Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Nagyvasutak
Nagyvasutak
Témaindító: etwg, idő: Jan 18, 2017
Témakörök:

Lapozás       6/6
(#59465) novakerno hozzászólása Válasz Hé, 17:51
Kedves Topiktársak, akik nagyvasútban jártasak!
Teljesen véletlenül találtam a youtube-on egy videót az indiai vasutakról ami egy számomra eddig teljesen ismeretlen vonatkeresztezési megoldást mutatott be. Persze egy újszülöttnek minden vicc új. Az angol neve "Scissors crossing". Ezen a linken láthatjátok a videótBővebben: Link. Azt sem egészen értem, az első komment miért írja azt, hogy ez szokásos megoldás, ahol a geográfiai adottságok szükségessé teszik. Nekem, laikusnak a videón semmilyen különleges terepadottság nem látszott. Én egyelőre csak a hátrányait látom egy egyszerű kétvágányos megoldáshoz képest. Kétszer annyi váltó kell, a félreálló vonatnak tolatni kell. Hátha valamelyikőtök tudja, hogy miért alkalmaznak ilyen megoldást.
Köszi: Ernő
(#59467) etwg válasza novakerno hozzászólására (#59466) Válasz Hé, 21:27
Azért ha megnézed a terepviszonyok nem éppen pusztaiak. A kihuzovágányon a vonat hosszában már vagy 4-5 méterrel magassabban van, mint a fövágányon ( a gyorsvonatra már felülröl néz a kamera), majd visszagurul a föpályára. Nem lehet tudni melyik vágány vizszintes, de gondolom, inkább a kihuzovágány.
Az meg, hogy több válto kell, csak azért van mert mégis hagytak ott egy rövid kerülövágányt. Lehet, hogy csak egy mozdonynak vagy beteg vagonnak van helye. De az sincs kizárva, hogy itt valamikor repülö körüljárás volt, azaz nem a mozdony járta körül a szerelvényt, hanem a mozdony kiállt a mellékvágányra, a vonatot a fékezök leengedték a mozdony mellett és az visszajárt a vonat másik végére. Alapbol ugyanis arra a produkciora ami a képen van egy válto (meg egy védöválto) is elég lenne.
(#59470) etwg válasza etwg hozzászólására (#59467) Válasz Hé, 22:08
Több helyen - föleg egzotikus országokban, vannak un kifutovágányok is ( hosszu lejtö végén) ahova a fékezhetetlen vonatot küldik baj esetén. Ott is hasonlo a helyzet, a hegyröl jövö vonat a kifutovágányra megy, a másik meg folytatja az utját lefelé ( vagy éppenśeggel felfelé), majd ha elmegy a kifutovágányon várakozo vonat visszatolat és folytatja az utját. Europában nem tudom, hogy van-e ilyen megoldás a vasuton, de közuton Szlovákiában van több helyen is.). Vasuton Europan kivül sok helyen hetköznapi a megoldás.
(#59471) róbertke válasza etwg hozzászólására (#59470) Válasz Hé, 22:36
Átollózás. Erről már olvastam valahol..
Szegény operatőr mindig pont ellenkező irányba tartotta a kamerát mint kéne..
Egyvágányú pályán kitérőzni kellett két vonatot egymással. Hagyományos elrendezéssel ugye van két váltód a forgalmi kitérőd két végénél( + még kettő védőváltónak), amihez két bakter kell mert annyira messze vannak egymástól a váltók. Itt ugyan négy váltó van egykupacban, de a távolságok miatt elég egy bakter. A völgy felől érkező vonatot villámgyorsan félre tudja rakni, csak átdobja a fővágányon a vasat és már nyugodtan mehet tili-tolizni. Ahhoz meg a gravitációt is felhasználja. A filmből is látszik a lényeg: - Mire visszatolt/gurult a völgy felöl jött vonat, addig áthaladt a másik az "állomáson". Dél-Amerikában, talán Chilében láttam hasonlót.
(#59472) róbertke hozzászólása Válasz Hé, 22:53
Pophlaj; India
(#59475) etwg válasza róbertke hozzászólására (#59472) Válasz Kedd, 10:13
Meg azt se felejtsük el, hogy ezeken a helyeken nem sürgös semmi annyira. Itt a vonatokkal a távolságok miatt napokat utaznak az emberek, igy az a pár perc nem számit.
(#59476) róbertke válasza etwg hozzászólására (#59475) Válasz Kedd, 11:41
Visszanéztem a családi fotókat, a kis unokatesóm tízenéve pont így építette ki a tili-toli szőnyegvasutat a vasalódeszkára (Fremózott) mint ahogy Pophlaj állomáson van
(#59481) etwg hozzászólása Válasz Kedd, 15:22
Franciaországban is áll a vasuti bál. Macron elnök, 40 év után leállitotta a TGV terjeszkedését, azaz nem épül ugy nagysebességü vonat. A terve az, hogy a normális pályákat kell ujbol rendbe tenni. Az utobbi 40 évben ezeket elképetsztöen leamortizálták, valoszinü, hogy a TGV javára/sugallatára. Rengeteg olyan pálya van, ahol a Vmax csak 60 km/h, és ami még rosszabb a regionális uj vonatok kivétel nélkül Vmax=160 km/h-ra vannak tervezve, de az átlag sebesség alig éri el a 80 km/h-t azaz a teljesitmény fele nincs kihasználva.
Természetesen a szakszervezeteknek ez nem tetszik, mert a TGV-t mint privilégiumot kezelték azaz oda juthatott egy alkalmazott az évek során. Most ezek a helyek beteltek ( csak a természetes munkaerövándorlás maradt) igy nincs mivel csalogatni a tagokat.
A pályák rendbetétele meg nem olyan egyszerü, mint azt Párizsban gondolják igy gyakorlatilag egy patt helyzet van, tele sztrájkokkal, elégedetlenséggel és egyébb atrocitással. Az utazoközönség meg a szállitmányozok kezdik otthagyni a vasutat a megbizhatatlanság miatt.
(#59507) Frankye válasza etwg hozzászólására (#59481) Válasz Sze, 8:16
Ez itthon sincs nagyon másképp egyébként. Mindig az éppen aktuális "csúcskategóriás" vonatokra igyekeznek terelni az utasokat, finomabb (vagy épp durvább) eszközökkel. Pl. a menetrenet úgy állítják össze, hogy csatlakozás csak a favorizált vonathoz legyen, azaz ha egy alacsonyabb kategóriájú vonattal (pl. IC helyett gyorsvonattal) mész valahová, akkor csak az IC-hez van "normális" (???) csatlakozás... (A kérdőjelek a csatlakozás normális voltára vonatkoznak.) E szempontból az elmúlt évek egyik legelhibázottabb koncepciója a "hibrid-IC", ami annyit tesz, hogy a vonat egyik fele (eleje/vége) IC-ként, helybiztosítással közlekedik, a másik fele pedig gyorsvonatként, helybiztosítás nélkül. Viszont - értelemszerűen - azonos helyeken áll meg, és azonos a menetidő is. Tehát akülönbség csupán a jármű "komfortosságában" van. (Már amennyiben van különbség. Ha ugyanis nem megy az IC kocsiban a légkondi, akkor nyáron a gyorsvonati kocsi még jobb is, lévén abban legalább az ablak nyitható! A másik előny lehet a helybiztosítás, de ez annak, aki a kiindulási állomástól utazik, annyira nem nagy előny...)
(#59508) etwg válasza Frankye hozzászólására (#59507) Válasz Sze, 8:52
A magyar viszonyokat nehéz kommentálni, mert az emlitett meg hasonlo dolgok mindig benne voltak a vasuti fejekben. Emlékszel még végtelen sorokra a kasszák elött. Érdekes ilyen helyzetek az északi szomszédoknál soha nem voltak.
A másik oldalon viszont vannak nagyon jo lépések is, rendszeres forgalom bevezetése, ami ellen máshol keményen küzdenek, egységes (uj) jármüpark, stb.
A grand nacion azonban sokkal komolyabb gondban van, valaki elveszi tölük az álmot. Nekik a TGV ugyanazt jelentette minta bordoi bor vagy Champaign amire az egész nemzet büszke és exportra is jol megy. Többször tapasztaltam, hogy a francia kollégák inkább 1 orával késöbb utaztak, mert akkor az "Ö"TGV-jük ment, mig én, miután nekem mindegy volt ,a német ICE-vel mentem, ami szerintem valamivel kényelmesebb mint a TGV.
(#59515) Frankye válasza etwg hozzászólására (#59508) Válasz Sze, 12:15
No igen, a nemzeti büszkeség... Erre is van hazai példa: a magyar gyártmányú IC+ (ejtsd: ícéplusz) kocsi. A "sorozatgyártású". Van is belőle 2, azaz kettő darab, ami 5 (öt!) év alatt készült el, és rossz nyelvek szerint azért futópróbázzák őket azóta is, mert mindig megbuknak rajta... Most pl. a vonókészülékük szakadt ki.
(#59516) etwg válasza Frankye hozzászólására (#59515) Válasz Sze, 13:00
Ez nem ritkaság a nagyvilágban sem - igaz gyakran és gyorsan söprik a szönyeg alá. Söt akad néhány jármü, ami a gyárbol csak a roncstelepig ért el.
Manapság inkább az a gond, hogy egyre kevesebb idö van a jármüvek valos kifejlesztésére és soknak a bonyolultsága sem hasonlithato össze a faékkel. (Nem tudom mennyi idöbe tellett elödeinknek annak a komoly berendezésnek a kifejlesztése).
Emlékszem még régi viccre amikor a bicajt még nem látott felszabadito hadsereg alkalmazottjai a 10 éves kisrácot is mérnöknek kiáltották ki, mert szo nélkül felrakta a láncot. Sokszor sajnos ilyen helyzetben vannak a jármügyártok alkalmazottjai is, amikor kalapács és hegesztö nélkül szerelik a monitorokat, a meghajto egységeket meg a WiFi repeatereket stb. Gyakran kuncogok amikor ilyen csapatokat kell okitanom hasonlo technologiábol - gyakran még a munkaadojuknak sincs elképzelése az egész dologrol, és azt hiszik, hogy egy 1-2 napos gyorstalapalon minden zsirral megkent szakembereket kapnak....
A minap küldtek vissza néhány Vectront is, mert képtelenek voltak az olasz határon kompatibilissé tenni öket. Állitolag a gyárban kell ezt azt ujragondolni...
(#59517) csíkosháTTú válasza Frankye hozzászólására (#59515) Válasz Sze, 13:52
Az annyira magyar, hogy a Railjet kocsi forgóváza van alatta. Még a Siemens tábla is rajtuk van...
(#59518) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#59517) Válasz Sze, 13:58
Ez a mai kor jelensége. Máshol is a sikeres (és elérhetö) forgovázakat használják ( nézd meg a tehervagonokat, vagy a személykocsikat is, 4-5 tipus van egész Europaban aminek van már engedélye nagyobb sebességre). Azokat ujrafejleszteni manapság inkább bün lenne.
(#59532) Frankye válasza csíkosháTTú hozzászólására (#59517) Válasz 9:53
Még ez lenne a legkisebb gond, elvégre nem kell mindenhez érteni, de hogy semmihez?!
A baj az, hogy ez a 2 db IC+ kocsi a START fő büszkesége, évek óta ebből "él".
(#59533) etwg válasza Frankye hozzászólására (#59532) Válasz 10:51
Persze más lehetne a kép, ha Start letenne egy 100 darabos megrendelést az asztalra, akkor lenne min dolgozni és lehet, hogy már mennének is a kocsik. Érdekes modon a Flirtekre stb. volt megrendelö kedv....
(#59534) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#59518) Válasz 11:59
Eredetileg nem ezek voltak alattuk, hanem egy új, magyar fejlesztés. Kikocogtak velük 200km/h-s futópróbára Németországba. Erről nagy büszkén tudósítottak is anno, verték a dobot, fújták a harsonákat. Aztán csend, majd egyszer csak szépen, csendben, suttyomban visszabillegtek velük Szolnokra. Forgóvázakat cserélték Siemens-re, és azóta is azzal kocognak, ha kocognak idehaza velük. Azóta egyszer szólt róluk híradás, hogy hazai* forgalomba helyezték kísérletileg a két kocsit. Utaztam rajtuk, nem egy nagy durranás. Ismerős jegyvizsgálók, akik dolgoznak is rajtuk, szidják, mint a bokrot. A hazai mérnökök elfelejtették a szakmát, úgy látszik...

*: Eredetileg nemzetközi forgalomra is alkalmas kocsi volt a megbízás, csakhogy vannak benne szarvashibák, amik ezt nem teszik lehetővé.
(#59535) Frankye válasza etwg hozzászólására (#59533) Válasz 12:00
A START maga a gyártó. Ugyanis néhány éve a Gépészetet, a TRAKCIÓ-t (vontatási szolgáltatás) és a START-ot (személyszállítás) összevonták egy céggé, START néven. Azóta magunknak gyártunk, javítunk, szolgáltatunk vontatást, csak a helyhez kötött infrastruktúra (pálya, felsővezeték, bizt. ber., távközlés, etc.) az "állami" vasúté. Mi (mint START) üzleti, ún. "vállalkozó" vasúttársaságként vagyunk a piacon. Egyelőre egyedül, mert a pályahasználati liberalizáció még nem nyitott a személyszállítási szegmensben, csak a teherfuvarozásban. Egyelőre. De néhány év múlva ez is megnyílik a magán- és külföldi vasúttársaságok számára.
Szóval itt a megrendelés nem a klasszikus értelemben vett megrendelés.
A FLIRT-ök esetében kicsit más volt a helyzet, lévén külföldi beszállítótól rendelték meg, ráadásul EU-s támogatással. (Rossz nyelvek szerint azért volt oly nagy a hajlandóság a megrendelésre, mert ha adott időn belül nem érkeztek volna meg, akkor bukjuk az EU-s pénzt... Persze, a "jó magyar szokás szerint" nem lehet kizárni, hogy némi "baksis" fejében meggyorsult a beszerzési hajlandóság, és nem kellett annyira betartani a közbeszerzési szabályokat sem... De ezt persze csak a rossz nyelvek beszélik! )
(#59536) csíkosháTTú válasza Frankye hozzászólására (#59535) Válasz 12:04
Azért ebben jó is van, a Stadler motorvonatokkal nem lőtt mellé a vasút. Fényévekkel jobb, és megbízhatóbb, mint a "méltán híres" Talent egységek.
(#59539) Frankye válasza csíkosháTTú hozzászólására (#59536) Válasz 12:56
Ehhez kétség sem férhet. A Talentek hadrafoghatósága a bányászbéka alsó részéhez is csak alulról konvergál. Az osztrákok nem véletlenül nem engedik be a hálózatukra...
A FLIRT-ök ezzel szemben igen jó működési statisztikát mutatnak. Az egyetlen bajuk, hogy kevés van belőlük.
A másik baj, hogy - mivel most ezek a "legjobb, legújabb" eszközök a parkban, mindenhová ezeket járatják. Oda is, ahová nem valók. Mivel ezek a motorok a gyors utascsere érdekében sok ajtóval vannak ellátva, az üléseik nem hosszú távú utazásra vannak kialakítva, egységenként csak egy db WC van bennük, így nem távolsági forgalomra valók. Ráadásul a menetdinamikájuk is olyan, hogy a sűrű megállás-indulást tolerálja. Ehhez képest ezek járnak Egerbe, gyorsvonatként... Nóóóóórmáááális?!
(#59540) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#59534) Válasz 13:12
Ez van, az ilyen fejlesztésekben annyi buktato van, hogy el sem tudod képzelni. Egyszer forgattam egy filmet egy ilyen gyárban, még a felhasznált csavarok is szabadalommal voltak védve. Igy gondolom amikor kivitték tesztelni erre arra ráláttak és amikor utánnaszámoltak akkor kiderült, hogy olcsobb a kész....
Amugy ez érdekes dolog volt, mert egy csarnokban többféle forgovázat gyártottak, de mindegyikhez más más alkatrészkészlet volt, beleértve a leghétköznapibb cuccokat is - mint alátétek, csavaranyák stb. Kaptam egy marékkal mindegyikbe bele van ütve egy szám - gondolom tipusszám. Szerintem ezzel is védik a piacukat és másokat is erre kényszeritenek.
(#59541) etwg válasza Frankye hozzászólására (#59539) Válasz 13:19
Idézet:
„A FLIRT-ök ezzel szemben igen jó működési statisztikát mutatnak. Az egyetlen bajuk, hogy kevés van belőlük.”

Ennek az uj rendszer szerint legtöbnnyire igy kell lennie, mert a szerzödésekben olyasmi szokott állni, hogy a szállitonak kell gondoskodnia arrol, hogy a megvett jármüveknek igen magas százaléka naponta garantáltan üzembe áll ( a szám ugy joval 95% felett szokott lenni), igy a gyár vagy jo jármüvet szállit vagy elég tartalékot, hogy valoban naponta kimenjen minden jármü ( a százbol legalább 95).
A baj az, ha kicsi a darabszám - egy tizes sorozatnál már egy jármü kiesése is 10%-l csökkenti a redelkezésre állást.
Ezért sok szomszédos vasut az ujjait nyalná, ha százas sorozatokat tudna venni.
(#59542) csíkosháTTú válasza Frankye hozzászólására (#59539) Válasz 13:52
Maaargit!
Záhonyba is mennek ilyenek hétvégén, nem csak Egerbe. Az egy picit messzebb van...
Aki kitalálta ezt a fordát a FLIRT-nek, azt arra ítélném, hogy egy oda-vissza záhonyi utat menjen végig. Közben meg kell innia legalább 3 doboz sört, és a zárt rendszerű WC zárjon le, telítettség miatt. Ő meg szorítsa csak!
(#59543) sunocske válasza csíkosháTTú hozzászólására (#59542) Válasz 14:42
Namost. Amíg az asszony kalauzkodott, pont a lajosmizsei vonalon járt úgy, hogy mindkét Desiroban megtelt a latrina. Jelezte a főmenetirányítónak a helyzetet, hogy szippantást kér a Nyugatiban. A két egység bent szétakadt, természetesen az ürítést az állva maradóval kezdték így nem is maradt idő a másikra. Amikor szóvá tette ezt, a menetirányító válasza erre az volt, hogy akkor majd az érintett állomásokon elmennek az utasok vécére, várják meg őket. Ezt közölte is velük, akik persze vették a lapot, szerencsére nem voltak sokan. De szinte mindenhol volt valaki, akire rájött az igény...
(#59544) etwg válasza sunocske hozzászólására (#59543) Válasz 15:13
Sajnos ez is korunk gondja, s ne nagyon hidd hogy máshol jobb a helyzet. Az ÖBB emeletes (!) City Shuttleje ami szintén kb 150-200 km-s szakaszon jár, és elvben minden kocsiban van WC mégis gyakran jár bezárt klotyokkal.... hasonloan jártunk pár hete egy német vonaton, szerencsére mi csak 30 percet utaztunk, de azon sem müködött egyetlen klotyo sem. Zárt WC-kel már az RJ-n is találkoztam.
Mennyivel volt jobb a helyzet amig még pottyanos volt a WC - az ritkán tudott eldugulni......
Ja a kéynelmes utazásrol sok vasutnak sok érdekes elképzelése van. A minap az egyik társaságnál is az égig csaptak a hullámok amikor a legujabb szerelvénybe ki tudja miért ablakokat is raktak, de még véletlenül sem oda, ahol az utasok ülnek.
Lapozás       6/6
Frissek
  2018. Máj, 25. Pé
16:42:30
  Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt
Hirdetés