| 
				
					
			 | 
		
	
		
	
		
			| 
								Alkatrészekről, javításokról tanácsok, tippek
							 | 
		 
		
			
				Témaindító: cs.csaby, idő: Júl 22, 2010 
								Témakörök:
					
							 | 
			
								
												
			 | 
		 
	 
	
	 
		
			
			
				| 
										
					(#71295)					psl2003																hozzászólása
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 13, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				F.1 Jelzési utasítás 
 
https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/upload/page/f.1._sz._jelzesi_utasitas_1-_4._mod._egyseges_szerkezetben_2023.04.01-tol_hatalyos.pdf 
 
129-134.old 
 
Szerintem nagyjából egyértelmű. 
 
Ami nekem nem egyértelmű, hogy -én- ebben csak kötelező jelzéseket látok, tiltottakat nem. Tehát ha valami véletlenül vagy valamilyen egyéni megfontolásból megtalálható a járművön, az nem biztos, hogy szabályellenes is. 
 
Valamint láttam már vaspályán járművet úgy jönni, mintha menne és úgy menni mintha jönne. Már nem emlékszem, hogy villamos volt-e vagy motorvonat. Ez egyértelmű feledékenység volt.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71296)					psl2003																válasza klimas hozzászólására (#71290)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 13, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Ha éppen vonatra állt, akkor az tolató menet volt. Lásd mint fent.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71297)					psl2003																válasza Gabi hozzászólására (#71289)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 13, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Ez nem arról szól, hogy a masiniszta mit tart jobbnak, hanem hogy az F1 utasítás mit határoz meg. A kérdés ilyen esetben csak annyi, hogy mozdonyvonatként közlekedik a jármű, vagy tolatási menetként. Ha mozdonyvonatként, akkor van a két vörös fény hátul, ha műszakilag lehetséges, vagy(?) a két zárjelző tábla. Ha se vörös fény se táblák és elől-hátul egy - vagy két egymás melleti - fehér fény világít, akkor tolatási menetről van szó. Viszont a két-két fehér fényt elől hátul én még csak egyetlen egyszer láttam használni több évtizednyi vonatbámulás során. Általában indig egyet-egyet alkalmaznak elől-hátul.   | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71300)					csíkosháTTú																válasza psl2003 hozzászólására (#71297)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 13, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Kivéve, ha a 480-n bekapcsolva marad a két alsó fényszóró, és szépen világítja is telibe az első kocsi homlokfalát a mozdony mögött. De sok IC-t láttam így kiindulni Köki-ről! 
 
Mindegy, az ilyen egyéretelmű, hanyagságból bekapcsolva maradt lámpákat nem kellene modellüzemben is alkalmazni.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71301)					csíkosháTTú																válasza klimas hozzászólására (#71290)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 13, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				OFF 
Idézet: „Minap büszkélkedtek a médiában a bérelt (mert úgy ócsóbb, nem újat venni) Vectronnal .” 
Közgazdasági alaptétel, hogyha egy termelő eszköznek az öt éves bérleti/lízing díja kb. megegyezik a vételárával, akkor azt nem béreljük/lízingeljük, hanem megvásároljuk. 
Ez egy közgazdasági alaptétel, még én is tudom, pedig csak egy mikrovállalkozást vezetek. 
Kíváncsi lennék pár dolgora? 
- Ugye L. J. nagy tudású miniszterünk egy tollvonással lemondta a MÁV Vectron beszerzését, ami kedvezményes áron volt a gyártótól, és ezek új mozdonyok lettek volna. Mennyi volt az ár? 
- A vadonat új Vectronok helyett inkább bérelünk 20+ éves francia csodákat, és használt Vectronokat. A francia vackok ára nem is érdekes, de kíváncsi lennék a használt Vectronok éves bérleti díjára! Hogy jön ki a fentebb vázolt matek? Nem lett volna jobb megvenni az új Vectronokat, vagy a használt Vectronokat? 
De ezt ne folytassuk itt. 
ON
  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71302)					etwg																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71301)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 13, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Egy kis aproságban nem vagy képben. Egy lizing üzlet folyó kiadást jelent,  de nem jelent növekedö vagyont a cég könyveiben.  Szoval ha megveszed a mozdonyt növeled a cégbe befektetett tökét ami rossz hatással van az üzleti eredményekre. Azaz ahhoz, hogy egy 3-4 €millios mozdony,  ha a cégé,  akkor ennyi befektetett pénzért tudod biztositani a szolgáltatást, ha bérled akkor csak az arra idöre számitott bérleményért, azaz sokkal jobb a cég hatásfoka.  
Emlékezzünk csak a dicsö 2007-es évre amikor az ÖBB eladta az egész jármüparkot a Lehmann banknak és azonnal vissza is bérelte, mert banknak nem volt 100 méter vasutja sem    ), azaz a vonatok ugyanugy jártak mint pár nappal elötte a sogoréknál, de az ÖBB kiadásai csak bérlemények voltak. 
A baj 2009-be következett be, amikor a Lehmann bank tönkrement és az exekutor immár a Lehmann vagyonát foglalta le, azaz az ÖBB néhai tulajdonát. 
Szerencsére nem kellett leállitani Ausztriában a vasuti forgalmat, de ha igaz,  az ÖBB drágábban volt kénytelen visszavenni a jármüveit mint amennyiért eladta.  
De nézd meg a csillogo irodaházakat oda meg a legnagyobb multik is csak bérlöként költöznek be, az eszük ágába sincs azokat megvenni. 
Azt hogy lemondták a Vectron szerzödést,  azután amit a Siemens csinált Pakson,  csak a legbarátibb lépés volt. Dollármilliárdokra kellett volna a céget perelni.
 
Ami az uj jármüvek vételével jár az a nem kis karbantartási szerzödés, amit valoszinüleg a jármü haláláig kell fizetni ( de minimum 10-20 évig). Pl emiatt adja el a DBAG a 17 Stadler Kiss jármüveket az ÖBBnek,  mert azok karbantartására a bécsi Stadlernek van szerzödése ( mert ezeket eredetileg a WestBahnnak  gyártották). Azaz a német szerelvényeknek is Berlinböl meg Stuttgartból Bécsbe kellett járni rendszeres karbantartásra.  
Valoszinü az Alstom mozdonyokra már nincs ilyen szerzödés, vagy azt meg lehetett változtatni és az sincs kizárva, hogy erre a magyar mühelyek és szakemberek kaptak lehetöséget..  
Amugy jelenleg már az nagy teljesitmény, hogy használt jármüvekhet lehet jutni. Elképesztö hiány van Europában a mozdonyokbol meg a személyvonatokbol.  Az ÖBB is már az ocskavastelepekröl szed össze valami mozgathato járgányt. Az ujra 4-5 évet kell várni.
  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71305)					Gabi																válasza etwg hozzászólására (#71302)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 14, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Sajnos az általad felvázolt képet egy-két dolog jelentősen más megvilágításba helyezi. Amit mondasz, az lehetséges, hogy úgy van gazdasági és pénzügyi szempontból, de nem itthon. Tapsolhatsz, hogy ügyes a lézeres, de rajtad kívül mindenki sejti / tudja, hogy miért is történnek úgy a dolgok, ahogy. Ezek nem gazdasági kérdések, hanem politikai jellegűek. 
Üzleti eredmény, cég hatásfok? Máv esetén?   
 | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71307)					tumikas																válasza etwg hozzászólására (#71302)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 14, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Amiről beszélünk az nem lízing hanem egyszerű bérlet, több cégen átfolyatva.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71308)					etwg																válasza Gabi hozzászólására (#71305)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 14, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Sajnálatos modon szinte egész Europában igy megy, csak megint valaki a “magyar utat” keresgeli. A szlovák vasutak is lizingelik a Vectronokat. 
S látom, hogy fogalmad sincs a könyvelésröl meg a kimutatásokrol az  ilyen nagy cégeknél,  de bátran kioktatsz bárkit..  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71309)					etwg																válasza tumikas hozzászólására (#71307)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 14, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Meseld majd el mi a különbség, mert valoban van, de ezt töled szeretném hallani ha már vitába szálltál.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71310)					Antal Miklós																hozzászólása
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 14, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Uraim! Vasútmodelező Barátaim! 
Kérlek Titeket, hagyjuk ki az oldalról a politizálást és a közgazdasági kitanítást, okfejtést,  
    inkább folytassuk a modellezést, ami a hobbink is. 
 
Kérlek, hagyjuk a politizálást más oldalakra, legalább itt legyünk modellhűek!!!  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71311)					tumikas																válasza etwg hozzászólására (#71309)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 14, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Hogyha lízing lenne akkor a bérbevevő számol utána ÉCS-t, illetve megjelenik hosszútávú kötelezettségként is, egyelőre egyik sem jelent meg. Illetve a futamidő végén a bérbevevő tulajdonjogot szerezhet, na arról meg aztán végképp nincs. 
 
Amire Te gondolsz azt szokták konyha nyelven operatív lízingnek hívni, csak hogy itthon ilyet nem ismer hivatalosan a PTK, helyette a tartós bérlet használandó.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71312)					Frankye											 moderátori 
																hozzászólása
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 14, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Ahogyan Antal Miki is kérte, én is azt kérem, hogy a politikai és gazdasági kérdéseket privátban folytassátok! A fórumot hagyjuk meg a hobbinknak.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71323)					Frankye											 moderátori 
																hozzászólása
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Feb 14, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Ne kelljen még egyszer szólnom!    | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71601)					etwg																hozzászólása
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Ápr 29, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Ugy hozta a sors, hogy több mint féltucat használt N mozdony került a tulajdonomba. 
Sajnos a 6 mozdonybol csak egy müködött de az sem tul jol. 
A mozdonyok szinte a piac minden gyártojátol kerültek hozzám. 
Igy van Bachmann a amerikai gözös 
NDKs Piko  BR55 
Roco V200 
Fleiscmann E 103 villanymozdony 
Minitrix nagy gözös meg egy kis tolato mozdony. 
Külsö látszatra a két europai gözös volt a legfinomabb konstrukcio 
A két mozdony vezérmüve nagyságrenddel finomabb mint a Bachmanné. Nekem a PIKOe tetszett leginkább. 
Érdekes modon az N meretü mozdonyok javitása nem ritkán egy elképzelhetetlenül bonyolult orás munka, még akkor is ha mindegyikhez sikerült legalább rajzokat szerezni igy kb tudtam mi hogy van a modellben megépitve, mert sajnos elsö látásra ez nem nyilvánvalo. Mig az europai modellekben a kerékpárokat a keret also részének a bontásával ki lehet szedni a kinai mozdonyon a kereket ki kell huzni a keretben levö fogaskerekekböl. Azokhoz hozzájutni viszont reménytelen ( pedig mind el van repedve, ráadásul M0,3-s minöségü.. 
A Piko modell mechaniksilag sokkal durvánbbak ( M0,4-s fogaskerekek) viszont egy mezei kontaktus hibához is teljesen szét kell szedni a mozdonyt, es az összerakás nem leányálom a vezérmü 6 alkatrészét kell egyszerre a keret 2 oldalán levö hengerblokkba bedugni. A vezérmü csapágyait 0,5x1,2 mm-s szögecsek alkotják, ennyi idö után bizony már nagyon megkopva. Igy 4-t uj re kellett esztergálnom. 
A hiba a motor alatt elrejtett kontaktus volt.... 
A nagy gözösre motorcsere vár. Sajnos a régi tulajdonosnak ugy látszik fogalma sem volt milyen finommechanikai csodával játszik. 
 
Majd még folytatom - kepekkel.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71602)					etwg																hozzászólása
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Ápr 29, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Eddig nem igen érdekelt, de most látom, hogy a Roco teljesen feladta az N méretü alkatrész ellátást, pedig kellene ez az.  
A BR215böl a fényvezetök szublimálodtak.  
A szerencsétlen gözösnek teljesen hiányzik egy kereke. A tolatomozdonyban a szénkefék tüntek el. Érdekes a rugok meg annak.   | 
			 
						
				| 
					
				 | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71604)					csíkosháTTú																válasza etwg hozzászólására (#71602)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Ápr 29, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				A BR215-be a három fényvezető közül az egyik van a ROCO-nál: 91172 a cikkszáma. A másik kettő (91170, 91171) már nincs. 
 
A két kis mozdonyhoz lassan 20 éve nincs már semmi. Azok javítása esélytelen, vagy vadászgatni kell hozzájuk donor modellt, amelyek hibái, hiányai jó eséllyel ugyanazok. 
 
Egyébként az N-s mozdonyok azért eléggé nagyok. Mit szólnál egy Z-s V60-hoz?  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71606)					etwg																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71604)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Ápr 29, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Van olyan is, de azokat még nem kellett javitgatnom. 
 
Hol találtad azt a fényvezetöt? Nálam a Roco alkatrészkatalogusnak nincs N-s alcsoportja. 
 
 
Megcsinálom a másik kettöt is. A gözöst meg nem sikerült szétszednem. ( leirásom sajnos egyikhez sincs).   | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71607)					acszoli																válasza etwg hozzászólására (#71606)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Ápr 29, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Old Pullman, ha fényvezető kell. Ott vettem 3 felé méretéből egy egy tasakkal.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71608)					etwg																válasza acszoli hozzászólására (#71607)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Ápr 30, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Az van nekem is sajnos ez egy idomalakú átlátszo müanyag oda nem lehet megbizhatoan fényvezetöt beépiteni a 6-7 hosszban négy  90 fokos sarok van. Lehet, SMD Leddel megoldhato, de annyira nem sürgös. A többi mozdonybol is csak 2 ben van világitás.  
Kilogna a sorból.     | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71609)					csíkosháTTú																válasza etwg hozzászólására (#71606)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Ápr 30, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				 | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71610)					etwg																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71609)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Ápr 30, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Sajnos nekem nincs meg az Ersatzteilblatt, s nem is találtam. Igy könnyebb lett volna. ( van 2 vastag könyvem a ROCOtol de abban csak a H0 meg a H0-e modellek vannak.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71611)					etwg																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71609)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Ápr 30, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Ahhoz a kis gözöshöz nincs meg véletlenül az Ersatzteilblatt? Nem tudom hol lehet szétszedni. A hátulján látni hol van beakaszta, de mozdony elején valami még nem enged.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71612)					etwg																válasza etwg hozzászólására (#71611)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Ápr 30, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Közben kiderült az egy BR80-s mutánsa volt.( ezért olyan a száma).   | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71632)					csíkosháTTú																válasza etwg hozzászólására (#71611)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 5, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Közben megtaláltam a modell Art. Nr-ét: 21009. 
De már semmit sem hoz fel hozzá a ROCO honlapja.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71633)					etwg																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71632)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 5, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Kösz, valahogy majd megoldom, nem akarom tönkre tenni a kasznit az eröszakos felnyitással 
Kereket elvben tudok csinálni, ráadásul találtam azonos méretü abroncsot is. Csak ugy tünik mintha a kerék müanyag tengelyre lenne felhuzva és azzal együtt törött le.   | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71819)					csíkosháTTú																hozzászólása
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 20, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				A képen az indok, hogy miért ágálok én a folyasztószerek ellen. Ez egy ROCO E71 villanymozdony elektromos alaplapja. Most szedhetem ki, moshatom le, polírozhatom fel, és galvanizálhatom újra. 
 
A gyantás forrasztóónt, és forrasztási gyakorlatot nem érdmes negligálni, és a tudást pótolni mindenféle kenceficével. Pláne, ha a tudás minimális gyakorlással elsajátítható.  | 
			 
						
				| 
					
				 | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71822)					diginewl																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71819)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 21, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Tudod, mi a fura? Tavaly rászántam magam és vettem egy új RocoBr24-est (vagy valami hasonlót). Azaz új volt, de az is így nézett ki, meg a 20 éves BR57 Roco mozdonyom is ugyanígy. Ezeknél soha nem fogy el ez a savas cucc????    | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71824)					csíkosháTTú																válasza diginewl hozzászólására (#71822)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 21, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Valakinek, valahol, valamikor tanítottak valamit, ami a forrasztástechnika világának egy szűk szeletében igaz (bádogos ipar, például), és ész nélkül alkalmazni kezdte az elektronikában is. Anno nálunk a boldog emlékű MALÉV tanműhelyben simán megbuktatták volna.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71825)					Antal Miklós																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71824)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 21, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				A Puskásban is bukás járt érte. 
Csak a forrasztóón, a gyanta és az oxidmentes felület kell a jó forrasztáshoz, no és a forrasztandó munkadarab.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71826)					Lazsi																válasza Antal Miklós hozzászólására (#71825)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 21, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Meg a hozzáértés...  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71827)					klimas																válasza Antal Miklós hozzászólására (#71825)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 21, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				.... plusz megfelelő hőmérséklet!   
Anno a történelem homályában , Vim , némi türelmes dörzsölgetés , fenyőgyanta + denszesz oldat, kis ecsettel rákenve , a nyák tökéletesen forraszthatóvá vált. Utána denszesszel szépen le lehetett tisztítani. 
Később jött az Akrilán lakk ....
  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71828)					csíkosháTTú																válasza klimas hozzászólására (#71827)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 21, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				VIM...  
Van itt egy cikk, amit Nagy Tiszteletű Moderátorunk segítségével jelent meg évekkel ezelőtt, abban is szerepel ez a "csodaszer"...
 Bővebben: Link házi NYÁK készítés | 
			 
					 
			
			
			
				| 
										
					(#71830)					klimas																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71828)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 21, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Jó-jó, persze!  
Flancoséknak már akkor is volt polírpapírjuk, a csórók meg dörgöltek a kőporos kéztisztítóval. Később azért volt fejlődés, VIM helyett ha jól emlékszem Flórasept(??) . Jaaaa! Meg csőtoll és Neolux festék nitróval hígitva ::  )) Az alá nem mart a vasklorid . A festék színe indifferens volt   | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71831)					etwg																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71828)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 21, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Egy gond szokott lenni ilyen forrasztott NYÁKoknál, hogy nem férsz mindenhova sem a VIMel sem a smirglivel. Ilyen esetben egy minifúróba ( maximum Dremel, de a kisebb jobb) befogsz egy réz rotácios drotkefét azzal a durva piszkot könnyü leszedni. Ha már tiszta akkor van ugyanilyen müszálas kefe is, azzal mindenhol csillogosra lehet fényesiteni a felületet, akár VIMmel is. 
Ahogy nézem ez egy matuzsálemi modell, s nyilván azért hagyták igy, mert ott van az átkapcsolo. Amúgy a réz eléggé hajlamos rozsdásodásra - ez sincs kezelve a lapon. Ha más nem, befuttathatták volna onnal az egész lapot, akkor már az agressziv folyatoszer sem kezdhette volna ki. 
 
A baloldali a müanyagszálas kefe a másik meg a réz.  An olyan rézdrotokkal mint a baloldali.  
  | 
			 
						
				| 
					
				 | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71835)					klimas																válasza etwg hozzászólására (#71831)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 22, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Mielőtt réz drótozol , előtte mágnessel nézd  meg , huncut tud lenni !    | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71836)					etwg																válasza klimas hozzászólására (#71835)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 22, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Tudom, ezért irtam.  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71869)					klimas																válasza etwg hozzászólására (#71836)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 26, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Mivel olvassák a fórumot olyan is akik nem feltétlenül jártasak a panelek tisztításában , minimum illő felhívni a figyelmet arra tényre, hogy az említett drótkorongok (jórésze) acéldrótból van és ez komoly sérülést is okozhat a fóliában.  
Kíváncsi vagyok , ez a hozzászólás megfelel-e a kényes ízlésnek?   | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71870)					csíkosháTTú																válasza klimas hozzászólására (#71869)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 26, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				És azt se felejtsük el, hogy a nyomtatott áramkörök lemezein a rézfólia 35mikron "vastag".  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71871)					klimas																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71870)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 26, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Így bizony és ez a "vastagabb" fólia ..   | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71872)					etwg																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71870)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 26, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Nyilván addig kell csak csiszolni amig a kosz meg a korrozio tünik el és nem a hordozo kerül elö. ..  
( elég sokat kell válogatni a szavakat, hogy mindenki megértse, de ha kell, akkor lehet gyakorolni egy NYÁK darabon....    )   | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71878)					Antal Miklós																válasza etwg hozzászólására (#71872)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 26, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Szeretném felhívni a figyelmét annak a modellező kollégának, aki ilyen eszközökkel nekifog a nyomtatott áramköri lap javításához, ha nagyon elvékonyítja a különböző csiszolási módszerekkel a vezető réteget, akkor azzal az ott maximálisan átfolyó áramot is korlátozza! 
A "normál" 35um vastag nyák vezető rétegen, ha az 2,5mm vastag vezető rész, ott max 7,5Amper tud biztonságosan átfolyni. 
Ha a nyákon lévő vezető szélessége csak 1 mm, akkor azon a vezető sávon csak 3,1A tud biztonságosan átfolyni. 
Ha tovább "keskenyedik" a vezetősáv szélessége, pl: 0,5mm-re, azon már csak 1,5A biztonságos. 
Tehát ha valaki nyaon szépen tényleg réz szinűre megcsiszolja, megtisztítja a vezető felületét, azzal a vastagsága is csökken, nem lesz meg a vezető keresztmetszet. az ilyen esetben érdemes vékony forrasztóón réteget felvinni a tisztítás után, vagy ha nagyáramú vezető - pl: motor áram - akkor a forrasztóónnal egy vékony huzalt is ráforrasztani, hiszen azzal is nő a vezető keresztmetszete..Ilyennel a szervomotor megahjtókban találkozik a szakember.  
  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71879)					etwg																válasza Antal Miklós hozzászólására (#71878)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 26, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Rézdrot kefével vagy koronggal *** nem lehet nagyon elkoptatni a NYÁK rézfoliát, mert a két anyag keménysége általában egyforma söt a NYÁK lapon levö folia valamivel keményebb, mert azt nagyon vékonyra kell hengerelni.  
Meg az embernek szeme is van,  ha már ilyen munkára adja a fejét. ( elsösorban azt is meg kell nézni, hogy a szerszám valoban az aminek látszik vagy csak valamilyen rezezett drotkefe )  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71880)					klimas																válasza Antal Miklós hozzászólására (#71878)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 26, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				 | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71881)					Antal Miklós																válasza klimas hozzászólására (#71880)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 26, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Szerencsére, nálunk és a modellmozdonyokban ilyen áramok nem folyhatnak, de nyákkal találkozunk lépten-nyomon más készülékekben is. 
Mindíg gondoljuk át, hogy azon a vezető szakaszon mekkora áramnak kell folynia, meglegyen a megfelelő keresztmetszet. 
De találkozhatunk ilyen problémáva l- nagyáramú áramkörben - a tápegységekben. Itt főleg az egyenirányító, és a pufferkondenzátor közötti szakaszoknál fordulhatnak elő ilyen áramok. Nemhiába a tápegységek belsejében az un. tele réz fóliát látunk. 
  
  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71889)					csíkosháTTú																válasza Gabi hozzászólására (#71888)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 26, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Csak csendben, és halkan jegyezném meg a következőket: 
 
A képen gyanta, és a teljesen feleslegesen használt folyasztószer savmaradéka által okozott korrózió látható.* Ezek eltávolításához én első körben benzines fogkefével vettem kezelésbe a felületet, majd a nyomtatot áramkör lecsupaszítása után (értsd: kiforrasztottam róla mindent) CIF súrolókrémmel, és egy szivaccsal lesúroltam, majd bő vizes öblítés után megszárítva, a Wolf Kft kémiai ónozójával "galvanizáltam". Aztán megcsináltam a helyet benne a ZIMO MX617 DCC dekódernek, és azóta visszakerült a mozdonyba, és a kis E71-es azóra vígan fut. Azt bevallom, hogy én használom az ilyen finom drótkeféket, de nyomtatott áramkörökre még eddig sohasem. 
 
*: Az továbbra sem megy a fejembe, és nem értem, fel nem foghatom, hogy egy elvileg fémtiszta réz felületre a gyantán kívül mi a búbánatnak kell savas folyasztószereket használni, mint régen a bádogosok az ereszhez???!!!  | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71891)					klimas																válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71889)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 27, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Persze nem rossz dolog az a drótkorong, nem is erről van szó! Csak a nyák közelében még véletlenül sincs helye! Szerintem!   | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71892)					etwg																válasza klimas hozzászólására (#71891)
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 27, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Az attol függ milyen a kosz meg mi minden van rajta. A szerszámhoz tapasztalat is kell.   | 
			 
					 
			
			
				| 
										
					(#71899)					PikoDCC																hozzászólása
												
				 | 
				
																				Válasz • 
									 | 
				Máj 27, 2025 | 
				
					 
					 | 
			 
			
				Sziasztok!  
Mai nap megkaptam ebayről egy használt, de jó állapotú BR 101 -es Roco 43741 mozdonyt, viszont sajnos út közben valahogy kaphatott egy nagyobb ütést a csomag, mert a belső hungarocell kinyomódott és letört két kürt is a tetején. Ez még nem lenne nagy gond feltétlen, nem annyira zavaró, viszont próba közben lettem figyelmes, hogy csak az egyik forgóváz hajt a másik meg se mozdul. Szétszedve láttam, hogy nem esett szét, viszont a kardántengely forog szépen és csatlakozva van, viszont a fogaskerekek tetején a spirál már nincs meghajtva. Jobban megnézve, a spirál tengelye sem mozdult már, de rajta az a gömb csukló szerű kis műanyag az forgott rendesen a kardántengellyel. Picit csavarhúzóval megmozgattam, akkor el kezdett hajtani szépen az a forgóváz is, viszont amint nagyobb sebességet ért el a motor felé csúszott a tengelyen és utána ismét nem mozdult. Ezzel mit lehetne kezdeni házilag, hogy hajtson rendesen?  
Csatoltam két képet, a neten talált rajz alapján az a 11-essel jelölt kis műanyag rész mozog fel-le a spirál tengelyén. 
 
szerk: felraktam egy videót is róla, itt csak picit mozdult most meg a spirál.  Youtube
Előre is köszönöm!  | 
			 
						
				| 
					
				 | 
			 
					 
				
		
	
			 | 
		
							
		 
		
			
	
   
    |   | 
    2025. Nov, 04.  Kedd 13:58:43 | 
   
   
    |   | 
    Jelenleg 9 fő olvassa az oldalt | 
   
 
			 | 
		 
	 
					
			 |