IMG_20200707...jpg
 
(#62927) Frankye válasza novakerno hozzászólására (#62921) Válasz Júl 8, 2020
A leírt működés alapján én arra következtetek, hogy ez is egy ilyen jelzés lehet, amit lentebb leírtam, de - tényleges utasítás hiányában - ez egyelőre csak egy tipp a részemről.
(#62929) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#62927) Válasz Júl 8, 2020
Neeeeeee Mááááár, az örökös kifogások!

Tessék a METRÓ F.2. Forgalmi Utasítás
(#62930) Frankye válasza róbertke hozzászólására (#62929) Válasz Júl 9, 2020
Köszi!
Tanulmányozom.
(#62931) dccvillanyos válasza novakerno hozzászólására (#62921) Válasz Júl 9, 2020
Meg kérdeztem a mozgató kollégákat, ők azt mondták, hogy a zöld+fehér azt jelzi, mehetsz, előtted MTO (automata üzem) módban közlekedő vonat van.
M4-en "autostop" nincs, M2-őn a vészfék vezérlő hurokba avatkozik be a mechanikus szerkezet által működtetett érintkező.
(#62932) Frankye válasza dccvillanyos hozzászólására (#62931) Válasz Júl 9, 2020
Köszönjük a kiegészítést!
(#62947) novakerno válasza dccvillanyos hozzászólására (#62931) Válasz Júl 13, 2020
Kedves Zsolt!
Köszönöm a részletes választ. Így már dereng a fény az alagút végén.
Ernő
(#63410) etwg hozzászólása Válasz Okt 10, 2020
Hova vezetett a végtelen magánositás - ezuttal Görögországban. 3 nyomtáv egy állomáson és a "hozzávalo válto".

David Dixon felvétele:


IMG_4928.JPG
 
(#65603) etwg hozzászólása Válasz Dec 13, 2021

Stuttgart 21

Némi érdekesség a német vasut legnagyobb német vasutépitési vállalkozásrol, amit eredetileg még 2000 elött 2,5 mlrd euros tervek alapján hagytak jová.
Már néhány éves késésben vannak és immár 4x annyit költöttek az épitkezésre, mint kiderült az állomás épület nincs is a keretben, amit potom 220 millioért akarnak megépiteni.
De ha màr lud akkor elgyen kövér is.
Pár éve kiderült, hogy a DB-nek felel meg a mérete - tul kicsi. Sajnos már nem lehetett elállni a projekttől igy a kényszer miatt be kell fejezni. A németül tudoknak itt az infomácio.

Stuttgart 21

Csak egy csemege a tervezök logikájából. Ama 8 vágányon a csucsidöben 82 vonatot akarnak oránként kiszolgálni.
A filmben ott van, hogy hogyan.
( ha esetleg egy vonat késik, akkor orákig fog állni a bál).

(#65680) etwg hozzászólása Válasz Dec 26, 2021
Egy kérdés a szakikhoz.

Hogyan szinkronizálták a központi hajtásu orákat. Azok egy egy 2 eres kábellel vannak a központi orajel vezetékre kötve és percenként kapnak +/- impulzusokat, amire a percmutato ugrik.
De mi van akkor, ha uj az ora, amit elöször a pontos idöre kell állitani, majd rákapcsolni a hálozatra.

Egy központi orahajto szerkezetet épitek és felmerült a kérdés. Amikor már mind a két ora a kimeneten van akkor már nem gond átállni mondjuk a nyári vagy a téli idöre, vagy szinkronba hozni a valos idövel, de amikor egy uj orát kapcsolok a kimenetre, akkor azt nem tudom a többihez állitani. Magán az orákon erre nem látok lehetöséget. Most ugy csinalom, hogy minden orat 12 orára állitva kapcsolok le, majd amikor kell akkor valamennyit egszerre inditom, de a nagyvasuton ez igy aligha müködhetett, mert ott egy egy állomáson akár több tucat ora is volt. Volt esetleg valamilyen állás, amit gyorsállitáskor az ora észrevett és automatikusan megállt mondjuk 12:00 orakor. S ha mind meglállt, akkor már szinkronban lehetett inditani a valos idöben. ( hasonloan mint a rádios -DCF- orákhoz).

Kösz.
(#65681) róbertke válasza etwg hozzászólására (#65680) Válasz Dec 27, 2021
Az igazi nagy órának az üveglapját ki lehetett nyitni (csavar tartotta), és kézzel beállítani a mutatókat.

000000000000...jpg

000000000001.JPG
 
(#65781) etwg hozzászólása Válasz Kedd, 13:29
Egy kis téli nosztalgia..

Spanyol tél 50 éve
Lapozás       8/8
Frissek
  2022. Jan, 19. Sze
23:48:43
  Jelenleg 6 fő olvassa az oldalt
Hirdetés