|
Amerikai vasútmodellek
|
Témaindító: etwg, idő: Nov 3, 2012
Témakörök:
|
|
(#68057) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 27, 2023 |
|
Néhány friss kép egy neves modellmuzeumbol. ( ami gyakorlatilag egy modellklub.)
Különös szeretettel Robertkének. Itt még elférnek az 50 vagonos vonatok H0-ban |
|
(#68058) róbertke válasza etwg hozzászólására (#68057)
|
Válasz •
|
Júl 27, 2023 |
|
|
(#68059) etwg válasza róbertke hozzászólására (#68058)
|
Válasz •
|
Júl 27, 2023 |
|
Na akkor még 2 kép.
|
|
(#68079) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 30, 2023 |
|
Egy kis vasárnapi fejtörö.
Mi van a képen?. ( egy hires amerikai mozdony részlete).
|
|
(#68080) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#68079)
|
Válasz •
|
Júl 30, 2023 |
|
A lánchajtás miatt azt gondolom, hogy a jobb oldali rész pozícióját viszik át.
A bal oldali dobozból több cső áll ki, ami talán hidraulika lehet. Mondjuk az, hogy a teteje nyitható ellene mond a hidraulikának...
Arra tippelnék, hogy valami (víz)szint-tartó vagy (súly)terhelés-elosztó lehet. |
(#68081) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#68080)
|
Válasz •
|
Júl 30, 2023 |
|
Még elég messze vagy. Gondold el minek kellene a mozdiny ezen a részén vizet pumpálni.  |
(#68082) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#68081)
|
Válasz •
|
Júl 31, 2023 |
|
Hidraulika alatt nem vizet, hanem olajat értettem.
És a lánchajtás nem a nyomás kialakításához (nem pumpa), hanem az irányításhoz kell. A jobb oldalon lévő majdnem függőleges, fehér alkatrész kb. megvezeti a lánchajtás jobb végét (bár logikusan ahhoz a másik irányban kellene hajolnia az ívnek...). ennek a pozíciója a lánc másik végénél, a dobozban szabályozza a dobozból kijövő egyes csövekben lévő nyomást. Ez pedig egy megfelelő helyen lévő munkahenger segítségével beavatkozik (pl. vízszintesen tart egy platformot vagy a forgóvázon lévő kerekek között fékerőt oszt el egyenletesen, stb...). |
(#68083) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#68082)
|
Válasz •
|
Júl 31, 2023 |
|
Na jo. Az a fekete doboz a lánc bal végén az a lubrikátor , vagy olajozo, a sok kis csö meg odavezeti az olajat, ahol a mozdony vezérmüvében kell.
A csalás az, hogy a lubrikatoron levö piros kar meg a lánckerék nem forog hanem csak kb max 45 fokos szögben ide oda fordul. Ezért bármilyen mozgo elemmel lehet hajtani. Ezen a mozdonyon ( amugy csak a BigBoy-on van ez a megoldás) a lánc jobb oldalán levö fogaskereket a fehér kulissza mozgatja. Az fehér valami a kulissza, amit a keréken levö kar billegtet ide oda, azaz a lánc is csak ezt a billegést viszi át a lubrikátorra ami igy olajozza a csapágyakat meg a vezérmü egyébb csuszo alkatrészeit. |
|
(#68084) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#68083)
|
Válasz •
|
Júl 31, 2023 |
|
Végülis nem lőttem annyira mellé...
A fogaskerék nem folyamatosan forog, hanem csak a kulissza pozícióját viszi át, és az olaj is stimmelt... |
(#68085) etwg válasza etwg hozzászólására (#68010)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2023 |
|
Nem igen váltott ki nagy érdeklödést, de egy korabeli Linoel AC modellvasut tápegysége volt. A két külsö kar a két különbözö mozdonyt (vonatot kezelte). Közvetlenül mellettük igy kisebb kar volt amivel a szabályozási tartomány volt behatárolhato. Egy egy gomb mindkét oldalon egy kb 22 Voltos impulzussal kapcsolta a mozdony mozgási irányát, söt ha speci 4 fokozatu relé volt a mozdonyban akkor elöször a világitást s csak utánna motort. Egy kisebb tolokapcsoloval mindkét oldalon a mozdonyokba szerelt mechanikus sipot lehett inditani.
Az eredetiben mindez elektromechanikusan volt kivitekezve. (Ez már egy kinai retrotáp, tele elektronikával, procival, söt Wifivel.)
A karok mindenféle csuszokákat meg mechanikus áttételek kezeltek, amik a trafo felsö menetein mozogtak egymástol függetlenül. (Ezek a mechanizmusok most is benne vannak, de végül csak egy egy potit mozgatnak.)
A piros izzo a rövidzárt jelezte a zöld meg a müködést.
De igy illik a 80 éves eredeti Linoel szerelvényemhez. Csak még trafot kell szereznem.
 |
(#68103) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 4, 2023 |
|
Egy klub, ahol az átlagéletkor joval 40 év alatt van.
|
|
(#68106) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 7, 2023 |
|
Egy nosztalgia 0 méretü terepasztal nagyon szép részletekkel egy pittsburghi muzeumban. Sajnálatos modon a 70-80 éves modellek sebességét még a mai modern eszközökkel sem lehet rendesen szabályozni, igy mozgásuk az amugy szép terepasztalon meglehetösen játékszerü.
|
|
(#68119) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 9, 2023 |
|
|
|
(#68234) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 6, 2023 |
|
Az elmaradt Dominikai nyaralás helyett - tolongjanak ott csak a celebek - vasúti járműpark fejlesztésre költöttem a pénzem.
2db SW7 -el nőtt a flottám, persze nem egyszerre |
|
(#68252) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 9, 2023 |
|
Egy uj cumami az amerikai N modell piacon. Sok éves böjt után megjött a hátszél, és vadonatuj gözmozdonyok jelentek meg ráadásul olyan cégektöl akik eddig nem sok port fogtak az N polcokon.
Nagy hirtelen és egészen váratlanul - vagy mégis az eredeti inspirálta a gyártokat, két uj BigBoy jelent meg a kinálatban.
A japán KATO egyenesen a 2014-es muzeum mozdonyt hozta ki, mig az ameriaki (kinai?) Brodway limited a 2023-st ráadásul extra festéssel és avgy 30 funkcios DCC hangdekoderrel. A BLI kb 1 tucat festési változatot kinál.
Mindkét modell a félezer dolláros árakategoriában van és mind a két modell nagyon szép. A szaklapok ez egekbe dicsérik, én meg kicsit elsavanyodtam. Mind a két mozdony a kezemben volt és láttam futni is öket, ráadásul nálam volt a Rivarossi jo 40 éves N méretü BigBoya ami legalább 35 évig a dobozában vagy a vitrinben pihent N méretü terepasztal hijján.
Mind a két mozdony nagyon szép konstrukcio. A Kato joval könnyebb müanyag felépitményü, ami eléggé látszik. A BLI mozdony meg nehezebb többnyire fémöntvény
Mind a kettö nagyon szépen fut, de még az N méretre átszámolva is kozmikus a végsebességük. A KATO még nem hozta ki a digitális verziot a Broadway meg már gyárilag igy jön. Itt lehet némileg büvészkedni a sebességgel, de még hangra ( csak a mechanizmus) is nagyon hasonlitanak. A végsebességen monoton de hibátlan zümmögést hallani akárcsak egy méhkaptárban.
A sajtcédula okozott némi fejtörést, mind a két mozdonyban precizios vasmentes motorok (!!! ) lendkerékkel és csigahajtással, de csak egy forgovázra, azaz 4 tengelyre, amiböl 1 fogaskerekekkel van hajtva a másik 3 csak csatlokkal. ( lásd a Kato 2014 rajzát.
Ugyanez van a másik forgovázon is.
Számomra érthetetlen ez a konstrukcio, amikor mindkét gyárnak komoly tapasztalatai vannak dizel mozdonyok épitésében, ahol egy nagy központi motor adja az eröt minden alvázra . Mechanikailag utcahosszal jobb megoldás, és ráadásul a közel 25 cmes modellben szinte tornatermi a helykinálat. A Kato modell digitalizásával már egyesek megégették a kezüket, mert két vasmentes nagyon nagy fordulatszámu motort nem leányálom összehangolni. Nem tudni még hogyan oldották meg ezt a Brodwaynál, de a mozdonyuk szépen müködik digitálisan is. ( sajnos ahhoz nem találtam a neten képeket meg informáciot.). Az is érdekes, hogy mindkét gyár ugy néz ki ugyanazt a motortipust használja, holott abban a méretben ( ami a Katoban van), legalább 3 verzio van más más fordulatszámmal.
Kár, hogy a 21. században még a felsö kategoriás modellek esetében is olyan gondokrol kell irni mint jo 40 éve, amikor még a hajtott alvázakra szerelt dobmotorok savanyitották el sok modellezö sörét vagy a kávéját.
|
(#68263) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68252)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2023 |
|
Ehhez annyit tennék hozzá, hogy az amcsi dekóderek felépítésében jókora bakik vannak.
- Bemeneti Graetz-híd: gyors működéső Schottky diódák.
- Motorvezérlő H-híd: hagyományos planár tranzisztorok. Pont itt kellene a 20-40kHz-s PWM jel miatt a gyors működés, nem az egyenirányításban!
- A bemeneti Graetz 1A-s diódákból van még a H0 modellekben is, és a hangdekóderek össz áramigénye adott esetben ezt jóval meghaladhatja!
Volt már rá precedens a műhelyben, egy Challanger gőzösben, ha ment a füst, vontatott is a modell, és például ívben, a "mozdonyvezető" meg bekapcsolta a jellegzetes, amerikai gőzsípot, ami ráadásul jó hosszú is, akkor leállt a terepasztal, és újraindítás után a Challanger már nem ment sehova, a dekóder Graetz fele odalett. Persze a dekóder panelen nincs elegendő hely nagyobb áramú diódákra lecserélni az aláméretezett Graetz-hidat, mert a forrpadok nem teszik lehetővé. Akkora tokozásban meg nem létezik 1A-nél nagyobb tipus.
Vannak bajok... |
(#68265) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68263)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2023 |
|
Nem tudom nem láttam egyiket sem. De az N modellek többségében a gyári DCC verzio is, de a extrán vett utolagos digitalizálás általában komplett panelcsere beépitett dekoderrel. Már alig van kismeretü sima dekoder. ( talán csak az E-shopokban ). De a Katoban mèg elö sincs készitve a mozdony huzalozása erre, azaz ök is majd komplett uj panelt fognak a gépbe épiteni. A boltokban ahol jártam, általában csak egyetlen tipus volt, ha volt. Komplett modulok viszont szinte minden mozdonyhoz voltak ( általában a dizelekhez). Annyira nem érdekelt a téma, hogy mélyebben megnézegessem.
A gyári digitalizácio meg egészen biztos, hogy kinai. |
(#68271) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68265)
|
Válasz •
|
Szept 12, 2023 |
|
MX660.
Ez a ZIMO spéci dekódere KATO-hoz. |
(#68272) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68271)
|
Válasz •
|
Szept 12, 2023 |
|
Nem tudom mennyire spéci a két motoros BigBoyhoz. De különösebben nem érint. A barátom épit N terepasztalt, nem tervez digitális üzemet, mert nagyon korai korszakot modellez ( 19/20. század korszaka akkori kis mozdonyokkal, amiböl már van vagy 20 a gyüjteményében).
Most kapott tőlem egy régi ( de soha nem futott) Rivarossi BigBoyt lehet, hogy majd ez változtat a döntésén. |
(#68373) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 5, 2023 |
|
Rivarossi HR 6583A D&RGW 60919
Mindegyik kocsi hosszúsága: 178 mm.
|
|
(#68374) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 5, 2023 |
|
Rivarossi HR 6584A Milwaukee Road 2118 |
|
(#68375) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 5, 2023 |
|
Rivarossi HR 6585A Southern Pacific 651448 |
|
(#68376) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 5, 2023 |
|
Rivarossi HR 6586A Pennsylvania RR 607592 |
|
(#68377) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 5, 2023 |
|
Rivarossi HR 6633A Union Pacific 508500 |
|
(#68378) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 5, 2023 |
|
Rivarossi HR 6634A Great Northern RR 36855 |
|
(#68379) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 5, 2023 |
|
Rivarossi HR 6635A New York Central System RR 48110 |
|
(#68380) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 5, 2023 |
|
Rivarossi HR 6636A Canadian Pacific 80901 |
|
(#68381) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 5, 2023 |
|
Rivarossi HR 6637A Burlington Northern RR 318617 |
|
(#68382) etwg válasza róbertke hozzászólására (#68381)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2023 |
|
Szépek. Ezek mostani uj RR ( Hornby) modellek vagy még a régi olasz gyártmányok? |
(#68383) róbertke válasza etwg hozzászólására (#68382)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2023 |
|
Legújabbak. |
(#68468) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 18, 2023 |
|
Egy érdekesség a tengerentulrol, avagy amikor egy hajogyárban épitenek egy vasuti jármüvet.
Amikor a Central Pacific vonala közelében megépültek a szárnyvonalak, sok bányásznak a környéken megnyilt a nagyvilág, de a gözvontatta vonatok nagyon drágák voltak ( a gözmozdony élete alig 30% -t tölti valodi vontatással, a többi karbantartás) igy ki kellett valamit találni. San Francisco közelében természetes volt, hogy a hajogyárakban kerestek megoldást és megszületett a sinenjáro fejreállitott hajo. A hajo meglehetösen hosszúra sikerült és csak egy motorra és vezérállásra futotta. Ez lett a halála is. A szárnyvonalakon csak rövid forditokorongok voltak és a triangl akkor még nem volt divatban igy nem lehetett a motorvonatot megforditani.
Amugy belül minden luxussal fel volt szerelve, 2 osztály is volt benne meg egy kis bár. Nagyon érdekesek a kör alaku hajoablakok belül gyönyörü sárgaréz kerettel és nyitott állapotban a plafonhoz lehet akasztani.
Az eredeti müködöképes, de Carson City, NV környékén sincs megfelelö forditokorong igy igen nehezen üzemeltethetö. Most ugy büvészkednek, hogy a korongon megelemik a külsö tengelyeket, hogy meg lehessen forditani.
A képen az eredeti és a modellje |
|
(#68643) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 17, 2023 |
|
Egy történelmi érdekesség.
A GM autogyár amikor kihozta a Vega sorozatot az autokhoz egy szállito vagont is terveztetett, aminek a hatásfoka jobb volt mint az akkor használt vagonoké. Több kocsi fért el a vagonra, sokkal jobban voltak a kocsik védve stb.
Erre született meg a Vert-a-pak kocsi. Ezek a kocsik kizárolag a Vega tipusu autokhoz lettek kifejlesztve
, mert magán az auton is egy sereg változást kellett elvégezni, hogy a kocsik vertikálisan is szállithatok lehessenek. ( ne folyjanak ki a folyadékok, lezárjanak az üzemanyagvezetékek, akkumulatorok ablakmosok), valamint az alvázon is ki kellett alakitani egy biztonságos hurkot a rögzitéshez.
Ime egy filmecske
Vert-a-pack kocsikrol.
Végül a dolog nem vált be, mert megdrágitotta a kocsit, a vasutasoknak is idegen volt a megoldás, ráadásul a vagonok magasabbak voltak mint a többi tehervagon, igy csak a hálozat bizonyos részein voltak használhatok.
|
(#68644) diginewl válasza etwg hozzászólására (#68643)
|
Válasz •
|
Nov 17, 2023 |
|
Csak azt nem értem, miért nem átlósan állítva akarták berakni az autókat? Az még hülyébb lett volna.  Egyszerűen nem értem, hogyan pattanhatott ki ilyen hülyeség valakinek a fejéből???? 
Így mindenképpen kilóg az űrszelvényből, de ha az oldalára lett volna állítva, akkor már simán vagonírozható lett volna. Akkor is meg kellett volna oldani a kifolyó löttyök problémáját, de legalább az egész vasút űrszelvényét nem kellett volna átszabniuk az őrült hülyeségük miatt.  |
(#68645) etwg válasza diginewl hozzászólására (#68644)
|
Válasz •
|
Nov 17, 2023 |
|
Lehet, hogy nem fért volna annyi kocsi a vagonba. |
(#68646) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 18, 2023 |
|
18 kocsi fért el hagyományosan, így meg 30 kocsi egy-egy vagonban.
Egy vonat kihasználtsága esetén 180 kocsi 10 vagonon vagy ugyanannyi kocsi 6 vagonra rakva már nem mindegy . A 70' évek olajválságáról se feledkezzünk meg. |
(#68647) etwg válasza róbertke hozzászólására (#68646)
|
Válasz •
|
Nov 18, 2023 |
|
Ez lehetett a hajtook. Az egyetlen gond volt, hogy a felárat bele kellett dolgozni az autok árába ami piacveszteséget okozott. Nem tudom, hogy adtak-e el hagyományos Vega autokat ( azaz azon változtatások nélkül amit az ilyen szállitás igényelt). Mert akkor még házon belül is bajt okoztak volna. |
(#68648) róbertke válasza etwg hozzászólására (#68647)
|
Válasz •
|
Nov 18, 2023 |
|
Alumínium motorblokk, áramlás szabályzós olajteknő és 45°-ban beépített egyéb folyadéktartályok, biztonságos üzemanyagtartály, stb. Szállítás közben 100% -ban voltak védve a kocsik a szállítás közbeni rongálástól, dézsmálástól. Csak a vasutasok voltak képzetlenek a ki-be rakodásnál. |
(#68659) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 21, 2023 |
|
Végtelen vonatok elképesztö teljesitmények. Szokatlan forgalmi rendszerek. Ez mind Amerika.
A pittspurghi szenes vonat a 110 kocsival féloránként tömi az erömüvet nyári kánikulában. Alig pár 100 m-re ettöl a pályátol egy másik bányábol ugyanennyi vonat megy ugyanoda.
Kellemes kocsiszámolást.
Hosszu vonatok az USAban |
|
|
2023. Dec, 02. Szo 5:36:06 |
|
Jelenleg 12 fő olvassa az oldalt |
|
|