Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Fuggerth kocsi világítás
Fuggerth kocsi világítás
Témaindító: AlaGabi, idő: Jún 30, 2010
Témakörök:

Lapozás   1/1
(#258) AlaGabi hozzászólása Válasz Jún 30, 2010
Sziasztok!

A minap előkerült a szekrény mélyéről, a régi Fuggerth kocsijaim. Mivel szinte minden személykocsimba van világítás, így úgy döntöttem, ebbe is szerelek.
Már megvettem hozzá mindent, ami szükséges, ledeket, és nyáklemezt is csináltam nekik. Ezek mennek is.

Viszont van egy régebbi kocsim, amibe ilyen fuggerth féle áramszedő van. Gondom az, hogy nagyon villog a fénye, és csak akkor akar világítani ha erősebben rányomom a sínre.
A lemez úgy néz ki erősen nyomja a kereket, de mégsem. Kikopott volna?

Valakinek van valami ötlete miért lehet ez?

Köszi!
(#259) MUKI hozzászólása Válasz Jún 30, 2010
Hali

Ismerős a probléma!
Nekem ROCO kocsiban volt Zzemokis világítás és az is diszkózott mire rájöttem mi a hiba!

A régebbi szériás Zzemokis világításban még nem volt puffer kondi ezért nagyon villogtak, ha sajátot építesz akkor feltétlenül tegyél bele! Azt, hogy utólag bele lehet e tenni azt valami erre szakosodott embertől kérdezd meg, meg azt is hogy mekkora kondi kell! De gondolom igen.

(#327) Zeusz válasza AlaGabi hozzászólására (#258) Válasz Júl 4, 2010
Ez tudom miért van. Nekem már volt ilyen gondom!
Az a gond, hogy a tengely ami a fém keréknek van, teljesen elkoszolódik ahogy rákerül a sok por.
Nincs más, mint le kell szedned ezeket a lemezeket, kivenni a kereket, és polír papírral megcsiszolni, vagy késsel megkaparni magát a tengelyt.
Ez akkor fordulhat szerintem elő, amikor már túl erős is a szorítása a lemeznek és rápréselődik.
(#485) Csukló hozzászólása Válasz Júl 7, 2010
Múltkor valakinél láttam egy brutálisabb de működő megoldást!

Az egész nagyon hasonlított az LGB áramszedő papucsaira csak H0 ban és a forgóvázon a két tengely közé lett betéve!
Szép ugyan nem volt de működött!
(#510) róbertke hozzászólása Válasz Júl 7, 2010
Erre gondoltál?

Csúszka.jpg
 
(#511) róbertke válasza Zeusz hozzászólására (#327) Válasz Júl 7, 2010
Én a kocsit hanyatt fektettem, a miniplex gépembe hozzávaló polírozó korongot fogattam be, aztán jól megpörgettem a kereket. A makacsabb "koszt" illatszerboltban kapható smirglikővel (ha más a neve, elnézést a hölgyektől!) távolítottam el, vigyázva a kerék felületére.
(#512) overlordhu hozzászólása Válasz Júl 7, 2010
Nekem a minap volt hasonló problémám egy Mehano mozdony menetirány szerinti LED-es világításának kiépítése közben. A probléma abból adódott, hogy a mozdony áramszedése elég labilis és a motor önindukciója miatt, hátrafele is folyamatosan villogott a LED. Bipoláris elkóm nincs, ezért egy régi tápból bontott 2 darab 2200uF-os 16V-os elkót összekötöttem a pozitív végüknél, így kaptam egy bipolárisat. A mérések azt mutatták, hogy padlógázon(kb 18 V) az egyik elkó 10 a másik meg 8 voltra töltődik fel, úgyhogy a 10Vos az kevés lenne. Ezt rákötve a motorra(a két negatív saroknál fogva), megoldódott a probléma. Ez alapján a videó alapján lehet hasonlót csinálni, nekem is ez adta az ihletet: Videó
(#545) Frankye válasza róbertke hozzászólására (#511) Válasz Júl 8, 2010
Idézet:
„...illatszerboltban kapható smirglikővel...”
Felteszem, a habkőre gondoltál.
(#549) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#545) Válasz Júl 8, 2010
Habkővel a bőrkeményedést távolítjuk el, amiről írtam az inkább körömreszelő kategória. Erről tényleg a hölgyeket kéne megkérdezni
(#37170) hkrisz79 hozzászólása Válasz Szept 5, 2014
Üdv topictársak!

Van valakinek tapasztalata, hogy mekkora fényerejű ledeket érdemes használni kocsivilágításnál?Jó lenne ha közelítene a realitáshoz és nem barnulnának le a neonfénynél szegény utasok . Esetleg végzárlámpához is tapasztalat? ( gondolom ahhoz igen csekély fényerejű kell...)
(#37195) zsolesz74 válasza hkrisz79 hozzászólására (#37170) Válasz Szept 6, 2014
Amit lehet kapni hideg fehér 550mcd-s jó, csak ellenállást tegyél elé bőven, mert a standard 10mA-nél már szolárium, ahogy írtad.
Javaslom, hogy gyakorlati úton szerezz tapasztalatot, milyen fényerőt szeretnél!

Én olyan kocsivilágítást építettem és programoztam a DCC rendszeremhez, ahol a fényerőt programból lehet dimmerelni. Ez már azért komoly megoldás egy LED-hez képest.
(#37323) hkrisz79 válasza zsolesz74 hozzászólására (#37195) Válasz Szept 10, 2014
Köszönöm a jótanácsokat! Bevásároltam többfajta fényerejű smd-ből hestoreéktól, aztán a hétvégén majd előbogarászom a próbapanelemet. DCC-ben csinálom én is. A dimmerelős dekóderrel nincs túl jó tapasztalatom. Lehet felezni az enyémnek a fényerejét de akkor meg elkezd "stroboszkóp" lenni. Marad az ellenállás pakolgatás. Nem tudom, az egyik smd-nek 50-80 mcd ír a speckó, talán az meg már kevés...
(#37327) csíkosháTTú válasza hkrisz79 hozzászólására (#37322) Válasz Szept 11, 2014
50-80mCd az elvileg jó lehet.
Amiket én használok, azok:

Régi, gázlámpás kocsikba, és a Bhv kocsikba a "25-40W-os MÁV fílinghez": 180mCd világos sárga, 1206 SMD, 120° sugárzási szög. Vagy ugyanez, csak 0805 méretben.

Modernebb kocsikba: 180mCd 1206 SMD golden white színű, sugárzási szöge szintén 120°. Ennek kb. olyan színe van, mint egy halogén izzónak.

Fénycsöves világítású kocsikba (RailJet, ilyesmik) lesznek jók a sima "melegfehér" fényű LED-ek, mert ezek is még inkább hideg, kékes fényt adnak. Az 200mCd érték feletti fényerő az szerintem túlzás, nem Bernabeu stadiont kell kivilágítani.

Dekóder: ha dimmerelésre vibrál, akkor ott a dekóderrel baj van, nem jól van megválasztva a frekvencia. At FD2013 sem csinnál ilyesmit.
(#37343) zsolesz74 válasza hkrisz79 hozzászólására (#37323) Válasz Szept 11, 2014
A stroboszkóp effekt nálam is bejött az első verzióban, bár az inkább egy olyan hullámzó fényerő változás volt nálam, nem villogás!

Két dolog szokta ezt megoldani:
- Egyik, ha a dimmerelést korlátozod programból egy bizonyos határig.
Tapasztaltam, hogy PWM 50%-ig nem villog egy 4MHz-es órajelű processzornál. Ha igen, akkor a PWM rutin rossz. Szemmel láthatóan romlik a helyzet, ha megnövekszik a DCC parancsok száma. Sajnos a proci túl sok időt tölt dekódolással. Ezzel nem tudsz mit csinálni, mert ha lelövöd a megszakítást, nem reagál a parancsokra. Át kell írni a programot.
- Másik megoldás, hogy megnöveled a proci órajelét. Nekem a 16MHz-es alapjel megoldott több gondot is. Szépen dimmelhető és a DCC 8kHz-es jele mellett a procinak sok ideje van dolgozni, azaz el tud végezni más feladatot is, és nem csak a vétel-dekódolás dologgal van elfoglalva.

Egy dolog azonban mindig benne marad a rendszerben! A látás nem lineáris, a dimmelés meg igen. Ugye kézenfekvő, hogy olyanra csináljuk, minek még egy dologgal szivatni magát az embernek a programozáskor. Ezzel a maximális fényerő és az 50% PWM között alig látható a csökkenés. Aztán jön egy szakasz, ahol látványosan változik a fényerő. Itt szokott a stroboszkóp is bekapcsolni! Aztán a végén egy kis pislákolás mindig marad, mielőtt végleg lekapcsolod a kimenetet!

10-12 különböző DCC dekódert terveztem és programoztam már és ez a "gond" nem gond!
(#37565) hkrisz79 válasza zsolesz74 hozzászólására (#37343) Válasz Szept 16, 2014
Üdv!

Köszönöm a részletes iránymutatást! Én még nem tartok ezen a szinten, de foglalkoztat a dolog. Digitális technikában csak felhasználói szinten mozgok sajnos, bár régen tanultam PIC18 programozást. Azt hiszem itt azért van jó pár spec. dolog.
(#37566) hkrisz79 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#37327) Válasz Szept 16, 2014
Tiszteletem Mester Úr!

Rendben, akkor próbálkozok ezekkel a típusokkal. Az a helyzet, hogy én pont a FD2013-al jártam így, természetesen nem állítom hogy a dekóderrel van a hiba. Az első verzióban sima 3mm-es ledeket használtam, ráadásul elég nagy fényerejűeket (az volt kéznél). Az ellenállásokat simán kiszámoltam és az első próba után maradtak is az értékek. Lehet jó lett volna pár kisebb értékűvel még finomhangolni...
Lehet ott van a kutya elásva, hogy 10 fülkés kocsit akarok "felvilágosítani" és minden fülkébe külön led az élethűség kedvéért. Na most ezt 3-3-4 arányban osztottam el. a 4-es rész az ami vibrál kissé dimmelve, a 3-asokkal nincs semmi baj. Más elosztással is számolgattam de vagy túl nagy áram lett volna az előtét ellenálláson vagy pedig nincs meg a nyitófeszültség...

(#37588) etwg válasza hkrisz79 hozzászólására (#37566) Válasz Szept 17, 2014
A baj az, hogy tiz led már egy hatalmas fényeröt képvisel még akkor is ha alapgözön járatod. Ennyi fényhez a kocsi kicsi.
Probáld meg permanens barna vagy fekete filctollal befesteni a ledeket ( szesszel lemoshato) és igy beállitani a fényeröt.
(#37589) csíkosháTTú válasza hkrisz79 hozzászólására (#37566) Válasz Szept 17, 2014
Az FD2013-nak lehet felezni a fényerejét: CV50=2.
(#37600) diginewl válasza hkrisz79 hozzászólására (#37566) Válasz Szept 17, 2014
Hali!
Nem értelek! Nekem a szívem csücske a kocsivilágítás Ha tudok segítek - höhö az én szintemen

Egy sima, fugihoz hasonló roco DR y kocsiba 2*8db led van nekem beépítve. Van a folyosón is, és minden fülkében+ az átmenő részeknél is. Szépen homogénen világítva az egész kocsi
Meg persze digitben két körre van osztva, így akár a félig kihasznált kocsi (azaz életszerű) használat is imitálható

Ja, és nem fogyaszt sokat (8V külső feszültségtől már működik). ~22mA körül fogyaszt a kocsi. Kár a ledeket 3-4mA felett hajtani, mert látványosan nem világítanak jobban, viszont többet esznek...
(#37603) zsolesz74 válasza diginewl hozzászólására (#37600) Válasz Szept 17, 2014
Ezzel abszolút egyet tudok érteni, mert jó ha a mozdonyok kapják a kraftot!

Viszont egy olyan problémát okoz DCC-ben a kis fogyasztás, hogy a dekóder nem lesz olvasható.
Persze ezt is meg lehet oldani, akár utólag is!
(#49004) diginewl hozzászólása Válasz Jan 1, 2016
Tiszteletem!
Tegnap éjjel sikerült 0402-es smd led-re két vezetéket forrasztanom A 0603, ehhez képest sima ügy
Ezt is az itt kapott ötletek alapján sikerült! (aki ismer, tudja nincs otthon semmi extra eszközöm)

Ismételt köszönet a segítségekért, valamint mindenkinek: BUÉK!
(#49009) enigma válasza diginewl hozzászólására (#49004) Válasz Jan 1, 2016
Milyen bulit tartottatok?
Kötelező volt pákában megjelenni?
(#49010) diginewl válasza enigma hozzászólására (#49009) Válasz Jan 1, 2016
Igen, mondjuk az időzítés félreérthető volt, de tegnap éjjel volt rá időm. Buli nem volt (máskor sem).
3 gyerek mellet az ember nem a naptárt nézni, hanem, hogy éppen mikor van szabadideje
(#49012) diginewl hozzászólása Válasz Jan 1, 2016
Egy kocsivilágítás kérdés:
Ez a meghajtó Led driver
Jól értelmezem, hogy 20 mA-t ad le, max 40V-ig üzemel.

Ha egyforma 5 led-et rákötök párhuzamosan, akkor mindegyiken kb 4mA fog esni, és kb 3-4 V-tól maximális fényerővel működnek.
(#49013) etwg válasza diginewl hozzászólására (#49012) Válasz Jan 1, 2016
BUÉK

A LED-ket nem kötjük párhuzamosan ( még az egyformákat sem). Ha valoban csak 4 mA-t akarsz a LED-kre adni, akkor olyan stabit kell szerezni és sorbakötni öket.
Ha párhuzamosan kötöd öket fennáll annak a veszélye, hogy az "éhesebb" LED leszivja az áramot, mig a másik 4-re semmi nem jut. Szoval ha párhuzamosan akarod öket kötni, akkor elötétellenállás kell.
(#49050) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#49012) Válasz Jan 4, 2016
Idézet:
„Ha egyforma 5 led-et rákötök párhuzamosan, akkor mindegyiken kb 4mA fog esni, és kb 3-4 V-tól maximális fényerővel működnek.”

Bocsánat, de:

1: Semmilyen diódát nem kötünk párhuzamosan. De ezt már leírtam/leírtuk sokszor, itt is, és a másik helyen is.

2: Áram akkor esik, ha leejted az elemet, vagy a hálózatba dugott trafót. Ami esik a fogyasztón - jelen esetben a LED-en - az a feszültség, ez az adott LED nyitó feszültsége. Az áram az folyik rajta keresztül.
Lapozás   1/1
Frissek
  2019. Júl, 23. Kedd
21:55:18
  Jelenleg 13 fő olvassa az oldalt
Hirdetés