|
Amerikai vasútmodellek
|
Témaindító: etwg, idő: Nov 3, 2012
Témakörök:
|
|
(#71390) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71389)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2025 |
|
Nem akarsz egy osztrák 310-st 0-s méretben?  |
(#71391) acszoli válasza etwg hozzászólására (#71390)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2025 |
|
Nem tudom milyen az  |
(#71392) acszoli válasza acszoli hozzászólására (#71391)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2025 |
|
O scale-ben csak ez az egy mozdonyom van.
Nem akarok en abba is belemaszni  |
|
(#71393) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71391)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2025 |
|
Itt van két kép a vagy 200 oldalas leirásbol.nagyon igényes komoly minöségü modell. ( egy olyan korból amikor még kézzel rajzoltak minden alkatrészt s minden munkalépést. ( én H0ban 2 t épitettem, a nullás méret más okbol került hozzám, mert ez alapján szerkesztettük meg és gyártottuk a 4 darab 1-es méretü mozdonyt ( 2 villanymotoros k2 meg valodi göz hajtásu).)
A 3. Képen az egyik 1-s méretü villanymotoros ÖBB310 a háttérben meg a BBÖ 1082. |
|
(#71394) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 19, 2025 |
|
Szép szép, de maradok az amerikai dolgoknál 
Szívesen építenék már egy gőzöst az alapoktól! A sok gagyi gyártó meg önjelölt alkatrészgyártóból már elegem van  )
A 3d nyomtatástól meg hányok |
(#71395) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71394)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2025 |
|
Na az én ajánlatom nagyon finom sárgaréz meg hasonlo anyag. Gyönyörü kerekek stb. csak emelik a szinvonalat. Akár amerikai mozdonyt is épithetsz a kitböl, de a felépitményt neked kell kialakitanod. Sokkal pontosabb meg szebb mint a jelenlegi kisszériás mozdonyok. Sajnos ez a minöség ma már ismeretlen.
A képen 2 mozdonyhoz tartozo alkatrészek. |
|
(#71572) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2025 |
|
A Broadway lassan kijön a SHAY-jével....itt egy kis előzetes
Hát nem tudom kinek mennyire tetszik, szerintem egyáltalán nem szép, nem részletes.
És nem tartom szerencsésnek a D class verziót sem, egy rövidebb 3 truck sokkal elegánsabb lett volna. (Ha már nem tudják hová tenni azt a monstrum elektronika halmot amit használnak - egy 2 truck szóba se jöhetett volna náluk.) Habár nekem sikerült egy ESU Loksound meg Power packot belezsúfolnom egy 2 truckba.
Broadway video |
|
(#71573) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71572)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2025 |
|
Valoban egy kicsit elnagyolták a hengerek környékét. Ha még azt azzal a világos kékszürke festékkel ki is emelték akkor már nem kell megvenni.
|
(#71585) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Ápr 26, 2025 |
|
Ki ismeri ezt a kis Bachmann N mozdonykát.
Tegnap kaptam, nem müködött. Már elvben müködne csak ... nem tudom hogyan kell a kerekeket (tengelyeket kiszedni). A kerek ugyanis féltengelyesek amiket a képen láthato fehér müanyag kerekebe kell bedugni. A keret alulrol nem nyithato, és nem tudom hogyan kell szétszedni a vezérmüvet, hogy az első tengelyt kihuzhassam a fogaskerékből. A tengelyek vége 1,5 mm vastag és valoszinü az akadozo vezérmü miatt a ragasztás oldodott. Most a motor már forgatná a bal oldalt a jobboldali kerekek meg állnak.
Ha esetleg van valakinek rajza ehhez a modellhez megköszönném. |
|
(#71594) etwg válasza etwg hozzászólására (#71585)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2025 |
|
Ahogy hallom igen nagy a bizonytalanság az amerikai modellvilágban. ( sok forumon be is tiltották ezt a témát).
A vámháboru elején nem igen biztato a jövö. Az egész amerikai modellvilág krizisbe került ( több mint 90% kinai eredetü) , az árak az egyik naprol a másikra megduplázodtak, és az évekkel ezelött megrendelt modellek kiszállitása teljesen leállt. Az USAban alig maradt gyárto ( meg féltucat sem - ide tartozik a Kadee, a Microtrains meg vagy 2) mindenki a távolkeleten dolgoztat.
Ez szinte 60 évvel forditotta vissza a helyzetet, s megint John Allen stb féle modellezök saját épitésü modelljeikkel fogják elcsodálkoztatni modellezö társadalmat.
Azt nem tartom reálisnak, hogy ujra elindulhat az amerikai modellipar. Közben annyira elszálltak a minöségi igények amit kizárt, hogy az amerikai munkakulturával és emberanyaggal megfizethetö áron el lehet érni. Sokan pl $1000 fölé áraznak be egy az USAban készült kisebb dieselmozdonyt.
|
(#71595) acszoli válasza etwg hozzászólására (#71594)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2025 |
|
Félelem az biztos van, sőt, rettegés is...
Azt, hogy mi lesz senki nem tudja megjósolni, de ez ami most van talán nem fog örökké tartani. Nem olvastam ezekről komoly elemzéseket, clickbait cikkeket meg fórumokat pedig direkt kerülöm. De az biztos: ha például a Walthers, Rapido vagy Athearn eltűnik a piacról, akkor szinte semmi sem marad. Remélem, ez nem cél.
Ha mégis így lesz, akkor nem 1000 dollárba fog kerülni egy kis dízel, hanem 3000-be. Akkor talán itt lenne az idő, hogy a rézmodellek visszatérjenek.
Sajnos amerikai szakemberből egyre kevesebb van, és a tudás iránti igény is eltűnőben. Ha valaki nem válik "profi szakivá" öt perc YouTube-nézés után, már nem is érdekli.
Másik oldalról nézve: a vasútmodell nem létfontosságú dolog. Ha gazdasági válság jön, az első áldozatok között lesz.
Ami az amerikai gyártókat illeti:
A Microscale matricák minősége romlik, több alkalommal is hibás, színelcsúszott íveket kaptam tőlük.
A Precision Scale rézalkatrészei, borzalmas. Összehasonlítva a 30-40 évvel ezelőtti darabokkal: ég és föld a különbség.
A Tomar, a régi miniizzós jelzők gyönyörűek voltak, olcsók és igényesek. Az új LED-es jelzők: sorjásak, gagyik, nincs két egyforma példány, a festés borzalmas, az áruk meg horror.
Az American Limited-től öntési hibás alkatrészeket kaptam.
A Kadee még tartja magát, bár találkoztam már hibás műanyag öntéssel is.
És igen, ezek nem igazán gördülő állomány gyártók, csak kiegészítők.
Az amerikai Kínába gyartatók:
A Walthers Proto minősége lassan Roco-szintre esik... elnézést a Roco-rajongóktól.
A Rapido (bár kanadai) főleg az USA piacra gyárt, kínai gyárakban. Most ők is nagyot szívnak.
Athearn... Broadway ugrál a szuper és a szuper gagyi között.
Nekik ezt nehéz lesz túlélni.
ScaleTrains... örülök, hogy vannak, meg, hogy annyi, amennyi egy modell, ami gyönyörű, részletes, de őszintén szólva, 3-400 dollár egy nagy dízelért ESU hanggal, nagyon kevés. Hogyan lehet ezt fenntartani? Valamit nagyon jól csinálnak. A minőség pedig ESU engineering edition. Midjuk, nem tudom, de van egy olyan érzésem, hogy a ScaleTrains meg az ESU félig meddig egy és ugyanaz, nagyon kíváncsi vagyok mi a kapcsolati viszony.
Egyedi modelleket persze mindig lehet gyártani, de az nem szolgálja ki a tömeget. A sorozatgyártás pedig iszonyú nehéz és költséges.
Régi rézmodelleket még mindig érdemes keresni: már 100 dollár körül is lehet találni gyönyörű példányokat a '70-es, '80-as évekből, amik simán lekörözik a mai plasztik modelleket. Persze ezekkel sok munka van, és manapság már a valódi modellezési tudás is hiányzik.
Talán... talán az új technológiák hozhatnak némi előrelépést.
A 3D nyomtatás, bár még messze nem néz ki jól, legalábbis számomra, a gagyi 3d nyomtatott alkatrészekkel ki lehet engem a világból kergetni, de idővel fejlődni fog.
A lézerforgácsolás, többtengelyes CNC gépek is ígéretesek.
Ma még drága technológiák ezek, de egyszer elérhető árúvá válnak.
Ha akkor még érdekel valakit a vasútmodellezés, akkor majd lehet mindent újra gyártani. |
(#71596) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71595)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2025 |
|
Tudod az a baj, hogy a több mázsás amerikai hölgyek 3 cm vastag ujakkal aligha tudnak összerakni egy ilyen modern mini mozdonyt vagy kocsit, arrol nem is beszélve, hogy 2 ilyen betanitott munkás helyére Kinában 5 dolgozo embert lehet leültetni.  
De nemcsak a vasutmodell van veszélyeztetve hanem a ruhanemü meg stb.
Emlékszem vagy 20 éve az USAban amikor elöször kitört ez a Kina ellenes hisztéria, azt mondta az akkori US Navy parancsnoka, ha nem használhatnak kinai textilt meg egyebet, akkor kénytelen lesz a tengerészeit meztelenül küldeni a hajokra, egy colttal, de töltény nélkül. ( már a Colt sem amerikai, mert a csehek megvették.  ).
Szoval ez van, és ez most nem Trump hibája, csak az ö feladata megprobálni valamit rendbe tenni, amit elödei az évtizedek alatt el.....tak.  |
(#71597) tumikas hozzászólása
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2025 |
|
Off:
A klasszikus oktatófilm az amerikai munkásokról:
https://www.youtube.com/watch?v=m36QeKOJ2Fc
És ez még nem is egy "preciziós" termék.
On: |
(#71598) acszoli válasza etwg hozzászólására (#71596)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2025 |
|
Nem akartam azt írni, hogy kik azok akik összeszerelnek...meg amúgy nem is releváns. Meg az a bohoc sem narancssárga sapkában. A meztelen tengerészgyalogságot meg megnézném  DDD |
(#72106) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 13, 2025 |
|
Hogy mi lehet összelegózni ezekből? |
|
(#72107) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 13, 2025 |
|
Ezt  |
|
(#72108) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 13, 2025 |
|
Szükséges eszközök:
- Egy darab kiszuperált Challenger/Big Boy szerkocsi, 1961-et drunk, nekik már nem kell
- Egy darab Great Northern -től vásárolt leselejtezett W1-es óriás villanymozdony, Úgysem volt értelme, nekik sem kell már
- Egy darab PA típusú dizelmozdony, volt belőle dögivel, meg amúgy sem volt az annyira jó.
Ezen kívűl kell még egy jó csomó hegesztő pálca!
Használata
- Végy egy szerkocsinyi (60 tonna) szenet, majd azt még a szerkocsiban daráld le porrá.
- Ezt vezesd át csöveken a középső egységben (B unit) lévő turbinába.
- Ott gyújtsd meg, majd égesd el, ezzel meghajtva a turbinát, amivel termelj áramot.
- Az árammal hajtsd meg a TC motorokat a B unit 8 tengelyén.
- Mindezt vezéreld egy dízel/elektromos mozdonyból (A unit).
Építgesd két évig, majd két évig vontatgasd, forgatgasd az egészet menetirányba, hogy rájöhess, ez így nem működik.
Tárold még 4 évig, hátha jó lesz még valamire, ha már 4 évet elszórakoztál vele, mielőtt szétvágod apró darabokra. |
|
(#72110) etwg válasza acszoli hozzászólására (#72108)
|
Válasz •
|
Júl 13, 2025 |
|
Érdekes mindig voltak korok amikor ki akartak logni a sorbol és teljesen uj utakra tévednek. Az oroszoknak meg a Skodanak is volt egy turbinás mozdonya, mindenütt hasonlo sorsra jutott mint az USAban. A turbina nagyon hangos, nem mintha a dieselmotor ne lenne az, és elég körülményes a használata mert alig oldhato meg a gép hütése. Egy mozdonyban nincs akkor légáramlás mint a repülögépen és ezt csak még nagyobb ricsajt okozó hütöturbinával lehetne biztositani. Ha igazak a korabeli hirek akkor ez a légáramlás még a köveket is kifujta/szivta a felépitményböl. |
(#72112) acszoli válasza etwg hozzászólására (#72110)
|
Válasz •
|
Júl 13, 2025 |
|
Nem csak a zaj volt elviselhetetlen általában a turbináknál, hanem ennél a mozdonynál a hőmérséklet is. Működő turbinával nem lehetett a közelébe menni a forróságtól.
A gyönyörű hegyeken völgyeken áthaladó korábbi GTEL turbinák gyakorlatilag kiűzték az állatvilágot a környékről a hangjukkal.
A modell viszont gyönyörű és és egészen ritka darab. Összeallitva 75 cm hosszú, kanyarban minimum rádiusz 80 cm.
|
(#72113) etwg válasza acszoli hozzászólására (#72112)
|
Válasz •
|
Júl 13, 2025 |
|
Én még láttam az orosz mintára épitett hoekét ahol egy MIG turbina volt hivatott elfujni a sinekröl a havat ( akkor még volt sok ho, ma lassan mühavat kell fujni a pályára, hogy ne álljanak a drága hoekék  ).
Hát annak a müködése is hetekre adott munkát a pályafentartoknak.
|
(#72486) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 5, 2025 |
|
Hát lett egy Allegheny -m is, Fujiyama Crown series, az van háttérben, elől pedig egy Precision Scale Co. Yellowstone Duluth Missable &Iron Range színeiben |
(#72487) acszoli válasza acszoli hozzászólására (#72486)
|
Válasz •
|
Szept 6, 2025 |
|
Lett volna video is de nem fér fel ide  )))) |
(#72489) etwg válasza acszoli hozzászólására (#72487)
|
Válasz •
|
Szept 7, 2025 |
|
A videoknak a youtubon a helye. |
(#72541) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Sze, 20:20 |
|
Az álszentség teteje.
Egy amerikai forumra beraktam a japán modellkiállitás hivatalos poszterét amin ez a kicsi comics rajzocska volt diszitésnek ( amugy több iskolavonat jármüvei kivülröl belülröl tele vannak ilyen rajzokkal ( hivatalosan)
Az amerikai oldalon meg többen megszolaltak, hogy ilyen diszitéssel az USAban aligha lehetne plakátot kirakni az utcára vagy a webre .
( lányok lenge öltözetben).
 |
|
(#72542) acszoli válasza etwg hozzászólására (#72541)
|
Válasz •
|
Csü, 6:55 |
|
Szerencsére nem kell megítélnünk az amerikaiakat
Most nézem újat az Alice in Borderlands Japan sorozatot, azt akkor csukott szemmel neznék
Mit gondolsz, mekkora az érdeklődés odaát a japán modellek iránt?
Ezt az oldalt szoktam néha nézegetni
1999.co.jp
Rezet nézegettem, és nem is tudtam, hogy a Tenshodo gyárt mindenféle műanyag és egyéb öntvény modelleket is.
|
(#72543) etwg válasza acszoli hozzászólására (#72542)
|
Válasz •
|
Csü, 10:08 |
|
Kato az USAban vezetö cég, természetesen nem okvetlenül japán témákkal, de KATO USA elég sok amerikai modellt gyárt, söt ahogy halllottam sok másnak is beszállit modelleket, vagy azok részeit.
Nagyon hasonlo utakon jár mint Roco a kezdetben, azok is amerikai piacon szedték meg magukat vagy fél évszázada.
A Kato eggyel tovább lépett, hiszen van gyára az USAban is.
Ráadásul elég aktivak a privát szférában is, több klubról hallottam akik jo kapcsolatokat tartanak fenn a gyárral. Ez igy van rendjén.
Ráadásul eléggé nyitottak a nagyvilág felé, a japán gyárban is összefutottunk egy osztrák lánnyal, a baj ugyanis a nyelv, annak ellenére, hogy aktivak a nagyvilágban igen nehéz a kommunikácio velük. A japán tärsadalom még mindig eléggé távoltarto az idegenektöl. Ráadásul a társadalmi hierarchia is nagyon különbözik a nálunk szokásostól.
Az 1999 inkább a külföldnek szol én is itt ott vásárolok nálunk a nagyon kedvezö szállitási kondiciok miatt. Jápánban a cég eléggé ismeretlen ott, ahogy tapasztaltam az Imon meg a Jodobachi ( nagy áruházlánc) a leggyakoribb, de vannak a Katonak saját boltjai is ( sajnos drágábbak mint a többi). Van rengeteg kisebb cég meg rengeteg alkatrész is, de azok beszerzése nem egyszerü meg nem is olcso rengeteg katalogust, honlapot kell tanulmányozni mi micsoda és hetekkel elöre meg kell rendelni a boltban. Az az idö már elmult, hogy a boltban válogass. Az apro réz alkatrészekre szoktak lenni igen raffinált vitrinek ( egymás háta mögött több mozgathato polcok - volt olyan is ahol 5 panel volt, ahol alkatrészenként vannak kiállitva mi van a boltban.)
A Tenshodo alvázakat is méretre kell kérni, mert zár alatt csak a dobozok feliratai láthatok, az meg nem mindig ad elég informáciot.
Ami elég érdekes még a legalapvetö informáciok is gyakran hiányoznak, pl. vágányrendszerhez csak akkor kapsz informaciot ha veszel egy doboz sint ( azon rajta van mi van benne , de csak a dobozon belül van egy füzet arro, hogya kell vagy lehet kombinálni az alapszetet a gyár több sinjével. Ráadásul ugye van Kato meg Tomix sinrendszer., viszont flexi vágány nincs, azt europai/ USA forrásokbol kell ott is beszerezni. |
(#72544) acszoli válasza etwg hozzászólására (#72543)
|
Válasz •
|
Csü, 11:04 |
|
Jó kis weboldal. Vettem egy EF66-os villanymozdonyt ott. Valamiért nagyon tetszik  |
(#72546) etwg válasza acszoli hozzászólására (#72544)
|
Válasz •
|
Csü, 16:17 |
|
Sok japán modell nekem is tetszik van bennük valami ami érdekessé egyedivé teszi. S ami meglelepett szinte valamennyi jármünek van modell vezioja amivel az ember az állomásokon találkozik, és sok turistavasuton vagy a vonaton vagy az állomásokon meg lehet venni a vonat kicsinyitett mását néha játék és modellhü minöségben is, igy az érdeklödö vihet magának emlékül haza. Ilyesmivel eddig még nem igen találkoztam. |
(#72547) etwg válasza acszoli hozzászólására (#72544)
|
Válasz •
|
Pé, 21:20 |
|
Használtad már? Ki gyártotta? Hogy vagy vele megelégedve? |
(#72548) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Pé, 23:25 |
|
Uraim!
Erről az elvileg "születendő" modellről van valakinek esetelg közelebbi információja?
Bachmann
Egy barátom szeretne ilyet, mert jól mutatna az amcsi keskeny nyomközű asztalán. |
(#72549) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#72548)
|
Válasz •
|
Pé, 23:51 |
|
Erröl konkretan nincs de BACHMANN modellem több van. A höskori (30 eves Shay) aránylag jol tartja magát de sajnos a magát csak a gözgèpek vezérmüve hajlamos kiesni. Bachmann eletfogytiglani garanciát vállat de meg csak az e-mailre sem válaszoltak.
A késöbbi modellekbe meg ocskább anyagot választottak azokon a fogaskerekek fogynak el ( a Shayen a kerekek külsö oldalán levöket hivatottak hajtani. Nemrégen láttam, higy megjelent egy csereszavatos tengely fém fogaskerekekkl. Azon gondolkodom, hogy megvegyem. Az én mozdonyomon még nincs gond .
A HEISLER még bonyolultabb konstrukcio, meg kellene pontosan nézni, hogy oldotta meg Bachmann mert eddig igyekeztek modellhüen leképezni as eredeti hajtás. A Heisler esetében a keréktengelyeken egy tányérfogaskerék van amibe a hosszanti tengelyhez egy kardánnqk kapcsolodik egy srég fogaskerék.ennek a kivitelezése a kiss modellben eléggé nehéz dolog és hely sincs a csapágyazásra.
Itt a robbantott rajza.
Sajnos a tengelyeken tányérkerék van. |
(#72550) acszoli válasza etwg hozzászólására (#72547)
|
Válasz •
|
Szo, 18:20 |
|
Jövő héten megmondom, most Hungarisztánban vagyok. Amúgy Tomix modell |
(#72551) acszoli válasza csíkosháTTú hozzászólására (#72548)
|
Válasz •
|
Szo, 18:22 |
|
Van egy HOn3 réz 2 truck Shay-em, és egy réz caboose hozzá. Festés után eladó lesz, igény szerint ESU Loksounddal. Képeket tudok küldeni, ha érdekes lehet |
(#72552) Frankye moderátori
válasza acszoli hozzászólására (#72551)
|
Válasz •
|
5:26 |
|
Kérjük, ezt az Apróhirdetés rovatba tedd fel! |
|
|
2025. Szept, 28. Vas 5:53:44 |
|
Jelenleg 7 fő olvassa az oldalt |
|
|