Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepépítés
Terepépítés
Témaindító: SzerNoh, idő: Júl 6, 2010
Témakörök:

Lapozás       65/65
(#61319) wesTTcoaster hozzászólása Válasz Nov 19, 2019
Nem tudom hová máshová írhatnam ezt a kérdésemet, de mivel modultervezés/építés céljábol kérdezem, talán itt elfér.

Ismerem a vasutallomasok.hu oldalt, de létezik véletlenül egy oldal ahol az állomasok "vágany térkepei" (nem tudom, magyarul mi a "track arrangement; Gleisplan") találhatók?

Konkrétan Rákospalota-Újpest, Mátészalka és Fehérgyarmat állomások érdekelnének (de a zajtai vonalon az összes többi állomás is érdekelne kuriózumként).
(#61320) Frankye válasza wesTTcoaster hozzászólására (#61319) Válasz Nov 20, 2019
Honlapot nem tudok, ahol ezek megtalálhatóak lennének, de - szakmámból adódóan - nálam megvannak az ún. "útvonalkönyvek", amelyekben a Téged érdeklő, szaknyelven "torzított helyszínrajz" nevet viselő rajzok fellelhetőek.
Ha megfelel, az e-mail címedre elküldöm azokat, amelyek Téged érdekelnek.
(#61321) kombi válasza wesTTcoaster hozzászólására (#61319) Válasz Nov 20, 2019
Az útvonalkönyvek a jelen helyzetet adják. Kicsit régebbi torzított helyszínrajzokat a Bővebben: Link webcímen találhatsz.
(#61322) Frankye válasza wesTTcoaster hozzászólására (#61319) Válasz Nov 20, 2019
Elküldtem a Téged érdeklő állomások és a 113-as vonal rajzait.
(#61323) wesTTcoaster hozzászólása Válasz Nov 20, 2019
Köszönöm a válaszokat! E-mailen meg is érkeztek!
(#61325) Frankye válasza wesTTcoaster hozzászólására (#61323) Válasz Nov 20, 2019
Használd egészséggel! (Ha kell még valami, szólj, megkísérelem elküldeni.)
(#61330) reszelozsir válasza wesTTcoaster hozzászólására (#61319) Válasz Nov 22, 2019
A fentrol.hu oldalon légifelvételek is lehetnek, amit egész jól lehet használni.
(#61331) wesTTcoaster válasza reszelozsir hozzászólására (#61330) Válasz Nov 22, 2019
Köszi a javaslatot! Mihelyst hazaérkezem a munkábol egy óra múlva, megnézem!
(#61335) wesTTcoaster hozzászólása Válasz Nov 24, 2019
A helyszínrajzok tanulmányozása közben arra jöttem rá, hogy ebben a kontextusban nem tudom hogy mit jelent az a szó, hogy "szelvény"? Van egy-két ötletem, hogy mi lehetne, de saccolás helyett inkább szeretném tudni hogy ténylegesen mit jelent...

(#61336) róbertke válasza wesTTcoaster hozzászólására (#61335) Válasz Nov 24, 2019
Vasúti pályát 100 méterenként szelvényekre osztják, melyeket az un. szelvénykővel meg is jelölnek. A pálya egyik felén vannak a páros, másik felén a páratlan számú megjelölések. Célja a pályán levő műtárgy ( pld.: útátjáró, jelző, híd, áteresz, stb.) helyének pontos meghatározása, illetve a pályán tartozkodó vasúti jármű (vagy egész vonat) helyzetének behatárolása. GPS őse.
(#61338) etwg válasza róbertke hozzászólására (#61336) Válasz Nov 24, 2019
OFF
Na látod a nagyvasut is két mértékegységet használ, a szelvények hektométerben vannak mérve (100m), a távolságok viszont kilométerben.

/OFF
(#61339) wesTTcoaster hozzászólása Válasz Nov 24, 2019
Köszi a választ, igy most már értem!

@etwg - itt Kanadában is két mértékegységet használnak a vasútak: a pályatávolsagokon kívül mindenre - országos törvények szerint - kilométert stb használnak, de a pályatávolsagokhoz kizárolag mérfold (1,606 km) és láb (30,48 cm, 1 mérföld = 5280 láb) van használva. (Mert a mértékegység változás után nem akarták minden egyes mérfoldkövet kicserélni - a Canadian Pacific-nek kb 20000 km-es, a Canadian National-nak szintén kb annyi volt kilencszázhetvenakármikor amikor a Biroldalmi rendszerről a SI rendszerre állt át Kanada... nem kicsi vállalkozás lett volna!)
(#61341) etwg válasza wesTTcoaster hozzászólására (#61339) Válasz Nov 24, 2019
Europában is a régi hektométer talán már csak a vasutnál maradt meg. Igaz eredetileg ott is mindenféle mértékegységek voltak, de ha jol tudom az államositás korában egyesitették a mértékegységeket a méter alapura.
Kanada ezt elmulasztotta...

A korábbi megjegyzésem Robertkének szolt
(#61342) wesTTcoaster válasza etwg hozzászólására (#61341) Válasz Nov 24, 2019
Nagy volt it az ellenállás az átállásra. Bár hivatalosan SI-t használunk, igazábol egy keveréket. Távolságra kilométert, de rövidebb hosszakra - főleg az olyan szakmai munkákban mint épitészet stb - lábot meg incset. Súlynál, egy tonna alatta fontot, egy tonna felett metrikus tonnát, de fél font alatt grammot. Folyadékokra kizárólag a liter alapút használjuk - de létezik a "metrikus gallon" is - mert a 4-literes tejes köcsögöt "gallonos"-nak nevezzük néha (1 birodalmi gallon = 4.6 L, 1 US gallon = 3,8 L).

Énmagam is ugyanígy keverem - így egyszerübb. Például modellépitésnel ha mérek valamit: ha az 5-3/8 incs pontossabb, akkor azt fogom hasznalni, nem pedig azt, hogy 136,5 mm; de inkább azt mondom, hogy 53 mm, nem pedig azt, hogy 2-3/32 incs... incsnyolcadok alatt inkább mm-t haszálok, de azért bevallom, egy kicsit kényelmesebbnek érzem a birodalmi hosszegységeket...
(#61344) etwg válasza wesTTcoaster hozzászólására (#61342) Válasz Nov 24, 2019
Nekem is hasonlo tapasztalataim vannak, évtizedekig dolgoztam amerikai meg angol cégekkel, és a guta ütött meg amikor egy 3 mm-es lyukat kellett furatni.
A menetvágásról meg inkább hallgatok.
(#61345) Frankye válasza etwg hozzászólására (#61341) Válasz Nov 25, 2019
Idézet:
„Europában is a régi hektométer talán már csak a vasutnál maradt meg.”
Meg - talán - a hajózásban.
(#61346) Lazsi válasza Frankye hozzászólására (#61345) Válasz Nov 25, 2019
A hektométerrel mi a probléma?
A hekto- előtag az SI mértékrendszer szerint a 100-as szorzót jelenti, és nem csak a méter, hanem pl. a liter előtt is szokás használni.
mili- 0.001
centi- 0.01
deci- 0.1
deka- 10
hekto- 100
kilo- 1000

Akkor már a mázsa és a tonna lóg ki inkább:
1 mázsa = 100 kg = 100.000 g
1 tonna = 1000 kg = 1.000.000 g = 1 Mg
Mondjuk meglehetősen furcsán hangozna egy 2,5 Mg-os (két és fél mega-grammos) furgon... Vagy egy 5 Gg (öt giga-gramm) vízkiszorítású hajó... De teljesen helyes lenne.

Az is érdekes, hogy itthon 10 deka felvágottat szokás kérni a boltban, míg Franciaországban 100 grammot.

És akkor még belezavar a képbe, hogy a kilo- előtag a számítástechnikában nem 1000-et, hanem 1024-et jelent...
(#61350) Frankye válasza Lazsi hozzászólására (#61346) Válasz Nov 25, 2019
Nekem semmi problémám nincs vele, csak megjegyeztem, hogy kevés olyan hely (szakma) akad kicsiny hazánkban, ahol használatos. Ezzel együtt a Megagram, Gigagram teljesen korrekt, habár valóban kissé szokatlan.
(#61352) wesTTcoaster válasza Lazsi hozzászólására (#61346) Válasz Nov 25, 2019
Idézet:
„Az is érdekes, hogy itthon 10 deka felvágottat szokás kérni a boltban, míg Franciaországban 100 grammot.”

Nálunk is ez így van: ha 10 da-t kérsz, akkor csak néznek mint a moziban...

Idézet:
„Ezzel együtt a Megagram, Gigagram teljesen korrekt, habár valóban kissé szokatlan.”

Az is érdekes lenne, ha Vancouverben kiraknánák egy útmenti táblat: Halifax 6,1 Mm ...
(#61355) etwg válasza wesTTcoaster hozzászólására (#61352) Válasz Nov 26, 2019
Ausztriában meg nem 2 deci bort isznak, hanem egy negyedet vagy nyolcadot....
(#61359) somitomi válasza Frankye hozzászólására (#61350) Válasz Nov 26, 2019
Az valóban érdekes, hogy egyes előtagok használata mennyire megszokáson alapul. Például dekamétert, hektogrammot vagy dekalitert nem látni (apropó, a liter is megmaradt az SI-ben használható nem SI-mértékegységként). A mega, giga használata is kicsit ilyen, energetikával kapcsolatban néha még a terawattot, terajoule-t is simán leírják, de a Nap-Föld közepes távolságot általában 150 millió kilométernek írják 150 gigaméter helyett. Ugyanígy szerintem a megagram sem hülyeség, illetve a liter mintájára a tonnával is lehetne használni SI-előtagokat. Persze arról mindenkinek az atomfegyverek jutnak eszébe az idétlen TNT-ekvivalens energiaegység miatt.
Lapozás       65/65
Frissek
  2019. Dec, 10. Kedd
20:04:29
  Jelenleg 22 fő olvassa az oldalt
Hirdetés