|
Amerikai vasútmodellek
|
Témaindító: etwg, idő: Nov 3, 2012
Témakörök:
|
|
(#65215) etwg válasza róbertke hozzászólására (#65213)
|
Válasz •
|
Aug 30, 2021 |
|
Sajnos egy lényeges dolog hiányzik a videobol, hogy milyen anyagbol vannak a kerekek. Az Athearn kétfajta kerekeket használt. A korábbi modellek (kb 1995-ig) szinterezett anyagbol voltak, később már nem emlékszem vagy nikkelezték a préselt anyagot vagy sárgazézből voltak és nikkelezve. ( sok europai gyár használ ilyen technologiát).
Nos a videoban egyik változatra sem igen jo amit mutatnak. A szinterezett kerék alaphibája, hogy a felület kismillio lyukat tartalmaz ( gyakoraltilag egy fémszivacshoz hasonlit az anyag), ami alapvetően szedi fel a koszt és ragad be a lyukakba. Azt onnan igy nem lehet eltávolitani és továbbra is fogja a kerék gyüjteni a koszt. Ráadásul az anyag aránylag puha igy minden szikra egy ujabb lyukat, mikrokrátert váj a felületbe.
Az ujabb nikkelezett felületű kerekeknél hasonlo a helyzet mint a régebbi U kalapos bádog sinekkel. Ha megsérül a nikkelezett felület és kilatszik a sárgaréz, akkor a kerék kuka, mert a sárgarézre is ragad a kosz és a szikra krátereket üt a felületbe és ugyanaz lesz mint a szinterezett kerékanyaggal.
A néhai NSWL gyártott nagyon jo Athearn kerekeket, azokkal nem volt soha gond. A nikkelezett felület nagyon kemény volt és nem kopott le. (A klubban több ilyen kerekekkel feljavitott Athearn mozdony működik már évtizedek ota. Tegnap beszéltem a mozdonyok tulajdonosával, már nincs egy mozdonya sem eredeti kerekekkel). |
(#65216) róbertke válasza etwg hozzászólására (#65215)
|
Válasz •
|
Aug 30, 2021 |
|
|
(#65217) etwg válasza róbertke hozzászólására (#65216)
|
Válasz •
|
Aug 30, 2021 |
|
Sajnálatos modon nem tudjuk milyen anyagbol vannak.
|
(#65218) róbertke válasza etwg hozzászólására (#65217)
|
Válasz •
|
Aug 30, 2021 |
|
Semmi baj, majd úgy lesz megoldva, ahogyan a Miniversumban csinálták: - A mozdony mögötti kocsi(k) szedi(k) az áramot a sínből, azt kábelen keresztűl cuppantja a delejt.
Már meg is érkezett a BN tartálykocsi a haverhoz. Hasonlóan fog kinézni a BN GP38 párosom ... |
|
(#65220) etwg válasza róbertke hozzászólására (#65218)
|
Válasz •
|
Aug 30, 2021 |
|
Szerintem ezt ne tedd, akkor inkább szerezz jo minőségű kerekeket. Az Athearn mozdonyok a megbizhatobbak közé tartoznak, nem kell öket igy lebutitani. Lehet, hogy valamelyik europai gyár kerekei is passzolnak. Az áramszedés is megoldhato.. |
(#65222) Lazsi válasza róbertke hozzászólására (#65218)
|
Válasz •
|
Aug 31, 2021 |
|
Buta kérdés, de itt a tartálykocsinak az (is) a szerepe, hogy üzemanyag-utánpótlást biztosítson a mozdonynak? Vagyis, hogy ne kelljen útközben tankolnia (mert nincs megfelelő állomás, időveszteség, drága az üzemanyag a konkurenciánál, stb...)? |
(#65223) róbertke válasza Lazsi hozzászólására (#65222)
|
Válasz •
|
Aug 31, 2021 |
|
Eltaláltad!
Tökéletesen az a feladata amit leírtál - menjen végig A-tól B-ig a lehető legkisebb időveszteséggel, költségkíméléssel. Ezzel a tartállyal útközben úgy tankolt, hogy a megállás után motor leállt és áttöltött magának újra indulásig amennyit csak lehetett. Időnyereség: Nem kellett a vonatról lejárni, idegen vasút kútjánál sorba állni. Megtakarítás: - Ha nem volt a BN "puszipajtás", akkor igencsak drágán kapott üzemanyagot, meg mindig a sorvégére lökték. A közben felmerült állomási vágányhasználati díjról már említést sem teszek .
Amit a lenti képen látunk: BN 3107 + BNFT 24 (+ 19.000 gallon ü.a.) |
(#65227) etwg válasza sunocske hozzászólására (#65226)
|
Válasz •
|
Szept 2, 2021 |
|
Meg hat az öt mozdony közül, legalább egyben van némi üzemanyag.. |
(#65228) Frankye válasza etwg hozzászólására (#65227)
|
Válasz •
|
Szept 2, 2021 |
|
Amúgy nem is értem. A légi közlekedésben már megoldották a "menet közben tankolás"-t, a vasúton miért nem? |
(#65229) Lazsi válasza Frankye hozzászólására (#65228)
|
Válasz •
|
Szept 2, 2021 |
|
A villanymozdonyoknál megoldották... |
(#65230) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65228)
|
Válasz •
|
Szept 2, 2021 |
|
Mert minek?
Azokon akkora tartályok vannak, hogy azzal egészen biztos el lehet jutni a kitüzött pontra.
Amugy az amcsik mozdonymotorjai éjjel nappal járnak, ( szerintem az inditás elég zürös és igy inkább le sem állitják a motorokat). Egyszer, azt hiszem Colorado Springsben laktam közel az egyik pályaudvarhoz. Ott voltak olyan napok, hogy 5 mozdony összekapcsolva, de járo motorral állt vonat nélkül reggel négy meg este 10 ora között (tavasszal). A kompresszor kb 10 percenként szépen felfujta a légtartályt, ilyenkor egy kicsit gázt adott valamelyik Dash-9 mozdony motorja.
A tehervonatok sem mennek egy mozdonycsoporttal több mint 8 orát, arra meg untig elég az üzemanyag, söt a 8 ora alatt is többször állnak.
A személyvonat meg detto, ott meg inkább az a zür, hogy utközben nincs „baráti“ mozdonytelep, ahova el lehetne menni tankolni, igy az Amtraknak magának kell megoldania az üzemanyagfelvételt a peronon.
S nemcsak a mozdonyokat kell ilyenkor feltölteni hanem a vagonokat is. Szinte egy megszállo hadseregnek néz ki az a konvoj, amikor egy Amtrak távolsági vonat megáll valamelyik nagyobb állomáson. Minden jármühöz minimum 3 ilyen tartálykocsi megy, az egyik az üzemanyagot hozza ( a kocsikon egy kis dieselgenerator adja az áramot a fedélzeti vilagitáshoz stb meg a klimaberendezéshez. A másik teherauto a vizet hozza a harmadik üriti a WC-t további két teherauto viszi el a szemetet és hozza a friss árut az automatákba vagy a büffébe meg a szeméyzet számára az agynemüt stb.
Ha meg csak a kocsik várnak a transzkontinentális vonatra ( nem ritka a 6-12 orás késés sem) akkor még egy áramfejlesztö kocsi is kivonul, hogy ne a fedélzeti motorokkal csináljanak villanyt a kocsikban. Szoval hasonlit a vidéki cirkuszhoz a nagy esemény, amikor megérkezik egy ilyen vonat. |
(#65231) róbertke válasza sunocske hozzászólására (#65226)
|
Válasz •
|
Szept 2, 2021 |
|
Amit te írsz, az csak a képen szereplő Amtrak -nél működik ahogyan etwg leírta. UP, CP, CN, BNSF továbbra is csinálja a vasúti tartályozást, csak már gázzal. |
(#65233) Frankye válasza Lazsi hozzászólására (#65229)
|
Válasz •
|
Szept 3, 2021 |
|
Idézet: „A villanymozdonyoknál megoldották... ”
És tényleg... |
(#65234) sunocske válasza róbertke hozzászólására (#65231)
|
Válasz •
|
Szept 3, 2021 |
|
Hát nem tudom. Még 2019-ből is láttam fényképeket ilyen "útszéli" tankolásról, és egy amcsi fórumban is előkerült egy pár hónapja a téma, és ott is megemlítették, hogy elég gyakran folyamodnak ehhez a módszerhez a "nagyok" is (meg egy rakat shortline, de ott szerintem inkább az van, hogy egyszerűbb autóból tankolni, mint egy üzemanyagkutat fenntartani).
2019-es kép |
(#65235) etwg válasza sunocske hozzászólására (#65234)
|
Válasz •
|
Szept 3, 2021 |
|
Nagyon valoszinü, hogy Amerikában ez teljesen mindegy, és valoban a sok helyi vasutnak ( shortline ) nem éri meg fenntartani a töltö állomásokat meg a mozdonytelepeket, odavinni az üzemanyagot meg nem probléma. A furcsaság csak abban volt, ha ezt a peronon teszik, ahol személyforgalom van..
( nálunk is ki szokták vinni a mezögazdaságban az üzemanyagot a földekre, és nem biztos, hogy egy kombájn beférne valamelyik benzinkutra... |
(#65236) sunocske válasza etwg hozzászólására (#65235)
|
Válasz •
|
Szept 3, 2021 |
|
Ja, hogy úgy!
Én feltétlenül arra gondoltam, hogy a peronra áll be a tanker. |
(#65237) etwg válasza sunocske hozzászólására (#65236)
|
Válasz •
|
Szept 3, 2021 |
|
Amit én láttam ezek az autok mindig a vonat másik oldalán voltak, azaz nem ott, ahol az utazoközönség volt. Azon a képen ( talán Sacramento) viszont olyan a fejállomás, ahol a vonatot autokkal csak egy oldalrol lehet megközeliteni. Itt sincs kizárva, hogy az utazoközönséget addig nem engedik a vonathoz, amig a helyi személyzet nem fejezi be a feltöltéseket. |
(#65259) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 7, 2021 |
|
LNG (liquified natural gas) units BN 7149, BN 7890 and BNGT 101 with a set of BN coal cars. Glendive MT. April 24, 1995.
A 7890 és a 7149-es tandem - a nagy képen - egy 20 000 gallon cseppfolyós földgázt /LNG/ mint tüzelőanyagot használ a 1600 mérföldes/ 2560 Km szenes útvonalon, és minden alkalommal feltöltést végeznek a félúton elhelyezkedő tüzelőanyag-ellátó állomáson. A mozdonypárok 800 mérföldes tartománya messze meghaladja a 80-100 mérföldet, amely a sűritet földgázzal /CNG/ töltött azonos méretű tartálykocsi biztosítana. Az LNG - BNGT101 kívülről úgy néz ki mint egy dízel üzemanyag tartály, de valójában egy rozsdamentes acélból készült dupla falú hűtőtartály, amely akár -130 Celsius fokos hűtést is képes tárolni 14 napig. |
|
(#65299) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 21, 2021 |
|
|
|
(#65319) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 25, 2021 |
|
CR (Conrail) Gondola - World Famous Horseshoe Curve - Altoona, Pennsylvania, USA - NS patkóban
|
|
(#65320) etwg válasza róbertke hozzászólására (#65319)
|
Válasz •
|
Szept 25, 2021 |
|
Itt meg néhány modellkép. Az egyik barátom tengelymániája. A kocsiknak minimum 8 tengelyeseknek kell lenniük.
|
|
(#65321) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 25, 2021 |
|
Ha jól tudom az Amcsi kocsik közül ez az egyik legnagyobb nagy-darabszámban használt kocsi.
6tg fedett autószállító.
|
|
(#65342) wesTTcoaster hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 28, 2021 |
|
Mozdonytankolás teherautóból Kamloops, BC-ben, a VIA Rail Toronto-Vancouver személyvonatján. Júliusi utazásomon fotóztam le... Petro-Canadától veszik az üzemanyagot. |
|
(#65343) róbertke válasza wesTTcoaster hozzászólására (#65342)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2021 |
|
|
(#65373) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 6, 2021 |
|
Mi mindent tanul meg az ember, ha valami egészen mást keres.
Pl azt, hogy a Jupiter mozdonynak az első kapcsolt kerekén nem volt nyomkarima.
És ezzel nem volt egyedül. Az első hatalmas ausztrál Garratt mozdonyok szélső tengelyein szintén nem volt nyomkarima ( a gőzgéphez legközelebbi tengelyeken). Rossznyelvek szerint ez volt az oka a rendszeres siklásnak.
|
|
(#65374) Frankye válasza etwg hozzászólására (#65373)
|
Válasz •
|
Okt 7, 2021 |
|
Idézet: „Rossznyelvek szerint ez volt az oka a rendszeres siklásnak.”
Simán el tudom képzelni. |
(#65375) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65374)
|
Válasz •
|
Okt 7, 2021 |
|
Érdekes csupán az, hogy a Garrattok jo 50 évvel fiatalabbak mint a Jupiter, és közben a mozdonygyártás felfedezte az ivgeometriát, sőt már az első v.h. előtt létezett ennek az egyszertű geometriai szimulácioja is. Ugy látszik az Albionba még nem jutott el. |
(#65376) Frankye válasza etwg hozzászólására (#65375)
|
Válasz •
|
Okt 7, 2021 |
|
Hofi mondotta az angolokról: Azért szigetország, hogy ne terjedjenek el!
Egyébként meg azok, akik az utca "rossz" oldalán közlekednek, délután isznak teát, és azt is tejjel, és ahol a lóversenypályán azért kell a nőknek kalapot hordaniuk, hogy ne tévesszék őket össze a lovakkal, no meg ahol képesek olyan idióta mértékegység-rendszert használni, mint a 17/49-ed inch, ami eleve ugye ~ 25,4 mm (tehát semmi "értelmes" mértékegységhez nincs köze), azoknál ilyesmit gond nélkül fel tudok tételezni.
(Kéretik a fenti sorokat megfelelő humorral értelmezni!) |
(#65377) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#65376)
|
Válasz •
|
Okt 7, 2021 |
|
Ausztrálok már kezdenek átszokni az SI mértékegység rendszerre (1980-óta éppen időszerű) |
(#65379) etwg válasza róbertke hozzászólására (#65377)
|
Válasz •
|
Okt 7, 2021 |
|
Angoloknál is volt már elég sok saláta. Sok közuti tábla km-ben volt kiirva, de volt olyan ami mérföldekben. |
(#65473) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 13, 2021 |
|
ma kapott egy új kocsit az Amtrak H0 szerelvényem.
Rivarossi Amtrak Diner Car 164 Phase I. kocsi képében. (8.)
|
|
(#65474) róbertke válasza róbertke hozzászólására (#65473)
|
Válasz •
|
Nov 13, 2021 |
|
Egy kis ismétlés, hogy mi van:
2 Duplex Sleeper + 3 Vista Dome + 1 Coach + 1 Baggge
|
|
(#65475) róbertke válasza etwg hozzászólására (#65011)
|
Válasz •
|
Nov 16, 2021 |
|
Maradtak gyári kivitelben etwg, elmaradt az átalakítás. |
(#65678) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 25, 2021 |
|
|
(#65691) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 29, 2021 |
|
|
(#65807) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 19, 2022 |
|
Ime egy uj téma amerikai modellezésre.
Los Angeles 2022.
Szolok majd a hamburgiaknak, nem kell kihagyni a remek témát. A cseh TV komentatora szerint 2 hetente pucolja az UP a vidéket. Nos ez látszik a képeken legkevésbé.
|
(#65907) wesTTcoaster válasza etwg hozzászólására (#65807)
|
Válasz •
|
Feb 2, 2022 |
|
UP és a takarítás, akkor sem hiszem ha saját szememmel látom! |
(#65908) etwg válasza wesTTcoaster hozzászólására (#65907)
|
Válasz •
|
Feb 3, 2022 |
|
Na jo ez hely majdnem LA belvarosaban van. Lehet, hogy ott van némi kényszer, de arre érdekes modon nincs, hogy elüldözzék onnan a rablokat. |
(#66153) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 10, 2022 |
|
ALCO PA Nose job, 1973.
Arthur House fotója.
|
|
(#66154) róbertke válasza róbertke hozzászólására (#66153)
|
Válasz •
|
Márc 10, 2022 |
|
Santa Fe PA-PB-PB-PA set
|
|
(#66176) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 14, 2022 |
|
ma délután boltoltam ...
Alábbi kettő kocsiról pár szót:
- Mindkettő "bolti újszerű" állapotú , kerekeiken egy árva kopás nincsen.
Missouri – Kansas – Texas Railroad >>> M-K-T >>> The Katy;
Mehano Slovenia gyártmány - hagyományos cserélhető európai kengyeles kuplunggal;
Burlington Northern >>> BN;
Mantua gyártmány - amerikai Horn-Hook cserélhető kuplunggal; |
|
(#66181) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 15, 2022 |
|
Így már párban vannak 40 év korkülönbséggel ....
|
|
(#66195) etwg válasza róbertke hozzászólására (#66154)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2022 |
|
Itt vannak élöben is a mozdonyaid, ráadásul egy vonatszakadás is élöben. A film végefelé még egy tornádo sziréna is elindul.
Amerikai vonatok |
(#66212) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 27, 2022 |
|
Ma vettem át a BB Athearn H0 Union Pacific SW-1500 #1870 Cow & Calf (Téhénkéjét és Bociját) Mindkettő gép motoros, azaz 8 tengely hajtott.
|
|
(#66218) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 30, 2022 |
|
Köszönöm szépen Csíkos Mester, hogy tegnap időt szakítottál rám és a gépeket rendbe tetted!
Boci 222 gramm, míg Tehén 230 grammos. |
|
(#66230) róbertke válasza róbertke hozzászólására (#66218)
|
Válasz •
|
Márc 31, 2022 |
|
EMD SW9 - TR5 a General Motors Electro-Motive Division építette 1951-ben. Egységenként egy EMD 567B tipusú 12-hengeres 1200 lóerős (895 kW) motor hajtja. Azaz az összteljesítménye 2400 LE. |
|
(#66240) etwg válasza róbertke hozzászólására (#66218)
|
Válasz •
|
Ápr 2, 2022 |
|
Ahogy nézem ez már az ujabb generácios Athearn. A koncepcio maradt a motor meg a lendkerekek mások.vajon mikor készülhetett. |
(#66241) róbertke válasza etwg hozzászólására (#66240)
|
Válasz •
|
Ápr 2, 2022 |
|
Kérdezősködtem a Facebook segítségével. 70/80 -as évek, az első acél lendkerekes változat, ezt váltotta a réz lendkerék. Lomha, 1,5 Amperes motor - Csíkos is ilyesmit mért - de masszív jó mechanika jellemzi. Az alkalmazott fogaskerekes áttétel a maga idejében kivételes volt, és a többi játékvonat-gyártó által elérendő mércét állított fel. Boci képét látva elcsodálkozott, annyira eredeti. Aki írt nekem, már az összes BB Athearn gépének a rézlemez érintkezőit átépítette úgy, mint ahogy a Tehenen van. Ennyi. |
|
|
2024. Okt, 10. Csü 12:27:44 |
|
Jelenleg 12 fő olvassa az oldalt |
|
|