Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » H0 klubtopic
H0 klubtopic
Témaindító: csíkosháTTú, idő: Márc 14, 2013
Témakörök:

Lapozás       29/29
(#65493) etwg válasza EnTeO hozzászólására (#65492) Válasz Nov 20, 2021
A reed relével csak néhány mA-t szabad kapcsolni, ha ezt az értéket tulléped, vagy valamilyen mágneses cuccot kapcsolsz, akkor összeégnek a kontaktusok, azaz az történik amit leirtál. Kuka.
(#65494) EnTeO válasza etwg hozzászólására (#65493) Válasz Nov 20, 2021
Csak egy Viessmann 5552-es relét kapcsolok vele. Ez az oldal szerint csak 14 mA-t vesz fel: Bővebben: Link
(#65495) etwg válasza EnTeO hozzászólására (#65494) Válasz Nov 20, 2021
Na ezt nem szabad. Ahogy irtam semmilyen mágneses fogyaszto ( relé, motor stb) nem kapcsolhato Reed relével.
Némi elektronikával ( tranzisztor) le kell választani, ha ilyesmit kapcsolgatsz.
(#65504) etwg hozzászólása Válasz Nov 22, 2021
Egy nagyon érdekes miniterepasztal a dortmundi kiállitásról.

Valahol Délamerikában
(#65505) róbertke válasza etwg hozzászólására (#65504) Válasz Nov 23, 2021
Nekem ezt dobta fel még a nyáron a rendszer, az alkotóval készítettek riportműsort francia nyelven. "N" méretűnek tűnik, de lehet hogy H0e. "Banánvasút"
(#65506) csíkosháTTú válasza EnTeO hozzászólására (#65492) Válasz Nov 23, 2021
A reed reléket én személy szerint modellvasúti üzemben nem szeretem, és senkinek nem is javaslom, hogy használja ezeket, vagy az ilyenekkel kialakított kapcsoló síneket.

1: Nem bírják kapcsolni a szokásos modellvasúti reléket, mert besülnek az érintkezői. Itt most mindegy, hogy egy korszerű Viessmann, vagy a CSM116 reléről van szó, vagy a régi BTTB-ról, ami meg bőven 1A felett vesz fel áramot. Az indukció okozta szikrázásól sülnek be idővel.
2: Tartós használat, vagy hosszú idő után a reed csövekben az érintkező lemezek felmágneseződnek, és ezért ragadnak össze. Ilyenkor demagnetizálni kell őket, de egy taplfák közé beépített reed esetében ez nem fog menni. Ki kell őket bontani. Adott esetben ez pedig az ágyazat roncsolásával jár.
(#65507) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#65504) Válasz Nov 23, 2021
Jót nevettem az elnevezésen:

Puerto Speculos...
(#65539) etwg válasza róbertke hozzászólására (#65505) Válasz Nov 26, 2021
Igy van, én tettem a hsz-t rossz helyre.
(#65540) róbertke válasza etwg hozzászólására (#65539) Válasz Nov 26, 2021
Ezt én hol kifogásoltam?
(#65576) róbertke hozzászólása Válasz Dec 8, 2021

000000000000...jpg
 
(#65577) róbertke hozzászólása Válasz Dec 8, 2021

000000000001.JPG
 
(#65578) róbertke hozzászólása Válasz Dec 8, 2021

000000000000...jpg
 
(#65579) róbertke hozzászólása Válasz Dec 8, 2021

000000000000...jpg
 
(#65580) róbertke hozzászólása Válasz Dec 8, 2021

000000000000...jpg
 
(#65589) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#65576) Válasz Dec 9, 2021
Komolyan?
220 lepedő egy műgyanta kaszniért ROCO alvázon, amit elrongáltak, mert eredetileg az a ROCO váz simán elfut 360mm-es íven is?
Legyen!
Szerencsére engem nem érint, mint szervizt...
(#65591) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65589) Válasz Dec 9, 2021
Én szerintem meg végre jól teszi a kereskedő, hogy megálljt parancsol annak a hülye folyamatnak, ami a zindex fórumon kialakult.
T.i.: - Egyesek büszkén állítják, hogy az Acme H0 Gigantja elmegy 360mm íven. Meg a paci himbilimbijét! Ideig-óráig semmi külső jele, de ... Egy olyan folyamat indul be a forgóvázban, aminek a végeredményével már talán te is találkoztál. Szétmegy a forgóváz, fogaskerekeken bemaródások keletkeznek, kardánok tönkremennek.
(#65592) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65589) Válasz Dec 9, 2021
Egy kis életből elragadott példa: -Még Budaörsön volt szerencsém találkozni a DB 225 sorozatú eltolható oldalfalú kocsijával. Ami azonnal feltűnt, az a kocsi oldalára felfestett bejárható legkisebb ívsugár: 35 méter. H0 = 402mm;
DACIA mozdonyra engedélyezett bejárható legkisebb ívsugár: 50 méter. H0= 574,7 mm;
Még így is sokkal alatta vannak.
(#65593) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65589) Válasz Dec 9, 2021
Ha már a mai napon (2021.12.09.) valaki megvesz egy 630 € értékű modellt, az járassa már legyen szíves tisztességes pályán.
(#65764) klimas hozzászólása Válasz Hé, 10:14
Sziasztok!
A segítségeteket kérem!
Kb. 55 év után elővettem a vonatokat, az unoka már akkora, hogy nem lendkerekes autónak nézi.
Valami nagyon egyszerű terepasztalt gondoltam összerakni. A további fejlesztés már az ő gondja (uk) lesz...
A vagonokat szeretném állandó világításosra megépíteni sőt ha nem túl macerás, és van hely bennük, az öreg gőzösök is világíthatnának.
A neten valahol találtam egy olyan megoldást, ami egy nagyfrekvenciás, kb 32 kHz-s feszültséget tesz ki a sínre egy leválasztó induktív csatolón keresztül és a belső világítások egy 100 nF-s kondival sorba kötve szépen működnek. Ostoba fejjel nem mentettem az információt és sajnos azóta sem találom meg...
Egy kapcsolási rajznak esetleg kész elektronikának nagyon tudnék örülni.
Köszönöm előre is a segítséget.

(#65765) etwg válasza klimas hozzászólására (#65764) Válasz Hé, 10:35
Szia

Meglehetösen elavult eljáràs. Jo 50 éve a PIKO Lux Constant néven gyártott ilyesmit.

Ma már rengeteg kész meg Kit erösitö van 10-20W-s kimenettel. Az ilyen ICkböl Dunat lehet rekeszteni. Eléje kell egy 2-10 kHz-s oszcillator ( akár 555).
A terepasztalon a mozdonytap meg a sinek közé kell egy fojtotekercs, hogy az erösitö jele ne jusson a tápba.
A jármüvekben a világitást egy kb 0,1-1uF kondival kell leválasztani. Ha LEDes a világitás kisebb kondi is jo lesz.
Az erösitö meg a sinek közé védelem céljábol köss egy 10-20Ws autoizzot.
Az erösitö tápja egyszerübb ha nem szimmetrikus 12-18V.
Millio kapcsolas meg kit is van ilyenekböl a neten meg a piacon.

Sok sikert!
(#65766) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#65764) Válasz Hé, 11:56
etwg barátom megírta, hogy erre mi a megoldás.

Viszont én kézzel-lábbal lebeszélnélek erről.
Az elvileg simán megy, hogy a sínekbe táplált vontatási feszültségre kvázi "ráültetünk" (szaknyelven: szuperponálunk) egy 10-20kHz-es váltakozó feszültséget. Aztán ezt az egyenfeszültség - váltófeszültség katyvaszt ráküldjük a pályára, hogy majd a járművekben szétválasztjuk őket, és mindegyik teszi majd külön-külön a dolgát: az egyenfeszültség meghajtja a mozdonyokat, a váltakozó meg majd világításra bírja a vagonokat. Nem nagy kunszt, igaz?
Gyakorlatban:
1: Úgy kell összegezni az FZ1 trafóból kijövő egyenfeszültséget ezzel a 10-20kHz-es váltakozó feszültséggel, hogy a két feszültség forrás ne lássa egymást. Ez meglehetősen méretes fojtótekercseket, és megfelelő kondenzátorokat igényel. A világításhoz szánt, nagyfrekvenciás váltófeszültségű forrásnak is legalább tudnia kell 1A-t!
2: A mozdonyok motorjait meg kell védenünk ettől a nagyfrekvenciás jeltől. A gyárilag beépített fojtótekercsek nem lesznek jók, azok csak zavarszűrők, nem erre készültek, bármit is írnak a régi könyvek.
3: A kocsikban a világításokat is megfelelően kell leválasztani a sima egyenfeszültségtől, de ez a kisebbik baj. Egyenirányító kell elé, akár izzós, akár LED-es. A régi Schicht kocsik áramszedése, és a kerekei is katasztrofálisak, a sima egyenáramot is vacakul adják fel a világításnak, a nagyfrekvenciáról ne is beszéljünk.
4: Gond lehet a mozdnyok világításával is, pláne, ha menetirány szerint váltanak (Gützold V180, PIKO E11/E42, stb), azokról is le kell szedni a nagyfrekvenciás jelet valahogy.
5: A pályán minden egyes szakaszolásnál - állomáson a szigetelt vágány, hogy be tudja várni a rajta álló vonat a másikat - át kell hidalni a sín megszakítását, hogy az egyenfeszültséget ne, viszont nagyfrekvenciás váltófeszültséget átengedje. Ráadásul ezeket ugyanúgy kell méretezni, vagyis ugyanakkora böhöm nagy kondenzátorokat kell ide tenni, mint a betáplálásnál, az 1. pontban. Még így is lesz veszteség, vagyis a betáplálásnál mért feszültségből nem fog eljutni minden a kocsikba!
6: Azt nem lehet majd megcsinálni, hogy pár kapcsoló sínnel, vagy kerék érintkezővel az elhaladó vonat maga mögött automatikusan tilosra állítsa a jelzőt, vagy pl. a régi PIKO Blocksignal-t sem lehet feltenni a pályára, mert az így kapcsolt 16V-os váltakozó feszültség hazavágja a világításhoz használt nagyfrekvenciás jelet előállító elektronikádat. Még mielőtt a valaki leírja, hogy nem, mert lehet úgy is csinálni, hogy a leválasztó kondenzátort úgy méretezzük, hogy a 16V-os feszültség 50Hz-t leválassza, de a világítás 10-20kHz-t meg átengedje, azoknak van egy rossz hírem: nem, nincs ilyen valós szűrő, ami ezt tökéletesen megteszi. A hangsúly itt a tökéletes szón van. Egy ilyen erősítőnek elég pár ezred másodpercig egy nem kívánt 1V-s jel is a kimenetére visszafelé, és lehet nekiülni cserélni a leégett alkatrészeket.

Szóval, nagyon macerás ez így, és mivel analóg üzemről beszélünk, egy csomó újabb korlátot vállalunk be, az állandó világításért cserébe. Nem beszélve a megvalósítás nehézségeiről.
(#65767) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65766) Válasz Hé, 12:08
Persze ha valaki kisérletezni akar, akkor vannak nagyságrenddel jobb megoldások. Sokan ismerik már a telefontöltöket, amik ugye galvanikus kapcsolat nélkül töltik a telefon.
Nos ilyeneket már pár euroért kapni pl:

ITT is

Több ilyen tekerccsel a terepasztalon pillanatok alatt fel lehet tölteni a jármüben a szupercapot és igy konstans világitást lehet kapni, áramszedés meg egyébb gond nélkül.
(#65768) klimas hozzászólása Válasz Hé, 12:59
Ajjaj!
(#65769) klimas hozzászólása Válasz Hé, 13:01
Köszönöm a segítő infókat, akkor inkább marad a sínről leszedett olyan -amilyen tápfesz.
(#65772) klimas válasza klimas hozzászólására (#65769) Válasz Hé, 13:50
Esetleg valami más megoldás?
etwg 65767 -re: próbáltad már ezt a megoldást ? Van tapasztalat?
(#65773) etwg válasza klimas hozzászólására (#65772) Válasz Hé, 15:22
Mozgo modellen még nem,de épületeket már kezeltem igy.
Tegnap néztem éppen a hamburgi terepasztalon a transrapidot. Ez pontosan igy müködik. A két végállomáson vannak az indukcios tekercsek és ott töltik fel abban még a LIPO akkut annyira, hogy azzal elmenjen kb 2 percig a másik végállomásra (2 motort hajtva meg a fedélzeti processzort hajtva, ami a menetet kezeli. )
De ha csak világitásra használod, akkor elvben elég lenne a szuperkap is 10-100 farad. Azt pillanatok alatt fel lehet tölteni, és annyi ereje lesz, hogy biztositsa a kocsi világitását. Egy kicsit el kellene vele szorakozni, kiprobálni mennyi energia meg idö kell a töltéshez. ( milyen lassan ill mennyi tekercs kell a pálya alatt ami felett, ha elmennek a kocsik felszivnak annyi delejt amennyi kell.)
A mozdonyok világitását meg hagyd meg az eredeti változatban párhuzamosan a motorral.
(#65774) asch válasza klimas hozzászólására (#65772) Válasz Hé, 16:56
Nem teljesen értem a problémát. Azt szeretnéd, hogy akkor is világítson ha nem megy a motor, tehát ha nincs feszültség a sínben?

Vagy csak annyit szeretnél, hogy a világítás ereje egyforma legyen függetlenül a motor sebességétől?

Az elsőre megoldás lehet a DCC alapú digitális vezérlés: ezzel mindig kap tápot a sín, és vezérlő jelre indul a motor. Mivel mindig kap tápot minden, a kocsi tud világítani mindig. Ha kapcsolhatót akarsz, akkor funkció-dekóder kell a kocsiba, ha fix világítás is jó, akkor csak egyenirányítani kell a DCC-t, és rá lehet kötni LED-et egy ellenálláson keresztül.

A másodikat analóg módban én úgy csinálnám, hogy a sínről vett feszültséget egyenirányítanám (diódahíd 4 diódából), és erre tennék egy kondenzátort és egy 5V-os regulátort, és azzal hajtanám meg a LED-et megfelelő ellenálláson keresztül. Ezzel a megoldással 5V feletti sínfeszültség esetén a LED fénye állandó lesz. Ha egy kellően nagy kapacitást is beteszel, akkor a pillanatnyi érintkezési hibákat is át fogja hidalni ez a megoldás.

Disclaimer: egyik megoldást sem valósítottam még meg, de elektronikai ismereteim alapján működnének.
(#65778) klimas válasza etwg hozzászólására (#65773) Válasz Kedd, 8:59
Köszönöm az ötletet, szimpatikus. Főleg , hogy akár motort is lehet járatni.
Az állomáson , ha előre bemérem a vagonok helyzetét, akkor gyakorlatilag az állás idő alatt mindegyik feltölthető. A LED-s terhelés néhány 10 mA-nál nemigen több, tehát szerintem is egy néhány perces kört kibír a világítás. Ez az elképzelésem, meglátom mit sikerül összehozni.
A régi mozdonyok (ősrégi gőzösök megy egy szál NOHAB) izzós világításait gondoltam lecserélem ledesre, sőt ha van elég hely bennük megpróbálom a helyes irányfényt is megvalósítani.
Ez csak terv egyenlőre, az unokával nemsokára főpróba lesz, még soha nem látott működés közben modellvasutat. Meglátom hogy áll hozzá és utána indul csak a nagyobb projekt.
(#65779) klimas válasza asch hozzászólására (#65774) Válasz Kedd, 9:10
Köszönöm a hozzászólást.
A digitalizálás nálam nem jön szóba (egyenlőre), nagyjából értem a lényegét, hasonló rendszerrel a hűtéstechnikában már találkoztam, sőt építettem is, de ez most túl nagy falat lenne nekem.
Az analóg rendszerben kell gondolkodnom és az ötleted is jónak mutatkozik.
Azzal fejelném meg, hogy egy szupercapot tennék a dióda után , (a töltőáram és a feszültsége kérdéses) és javaslatod szerint 5V-s stabilizátor , néhány 10 Ohmos ellenállás és máris világít a LED.

(#65780) klimas hozzászólása Válasz Kedd, 9:23
Közben eszembe jutott valami a nosztalgiázás közben . Van-e valakinek információja arról hogy a gigantból adtak -e ki 001-s pályaszámú modellt?
Az eredetin , ami a vasúttörténeti parkban van, a készítésekor dolgoztam, innen a nosztalgia
(#65782) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#65780) Válasz Kedd, 14:46
A 001-es V63 az még több tulajdonságában (kaszni, forgóvázak) más volt, mint a sorozatban készült példányok. Nagyobb gyártó nem adta ki.
A későbbi sorozat példányokból létezik ACME (olasz-kínai) modell H0-ban. De ezek 400mm-nél kisebb sugarú ívben beszorulnak, így régi, PIKO síneken nem fut el.
A kisszériás, egyedi gyártókat meg kerülném. H0-ban senkinek sem sikerült még szép V63-t csinálni. Cserébe legalább műszakilag megbízhatatlanok, és drágák.
(#65786) klimas hozzászólása Válasz Kedd, 18:37
Kösz , nem akarok venni egyenlőre meg talán később sem. Csak a hirdetésekben olvasgatom az ilyen-olyan pályaszámú vagonokat , mozdonyokat, innen jött a gondolat.
(#65787) klimas hozzászólása Válasz Kedd, 18:45
Vetem egy használt készletet, az ár barátinak tűnt! DE! a mozdonyt szétszedtem és .....
ezt találtam .
Kérdéseim: ennek ugye nem így kellene kinézni?
meg lehet gyógyítani ?
Ha nem javítható akkor sincs nagy baj mert a sínpucolót majd valahogy elrángatja

IMG_20220118...jpg
 
(#65788) klimas hozzászólása Válasz Kedd, 18:46
Javítom saját magam : Vetem = vettem ..
(#65789) klimas hozzászólása Válasz Kedd, 19:00
Következő problémám : a Ludmillába szerelt-e valaki már irányfényt?
Eredetileg 1 motoros a mozdony? Át lehet-e alakítani 2 motorosra!
Olyan szép nagy mozdony, legyen benne izom
Ostobaság ? Nyugodtan írjátok meg ha igen, néha vannak fals ötleteim!
(#65790) etwg válasza klimas hozzászólására (#65787) Válasz Kedd, 20:03
Mit vársz egy ilyen jo 50 éves kontrukciotol. Akkoriban ez volt a divat ( söt még rosszabb is ). Én koszon kivül nem igen látok a képen semmi különlegeset. Minden alkatrésze meg van. A kosz meg gondolom lepucolod.
(#65791) etwg válasza etwg hozzászólására (#65790) Válasz Kedd, 20:30
Ja bocs, egy kardán meg egy fogaskerék hianyzik, de azt nem müvészet manapság potolni.
(#65795) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#65789) Válasz Sze, 9:21
Idézet:
„Következő problémám : a Ludmillába szerelt-e valaki már irányfényt?”
Gyárilag van benne, hacsak nem veszett el az idők hosszú során, vagy nem a '80-as évek végi start szettes a modell.

Idézet:
„Eredetileg 1 motoros a mozdony? Át lehet-e alakítani 2 motorosra!”
Igen. Nem érdemes.

Ja!
Amit később képet tettél be egy Gützold BR110-ről:
Hiányos, de van hozzá alkatrész. Szerintem a másik kardántengelye sem gyári. A súlyok meg vannak?

Nyitva vagyok, ha nem boldogulsz, akkor hozd át!
(#65797) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65795) Válasz Sze, 10:39
A Ludmilla start szettes lehet mert nyoma sincs a világításnak . ( képet teszek fel ) Nem baj lesz feladat.
A mechanikát féktisztítóval szabad pucolni ? A régi műanyagot nem bántja ?
"Bezzeg az én időmben" még a denszesz volt divatban..

IMG_20220118...jpg
 
(#65798) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#65797) Válasz Sze, 10:46
Foltbenzin!
A képen nem Ludmilla van, hanem egy BR110-es
(#65799) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65795) Válasz Sze, 10:47
1. A Ludmilla start szettes lehet mert nyoma sincs a világításnak . ( képet teszek fel ) Nem baj, lesz feladat.
A mechanikát féktisztítóval szabad pucolni ? A régi műanyagot nem bántja ?
"Bezzeg az én időmben" még a denszesz volt divatban..

2.A Gützold megy a doktorbácsihoz, a súlyok meg vannak, ide is teszek fel képeket.

3. Vannak icipici réz csavarok vegyesen 1-2 mm-s átmérővel, Tudod ezek használni?
Ajándékba adom, nekem biztosan nem kell semmire, kidobni sajnálnám.

IMG_20220119...jpg

IMG_20220119...jpg

IMG_20220119...jpg
 
(#65800) klimas hozzászólása Válasz Sze, 10:49
A csavarok

IMG_20220119...jpg

IMG_20220119...jpg
 
(#65801) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65798) Válasz Sze, 10:50
Bocs javítottam a képeket
(#65802) klimas hozzászólása Válasz Sze, 10:59
A Gützold kardán
készült made in kókány (?)

A másik kép a Ludmilla szénkefe(?) része itt valódi szénkefe lehet vagy esetleg bronzkefét , vagy valami lemezes érintkezést csináltak?
A világítása annyi ami a képen van

gützold kard...jpg

Ludmilla szé...jpg

Ludmilla vil...jpg
 
(#65803) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#65802) Válasz Sze, 11:50
Az utolsó képen az miaz az az izé?
(#65804) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65803) Válasz Sze, 14:34
A Ludmilla kasztni belülről.
(#65805) etwg válasza klimas hozzászólására (#65799) Válasz Sze, 14:40
Sajnalom, de mindig sikerül olyan semmitmondo képeket beraknod, amiböl semmit nem lehet megállapitani.
(#65806) etwg válasza klimas hozzászólására (#65802) Válasz Sze, 14:42
Ember az a második kép csak a motor csatlakozoja az áramszedökhöz ( foszfiorbronz lemez). A szénkefe belül van a motorban azt kivülröl nem látni.
(#65808) klimas válasza etwg hozzászólására (#65806) Válasz Sze, 17:28
Akkor pontosítom a kérdésemet: A foszforbronz lemez mit nyom a motor kommutátorának ? Szénkefét , bronzkefét ? Ha szénkefét , milyen keménységű a szén ?
A kemény szenet nem tartom valószínűnek, mert hamar megenné a kommutátort, az inkább a csúszógyűrűkhöz illik.
(#65809) etwg válasza klimas hozzászólására (#65808) Válasz Sze, 18:47
Ami a motoron van egy foszforbronz elem tartja a helyén a kefét, ha azt leveszed (vigyázz mert alatta egy apro rugo is van, ami igyekszik elrepülni a Nirvánába. Szoval az alulrol felmenö bronz lemez a kefetarto házának a fedelét nyomja.
Szénkefét préselt szénporbol szokták gyártani néha bronzporral keverve készen kapni, de bármilyen szénkeféböl vághatsz ilyet ( hálozati furogépekhez, porszivokhoz stb olcson kapsz néha akkorát, hogy akár egy tucat kefét tudsz késziteni.).

Az alkatrészek forumban nemrég irtam, honnan lehet akár ingen is nyerni anyagot a szénkeféhez.
Itt a hsz száma. (#64253). Nem tudom miért nem megy a linkelés.
Lapozás       29/29
Frissek
  2022. Jan, 20. Csü
0:15:01
  Jelenleg 6 fő olvassa az oldalt
Hirdetés