Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       67/67
(#62830) PikoDCC hozzászólása Válasz Jún 30, 2020
Sziasztok, na végre ma volt kis időm és sikerült javítanom a hózentrógerem. Ugye gond volt kezdetben, hogy a íves részen a szívdarabról lejövő irányban néha leugrik a mozdony kereke, valamint a tősín és csúcssín között a mozdony kereke néha rövidre zárta az íves területet ami miatt rövidzárlat lett azon a szakaszon.
Az első gondra a megoldásom végül annyi volt, hogy közelebb toltam a talpfákat. Mint kiderült a ez a váltó 5 részből áll. 4 darab egyenes váltó, és a középső kereszt valamint egyenes egyben. Valamiért az én esetembe az váltók le voltak csúszva, azért is volt olyan nagy hézag a szívdarab és csúcssínek között. Ezeket csak össze kellett nyomnom és azóta jó.
A második hibára csak fél megoldásom lett, de egyelőre működik. A képen látható módon a tősíneket összeforrasztottam kis kábelekkel a csúcssínekkel, így azok fixen vannak ellátva árammal. Alulról nem akartam a műanyagot megbontani, így maradt az a megoldás, hogy a sínszálak külső széléhez forrasztottam, így a kerek karimáját se zavarja a forrasztásom. Igaz néhol a talpfa megolvadt, de majd belejövök ebbe is. Ezután kivettem a szívdarabot és a két csúcssínt összekötő vékony kis rézlemezt is. A szívdarab most így nincs ellátva a váltóknál, viszont szerencsére minden 4 tengelyes mozdonyom leglassabb sebesség esetén is átment rajta, és már rövidzárlatot se tud okozni amikor a mozdony picit oldalra kicsúszik. Személykocsikból is amelyikben van világítás azt csak egy kis ponton tudom áram nélkül tartani, de az a többi Piko váltón is hasonlóan viselkedik, néha még az egyenes szakaszon is meg tudom úgy állítani, hogy ne világítson. Bármilyen sebességnél viszont már tökéletesen világít. Taurussal és Traxx-al teszteltem, szerencsére a hangdekóder se resetelt leglassabb menetben.
Ami nem ment jól rajta az egy kis két tengelyes alap gőzös szerkocsival, hiába nagyobb a két tengely közötti távolság annak sajna nem jó egy kerékről az áramfelvétele, ezért az elakad lassú menetben, viszont mivel ez analóg még, ezért nem is fontos. Ha egyszer digitalizálom, úgyis szerkocsiba fogom rakni a dekódert, valamint veszek majd fel onnan is áramot.

A kis papucsokat is lecseréltem Piko-ra mert azok picit szűkebbek és jobban viszik át a betáplálást, mint az eredeti Pilz a Piko sínből. Valamint felraktam mind a 8 sínszálra egy papucsot, hogy ne kelljen rászenvedni a Piko sínen lévő papucsot később, ha szétszedem a pályámat.

u.i.: A második hiba azért áll fent, mert sajnos olyan mintha a Pilz régen picivel nagyobb tengelytávolsággal dolgozott volna így van egy kis kilengése oldalra a tengelynek. Furcsa viszont, hogy ez egyenes szakaszon is ilyen, ahol fixálva van a talpfa középen, vagyis nem korábbi használatból adódik. A kis forgóvázam amivel tesztelem az újabb gyártású Piko síneknél viszont semennyire nem mozog oldalra. Lemérve a Piko 16.5mm viszont a Pilz inkább 16.7-16.9mm között van. A váltó mozgó részén pedig, mozdony súlyától függően, akár 17mm is lehet, ami miatt gondolom a rövidzárlat történt néha. Szerencsére sikerült orvosolni ezt a gondot így és most már jónak tűnik . A tengelytávolságot pedig két darab, S alakú, R2 7.5°-os íves darabbal orvosoltam egyik oldalon ami talán nem terheli meg nagyobb sebességnél sem a mozdonyok forgóvázait, viszont így 55mm-ről 61.9mm lesz a tengelytávolság.

javitott_hoz...jpg
 
(#62834) diginewl válasza PikoDCC hozzászólására (#62830) Válasz Jún 30, 2020
Nem akarlak lelombozni, de a tekercsekkel fogsz még szívni... Érdemes őket szilikonolajjal a belső mágnes/fém csúszórészt megkenni, mert a legváratlanabb pillanatban csak nem fognak átváltani. Ugye 4 db van belőle - Murphy barátunk pedig él tovább
(#62846) róbertke válasza PikoDCC hozzászólására (#62830) Válasz Jún 30, 2020
Piko G8.1 és BR55 mozdony szerkocsija befogva áramfelvételhez

Piko BR55 sz...jpg

Piko G8.1 és...jpg
 
(#62847) PikoDCC válasza diginewl hozzászólására (#62834) Válasz Jún 30, 2020
Hát egyelőre még manuálisan állítom kézzel az oldalán, igaz megvan hozzá minden szükséges elektronika, de akkor ezt lehet elvégzem majd még, köszi

#62846 róbertke
Köszi, ez segít majd, hogy hogyan lehet megcsinálni. Egyébként még korábban patexati bejegyzésében láttam egyet digitalizálva, bár nekem jobban tetszik az a megoldás, hogy a szerkocsiba kerül minden, nem oda a motor tetejére. Elkészültről link.
(#62852) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#62846) Válasz Júl 1, 2020
Jó ez, csak a tapasztaltaim szerint ehhez érdemes a kerekeket is lecserélni, mert a régi PIKO-nál a kerék az minden volt, csak kör nem.

Minden irányba ütnek, ahogy a három dimenzió engedi, válogatni kell, hogy találj három lefogadható tengelyt a szerkocsi alá. A másik baj, ha üt a kerék, hogy ezzel az áramszedéssel egyfajta fix kéziféket teszel a szerkocsira. Ha ütnek a kerekek, akkor meg kell növelni a nyomóerőt, és ezzel a fékezettségét is a kerekeknek, hogy a kerekek kóválygását a lamella le tudja követni.
(#62853) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#62852) Válasz Júl 1, 2020
Tudom Mester, hogy a szerkocsi úgy megy mint egy Holdjáró ....
De van egy fekete kerekes Piko SNCB festésű gépem, az viszont 1D -ben mozog mint aki csak az X kordinátát ismerné ..... a G8.1 gép szerkocsija alatt meg méregdrága 3db Roco küllős kerék szalad.
(#62854) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#62853) Válasz Júl 1, 2020
Számomra a röhej, és a dühítő az az, hogy az a régi BR55 nem is lenne olyan rossz. Időnként a műhelyben is meg-megfordul egy-két teljesen vállalható példány belőle. Tehát maga a konstrukció jó is lehetne, de a gyártási fegyelem az olyan volt, mintha románok készítették volna, miután romlott puliszkát ettek.

De ez itt off, ugorjunk!
(#63030) diginewl hozzászólása Válasz Júl 27, 2020
Tiszteletem!

Volt itt már szó róla, de szabványra nem emlékszem. Milyen ellenállás értéket javasolnak szabványban DCC üzemben tengely foglaltság érzékeléshez? A Fremo-nál mintha 12kOhm-ra emlékeznék. Van-e erre valami meghatározott érték tengelyenként?
10kOhmot több helyen látok. Nálam 15, és 20 kOhm is bejelez. Mit használjak?

newl
(#63031) etwg válasza diginewl hozzászólására (#63030) Válasz Júl 27, 2020
Nincs, és sok mindentöl függ.
A gyártok általában 5-10 kOhmos ellenállásokat raknak a kerekekbe. A te házi pályádon ez rendben is lesz. Egy vagonba 2 ilyen tengely untig elég ha a sináramkör egy kicsit intelligensebb mint a faék.
Ha a helységben nagyon változik a páratartalom és nem megfelelö a vágányzat kövezete (a felhasznált anyag nem ásványi eredetü hanem füreszpor vagy hasonlo és a faragaszto nem vizállo) akkor az felveszi a nedvességet azaz söntöli a sineket, ott a 10 kOhm-s érzékenység már sok lesz.
A DCC-ben ehhez jön egy extra gond, mivel itt minden sin állandoan áram alatt van, azaz a leállitott kocsik is söntölik a sineket. Ha most 1 kOhmos ellenállások vannak a tengelyeken 10 tengely már 100 Ohmos terhelést jelent, ami már nem kevés. Ezért ezt neked kell kiszámolnod. Ha télen hidegben is müködtetni fogod a pályát, akkor a 10 kOhm/vagon sok lesz. Ha 100 tengely lesz a pályádon akkor viszont az egyes söntölt tengelyek eredöje fogja a DCC-t terhelni.
(#63032) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63031) Válasz Júl 27, 2020
Ep III. korszaknál és régebbieknél használatos volt minden fajta vonatnál a zárlámpa(-ák). Az izzó (LED) és a dekóder ellenállása elég a vágányfoglaltság jelzéséhez?
(#63033) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63032) Válasz Júl 27, 2020
Elvben igen, bármilyen fogyaszto jo, a gond az, hogy nem igen lehet minden kocsit felszerelni zárlámpával stb. Igy kerekek modifikácioja a leolcsobb és legegyszerübb megoldás.
(#63037) diginewl válasza etwg hozzászólására (#63031) Válasz Júl 27, 2020
Köszönöm. Valami ilyenen gondolkodtam, én is.
Régóta nézegettem az érzékenységet, télen, és nyáron is. 22-25kOhm körül mozog az érzékenységi határ. Ezért gondoltam a 15kOhm-ra.
Valahol olvastam, hogy 12k az előírás a Fremo-ban.
Nálam a sín a Noch habkavicságyában fut a legtöbb helyen, így az ágyazat söntöléstől eltekinthetek. Erről olvastam már itt, hogy volt gond a kavicságy vezetésével.

Ezek után maradok a 15k-nál.

Mire elkészülök ezzel a pályával, már wifis nyomkövető lesz minden mozdonyban...
(#63039) etwg válasza diginewl hozzászólására (#63037) Válasz Júl 27, 2020
Az sem jo ha tul érzékeny ( nem tudom milyen elven müködik az érzékelöd). Elképesztö fejtörést tud okozni, ha tul érzékeny a bemenet és nem egyszerü megkeresni a pár méter hosszu szakaszon mi okozza a foglalást. Néha elég valamilyen szemét a sinszigetelésben ( elvágott sindarab) és már keresheted a bajt. Föleg bonyolultabb vágánymezökön szokott ilyesmi elöfordulni, nagyon nehéz kideriteni. A modulosok könnyebb helyzetben vannak, hiszen a modult szinte méterenként fel lehet bontani, és kizárni azt a modult, ami a gondot okozza.
Az én érzékelöimen be tudom állitani az érzékenységet és igyekszek 10 kOhm alatt tartani.
(#63047) diginewl válasza etwg hozzászólására (#63039) Válasz Júl 27, 2020
Az a PIC alapú 32 csatornás - biztos emlékszer rá Geert Gibens
PIC
16f887 van benne.

Valami programozott módon szűri a zajt, a próbapályán nem sikerült becsapni, tévesen nem érzékelt egyszer sem. Szóval érdekes.
Kettő+kettő diódás optocsatolós a jelgyűjtő, az megy be a PIC-be.
Lapozás       67/67
Frissek
  2020. Aug, 08. Szo
23:28:04
  Jelenleg 8 fő olvassa az oldalt
Hirdetés