Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztali pályaépítés
Terepasztali pályaépítés
Témaindító: etwg, idő: Ápr 7, 2017
Témakörök:

Lapozás   1/1
(#55789) etwg hozzászólása Válasz Ápr 7, 2017
Sikertelenül keresgéltem egy jobb idevágo topikot. A terepasztal pályaépitési dolgokkal lehetne itt foglalkozni. Rengeteg apro kihivás vár a modellezöre, igy biztos lesznek majd tapasztalatok, hogy kinek mivel volt/van gondja.
Még a pályatervezö szoftwarek is teljesen mellözik ezeket a kérdéseket és bizony sok házi terepasztal csalodást okozhat, ha nincsenek ezek a dolgok figyelembe véve.
A modellvasut a katalogus szerint lefektetve sem garantálja a biztos müködést és ennek több oka van.
Csak néhány aproság, biztos lesz még több is.
A gyári sintervek pl az ajánlják, hogy az egyenes sin végébe azonnal be lehet dugni pl egy 310mm sugaru ives sint. Mechanikailag persze ez rendben van a gyakorlatban (vonatozáskor) föleg nagyobb sebességeknél itt hajlamosak lesznek siklani a vonatok.
Más: panaszkodnak a modellezök, hogy emelkedöröl le- vagy felfelé bizonyos vonatok szétkapcsolodnak. Itt is a gond a pályában van, az átmenet az emelkedöröl a sik pályára lett helytelenül kivitelezve, ami a szétkapcsolodást okozza. Az már csak hab a tortán, hogy csak bizonyos kuplungok és bizonyos vagonok akadnak szét.
Nos ilyesmikröl beszélgethetnénk itt....
(#55806) róbertke válasza etwg hozzászólására (#55789) Válasz Ápr 11, 2017
Teljesen igazad van, mintha a pályaterv készítők - de maguk a modellezők is - soha nem hallottak volna a vízszintes és függőleges átmeneti ívről .....
(#55807) sunocske válasza róbertke hozzászólására (#55806) Válasz Ápr 11, 2017
Átmeneti íveket már a kisvasutaknál is el lehet hagyni bizonyos körülmények között, gondolom ez vezérelte őket.

A függőleges lekerekítő ívek teljes mértékű figyelmen kívül hagyása engem is meglep.
(#55808) etwg válasza sunocske hozzászólására (#55807) Válasz Ápr 11, 2017
A legnagyobb baj, hogy ezen átmeneti ivek hiánya az egyes modern kuplungok esetében szétkapcsolodáshoz vezet, amit utolag nem lehet megszüntetni csakis kuplungcserével (más tipusra). Érdekes modon a régi kuplungok sokkal kevésbé voltak érzékenyek az ilyen pályagondokra. A pályát utolag sajnos nem igen lehet javitani.
(#55892) róbertke válasza etwg hozzászólására (#55808) Válasz Ápr 14, 2017
H0 -ás zárt vonat (Ganzzug) közlekedtetése esetén van egy jó megoldás: Piko 56042. Három éve használom girbe-görbe pályán, vonat szétszakadás nem volt még, és tolatni is jól lehet vele. Házilagos átépítése elektromosra is létezik.
(#55893) etwg válasza róbertke hozzászólására (#55892) Válasz Ápr 14, 2017
Igen, ilyesmin én is gondolkodom.
(#55898) etwg válasza sunocske hozzászólására (#55807) Válasz Ápr 15, 2017
Azt hiszem a villamos pályáknál is részben mellözve vannak az átmeneti ivek, ezért mennek részben ugy, mint a néhai Vidámpark szellemvasutja.

Szoval rossz példakép van elég és ragados is....
(#55899) diginewl válasza róbertke hozzászólására (#55892) Válasz Ápr 15, 2017
Igen ez könnyen átépíthető elektromosra is, de ez csak egy pólust visz.... Azzal meg nem nagyon vagyunk ki a vízből.
Ez egyébként a roco fecskefarkának a butított változata... Kitalálhattak volna valami filigránabbat is, ha már ennyire zárt kapcsolatot hoz össze a két kocsi között (pl. lég, elektromos kábel imitációk). Így olyan bumfordi
(#55900) etwg válasza diginewl hozzászólására (#55899) Válasz Ápr 15, 2017
A Tillignek (BTTB-nek?) valamikor volt ilyen kapcsoloja a sinibuszok közé. Azon volt légvezeték imitácio is...
(#55902) róbertke válasza diginewl hozzászólására (#55899) Válasz Ápr 16, 2017
Létezik egy filigráns, szép kuplung a Brawa 2205. Kettő vékony fekete vezeték mint féktömlő imitáció mellé és kész az elektromos kapcsolat is. Persze ez FIX és bonthatatlan....
(#56253) dikdom hozzászólása Válasz Máj 19, 2017
Sziasztok! Az átmeneti ívekről én sem hallottam. Erről hol tudok olvasni? Mintha a TT 'bibliában' erről nem olvastam volna..
Köszönöm!
(#56254) etwg válasza dikdom hozzászólására (#56253) Válasz Máj 19, 2017
Modellvasuti irodalomban nem igen találsz ilyesmit - a nagyvasuti irodalomban kell böngésznek és amit lehet átvinni a modellpályára.
Valoszinüleg azért kerülik a modellvasut irodalomban a témát mert ez némileg növeli a térigényt és nincs szabványos megfelelöje a modellvasuton.
(#56255) kombi válasza etwg hozzászólására (#56254) Válasz Máj 19, 2017
Van hazai szakirodalom, csak nehezen hozzáférhető. Modellvasúti pályaépítés, átmeneti ívek ügyében hazai vonatkozásban talán még mindig az egyik legjobb a Linzbauer-féle biblia. Csak hát már antikváriumban is ritkán lehet csak kifogni.
(#56256) etwg válasza kombi hozzászólására (#56255) Válasz Máj 19, 2017
Igazad van, de ö is csak elég kis teret szánt az ügynek.

(Idegen nyelvü modellvasuti irodalomban is csak mint margojegyzetet kezelik. Szinte mindenki a gyári sinekböl indul is, és igen gyakran arra jut, hogy az ivet egy szegmens nagyobb ivvel kell kezdeni mielöt átmegy a végleges ivbe ( pl 400 mm majd jöjet a 310mm). Az emelkedöbe valo átmenetet meg ugy mint a Linzbauer könyv.)
(#56258) dikdom hozzászólása Válasz Máj 20, 2017
Oké, akkor csak annyit mondjatok, hogy mire kell figyelni, ha emelkedőt (egy 'fölső' szintet is) szeretnék építeni a terepasztalomba? Azon kívül, hogy 'NE!'...
Gondolom az emelkedőre van felső határ (ezt a scarm szépen kiírja, amikor túllépem), de a vízszintes és az emelkedő szakaszokat hogyan lehet ésszerűen összekötni?
Arra gondoltam, hogy fokozatosan kell elkezdeni a pályának emelkednie, van erre valami alapszabály, hogy hogyan s mit?
Köszi!
(#56259) etwg válasza dikdom hozzászólására (#56258) Válasz Máj 20, 2017
Az pont le van irva a Linzbauer könyvbe, de a legegyszerübb gyakorlati szabály az az, hogy az emelkedönek legalább egy (leghosszabb) kocsi hossz távolságban kell elérni az emelkedési szöget, és a másik végén ugyanigy min. egy kocsihossz alatt csökkenjen a szög 0-ra.
(#56273) diginewl válasza etwg hozzászólására (#56259) Válasz Máj 22, 2017
Igen, ez világos. A gyakorlatban nem tudom elképzelni:
Adott egy váltó, melynek valamelyik végén el kell kezdeni az emelkedést/lejtést.
A váltóba becsatlakozó sínen, azaz a kezdeti sínen kell valahogy egy hajlítást végezni. Ezt milyen technikával érdemes véghezvinni?
(#56274) etwg válasza diginewl hozzászólására (#56273) Válasz Máj 22, 2017
Annak idején a suliban egy hosszu müanyagvonalzoval rajzoltuk meg az átmeneti görbéket. A vonalzo egyik végét odafogtuk az egyenes pályához majd érintölegesen hozzágörbitettük az ivhez.
Csak azt kell meghatároznod, hogy milyen távolságon érjen be a vonat a végleges ivbe ( egy gyorsvonati kocsihossz szokott az ökölszabály lenni.)
(#56275) diginewl válasza etwg hozzászólására (#56274) Válasz Máj 22, 2017
Ez világos, hogy mi az ív.
A sínt hogyan veszem rá, hogy fölvegye ezt az ívet? (nyilván erőszakkal, mivel az I-profil jobbra/balra könnyebben enged kitérni, mint föl/le) Ezt az erőszakot mivel követem el, hogy a sínben ne legyen törés, hanem szép hajlítás?
(#56277) etwg válasza diginewl hozzászólására (#56275) Válasz Máj 22, 2017
A flexisint aránylag könnyü idomitani. Nagy ivekröl van szo - azaz kicsi hajlitásokrol és nem árt a jo szemmérték majd valamilyen átmeneti rögzités, amit esetleg oldani lehet (szög, csavar, ragasztoszalag). Egyre kell vigyázni, hogy ne legyen toldás az ilyen ivekben , mert ott törni fog a sin, ha nincs tisztességes alapja. Ha a vonatok hibátlanul mennek lehet véglegesiteni.
(#56278) diginewl válasza etwg hozzászólására (#56277) Válasz Máj 23, 2017
Ok!
Így már világos!
(#56434) Arctic37 hozzászólása Válasz Jún 12, 2017
Sziasztok!
Nem biztos, hogy ez a kérdés ide tartozik, de ezt találtam a legmegfelelőbbnek.
Vettem ágyazatos síneket, mert azokból szeretném a terepasztal vágányait megcsinálni, mert kövezni annyira nem szeretek. Csak így a sínek annyira nem élethűek és elég műanyag hatásúak. A kérdésem az, hogy milyen technikákkal lehet őket élethűbbé varázsolni? Rozsdabarnára fújás, fekete átmosás, ködölés, ilyenek működhetnek? Vagy milyen egyéb módszerek léteznek még?
(#56440) etwg hozzászólása Válasz Jún 13, 2017
Itt egy nagyon jonak látszo ötlet, hogyan lehet modellvasutat épiteni változo alakzatokban. ( a szöveg angol, de a képek magukért beszélnek

Waldbahn1
Waldbahn2
Waldbahn3
(#56572) Zoliapu hozzászólása Válasz Jún 28, 2017
Sziasztok!
Nem vagyok modellező, csak egy nagyon laikus szülő, aki a családban összegyűlt 3 db analóg PIKO start készletet próbálná egybeépíteni a gyerekeinek. Tudnátok abban segíteni, hogy az így kialakított kb. 7-8 méteres pályán miért nem indul a mozdony. Olyan, mintha nem kapna áramot, mert "kis zúgás" sincs. Ha viszont külön - külön tesztelem a szabályozót, vagy a mozdonyt, vagy a betápláló sínszakaszt, akkor minden üzemképes. Esetleg mindhárom betáplálást használnom kellene, nem csak egyet? Előre is köszi.
(#56573) Váltógyártó válasza Zoliapu hozzászólására (#56572) Válasz Jún 28, 2017
Van a terepasztali pályaépítés topik, oda tegyél fel képeket a teljes pályáról, mert lehet, hogy hurkot tettél bele, és zárlat van.

Áttettem ide, az eredeti témát lezártam.
Frankye
(#56575) Zoliapu válasza Váltógyártó hozzászólására (#56573) Válasz Jún 28, 2017
Talált, süllyedt. Megszüntettem a hurkot, és szépen pöfögünk. Köszi szépen.
(#56588) Váltógyártó válasza Zoliapu hozzászólására (#56575) Válasz Jún 30, 2017
(#56811) tlosz hozzászólása Válasz Júl 27, 2017
Tudna nekem valaki segiteni analog pályán két irányú forgalomhoz hogy kell a diódákat elhelyezni mert elfelejtettem hogy régen hogy volt.Előre is köszi.
(#56817) etwg válasza tlosz hozzászólására (#56811) Válasz Júl 27, 2017
Nem értem pontosan mit is akarsz? Egyvágányu pályán kétirányu forgalmat?

Ird le egy kicsit részletesebben.
(#56945) SPD001 hozzászólása Válasz Aug 20, 2017
Segítségeteket kérem, hogy mostanában melyik programot érdemes terepasztal tervezésre használni? 6 éve -amikor utoljára ilyenre vetemedtem, akkor- még a WinTrack-et használtam, de ez mára már igen drága mulatsággá vált.
40 m2-es, H0 terepasztalt szeretnék megtervezni Tillig Elite sinekkel.
(#56946) etwg válasza SPD001 hozzászólására (#56945) Válasz Aug 20, 2017
Már a Scarm is fizetös, de szerintem már nagyon jo.
(#56950) DZolTTán válasza SPD001 hozzászólására (#56945) Válasz Aug 21, 2017
Tényleg nem olcsó, de egy 40m2-es asztal költségei mellett a program az ára csak egy csepp lesz a tengerben.
De ha ezen akarsz spórolni, akkor találhatsz a neten szürke kópiát belőle.
Lapozás   1/1
Frissek
  2017. Dec, 16. Szo
0:25:43
  Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt
Hirdetés