Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztali pályaépítés
Terepasztali pályaépítés
Témaindító: etwg, idő: Ápr 7, 2017
Témakörök:

Lapozás       6/6
(#64049) Reboot válasza etwg hozzászólására (#64048) Válasz Jan 15, 2021
H0

Hobbivasúton meg index fórumokban is láttam képeket rétegelt lemezből készült rácsszerkezetű asztalokra (8-10mm vastag és 10-15cm széles r.lemez csíkok élére állítva és összerögzítve), a sima fa léceket sok helyen kritika érte, hogy vetemedik, tekeredik (mondjuk ez igaz, ha valamely irányba változik a nedvességtartalma).
Ezt én elfogadtam, csak nem láttam olyan képet, ahol a vágányzat bekéredzkedik az asztal alá ... gondoltam megkérdem a mikéntet
(#64050) etwg válasza Reboot hozzászólására (#64049) Válasz Jan 15, 2021
A rétegelt lemez sem jobb, ha nedves lesz, hacsak nem a sötétbarna impregnáltat használod.
Egy terepasztal többnyire bent van igy nem egészen tudom mitöl vetemedne, hacsak nem valamilyen frissen vágott fenyöböl van. ( hány millio ház cserepeit tartják ilyen lecek és ritkán hallani hogy a vetemedés miatt valami tönkre ment volna, pedig ott a léc ki van téve a legvadabb idöjárásnak).
Szoval nem kell tulozni meg valoszinü nem keszthelyi méretü terepasztalt épitesz.
Mindenesetre elöbb jobb durván megtervezni a pályát és csak azután az asztal kivitelét, mert nincs attol nagyobb méreg, ha az asztal konstrukcioja miatt kell majd büvészkedned, hogy hova tedd a válto motorját vagy egy csatlakozot stb.
Épités szempontjábol meg talán jobb is ha egyedi szegmensekböl állitod össze a pályát - egy kicsit több fa kell hozzá, de valamennyi szegmens más konstrukcioju lehet, és azokat már csak a méreteik miatt is könnyebb épiteni a huzalokat bevezetni és elrendezni közben forgatni. Ha egy ilyen szegmens elkészül egyszerüen becsavarod a helyébe és utánna már alul legfeljebb a változtatásokat kell csinálni. Kezdetben mindegyik szegmesnek elég megcsinálni a keretét. Kirakni a földön az egész asztalt. Ha minden stimmel, akkor egyenként csinálhatod mindegyik szegmens merevitését oda, ahol az nincs utban és épitheted rá a pályát.
(#64051) diginewl válasza Reboot hozzászólására (#64049) Válasz Jan 15, 2021
Idézet:
„csak nem láttam olyan képet, ahol a vágányzat bekéredzkedik az asztal al”
á
Nézd meg Kisfaludy asztalait. Ott a merevítés egyben a vázszerkezet is. Elsősorban hegyi terepnél jó szolgálatot tesz ez a szerkezet.
Ha az alsó keretrendszerBŐL kivágsz, azzal annak a keretfának az erejét csökkented - értelemszerűen. Ha bele vágsz lyukat (pl 15cm magas abba egy 9cm-es lyukat) akkor nincsen vele gond viheted abban is az alsó szintet.... De egész véletlenül valahol állandóan bele fogsz futni egy keresztmerevítőbe... szóval ehhez nagyon pontosan meg kell tervezni a pályát, és keret helyzetét.

Egy terepasztal keret célszerűen 10-18mm vastag, és 10-15cm magas rétegelt lemezekből álljon. Ezzel örökélet+1 napig nem lesz bajod.
Ha összeállt a keret akkor valami favédő festékkel kend át, hogy véletlenül se vetemedjen.
(#64052) macola válasza etwg hozzászólására (#64037) Válasz Jan 15, 2021
Köszönöm a válaszod,ezt értem is. A piko A vágányán sajna nem annyira rövid a szigetelt szakasz,sőt! Pl.a Fleischmann ezt megoldotta,a szívben egy-egy rugós érintkezővel,így ezeken a váltókon az ő általuk gyártott legkisebb gőzös is,ami két tengelyes símán áthalad! Lehet hogy ezek a váltók nem annyira élethűek,de üzembiztosak.Igazad van hogy a régi gépek nem akadnak el,mert pl.BN150,Lima 2teng.rudazatos dízel gond nélkül átmegy ezeken a váltókon. A piko BR102 nem. A BR101 szintén nem. Ha tolatni szeretne az ember,akkor a váltókat nemigen lehet kihagyni.Vágtázva tolatni meg elég vacak. A 6 áramszedési pontot hogy érted? Ezeken a gépeken csak 4 kerék áramszedő van. Én többet nem láttam.
(#64053) etwg válasza macola hozzászólására (#64052) Válasz Jan 15, 2021
A 6 áramszedési pontot a Märklinre értettem.
De valoban vannak, voltak olyan megoldások, amik egy kicsit kiküszöbölték ezt a dolgot, de akkor volt a nagy pofázás az élethüség meg miegymás. ( pl a Zeuke/BTTB válto. )
A modellhü váltoknál nem mindig müködik az ilyesmi, ( pl ha müanyag a szivdarab).
A másik gondrol már beszéltem. A modern mozdonyok nagyságrenddel precizebbek, ezekben nem lehet a kerekeket "lazán" csapágyozni, mert belül finomabb fogaskerekek vannak, amik ezt kizárják.
Meg hát sajnos a bunkoságnak sincs határa. Sok ilyen mozdonyba ma megengedi a gyár magának, hogy csak 1 tengelyt hajt meg ( a csatlo/rudazat nélküli mozdonyban) holott már min 70 éve köztudott, hogy ilyen modell müködésképtelen. Erre mit csinál a gyár, az egyik kerékre még tapadogyürüt is huz!!! Hogy az ilyen mozdonyba hogyan jut el az áram, arrol talán a kristálygömböt kellene konzultálni.
Szoval ez a mai modern technologia, és sajnos születnek ilyen konstrukciok. Már volt itt egyszer arrol szo, hogy egy 4 kocsis, 5 forgózsámolyos csili vili szuper motorvonatba a gyár 2 tengelyt hajt meg a tizböl. Ráadásul az egész szerelvény több, mint 1 kilo és hazai havi átlagfizetés felébe kerül!!!!!
Ezért nagyon meg kell nézni mit vesz meg az ember.... Érdekes modon ilyesmiröl mélyen hallgatnak a tesztelök. A fényszorok szinéröl meg intezitásárol sokszor több cikk is összejön, de hogy a mozdony képtelen átmenni egy válton vagy vagon nélkül sem tud megküzdeni semilyen emelkedövel, ugy látszik nem tartozik az alapvetö követelmények közé. De nehogy hiányozzon egy pont az i-röl, vagy nehogy más legyen a betütipus a 1,5 mm magas feliraton...
Szoval ha ilyen mozdonyokkal kivánsz tolatni, akkor a mai modern vágányokon
1. Megoldod a szivdarab polarizálását ( ha lehet) ha nem, más válto kell.
2. Olyan mozdonyt keress amiben van lendkerék.
3. Megnézed, hogyan van kialakitva a kerekek áramszedöje. Ilyen esetben jobb ha az áramszedö függölegesen lefelé nyomja a kereket és nem belülröl szedi a nyomkarimárol az áramot.
( S már csak zárojelbe, ezek a dolgok évtizedek ota közismertek, dehát minden ujszülöttnek minden vicc uj)....
(#64058) etwg válasza etwg hozzászólására (#64053) Válasz Jan 16, 2021
Igy kellene átalakitanod a váltokat ilyen kis mozdonyokhoz:
A két csucssint galvanikusan össze kell kötni. A gyárban általában a tösinekhez vannak kötve ( piros meg kék). A két csucssint a szivdarabbal kell összekötni.
Majd meg kell oldani, hogy a csucssinek galvanikusan a tösinekkel kerüljenek mechanikus és elektromos kapcsolatba a végeken ( kb ott ahol a zöld nyilak vannak.) . A tösin alá egy lehelet vékony bronz rugalmas lemezt kell dugni amire a csucsin felfut amikor át van állitva, de csak akkor!Azaz a csucssin veszi át a szivdarab polarizácioját.
Ahogy a képen látni most a csucssinek ( mind a kettö) meg a szivdarab ugyanazon a kék potenciálon van azaz nincs a sinekben semilyen holt szakasz. A szivdarab külsö oldalán természetesen mindkét elágazo sint szigetelni kell, de azok tápellátása már nem a váltotol függ. Ha vannak a válton átkötések akkor azokat is ki kell venni. Igy a mozdony folyamatosan kaphat áramellátást. ( természetesen itt is igyekezni kell, hogy a válto sikgeometriája jo legyen, hogy a mozdony ne billegjen).

IMG_4866_Ori...jpg
 
(#64059) macola válasza etwg hozzászólására (#64058) Válasz Jan 16, 2021
Köszi a kimerítő választ. A váltó átalakítását megfontolom. Anno azért vettem meg a Piko új vágányát,mert nagyon tetszett és mivel vélemény nemvolt róla így kipróbáltam. A hibái menet közben derültek ki.Van ami orvosolható,amit egyszerűen a hanyagság okoz és van amit nem egyszerű megoldani.Egyébként jó a geometriája könnyű vele pályát építeni. (A BR 101 és a BR 102-ben is lendkerekes motor van.)
(#64060) etwg válasza macola hozzászólására (#64059) Válasz Jan 16, 2021
Akkor 1-2 cm-t még lassu menetböl is mennie kellene a mozdonynak ha árammentes szakaszra kerül. Vagy kicsi a lendkerék - nem ismerem közelebbröl a mozdonyt.
(#64062) sunocske válasza etwg hozzászólására (#64060) Válasz Jan 18, 2021
Nekem van egy ilyen mozdonyom, igaz TT, de PIKO. A lendkerék majdhogynem hiába van benne, alig van kifutása.
(#64063) etwg válasza sunocske hozzászólására (#64062) Válasz Jan 18, 2021
Nekem is van ilyen, söt egyet magam is épitettem, de a lendkerék hatása alig érvényesül, maximum annyiban, hogy nagyobb sebességnél kultiváltabb a mozgása.
Ennek több oka van, sajnos, és nem egyszerü kezelni,
1. A lendkerékben tárolt energia a sebesség és a tömeg függvénye. Igy a kis/könnyü lendkerék alacsonyfordulatszámu motornál alig segit.
2. Ha magas fordulatszámu motort raksz a modellbe 2-3x annyi fogaskerék kell vagy finomabb fogazás. Az egyikhez nincs hely a másikhoz még nagyobb gyártási precizitás kell.
3. Hogy a lendkerék hatását élvezd spéci motor kell ami áram nélkül alig fékez ( srég hornyu forgorész vagy vasmentes), és nem szabad elektromosan sem terhelni pl. párhuzamosan kötni a motorra izzot, LEDet stb.

Ha minderre találsz jo megoldást, akkor örömet fog a lendkerék okozni.

(#64256) CharlieFirpo hozzászólása Válasz Feb 23, 2021
Mi kellene, illetve mi nem kellene az alábbi tervbe?
Elsősorban játszós asztal lesz!

teszt15v4_pi...scarm
 
(#64257) JZoli válasza CharlieFirpo hozzászólására (#64256) Válasz Feb 24, 2021
Jó lett volna valamilyen kép formátumban is felrakni, mert nem túl sok embernek van meg ez a program, és nélküle "nézhetetlen".
(#64258) CharlieFirpo válasza JZoli hozzászólására (#64257) Válasz Feb 24, 2021
Ok, felrakom ma délelőtt!
(#64259) CharlieFirpo hozzászólása Válasz Feb 24, 2021
Szóval ez lenne az:


teszt15.JPG

teszt15_2.JPG

teszt15_3.JPG
 
(#64261) Lazsi válasza CharlieFirpo hozzászólására (#64259) Válasz Feb 24, 2021
Nekem két dolog tűnt fel.
A: Jobb alsó részen elindul két vágány, 1 és 2. A jobb felső részen ezek már egymás felett vannak, az 1. a 2. alatt.
B: Itt gyakorlatilag 3 vágány van egymás felett, legalul az 1. és legfelül a 3. Egy hurok után a legalsó legfelülre kerül (piros vonal).

Biztosan megfelelőek az emelkedések?


getfile.php.jpg
 
(#64264) CharlieFirpo válasza Lazsi hozzászólására (#64261) Válasz Feb 24, 2021
A zöld lemegy nullára, a sárga 150mm magasan fut. (rosszul rajzolta a SCARM, a zöldet a sárga fölé vitte).
Így a zöld elfér a fehérek alatt, a sárga 150-es alatt meg elfér minden.
(#64266) CharlieFirpo válasza CharlieFirpo hozzászólására (#64264) Válasz Feb 24, 2021
Pontosabban a sárga középtől jobbra 150, bal oldalon kezd el lefelé menni, de ott is elfér alatta aminek el kell férnie (felsővezeték nem lesz, de még villanymozdony sem).
(#64267) Lazsi válasza CharlieFirpo hozzászólására (#64266) Válasz Feb 24, 2021
És a fehér milyen szinten lesz? Konkrétan fent, az általam B-vel jelölt részen, ahol a 3 (zöld-sárga-fehér) egymás felett van.
(#64268) CharlieFirpo válasza Lazsi hozzászólására (#64267) Válasz Feb 24, 2021
A felső 70mm felett, az alsó 60mm ez kicsit necces, de ezen lehet még emelni, elbírja a lejtés.
Illetve a középső ferde állomási részt is feljebb hozhatom picit, akkor még többet lehet emelni.
(#64272) novakerno válasza CharlieFirpo hozzászólására (#64268) Válasz Feb 24, 2021
Szia!
Idézet:
„ az alsó 60mm ez kicsit necces,”
Ez nagyon necces, annyira, hogy kevés. A Scarm-ban a magasságot így kell érteni:
Idézet:
„Note The heights are set according to the level of the baseboard (table) and are measured to the base of the tracks.”
Ez annyit jelent, hogy a 60 mm magasságból lejön a vágány magassága (kb. 5-6 mm), lejön a tartószerkezet, ami azért legalább 3-4 mm fa, vagy esetleg 2 mm fém. Ekkor alig több, mint 50 mm marad. H0-nál a NEM 102 szerint a felső vezeték nélküli űrszelvény 59 mm. Valóban jó megoldás a középső állomást kicsit feljebb hozni, kb 5-8 mm-t, és az emelkedő is lehet picit meredekebb. Én úgy gondolom, hogy 70 mm az a magasságkülönbség, ahol már nyugodtan alhatsz. Esetleg tudsz színes vágányos scarm fájlt feltenni?
Üdv: Ernő
(#64274) novakerno válasza novakerno hozzászólására (#64272) Válasz Feb 24, 2021
Még egy tanács. Emelkedőknél célszerű az elején és a végén átmenetet csinálni. Ennek a kialakítása függ a közlekedő járművek hosszától is. Gondolom, modern, hosszú 4 tengelyes kocsijaid is lesznek. Ha lesz egy kis időm, rajzolok neked átmeneteket a scarmban, kb. 25-28 cm hosszú járműveket feltételezve.
(#64275) CharlieFirpo válasza novakerno hozzászólására (#64272) Válasz Feb 24, 2021
Szia!

Az alappal nem számoltam ... sín még belefér, ami van itthon gördülő, az mind elfér talpfa aljától mért 58mm-en belül. Emeltem az állomáson, így most van 70 mm
Fájlt mellékelem.

Hosszú négy tengelyes kocsijaim nincsenek, egyelőre tervben sem, gőzösök, kisebb dízelek szaladgálnának.
Átmenet, ahogy olvastam, a felhajtott rétegelt lemez megfelelő, remélem így lesz

Hurkot utólag tettem bele, hogy lehessen irányt váltani. Egyik irányba ok, másikba kicsit tolatni kell, de belefér.

Szerettem volna még egy nagy kört külső íven, de sokkal mélyebb asztalt nem akarnék, így a nagy kört bezavartam a sínek alá (zöld szakasz). Pár pillanatra azért feltűnik a vonat hátul is

teszt15v4_pi...scarm
 
(#64286) CharlieFirpo válasza CharlieFirpo hozzászólására (#64275) Válasz Feb 26, 2021
No ha senkinek semmi egyéb észrevétele nincsen, akkor szerintem ez lesz a befutó
(#64299) novakerno válasza CharlieFirpo hozzászólására (#64286) Válasz Feb 26, 2021
Szia!
Igen, így a magasságok teljesen rendben vannak. Ha még nem túl késő, néhány dolgot mondanék, de ez már a "kinek a pap, kinek a papné" kategória. Én is játékasztalt készítettem az unokáknak, most egy kisebbet, később szeretnék egy nagyobbat. Nem lelkesedek az alagútban lévő kitérőkért. Egyrészt nem látom, hogy mi történik. Bármi gond van a váltóállítással, egy ilyen relatíve kis asztalnál látszik, hogy gond van és be tudok avatkozni. A másik, ha siklás van, könnyebb a mentés. Tudom sok olyan asztal van, amin eldugott váltók vannak, de nekem ez egyelőre szempont. Másik dolog, hogy az alsó állomáson (ha ez egyáltalán állomás) én egészen kívülre is tennék egy kerülő vágányt. Esetleg ezekből kiágazva még az asztal szélei felé egy-egy raktárvágányt. Megint csak az a kérdés, hogy mit játszanátok. Nálunk a személyforgalom mellett nagyon megy a tehervagon pakolás és tili-toli, amihez jól jön a sok raktárvágány, lekapcsolási lehetőséggel.
(#64323) CharlieFirpo válasza novakerno hozzászólására (#64299) Válasz Feb 28, 2021
Köszi!

Igen, alulra még akarok némi kitérős vakvágányos mókát, csak szívom a fogam a váltók miatt. Plusz még ugye váltóállító motorok ...
Lapozás       6/6
Frissek
  2021. Márc, 08. Hé
7:03:03
  Jelenleg 13 fő olvassa az oldalt
Hirdetés