Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Nagyvasutak
Nagyvasutak
Témaindító: etwg, idő: Jan 18, 2017
Témakörök:

Lapozás       9/16    
(#66415) Frankye válasza etwg hozzászólására (#66412) Válasz Máj 11, 2022
Ahogyan hajdani forgalom tanárnőm fogalmazott: a vasúton egy ember még szándékosan sem tud balesetet okozni. (Persze ez egy erősen kisrarkított megfogalmazás, de jól tükrözi a vasút biztonságosságát.)
(#66447) etwg hozzászólása Válasz Máj 26, 2022
Unatkozo vasutépitöknek ilyen kijárat is összejött egy metroállomásbol, Belgiumban. Még szerencse, hogy a jo 20 éve elkészült metrovonalat állomásokkal, mozgolépcsökkel kasszákkal soha sem helyezték üzembe ( mire elkészült a metro, kihalt a város), igy csak az utokor gondolkodhat mit is akartak elérni az ilyen vágányvezetéssel. ( netalán a városnegyed határán baloldali a forgalom?).
A városka neve Charleloi, és soha nem volt 350000 több lakosa. Eredetileg 8 (!) metrovonalat terveztek, amiböl 1,5 üzemel, egy másik meg készen rohad évtizedek ota.

1032FD12-B0D...jpeg
 
(#66448) diginewl válasza etwg hozzászólására (#66447) Válasz Máj 27, 2022
What???!!!
"soha sem helyezték üzembe"
Megépült, és nem használják? Ekkora gazdagságot!!! Hihetetlen.
(#66451) etwg válasza diginewl hozzászólására (#66448) Válasz Máj 27, 2022
Hát igen ilyesmit csak brüsszeli EU ablakai alatt lehet müvelni. Soha nem járt azokon a sineken más mint a vasutépitök járgányai.
Nem igen hallottam, hogy bárki ellen bármilyen eljárás indult volna, pedig egészen biztos, hogy milliárdok lettek eltüntetve.
(#66461) etwg válasza etwg hozzászólására (#66451) Válasz Máj 29, 2022
Közben sikerült kideriteni ennek a kacifántos vonalvezetésnek az okát. Belgium két nagy nemzet országa, akik alapbol utálják egymást, és a belga király ugy uralkodik, mint a jo két gyerekes apa, ha az egyiknek vesz biciklit akkor a másiknak is kell. Igy jo belga szokás a vallonoknak meg a flamandoknak is saját közlekedési vállalata van, és a nagyobb városokban pontosan felosztják ki hol müködhet. A két rendszer alapbol sehol sem kompatibilis, az egyik egyirányu villamosokat használ a másik meg kétirányuakat. Nos a charleroii metro, gyakorlatilag földalatti villamos rendszer, mert a pálya nagy része az utca szintjén van. A baj akkor lett amikor megépült a két “metro vonal”, mert a belga politika elöirta, hogy mind a 2 társaság köteles használni majd a vonalakat. A gond az lett, hogy a földalatti részen a peron a vágányok között van. Mig az utcán a jármüvek jobb oldalán. Ez természetesen gond az egyirányu jármüveknek, hiszen azoknak csak a jobb oldalon vannak ajtajai. Ezen 10 évig osztozkodtak, majd a sok lehetöségböl a képen látott megoldást hozták ki. Ez el is készült 1990-ben és azota kallodik az egész metrovonal.

E506526B-D97...jpeg
 
(#66462) etwg hozzászólása Válasz Máj 29, 2022
Egy kis video ( a YT miatt össze kellett nyomni 12 percre) egy nagy különlegességről. Egy 750 mm nyomtávu fogaskereküről a Peloponzeszosz félszigetröl. A vona hossza 22,3 km az ut majdenm 1 ora amit a videon egy különleges perspektivából rögzitettem. A vonal 700 m szintkülönbséget küzd le.

Diakoptotol-Kalavrytáig.
(#66466) diginewl válasza etwg hozzászólására (#66462) Válasz Máj 31, 2022
Nagyon jó! Köszönöm! Igaz hang nélkül néztem.
"Tujázott" egyet a kamera
Nem féltél, hogy útközben leesik?

Érdekes, hogy útközben ott van fogaskerekű pálya, ahol szükséges.
(#66467) etwg válasza diginewl hozzászólására (#66466) Válasz Máj 31, 2022
Kösz, a kamerák és rögzitéseik már ki lettek probálva. Itt sokkal inkább azzal volt gondom, hogy nem tudtam mindent rendesen elökésziteni a helyhiány miatt ( az autobuszban ahol a cuccaim voltak).
Igen 3 fogasszakasz van a 22,3 km hosszu pályán, és jobb lett volna, ha lefelé menetben filmeztem volna ( a Nap miatt), de arra meg rosszabbak voltak a feltételek.

(#66482) diginewl hozzászólása Válasz Jún 4, 2022
Tegnap vártunk a legkisebb lányunkra a pécsi Vasútállomáson. Meglepődve láttam, hogy a pályaudvar végén levő fordítókorongot ma is használják. Nagyon jó volt látni, ahogy szépen ráállt a csörgő, fordult, és beállt a körfűtőház elejébe.
Érdekes volt, nem láttam még mozdonyt fordítókorongon fordulni rendes vasútüzemben.
(#66484) róbertke válasza diginewl hozzászólására (#66482) Válasz Jún 4, 2022
Régebben, amikor az M40-es Púposok jártak Nagykanizsáról, rendszeresen forgatták a vezérek a mozdonyaikat. Volt aki rövid orral előre szeretett menni, de volt aki hosszú orral.
(#66491) etwg hozzászólása Válasz Jún 5, 2022
Más, most kép nélkül. Görögország fövárosában több mint 3 millio ember él, de valahogy nem sikerült összehozniuk még egy megfelelö pályaudvart sem. A Larissa állomást ami a városközpontban van, vagy 20 éve felszántották, hogy majd uj vágányokat épitenek ( akkor még Ganz és német motorvonatok pihentek ott, igaz, hogy csak napi 2-3 vonat volt).
Nos abbol elkészült a hatalmas terület közepén 2 peron és 4 vágány. Az egyikhez a távolsági vonatok állnak be a másikhoz a 30 percenként közlekedö városi vasut jármüvei. S hogy az élet ne legyen tul egyszerü, az állomás elött van egy metrolejáro is, ahol elöször 7 lépcsöt kell felfelé menni az utcaszintröl, majd elég sokat le az aluljároba. Körbejártuk, hogy vajon miért kell elöbb 7 lépcsöt felfelé menni, majd ugyannyit le, és onnan folytatni a lépcsözést a mélybe, nem sikerült kideriteni, nincs a lépcsök alatt semmi, de még ajto vagy hasonlo valami sem, ami indokolná ezt a lábtornát. Rossz nyelvek szerint az az állomás pallérjának a mauzoleuma...
Van egy lift is, csak ahhoz nem férni az utcárol.
(#66611) etwg hozzászólása Válasz Jún 21, 2022
Egy érdekesség.
Ilyen forditokorong sincs nagyon máshol a világon, mint Neuenmarktban. Ma már egy szép muzeum, de továbbra is müködöképes a forditokorong.

263BE644-765...jpeg
 
(#66612) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#66611) Válasz Jún 21, 2022
Szerintem, aki ezt tervezte, annak van otthon egy szűkös helyen épített terepasztala...
(#66613) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#66612) Válasz Jún 21, 2022
100 éve is voltak helyproblémák..
(#66614) róbertke válasza etwg hozzászólására (#66611) Válasz Jún 21, 2022
Zseni volt aki ezt megtervezte.
(#66615) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#66614) Válasz Jún 21, 2022
És ragyogó ötlet, hogyan lehet relatíve kis helyen megvalósítani egy ilyen fűtőházat odahaza, a terepasztalon.
(#66616) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66615) Válasz Jún 22, 2022
Azért a látszat kicsit csal, már ami a méreteket illeti. Minden mozdonyforditonak az alapjellemzöje a hid hossza, ami ugye a fordithato mozdonyok méretét korlátozza. Pl egy 24 m-s hid normális esetben egy 24 m-s átméröjü gödröt igényel.
A képen láthato konstrukciora ez viszont nem áll fenn, hiszen itt a hid szintén 24 m hosszu, de a királycsap nem a hid közepén van, hanem kb 1/3-ban. Ebböl kifolyolag a hid egyik fele 16 m hosszu a másik meg 8. Igy a gödör átméröje sem 24 m hanem 32 (2x16). ( az a kisebbik szegmens meg csak ennek a fele, azaz 2x8=16 m átméröjü.).
(#66617) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#66616) Válasz Jún 22, 2022
Viszont a gödörhöz legközelebbi vágány űrszelvénye nem 24, hanem csak 16 méterre lehet a közepétől, ráadásul a két kijárati vágány elég kis szögben áll hozzá, ami további előny lehet.
Emellett mindenképpen tolatnia kell a mozdonynak, mert nem tud a hídon "átmenni".
(#66618) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66616) Válasz Jún 22, 2022
Csak arra gondoltam, hogy egy házi pályán a fordítókorongot valahova "elteszik", ami viszi a helyet. Viszont a képen látható elrendezéssel amellett, hogy valósághű is lehet) kvázi integrálva van az állomásba.
(#66619) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#66617) Válasz Jún 22, 2022
Valoban némi helyet sporolnak meg (24 m-s hidnál kb 64 nm-t), amit meglehetös bonyolultsággal váltanak ki. A modellben még rosszabb lenne a helyzet, hiszen 32 m átméröjü fél gödröt kell ásni a 24 m helyett. És ha még a fütöház elé a nálunk szokásos külsö állást is biztositani kell akkor már tekintélyes lesz a helyigény.
(#66620) róbertke válasza etwg hozzászólására (#66616) Válasz Jún 23, 2022
Szegmens váltó is milyen jól bevált helytakarékos ötlet volt.
(#66621) etwg válasza róbertke hozzászólására (#66620) Válasz Jún 23, 2022
Csak meglehetösen veszélyes volt az üzem és drága.
(#66628) etwg hozzászólása Válasz Jún 27, 2022
Na mi van a képen?

Ha majd kitaláljuk, akkor felmerülnek ujabb kérdések is...

93ACA940-804...jpeg
 
(#66629) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#66628) Válasz Jún 28, 2022
Sín-hegesztő bemutató-modellje egy kiállításon?
(#66630) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#66629) Válasz Jún 28, 2022
Messze nem. Egy vasuti jármü hátso része láthato a képen.
(#66631) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#66630) Válasz Jún 28, 2022
Akkor ezek szerint a jobb oldali sínkoronán felfekvő, lefelé fordított C alakú fém nem az eredeti jármű része (ami az oldalirányú elmozdulást akadályozná munka közben), hanem csak a kiállított tárgy rögzítésére van...
(#66632) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66630) Válasz Jún 28, 2022
Azt hittem ez az eleje!
(#66633) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#66631) Válasz Jún 28, 2022
Nem, a jármü már egy muzeumban áll egy vágánydarabon, aminek a végére szereltek valamilyen „muzeumi papucsot“ nehogy elguruljon. Láthato, hogy a sinek vége kb 40 cm-re a föld felett van. ( a kerekek alatt már beton tömbök vannak.).
Egy kis segitség, egy francia jármüröl van szo, ami azonban soha nem dolgozott Franciaországban. Az a különlegesség meg nagyon egyedi, de más, nem vasuti jármüvön közismert.
(#66634) diginewl válasza etwg hozzászólására (#66628) Válasz Jún 28, 2022
Tipp: ez egy gumikerék/pótkerék.
A francia metrón is van/volt gumikerekes szerelvény.
(#66635) etwg válasza diginewl hozzászólására (#66634) Válasz Jún 28, 2022
Igy van, a Michelin által fejlesztett könnyü 1000 mm nyomtávu motorkocsikban fordult elö egy sorozatban Indonéziában, hogy volt egy potkerék is. A Michelin a háboru elött nagyon nyomta a gumikerekes hajtást, de végül is nem igen vált be.
Persze, ha az ember ilyet lát, akkor felmerül a további kérdés vajon a dzsungel kellös közepén, hogyan cseréltek kereket, ha defektet kaptak?
Azért azok a kocsik nem pehely könnyüek, és a kerék is valoszinü veri a 100 kilot, és azt ki kell venni a helyéröl elguritani a tengelyhez, ott felemelni a sinkorona szintjére stb. Sajnos erre nincs informacio . Amugy a kocsit Indonéziábol hozatta vissza a Michelin a saját kis muzeumába.
A metrokon több helyen ( elég nagy meglepetésemre az USAban is meg Chilében is) vannak gumikerekes metrok, de sehol nem tudtak meggyözni a konstrukcio értelméröl. Föleg olyan helyen ahol a gumikerék a jármü vezetésében is szerepet kap. Elképesztöen hangos ( sivit) es büdös a gumiszag terjeng mindenhol. Vannak olyan megoldások is ( azt hiszem Pekingben a repülötéren láttam), hogy rendes sinpálya van rendes acélkerekekkel, de mellettük a gumikerék mozgatja a jármüveket.

CD5CCA9A-A1E...jpeg
 
(#66636) róbertke válasza etwg hozzászólására (#66635) Válasz Jún 28, 2022
Más forrásból én Madagaszkárról olvastam, ahol még működik túristáknak "csilliónyi pénzért" 2 darab.
(#66637) etwg válasza róbertke hozzászólására (#66636) Válasz Jún 28, 2022
Teleszortak minden gyarmatot ilyen kocsikkal. Állitolag Indonéziában is maradt müködö péödány.
(#66638) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#66635) Válasz Jún 29, 2022
Én ezt nem értem...
A párizsi gumikerekű metrónál nincs sín, hanem kemény burkolat (beton) van. (Legalábbis 30 éve még olyat láttam... )
Viszont itt sín + gumikerék van. A gumikerék kb. az induláskor (ha nem előbb...) simán lecsúszik a fém felületéről!

Hogyan van ez?
(#66639) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#66638) Válasz Jún 29, 2022
Több rendszer van.
Az egyik párizsi metroban a vonatok egy betonpadlon mennek, a szerelvények alján a kerekek a kocsi terhét viszik a szerelvény sarkain függöleges tengelyeken kerekek meg a teknö mellett elhelyezett acél sineken futva vezetik a szerelvényt.
Persze mindehhez meg kell oldani az áramellátást is, ezért van alul legalább egy sin, amin az áramszedö csuszik.
A másik rendszerben rendes sinek meg kerekek vannak, de mellettük egy beton patkán gumikerekek mozgatják a szerelvény - kihasználva a jobb tapadás, és az abbol következü jobb gyorsulást, nagyobb emelkedöket könnyebb leküzdeni.
Az eredeti Michelin ötlet az volt, hogy csak a tipikus vasuti kerék futofelületét gumizza. A kiállitott motorkocsi már az ujabb generácio, ahol a vasuti kerék két darabbol ál, a vezetö acél kerékkarima, és az arra felcsavart ( mint az autoban a hordozo gumikerék - azért olyan vékony, mert hagyományos sineken futottak ezek a járgányok.
Itt van néhány kép az internetröl, hogy van ez megoldva.

Meg egy link.

Gumikerekes vasut


4E1B12B5-4E7...jpeg

BC9D43D4-6AE...jpeg

F11E2F8A-873...jpeg
 
(#66640) etwg válasza etwg hozzászólására (#66639) Válasz Jún 29, 2022
Itt egy kép olyan alvázrol, ahol vasuti sineken fut a szerelvény, de gumikerék mozgatja.

94579DEE-23C...jpeg
 
(#66641) Frankye válasza etwg hozzászólására (#66640) Válasz Jún 29, 2022
Megnyugtat az a tudat, hogy másutt sem mindenki normális...
(#66643) etwg válasza Frankye hozzászólására (#66641) Válasz Jún 29, 2022
Hát nem, csak minket etetnek már évtizedek ota az ö felsöbrendüségükkel....
(#66644) etwg válasza etwg hozzászólására (#66640) Válasz Jún 29, 2022
Helyesbitek. Ez egy univerzális alváz, az egyik legujabb konstrukcio,,ami ugy vasuti sineken is müködöképes, de átmehet elvben a sinmentes pályára is. ( elövárosi RER vonatoknál fordul elö, ahol a vonat bemegy a metro sinmentes alagutjába.).
(#66645) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#66641) Válasz Jún 29, 2022
Nagyvasúton az 1970-es évekig működött a rendszer, keskeny nyomközön még a mai napig megy. A gumi jó tapadása miatt remek a motorkocsik gyorsulása-lassulása, a kényelmes rugózásukról már nem is beszélve.
(#66646) etwg válasza róbertke hozzászólására (#66645) Válasz Jún 29, 2022
Na nem tudom mit értesz a kényelmes rugozás alatt, mert arra alig van hatása a gumikeréknek. Az maximum a sinek hézagait ( váltok stb) tompitja, de a metroban szörnyü ricsajt csinálnak a gumikerek, mert azok vezetése gyakorlatilag nincs megoldva. ( nincs kormány) Az oldalirányu kerekek a vertikális kerekeket a kanyarban a pályán keresztbe tolják ami rettenetes ricsajjal jár. Érdekes mert sok helyen a gumikerekek vaslemezeken futnak mindenféle felületi kialakitással, recés, gyémánt mintás, vagy csak keresztirányu bordákkal, ami extra ricsajt okoz. Santiagoban igen magas hangon fütyül.
(#66647) róbertke válasza etwg hozzászólására (#66646) Válasz Jún 29, 2022
Én az eredeti Michelin változatról írtam amit te felraktál, nem pedig mindenféle metrókocsikról .....
(#66648) etwg válasza róbertke hozzászólására (#66647) Válasz Jún 29, 2022
Azon valoban csak a sinek egyetlenségét tompitja némileg a gumi. Az eredeti Michelin kerekeken csak egy vastagabb gumiréteg volt. Csak a késöbbi kereken lettek felfujhato belsövel rendelkezö kerekek.
Persze továbbra is hiányzik a gumikerekes megoldásbol a vasuti kerék és sin eredeti alapfunkcioja, mármint a kerekek futofelülete egy hordo geometria szelvényét alkotja, ami a sineken automatikusan a kanyarban beáll az optimális helyzetbe, hiszen az ivben a belsö kerekek kisebb iven futnak ( kisebb utat tesznek meg) mint a külsök igy a kerékátmérö is ehhez igazodik. (Ezért nyekereg a villamos a kanyarban, mert annak a kerekei henger felület szelvényei, azaz a kerekeknek okvetlenül csuszniuk kell a kanyarban).
Ez a gumikerékkel szintén nem müködik, ami extra kopáshoz vezet.
(#66650) etwg hozzászólása Válasz Júl 2, 2022
Ezen az élö videon 4:22 töl, lángok jönnek ki a mozdonyokbol.
Elö video

DAD91DE5-8FA...jpeg
 
(#66659) etwg hozzászólása Válasz Júl 8, 2022
Egy ujabb lelegzet elallito felvétel.

nem muzeumvasut
(#66686) etwg hozzászólása Válasz Júl 11, 2022
Egy érdekes konstrukcio az USAbol. Nem messze Bostontol.


Cape Cod hid
(#66690) etwg hozzászólása Válasz Júl 12, 2022
Mit tud müvelni a szélvihar. Ennek a több mint 50 éves mozdonynak most szakitotta le a szél a tetejét.

Mozdony és a vihar
(#66843) etwg hozzászólása Válasz Aug 18, 2022
Egy aktuális kép a francia Lyonbol.


0D519812-918...jpeg
 
(#66880) etwg hozzászólása Válasz Aug 28, 2022
Egy japán ismeröstöl kaptam egy uj kisfilmet.

A C11-s elökészitése.
(#66919) etwg hozzászólása Válasz Szept 7, 2022
DBAG

Két meglepö hir a bezzegvasutrol.
1. A távolsági vonatok fele késik ( több mint 5 percet). Erre a vasut ugy reagált, hogy az átszállo állomásokon az átszállásra több idöt számolnak fel a rendszerben ( azaz megnövelik az utazási idöt) és mint kompenzáciot felajánlották, hogyha a vonat mégsem késne, akkor az elsö csatlakozást is igénybe lehet venni. ( hogy fog müködni a helyjegyekkel arrol nincs hir, pedig a távolsági vonatok többsége helyjegyes).
2. A juniusi baleset kivizsgálása még nem fejezödött be, de nagy a gyanu, hogy a betonaljak minösége volt csapnivalo. Most fejezödött be több mint 200 ezer azonos tipusu alj vizsgálata, és többen anyagminöségi gondok merültek fel.
Ugy látszik már a betonbol is ki kell lopni a cementet.
Kiváncsian várjuk a végleges beszámolot.
(#66922) Frankye válasza etwg hozzászólására (#66919) Válasz Szept 7, 2022
Hűha! Ott is "kormányközeli" vállalkozók építik a vasutat, úgy tűnik. Meg üzemeltetik is... (Politikai felhang nélkül.)
Lapozás       9/16    
Frissek
  2024. Márc, 28. Csü
15:57:51
  Jelenleg 5 fő olvassa az oldalt
Hirdetés