|
Terepasztal vezérlés és elektronika
|
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:
|
|
(#63946) peterur69 válasza etwg hozzászólására (#63919)
|
Válasz •
|
Jan 7, 2021 |
|
Köszönöm. |
(#63947) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63945)
|
Válasz •
|
Jan 7, 2021 |
|
Félö, hogy ilyen mágneskapcsolot magadnak fog kelleni kifejleszteni. |
(#63948) Lazsi válasza fityisz135 hozzászólására (#63945)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Csak kíváncsiságból kérdezem, hogy hogyan oldod meg azt, hogy elinduljon / megálljon? Vagy ilyen funkció nem lesz benne: csak bekapcsolod, felteszed az asztalra és megy, amíg le nem veszed, vagy le nem merül?
Írtad, hogy mágnessel kapcsolnád át az irányt. Az a mágnes nem befolyásolja a nyomvonal-követést (elránthatja a kormányt)?
Nem tudom, elfér-e benne még további elem, mert ha igen, akkor megduplázva már kettős tápod van, és elég egy fél híd. Ez nem megoldás igazából, de talán közelebb vihet hozzá... (pl. nem 2 db, hanem csak 1 db kapcsolótranzisztoron megy át az áram, így kisebb a feszültségesés)
A bipoláris relék tudtommal úgy működnek, hogy nincs bennük rugó, ami alapállásba vinné vissza a kontaktust, vagyis ha átbillentjük, akkor nincs miért visszabillennie. Bistabil = mindkét állapota azonos értékű, stabil. A reed viszont alapvetően úgy működik, hogy van egy adott geometria, ami meghatározza az alapállapotot, és mágneses tér nélkül abba visszatér.
Talán létezik olyan megoldás is, hogy a szerkezetben van egy ferromágneses rész, ami az átkapcsoláskor felmágneseződik, és csak ellentétes mágnesség hatására mágneseződik le. Mivel vélhetően a tolatás rövid ideig tartana, így talán megoldható lehetne. Persze ehhez kell egy olyan reed relé, ami a mágneses tér polaritásától függően kapcsol át, illetve némi "vas" ami megőrzi a mágnesességet. Ez utóbbi persze megintcsak problémás a helyszűke miatt... |
(#63949) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#63948)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Kimerül az akku, és kész....
Amugy a tolatás sem lesz leányálom, mert ugye tolatáskor a kormánynak egészen másképp kell müködnie, mint amikor elöre halad a jármü. Elörehaladásnál gyakorlatilag a mágnes vezeti ( huzza) a kocsit. Tolatásnál meg a kocsi huzza a kormány mágnest ami ugye nem ugyanaz. |
(#63953) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#63949)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Az általad belinkelt videóban úgy oldották meg a tolatás problémáját, hogy az irányváltás előtt megfelelő állásba vitték a kormányt.
De arról nem írtál, hogy az irányváltást kiváltó mágnest (ami a reed-eket kapcsolja) hol tervezted elhelyezni. |
(#63954) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#63953)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Én nem raktam be semilyen videot, de szenvedtem a klub terepasztalon a Fallerral. Végül áttértek a rádios autokra ( H0-ban). Azokkal ugy lehet menni ahogy akarod. |
(#63956) fityisz135 válasza Lazsi hozzászólására (#63948)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Üdv! Sorjában a válszok
A Faller car system alapban tartalmaz egy reedet, ami a fő áramkört mágneses tér hatására megszakítja. Így áll meg vagy indul el. Ez egy NC reed. Elektromágneses kapcsolásokkal vezérlik az egészet.
Nem befolyásolja a kormányzást ez a mágnes, mert szabott távolságra kell a vezetődróttól elhelyezni, ez H0-ban 15 mm.
Bistabil reed: lásd előző hozzászólásom egyikében ott a link, két megoldást is találtam.
Tolatás: Szintén ott a link, ahol látható a célállapot. A mágneses tér egyetlen ponton van jelen, a tolatás meg egy egész szakaszon történik, ezért kell bistabil alkatrész. |
(#63957) fityisz135 válasza Lazsi hozzászólására (#63953)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Amit én linkeltem be, ott nincs kerékmozgatás, egyszerűen a vezetődrótokat helyezték el megfelelően, ez látható a videóban. |
(#63958) fityisz135 válasza etwg hozzászólására (#63949)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
A linkelt video szerint nem bonyolult a vonalvezetés
Viszont a bistabil áramköri ötletednek utána mentem, habár én nem tudok SMD méretet kezelni, ez is jó megoldás, csak sajnos ehhez is kell valami, ami mágnesre “másik” allapotot/kapcsolást hoz létre. Ha jól értettem a bistabil H-hidat, más-más bemenetekre kell átkapcsolni, ahhoz meg megint hely kell.
A rádiós autókról tudnál egy linket vagy nevet mondani? |
(#63960) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63958)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Nem tudom hol az video, még nem is láttam.
Azt a bistabil áramkört meg lehet ugy is csinálni, hogy minden impulzusra vált.
Az egyik terepasztalon az ilyen kapcsolást ugy csinálták meg, hogy az auto alján volt 2 kis licnis drot ami leért a földre. ( olyan mint a Carrerra autoversenypályán). Ott ahol kapcsolni kellett egy darab alufoliát ragasztottak az utra, azaz amikor az auto odaért a foliához a folia rövidrezárta a két huzaldarabot és kiváltotta a kapcsolást.
Sajnos nem tudom kié volt a terepasztalmodul, egy modultalálkozon láttam.
Elvben 3 drotot is logathatsz az autobol mondjuk a középen van a GND, a két másik bemenet jobbra vagy balra. Azaz lesz két kapcsolási pontod. Amit láttam egész megbizhatoan müködött. |
(#63961) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63958)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Itt vannak az RC autok. A kollégáknak VW buszaik vannak.
RC cars |
(#63963) fityisz135 válasza etwg hozzászólására (#63960)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
A #63945-ös posztomban van a link. Köszönöm az RC-t! |
(#63965) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63963)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Kösz. Az én gépemen alig láthato az ilyen link. Ezért szoktam én is vagy csupa nagybetüvel irni vagy külön sorba rakni.
Na jo ezekben a jármüvekben komplett távvezérelt dekoder van csak a kormányszervo hiányzik. Ezt aligha tudod megoldani kontaktusokkal.
Hátramenetben a jármü nincs vezetve, azaz nem lehet pontosan elöre tudni, hogy merre megy, mikor kell ujra megállnia ( amikor a mágnes megtalálja a huzalt) és csak utánna indulhat vissza. Ez valamimel kevesebb mint a belinkkelt RC auto, mert azt kormányozni is lehet, viszont láthatod a videoikon, hogy még elég messze van a pontosságtol, amit viszont a Faller jobban tud. |
(#63966) fityisz135 válasza etwg hozzászólására (#63965)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Az a vezetőszálas trükk tetszett meg, bár az igaz, hogy csak előremenetben tudtam kipróbálni, de úgy nem állítódik el a kormány. Kicsit még próbálkozom míg tart a lelkesedés  |
(#63967) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#63954)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Bocsánat, mellényúltam, nem a te hozzászólásodra akartam válaszolni... De azóta tisztázódott a videó kérdése... |
(#63968) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#63967)
|
Válasz •
|
Jan 8, 2021 |
|
Semmi gond csak néztem, hogy hol a francba az a video amiröl beszéltek  |
|
|
2021. Jan, 20. Sze 21:03:58 |
|
Jelenleg 19 fő olvassa az oldalt |
|
|