Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       5/74    
(#5023) Antal Miklós válasza Antal Miklós hozzászólására (#4618) Válasz Feb 9, 2011
Mindenkinek aki olvasta a Modellvasúti térköz biztosítási megoldások cikkemet.
A cikkemben egy hiba volt a "számlálós" megoldásban. Köszönet érte, egy-egy invertert kifelejtettem, a kapcsolási rajz összerajzolásánál. A cikkben lévőt kijavítottam.
Sok sikert és utánépítést.
(#5086) városi szökőkút hozzászólása Válasz Feb 18, 2011
Én szerencsésen meg építettem az Antal Miklós által dokumentált biztosítási rendszert. Kiválóan működik,és ha a kedves modellező társak meg engedik, szeretnék két gyakorlati tapasztalatról beszámolni.

1. Ezt a kitűnően működő digitális rendszert olyanoknak ajánlanám akik terepasztalain nem a régi kalapos vagy köz ismertebben "Pikó" fekete sínek vannak hanem a réz vagy alpaka vagy ezek ötvözeteiből készülnek.Ugyan is a váltók felet vagy ívekben a szerelvényekre felszerelt mágnesek
meg ragadnak és kisikláshoz vezetnek főként könnyebb
járművek esetén.
2.A hozz ,hogy a rendszer tájékoztatása vagy a térköz biztosítása meg felelően működjön.nem szükséges pl. egy 10 járműből álló szerelvény esetén 10db. mágnest felszerelni elég az első tehát a vonó jármű /mozdony/ és az utolsó vagonra fel szerelni a mágnest a feladat így is tökéletesen teljesül és nem kis pénz meg takarítás mellet. Érdemes ezt az elektronikát meg építeni főként
olyan asztalokon ahol hosszú alagutak találhatók.
További jó munkát mindenkinek.
Tisztelettel " városi szökőkút "
(#5087) Antal Miklós válasza városi szökőkút hozzászólására (#5086) Válasz Feb 19, 2011
Köszönöm Neked a visszajelzést, és örül,ök a sikernek.
Kedvezményes áron én ilyen mágneseket szereztem be. A mérete 5x5x1,2mm. Az ereje is bőven elég, hogy üzembiztosan a Hall IC billenjen.
Ilyen mágnes található pl a CD-Rom drive-ban is. A Hall IC-s billentyüzetből is kioperáltam a mágneseket. Ezek mérete 3x2x1,2mm. Ezek müködtetési távolsága 2mm.
Egy tapasztalat: érdemes egy teszt "padot" épiteni. A HAll IC-nek egy 3-4 lábú foglalatot beragasztani a talpfa rácsba, a Hall IC kimenetét pedig egy 330Ohm ellenállással a +5V tápra kötni.
A teszt eszköz segitségével, mindegyik mágnes azonos polaritással lesz felragasztva, meghatározható az optimális távolság. Tapasztalatom szerint 3-4 mm távolságból is üzembiztosan müködik. A Hall IC-k általában a déli pólus elhaladását érzékelik messzebbről.

5x5x1_2mm_ne...jpg
 
(#5090) Frankye válasza városi szökőkút hozzászólására (#5086) Válasz Feb 19, 2011
Köszönjük a tapasztalatokat! Főként a sínrendszerre vonatkozó megállapítás volt (számomra) nagyon hasznos.
(#5106) sneider77 hozzászólása Válasz Feb 23, 2011
Végre elkészült !

Kábel a reng...jpg

Vezérlö.JPG
 
(#5107) Frankye válasza sneider77 hozzászólására (#5106) Válasz Feb 23, 2011
Spagetti-design!
Viszont a domino-pult jó lett.
(#5108) sneider77 válasza Frankye hozzászólására (#5107) Válasz Feb 23, 2011
Köszönöm.
(#5227) városi szökőkút válasza Antal Miklós hozzászólására (#5087) Válasz Márc 11, 2011
Kedves Miklós.

Elnézésed kérem ,hogy megint zavarok .Csak azt szeretném tudni, hogy milyen típus jelzés található azokon a billentyűzeteken melyekben hall IC található.Sajna a PC bontókban nem ismerik.
A számláló már rendszerbe állt a kijárati jelzőtől 3-rom
biztosított térközön át egészen a bejárati jelzőig.
Érdemes volt vele dolgozni.
Ha van lehetőség a segítségemre meg köszönném

Tisztelettel .B.a.
(#5238) Antal Miklós válasza városi szökőkút hozzászólására (#5227) Válasz Márc 13, 2011
Szia "városi szökőkút,
A nagyon régi magyar, vagy volt keletnémet billentyüzetekben található Hall IC. Ha szétszeded a billentyüzetet egy-egy nyomógombhoz 4 vezeték is csatlakozik.
A nyomógomb belsejében egy RFT B461 IC- található két féle kivitelben. lásd a képen.
Az IC bekötése jelöléstől jobbra: 1 föld, 2-3 kimenet (nyitott kollektor), 4 +5V. A kitermelt IC tesztelésre készitettem egy egyszerű ák-t. lásd a fotón.
A kollektorokra egy-egy 220Ohm csatlakozik majd a LED-k katódja. A közösített anódok a +5Vra vannak kötve. Mágnes elhaladásakor a LED-ek felvillannak. Lemérhető a müködtetési távolság.
A Hall IC-s billentyüzetek lágyak, viszint a nyomógomb miatt kicsit vastagabbak, robusztusabbak mint a mai újabb gyártmányok. Kinai, (PRC) Taivani, IBM, Dell stb billentyüzetekben nem volt Hall IC.
A beépített Hall IC-k tesztelésére érdemes egy teszt eszköz készíteni egy régi forgóvázból.
A Hall-IC-k a déli pólus elhaladására érzékenyebbek mint az északira.

P1100227.JPG

P1100249.JPG

P1100250.JPG
 
(#5239) városi szökőkút válasza Antal Miklós hozzászólására (#5238) Válasz Márc 13, 2011
Kedves Miklós.

Köszönöm a gyors választ ezek NDK-s ic-k ilyenek voltak a
régi NDK-s nyomógombos kapcsolókban sőt az első Wartburgom elektronikus gyújtását ilyennel oldottam meg.
Köszönöm a többi tanácsot is.
Maradok tisztelettel B.A.
(#5240) városi szökőkút válasza városi szökőkút hozzászólására (#5239) Válasz Márc 13, 2011
Hiába öregszem, Az előbbi levelemben Elfelejtettem egy fontos dolgot. Van nekem egy honlapom és erre én írtam egy cikket a fent említett téma kapcsán mivel a siker oly nagyon feldobott Természetesen nem az én találmányomat
dicsérem én csak azoknak akartam segíteni akik a Hobbivasut.hu oldalt nem ismerik és így a szakmai hasznát sem. Remélem nem követtem el nagy hibát de ha mégis kérlek jelezd és azonnal leveszem.

Oldalam.

Link javíta. Frankye
(#6354) KN25 hozzászólása Válasz Jún 14, 2011
Üdv!
Kis segítség kellene Tudna valaki egy kapcsolási rajzot rittyenteni, hogy hogy lehet a legegyszerűbben megoldani egy nem bizt. bejárati jelző, és a mellette lévő kiszigetelt szakasz vezérlését? (ugye a jelző Megállj! állásban a mellett e lévő szakasz nincs fesz. alatt, Szabad állásban pedig igen, de csak bejárati irány esetén)
A segítséget előre is köszönöm!
(#6355) Abs válasza KN25 hozzászólására (#6354) Válasz Jún 14, 2011
Hm... "bejárati irány esetén". Hogy van megoldva az irányfigyelés? Amúgy legegyszerűbben kell egy kétáramkörös, kétállású kapcsoló, aminek az egyik áramköre a jelzőt kezeli, a másik meg a szakaszt.

Abs

kapcsrajz.gif
 
(#6358) Antal Miklós válasza KN25 hozzászólására (#6354) Válasz Jún 14, 2011
Szia KN25
csatoltam a legegyszerűbb kapcs rajzot.
A rajzon a menetirány balról jobbra.
A szakasz két továbbmenő végét hidald át, hogy elektromosan a táplálás ne hiányozzon.
A szigetelt szakasz egy kétáramkörös kapcsolóra csatlakozik, melyel a szakaszt is és a másik áramkörön lévő LED-et is átkapcsolhatod.
A szigetelt szakasz a vágányhoz a D3 diódán keresztül azért csatlakozik, mert az ellentétes menetirány esetén nem kell a jelző képét figyelembe venni, tehát jobbrol balra történő haladásnál a mozdony nem áll meg.
A szakasz hosszát úgy válaszd meg, hogy a teljes sebességgel haladó mozdony is üzembiztosan meg tudjon állni. Ez HO esetén kb 25 cm, ha a mozdonyban van lendtömeg.
Ha látványosan akarod megoldani, akkor a bal oldali sinszálat még kb 15cm-el előrébb is szakaszold, és egy 10ohm vagy inkább 3db 1N5401 diódán keresztül csatlakoztasd.
Ez lesz a fékező szakasz.
Ha a jelző piros, akkor az első szakaszolás után már csökkentet feszültséget kap - fékezz a szerelvény - majd megáll. Zöld esetén csak lassul egy kicsit majd ujra a beállított sebességen halad.

nem bizt jel...tiff
 
(#6359) KN25 hozzászólása Válasz Jún 14, 2011
Na, én is ilyesmire gondoltam, köszönöm mindkettőtöknek. Még egy kérdés... A trafóválasztást (vágányonként, állomáson) meg lehet oldani egy kétáramkörös háromállású kapcsolóval?
(#6360) Antal Miklós válasza KN25 hozzászólására (#6359) Válasz Jún 14, 2011
Többféle módszer, szakaszolás lehetséges:
azt kell mindig eldönteni, hogy "hogyan akarod vezérelni, és egyszerre hány vonat tudjon mozogni, és természetesen milyen motivum van felépítve, mi a pálya?
Pl: Ha egy kétvágányú fővonal egy átmenő pályaudvarral, akkor én ehhez minimum három trafót ill minimum három felé szakaszolnám. A két fővonal és az állomás azon részei, ahol az egyéb tolatások zajlanak.
Lehet ugy is szakaszolni, hogy van pl 3db trafód és mindegyik trafó kimenetén egy sokpólusu kapcsoló, mellyel mindegyik önnálló szakaszt áram alá tudod helyezzni. Természetesen ilyenkor védőáramkört kell építeni, hogy két trafó ugyanazt a szakaszt ne tudja táplálni, ill ha az egyik szakasz táplálását az egyik trafóról átadod a vezérlést egy másik trafónak. Ha nem egyforma a feszültség akkor a mozdony vagy megugrik (jobb esetben) vagy tönkremegy ha ellentétes polaritás kerül rá. Gondolj ilyenkor a többtengelyű mozdonyokra, melynek áramfelvételét nemcsak egy tengely biztosítja.
A legegyszerübb ilyenkor pl. egy bejárati jelzőnél a szakaszolást elvégezzni, ahol a jelzőig a táplálást az 1 trafó végzi utána a 2sz átveszi, de a jelzőnél meg kell állni.
Diódákkal is meg lehet oldani, mindenféle képpen mindkét oldali (jobb, bal sinszál) szigetelés szükséges.
Az elektronika (IC-k tranyó) itt sokat tud segíteni, ill automatizálni.
Nyugodtan kérdezz, szívesen válaszolok.
(#6361) KN25 hozzászólása Válasz Jún 14, 2011
Tulajdonképpen egy (modul rendszerű asztal) egy vágányú vonal, és egy négy vágányos állomás lenne. Az eddigi elgondolásom, hogy két trafóval az állomás két végén lévő nyílt vonalat, illetve az állomás 4 vágányát ugyanazon trafókkal, persze az állomási vágányok a két végén mindkét sínszála szakaszolva lenne, és egy-egy kétáramkörös, három állású kapcsolóval lehetne a 2 trafó feszültségét, ill. egy feszmentes állapotot kapcsolni. Nekem ez tűnik a legegyszerűbbnek, kérdés az, hogy mennyire kivitelezhető.
(#6816) Antal Miklós hozzászólása Válasz Okt 11, 2011
Tisztelt Fórum Társak, megvan valakinek a Német Vasutak jelzőinek jelzésképei értelmezése?
Pl:HL 0 = Tilos, vörös fény világit.
A net -en több félét találtam, sajnos nem egyértelműek.
pl HL100 =Tilos, Tilos a tolatás = két vörös fény
kérdés, milyen hosszan világít a vörös?
A következő cikkemhez nyujtana ez segítséget.
Fáradságotokat előre is köszönöm.
(#6878) Topi válasza Antal Miklós hozzászólására (#6816) Válasz Okt 30, 2011
(#6888) Frankye válasza Topi hozzászólására (#6878) Válasz Nov 2, 2011
Ez nagyon jó, köszönjük!
(#6889) Antal Miklós válasza Topi hozzászólására (#6878) Válasz Nov 2, 2011
Szia Topi, nagyon köszönöm, itt még nem is kerestem.
A következő cikkemhez segítettél.
(#6898) Lacika1981 hozzászólása Válasz Nov 10, 2011
Sziasztok!

Új vagyok a fórumon. Terepasztal építésébe kezdtem. Analóg irányítással. Viszont szeretnék pár digitálisabb dolgot megvalósítani. Az egyik ilyen dolog, hogy szeretnék vasúti kereszteződést készíteni lámpákkal. Arra gondoltam, hogy az átjáró mindkét felére tennék 1-1 reed relét ami ha behúz, akkor fehér villogóról átvált prosra és az ellenkező oldalon lévő reed relé pedig visszaállítaná fehér villogóra. Tudna valaki kapcsolást mellékelni?

Köszi

Laci
(#6901) Frankye válasza Lacika1981 hozzászólására (#6898) Válasz Nov 11, 2011
Szia! Üdv az oldalon, és a vasútmodellezés világában!
Pontosan mihez lenne szükséged kapcsolási rajzra? A villogó elektronikához? Vagy a REED-ek kapcsolásához? A két dolog külön áramköri megoldás, persze, kellő elektronikai ismeretekkel egy áramkörben is megvalósítható.
(Azért arra felhívnám a figyelmedet, hogy egy modell-pálya nem attól lesz digitális, hogy néhány integrált áramkör is részt vesz a működésében, a digitális modellvasút ennél nagyságrendekkel több azért.)
Ha kell valamiben segítség, szólj nyugodtan, amiben tudunk, segítünk!
(#6909) sneider77 válasza Lacika1981 hozzászólására (#6898) Válasz Nov 13, 2011
Üdv.Én ezt úgy oldottam meg hogy az átjáró előtt és után elhelyeztem 1-1 reflex infra kaput,ezek párhuzamosan vannak kötve.Majd egy 555-ös időzítőt működtetnek,amely egy relét a relé pedig egy sima villogó áramkört kapcsol vörös illetve fehér fényt.Az időzítőt egy kis potival úgy állítottam be hogy addig legyen aktív amíg a szerelvény kényelmesen áttér az út átjárón.A reed csőnél mindegyik mozdonyhoz kell 1 mágnes az infránál meg mindegy hogy milyen akadály van.Remélem segítettem.
(#6918) Laciveszp hozzászólása Válasz Nov 13, 2011
Sziasztok. Én egy olyan elektronikát szeretnék építeni, amely visszajelzi, hogy egy szerelvény merre áll az asztalon. Van egy fordulónk, 3 vágánnyal és a vezérlőpultja sokszor sokkal messzebb van elhelyezve kiállításokon, mint maga az asztal. Így sokszor esünk abba a hibába, hogy egy szerelvénnyel hátrafelé akarunk kijárni. Ezért szeretnék a forduló vezérlőpultjába egy ledes elektronikát, hogy azon az oldalon világítson a led az adott vágánynál, amerre áll rajta a szerelvény. Mellékelek pár képet, hogy a kérdés érthetőbb legyen. A problémám az, hogy táp alatt lévő sínszálnál nem nehéz megoldani a problémát, de a szerelvényt a jelzőszakasz megfogja, majd utána azon vágányról a táp lekerül. Legközelebb indításkor kerül táp arra a vágányra, a köztes időben a led sötét lenne, így nem tudjuk, melyik szerelvénnyel járhatunk ki. A problémán már régóta agyalok, de még nem sikerült működő kapcsolást összehozni. Kérlek Titeket, segítsetek. A válaszokat előre köszönöm.

phoca_thumb_...jpg

phoca_thumb_...jpg
 
(#6922) Frankye válasza Laciveszp hozzászólására (#6918) Válasz Nov 14, 2011
Első ránézésre nekem az ugrott be, hogy egy "tároló" elektronikára van szükséged. A probléma abban leledzik, hogy ha egy ilyen elektronika (és itt most nem egy mikrokontrolleres, avagy "(E)EPROM"-os kapcsolásra gondolok, hanem egy sima logikai körre!) nem kap tápot, akkor "elfelejti" a tartalmát. Persze, bonyolultabb kapcsolással ezt is ki lehetne küszöbölni, de - felteszem - a cél, hogy lehetőleg egyszerű és olcsó legyen.
Viszont tudni kellene, hogy a foglaltság-ellenőrzés (a jelenlegi) milyen elven működik.
(#6923) Laciveszp hozzászólása Válasz Nov 14, 2011
Foglaltság jelzés jelen esetben úgy működik, hogy amelyik vágányra beállunk, lelassítjuk a szerelvényt, majd teljesen megállunk, és lekapcsoljuk a síntápot. Így tudjuk, hogy ahol le van kapcsolva a síntáp a vezérlőpulton, ott van szerelvény. Ahol pedig fel van kapcsolva, oda szabad bejárni. A közeljövőben szerelünk be majd váltóállítóműveket, esetleg annak az érintkezőivel meg lehetne oldani. Mellékelten küldök egy rajzot a fordulóról.
Mikor kiállunk egy szerelvénnyel, úgy van megoldva, hogy megnyomjuk (az ábrán pirossal jelzett) nyomógombot, az adott vágányhoz tartozó váltók beállnak, és ki lehet járni. Tehát ha mondjuk a kettes vágányon áll egy szerelvény, és a mozdony a "b" nyomógomb felé áll, akkor a gombot megnyomva a "b" és "d" jelű váltók egyenesbe állnak. Én is valami flip-flopon gondolkozom, csak a flip-flopnak akkor valahogy öntartásba kéne kerülnie.

fordulo.JPG
 
(#6924) Antal Miklós válasza Laciveszp hozzászólására (#6923) Válasz Nov 14, 2011
Szia. Mi sem egyszerűbb ennél.
Ha egy J-K flipflop-ot csinálsz két NAND kapuból, akkor meg van oldva a tárolás, csak az +5V-t ne kapcsold le amiről az IC müködik.
Erről és hasonló feladatokról szól a következő cikkem, és a kapcs rajzot holnapra elkészítem.
De tudni kellene, hogy milyen foglaltság érzékelést használtok? Hogyan érzékeled, hogy a szerelvény merre jár? Hova, melyik szakaszra áll be? Reed érintkező? tehát mágneses?
Irj még többet, hogy megértsem, hogy mit használsz.
Szívesen. Ez az elektronika csak kb 100Ft.
(#6925) Laciveszp válasza Antal Miklós hozzászólására (#6924) Válasz Nov 14, 2011
Szia! Köszi a választ. A foglaltságjelzést leírtam az előző hsz-ben. Akkor elvileg kéne lennie egy fix 5 voltnak? Ami az IC tápfeszét biztosítja?
(#6927) Frankye válasza Laciveszp hozzászólására (#6925) Válasz Nov 15, 2011
Igen, pontosan így van. Egy folyamatos, +5V-os táp kell a JK flip-flopnak, erre írtam, hogy "felejt", ha lekapcsoljátok a tápot.

Kieg.: A foglaltság érzékelése nem azonos azzal, hogy hogyan jelzed azt vissza. Márpedig a jelenlegi rendszeretek "csak" visszajelző. A korrekt megoldás egy automatikus érzékelés volna, e tekintetben Antal Miki barátom előző cikke hasznos segítség lehet. Érdemes egy kicsit "beruházni" erre is, mert hasznos, és "komfortos" megoldás.
(#6932) Antal Miklós válasza Laciveszp hozzászólására (#6925) Válasz Nov 15, 2011
Szia, Kérlek olvasd el a cikkemet, és annak a 6. oldalán van egy megoldás:
Az adott szakasz foglaltságát kell ellenőrizned és azt kijelezned. Mivel a cikkben és az adott oldalon én az elhaladó vonat érzékelését két féle módon is érzékeltem: sztatikus és dinamikus módon, ezt ugyan me várhatom el egy meglévő és ráadásul modil rendszerű már meglévő terepasztalban, de az elvet fel lehet és kell is használni.
A J-K flip-flop tulajdonsága, hogy az egyik bemenet be billenti, míg a másik alaphelyzetbe állítja.
Ha most egy szakaszhoz egy ilyen J-K - rendelsz, akkor már csak az érzékelés a feladat. Én a cikkben ezt az Hall IC-vel és a mozdonyban mágnessel oldottam meg, de ezt meg lehet oldani máskép is: vágd el az egyik sinszálat két helyen, kb 1 cm-re egymástól. A két továbbmenő szakaszt hidald át egy rövid huzallal, és az igy kiszigetelt szakasz a sinérintkeződ. Természetesen azt rögzitsd pillanat ragasztóval. Ha az igy kiszakaszolt sinmezőt egy 4,7k ellenállással a +5V-ra felhúzod és a +5V táp föld pontját pedig ahhoz a sinszálhoz kötödd amiből a szakaszt kivágtad, akkor készen is van a sinérintkező: az első fémkerekű jármű már egy impulzust ad a föld felé ami elég a J-K billentéséhez. Én azért a korrektség miatt ezt az impulzust még egy 74LS14-el formáznám.
Tehát a feladat: kell egy független +5V tápegység ami az elektronikát ellátja feszültséggel, ennek a föld pontját kösd rá az elvágásra itélt egyik sinszálra. így a kiszigetelt szakasz meghaladásakor az első fémkerekű jármű egy föld impulzust ad. A gyakorlati probléma ott merül majd fel: hogy minden egyes fémkerekű jármű ad egy-egy impulzust, ezért a korrektség végett ez a sinérintkezős módszer csak korlátozottan használható. Ha korrekt megoldást akarsz, akkor aa sinérintkezőről érkező jelet egy monostabil multivibrátorra kell kötni, igy tényleg csak egy impulzus fog érkezni. Ezt küszöböltem ki a mágnessel.
Sok sikert
(#6954) Antal Miklós válasza Frankye hozzászólására (#6927) Válasz Nov 17, 2011
Átgondolva újra az egészet egy problémás pontot találtam a sinérintkező miatt: Mivel Ti is szakaszolással biztosítod a mozdonyok mozgását, ezért minden egyes szigetelt szakaszhoz kell egy független +5V táp, melynek a leirásom szerint a föld pontját kellene az elvágott sinszálhoz kötnöd. No és itt van a probléma, hiszen ha csak egy db +5V tápot használsz, akkor az egyesz szakaszolások miatt gyakorlatilag az egyik sin a +5V földjén keresztül össze van kötve, ezért ahány szakasz annyiszor kell az egymsától elválasztott +5V-t előállítani, vagy
más elhaladási érzékelést megvalósítani. Ezért döntöttem a mágnes és a Hall IC között, mert ebben azesetben teljesen el van választva a mozgatás/haladás és a vezérlés. Alkalmazhatsz még opto kaput pl régi egérből kiszedett Infra LED és fototranyó, csak ezt olyan magasra kell beépíteni, hogy az elhaladó szerelvény azt biztosan müködtesse.
Sajnos a modul rendszerű terepasztalnál, ahol nem csak a TE szerelvényed mozog, olyan megoldást kell választani, amit minden egyes járművön meg Kell valósítani. Frankye barátunk jóvoltából aki egy jó beszerzési és kedvező árú mágnest talált, a HALL IC-s vagy REED érintkezős módszer bizonyul a leg biztosabbnak. Legutóbb a Jobbágy utcában lévő amatőr boltban találtam olyan 101 gombos számítógép billentyűzetet, ami Hall IC-vel volt szerelve. Ezzel mindjárt 101 db HALL IC-hez jutottam. Érdemes a lomtalanításokat is figyelni. A Hall IC-s billentyűzetet arról lehet felismerni kivűlről, hogy egészen lágy, ha PC-re van kötve, a nyomógomb megnyomása alatt már a kivánt karaktert megjeleníti, nem kell a gombot "tökig" megnyomni. Szétszedve, egy gombhoz 4 vezeték csatlakozik egy mátrixponthoz.
Sok sikert

P1070593.JPG

P1100247.JPG
 
(#6955) balatonperes válasza Antal Miklós hozzászólására (#6954) Válasz Nov 17, 2011
...mivel 'magunknál sem' folyok bele egyéb vezérlési dolgokba,(csak ,ha ég a földdel összeér) meghagyom tanult kollégámnak.......(kiskirály-nak),

de az egyik modulunkon tökéletesen működik egy ilyen kütyü által vezérelt fénysorompó vezérlés.

széles körben alkalmazható. (nekem/nálunk bevált!)

'Laciveszp'-nek íródott
(#6956) Antal Miklós válasza balatonperes hozzászólására (#6955) Válasz Nov 17, 2011
Szia, igazad van, használható.
a kimenetét kell 4,7k ellenállással a +5V tápfeszhez kapcsolni,és továbbvezetni egy J-K Flip-flophoz. A szakasz másik végén kell még egy ugyan ilyen érzékelő, ami kikapcsolja, hogy már nem foglalt a szakasz.
(én sajnáltam rá a pénz, és inkább olcsóbban megcsináltam egy régi egérből, és abban a két irányú mozgatás miatt már mind a két optó kapu benne van.
(#7068) zagyvazolika hozzászólása Válasz Nov 29, 2011
Melyik jobb és miért?
Analóg pálya vagy Digitális pálya?
(#7069) Antal Miklós válasza zagyvazolika hozzászólására (#7068) Válasz Nov 30, 2011
Szia, én csak a magam indokait tudom elmondani, leirni Neked:
Én analóg pályát építek és használok sok év óta, de a terepasztalom már digitális vezérlésű.
Az analóg is digitális vezérlés közötti fő különbség, hogy a digitális rendszerben lehetséges ugyanazon pályán több mozdony közlekedtetése - akár különböző menetirányban, és sebességgel. Az analóg üzemben a sinre kapcsolt feszültség nagysága és DC üzemben az iránya határozza meg a menetirányt és a sebességet, de ez minden járműre igaz. Ha más irányba, más sebességgel akarsz haladni, akkor a pályát szakaszolni kell, és azt a szakaszt egy külön szabályozóval kell ellátni (és itt lehet trükközni), hogy a második vagy (n.) jármű más irányba tudjon haladni. Az analóg pályán több a szakaszolás, lekapcsolás, mint a digitálison. A digitális üzemben ha megszakítod a sin-t, megáll ugyan a mozdony, de ha visszakapcsolod ujra ki kell adnod a menetirány és sebesség parancsot az adott járműhöz.
Teljesen mást jelent a terepasztal digitális vezérlése: ez az egyes perifériák, váltók, jelzők stb. eszközök digitális (lehet akár számítógép, vagy mikrogép) vezérlését jelenti.
(#7070) Frankye válasza zagyvazolika hozzászólására (#7068) Válasz Nov 30, 2011
Melyik a jobb: a kakaós, vagy a lekváros palacsinta?
Ez a kérdés - ahogy a Tiéd is - egyénfüggő, ergo megválaszolhatatlan. Kinek mi a szempont. Az analóg olcsóbb, egyszerűbb, de - ahogy Antal Miki barátom is írta - bizonyos korlátokkal bír. A digitális lényegesen kevesebb korlátot állít, ennek fejében sokkal drágább, és nagyságrendekkel bonyolultabb is.
Tehát mi a kérdés?
(#7073) zagyvazolika válasza Frankye hozzászólására (#7070) Válasz Nov 30, 2011
Hogy melyik "éri" meg jobban?
(#7080) Frankye válasza zagyvazolika hozzászólására (#7073) Válasz Dec 1, 2011
Még mindig nem érted, látom.
Ha csupán az anyagi megfontolások vezetnek, vagyis hogy minél olcsóbb legyen, akkor egyértelműen az analóg.
Ha viszont nem ez a fő szempont, akkor el kell döntened, van-e rá annyi pénzed, hogy digitálist építs. Ez hosszabb távon többe kerül, de az élmény, amit nyújt, mondhatni "megfizethetetlen".
Végső soron a döntés mindenképpen a Tiéd, és ha később mégis váltani szeretnél, az sem lehetetlen. (Bár a valósághoz az is hozzátartozik, hogy analógból digitálist alakítani könnyebb, mint fordítva. Ellenben lényegesen drágább...)
(#7085) Antal Miklós válasza zagyvazolika hozzászólására (#7073) Válasz Dec 1, 2011
Szia, csak vázolni szerettem volna, hogy mi a fő különbség.
Neked kell dönteni, hogy:
- mit szereznél lemodellezni, milyen témájú terepasztalt szeretnél építeni,
- milyen szakmai,és egyéb tudással rendelkezel a terepasztal megépítésében,
- mekkora a pénztárcád, (anyagi lehetőséged) ezt finanszirozni.
Mint Frankye barátom irta, az analóg olcsóbb, bármelyik vontató jármű átalakitható digitálisra.
A digitálisnál jó ha van nemcsak elektronikai, hanem számítógép tudás (DCC vezérlés alapelvei, melyik dekoder mire, hova köthető, és milyen protokolt ért meg), és ez itt már kemény Forintokba kerül. Csodálatos az élmény viszont amikor ugyanazon a pályán tényleg a vonatot vezeted.
(#7087) zagyvazolika hozzászólása Válasz Dec 1, 2011
Mindkettőtöknek köszönöm. Most már értem!
(#7102) Frankye válasza zagyvazolika hozzászólására (#7087) Válasz Dec 2, 2011
Örülök, hogy tudtunk segíteni!
Majd alkalmasint számolj be róla, hogy mire jutottál! Addig is sok sikert, és ha elakadsz, szólj! Megpróbálunk segíteni.
(#7103) zagyvazolika válasza Frankye hozzászólására (#7102) Válasz Dec 2, 2011
Oké. Majd 3-4 év múlva szeretnék belekezdeni az építésbe csak most "tapasztalatokat" akarok gyűjteni, hogy ne az utolsó pillanatokba szedjek össze valamit utána meg nem lesz jó semmi.
(#7332) Balu424 hozzászólása Válasz Dec 31, 2011
sziasztok!

Szeretnék olyan modellbefolyásolású vezérlést (sorompó), amihez nem kell a vonatra szerelni mágnest. Optokapus megoldást szeretnék, de ne drágát. A számítógépegérből nem lehetne ilyet csinálni?
(#7333) Balu424 hozzászólása Válasz Dec 31, 2011
tehát ilyen működést gondoltam:
http://www.trainmodules.hu/module_9.html
(#7337) sneider77 válasza Balu424 hozzászólására (#7333) Válasz Jan 1, 2012
Fentebb van egy megoldás erre.Nálam évekóta működik.
(#7373) kzolt hozzászólása Válasz Jan 4, 2012
Sziasztok!

Feltettem képeket és videókat 1234 az általam épített kitérővezérlésről, hátha érdekel valakit.
(#7377) Antal Miklós válasza Balu424 hozzászólására (#7332) Válasz Jan 5, 2012
Szia, én kb 5 éve használom a következő kapcsolást.
Érzékelőkként az optikai egérből kiszedett IR LED-t és fototranyót használok. Az IR szenzor érzékenységét, hogy a szenzort meg kell növeli, ezért egy fotodarlingtont készítettem, ez üzembiztosan még 3cm-ről is érzékel.
Az ák bemenetére Me ill ME a menetirány ák-ból érkezik jel. Ez annak függvénye, hogy analóg vagy PWM-t használsz.
A 74LS02-ből felépített S-R tároló mely a sorompót, vagy fényjelzőt vezérli az Eng kimeneten. Az S-R tárolót kell menetirányszerint bbebillenteni az S bemeneten, és a R bemeneten a közvetlenül a vasutátjáróban (mellett) elhelyezett optokapu végzi 2 sec késleltetéssel.

P1120358.JPG

Vasútátjáró ...pdf
 
(#7381) Frankye válasza kzolt hozzászólására (#7373) Válasz Jan 5, 2012
Köszönjük a képeket és a videókat is. [off(]Bár jobban szeretjük, ha ide, az oldalra vannak felöltve az anyagok, mert így nem "vesznek el" később sem az anyagok.)
Ügyes megoldás!
(#7768) crista.neuralis válasza Misi Misi hozzászólására (#4784) Válasz Feb 6, 2012
Az a kérdésem lenne a #4784 bejegyzéssel kapcsolatban, hogy a visszajelző csak egyenáramról működtethető? Nekem is hasonló váltóm van csak én váltakozó árammal üzemeltetem. Kb 20 V tal ha jól tudom.
Lapozás       5/74    
Frissek
  2024. Ápr, 30. Kedd
5:10:23
  Jelenleg 1 fő olvassa az oldalt
Hirdetés