Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       68/74    
(#63721) latabarka válasza csíkosháTTú hozzászólására (#63718) Válasz Dec 13, 2020
Sajnos nem tudom hol van amühely, ha adnál egy telefonszámot akkor felhívnálak és megbeszálnénk.
(#63725) Frankye válasza latabarka hozzászólására (#63721) Válasz Dec 14, 2020
Kattints rá a hozzászólás fejlécében Csíkos nicknevére, és meglátod a névjegyét. Abban ott a honlapja, és azon ott találod az elérhetőségét is.
(#63743) róbertke válasza latabarka hozzászólására (#63721) Válasz Dec 16, 2020
(#63783) etwg hozzászólása Válasz Dec 20, 2020
Sziasztok

Egyszer valaki feltöltötte ide az MTB MP1 váltomotor kapcsolási rajzát akkor le is töltöttem, de most nincs kéznél az a PC, a forum keresöje meg nem müködik.
Megköszönném ha valaki ujra feltöltené.

Kösz!
(#63784) PikoDCC válasza etwg hozzászólására (#63783) Válasz Dec 20, 2020
Szia, az oldal keresője nekem se adta ki, de a google alapján szerintem megtaláltam a rajzot a következő hozzászólásban: link. Remélem ez az.
(#63785) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#63784) Válasz Dec 20, 2020
A link a TT-topikra visz, d nem a hozzászolasra..meg tudod mondani mikor volt. A dátum szerint még a legegyszerübb keresni. A google milyen néven találta meg?
A belsö kapcsolasi rajzát keresem.
(#63786) PikoDCC válasza etwg hozzászólására (#63785) Válasz Dec 20, 2020
Igen oda visz, a 62163 számú hozzászólásra, viszont itt a kép linkje is direktbe ha ez jobb: kép

Szerk: googleben a "hobbivasút mtb mp1" és utána a topicokat alatta megnéztem ami feldobott.
(#63788) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#63786) Válasz Dec 21, 2020
Köszi, nem ezt kerestem, ez a használati utasitás, de valaki itt már lerajzolta a belsö elektronikát, ami nincs benne a használati utasitásokban.
(#63802) Gabi válasza etwg hozzászólására (#63783) Válasz Dec 24, 2020
Erre gondoltàl?

image.jpeg
 
(#63803) etwg válasza Gabi hozzászólására (#63802) Válasz Dec 24, 2020
Kösz, de nem. Abban a dobozkában miután a motor maga csak 3 V-os, van benne egy kis elektronika ami a 12V -ból 3 V-t csinál. Ha jol emlékszem vagy 6 alkatrészböl áll. Valaki már egyszer lerajzolta, én el is mentettem, de képtelen vagyok megtalálni. Ha más nem lesz akkor majd nekem kell ujra kibogoznom.

Kellemes ünnepeket!

xmas20hrr.jpg
 
(#63804) PikoDCC válasza etwg hozzászólására (#63803) Válasz Dec 24, 2020
Hát most még kis keresés után már csak talán ez lehet az ami az mp1 belső rajza elvileg. A 57990. számú hozzászólás ebben a topicban. A képhez pedig itt a link: kapcsolási rajz. Sajna mobilról a hozzászólást nem tudom linkelni most, de a kép remélhetőleg az amit kerestél.

Valamint mindenkinek kellemes ünnepeket!
(#63805) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#63804) Válasz Dec 24, 2020
Igen ez az, kösz. Nem tudom miért nem tudtam megtalálni. Pedig már átnyálaztam párszor ezt a topicot.

Köszönöm kellemes ajándékkal leptél meg.

Kellemes ünnepeket kivánok!
(#63806) PikoDCC válasza etwg hozzászólására (#63805) Válasz Dec 24, 2020
Remek, örülök hogy meglett.
(#63865) peterur69 hozzászólása Válasz Dec 31, 2020
Elsőre nalóg rendszerem lesz az biztos, nézelödtem és gondolkodok hogy melyiket válaszam van PIKO Z1 es trafóm de az nem olyan mint a mostaniak. Szóval van
- KATO 7078523 Power Pack transzformátor
- FLEISCHMANN 6720 vezérlő
- Piko 55000 szabályzó
- Piko 55003 szetje
- Tillig 8132 esse
- Roco 10727 most akciós is.
- Roco 10788

Kató kialakítása miatt tetszik de nekem inkább a megbízható müködés és finom szabályzás a cél mégha drágább is. Kató melett szól hogy hozzá csapható a vezérlő modulok (váltó, stb).

Vagy gondolkodok egy sk összeálításon egy PWM DC motor vezérlő 0-16V ig és ehhez való normális tápegységen. De ez még elvi sikon mozog. Elvileg a kapcsolási rajzok szerint ez simán müködik. Ennek az ára viszont fényévekkel kedvezöbb mint a gyáriék. Plusz a fiam imád szerelni így ha közössen raknánk össze életre szóló élménye lenne.
(#63866) etwg válasza peterur69 hozzászólására (#63865) Válasz Jan 1, 2021
BUEK!

Ha szeretsz szerelni és konyitasz némit az elektronikához, akkor fényévekkel jobb tápot lehet csinálni, mint a gyáriak többsége.
Europában csak 2 jo tápegység volt kereskedelmi forgalomban. A Roco 2000-s tápja, ha jol emlékszem még a nevére, de igen gyorsan eltünt. A másik jo tápegység a Gaugemaster drágabbik modellje, de már az is inkább, csak Angliában kaphato. Van még néhány kis cég akik megrendelésre igen jo cuccokat gyártanak, de azokat a boltokban nem kapni.
De kapcsolási rajz rengeteg van a neten, és csak töled függ mennyi luxust akarsz.
(#63867) peterur69 válasza etwg hozzászólására (#63866) Válasz Jan 1, 2021
Köszi meggyöztél a döntésemben, most elsőre kezdésnek vszek egy akciós roco-t. Aztán építek a gyerekkel modulokból.

Tápegység nem gond villanyszerelőként van némi kedvezményem egy két nagykernél így egy jobb tápot jó áron kapok. A vezérlési része lesz majd szerelős, de az elveket tenap este néztem és összehasonlítottam a mostani DC motor vezérlésekkel és nincs eltérés csak a motor 10-30A addig a vonatnak nem kell ekkora 2A max és olyanok is vannak elég sok esztrával már 3-6 ezer forintért csak házat kell készíteni neki. Első körben egy meglévő hi ... ledes ényerő szabályzót porászol ki egy régebbi uthető vágható piko mozdonyon amit nem sajnálok. Ha bejön lehet abból fogok építkezni és még ahogy a fiam mondaná de szuper távirányítos nem is értem miért nem mentek el a gyártók ebbe az irányba.
(#63869) Antal Miklós válasza peterur69 hozzászólására (#63867) Válasz Jan 1, 2021
Sziasztok!
Először is Boldog Egészséges Új Évet Mindenkinek!
Ha már tápegységről diskurálunk, két egyszerű - nálam kitűnően bevált - tápegység rajzait szeretném megosztani Veled. A PWM háromszög jellel nevűt jobban szeretik a modellmotorok. Ezeket már lehet továbbfejleszteni, kibővíteni. Ha kéred a nyáktervet is el tudom küldeni. Üdv

PWM háromszö...pdf

PWM V.2.pdf
 
(#63870) etwg válasza peterur69 hozzászólására (#63867) Válasz Jan 1, 2021
Azért figyelj oda erre arra.
A modernebb LED tápok mind áromgenerátorosak, azaz azok stabil kimenö áramot adnak nem feszültséget. De pár százasért kapsz igen jo 12V/2A-s kapcsolotápokat. Amik ideálisak a kisebb modellekhez. A H0-z esetleg 14V-st keress vagy kapcsolhato kimenö feszültségüt.
Ahogy Miki barátom is linkelte, van rengeteg bevált kapcsolás, és csak rajtad mulik milyenek az igényeid.
(#63871) etwg válasza etwg hozzászólására (#63866) Válasz Jan 1, 2021
Közben megtaláltam a ROCO hires tápját ASC-2000-nek hivják és az Ebayon elég sokat találni kb 30€ árban ( ami az eredeti ár kb 30%-a).
(#63872) Antal Miklós válasza Antal Miklós hozzászólására (#63869) Válasz Jan 1, 2021
A PWM V.2 rajzban egy normál 555-s Ic van, csak véletlenül egy 1-es becsúszott a típus megjelölés mögé. Én kibővítettem még 2db jelfogóval, melyek a polarítás váltást végzik, így a kéziszabályzóhoz csak 6db vezeték csatlakozik: 3 db poti + 3db a menetirány kapcsolóhoz. Ki lehet bővíteni áramfigyeléssel, az esetleges zárlat miatt.
(#63873) Antal Miklós hozzászólása Válasz Jan 1, 2021
Még korábban készítettem 555-el PWM de rövidzár védelemmel. Ez még teljesítmény tranyóval volt, azóta jobban kedvelem a FET-t. Kissebb feszültésg marad rajta (veszendőbe). Mindegyik esetben a hűtőborda minimális, hiszen mindegyik ezköz kapcsoló üzemmódban dolgozik. Csak az előstabilizátornak (LM317) kell hütőborda.

PWM+rövidzár.pdf
 
(#63874) Antal Miklós hozzászólása Válasz Jan 1, 2021
Megépítettem több változatban is az alábbi PWM szabályozót is. Itt profi PWM Ic dolgozik:SG3525, van áram - zárlat - figyelés is.
Ezt használom az izzóhuzalos habvágóban is. a FET-ek számát bővítve akár 30A is kényelmesen szabályozható.
Sok sikert, szívesen segítünk!

illustrated_...pdf
 
(#63875) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#63874) Válasz Jan 1, 2021
Én is ezeket használom az egyik terepasztalon ( a fix sebességü pályaszakaszokra) a kézi vezérlésre (tolatás stb), meg a saját fejlesztésü kombinált tápot ( kb 10-20%-ig impulzusokat keverek a sima DC-hez, majd ezen felül marad a sima DC).
(#63886) peterur69 hozzászólása Válasz Jan 2, 2021
Köszönöm mindenkinek. Most azon agyalok hogy fogom összerakni és melyiket. De Mikloós utolsó kapcsolására esik a választás már csak be kéne mindent szerezni hozzá és megcsinálni.

Sajnos az akciós vezérlőt nem találták meg az utolsó darabot így marad addig az elfekvő FZ1 esem
(#63887) Antal Miklós válasza peterur69 hozzászólására (#63886) Válasz Jan 2, 2021
Ha pesti vagy a Lomex-t tudom ajánlani, vagy a HE-Store. Hűtőbordaként egy régi szétszerelt PC-tápban találsz megfelelőt.
(#63909) peterur69 válasza peterur69 hozzászólására (#63886) Válasz Jan 3, 2021
Ki ismeri a Conrad saját vezérlőjét. Véletlen leltem rá teljes leírással. És ahogy a német forumokban keresgéltem különösebb panaszt nem láttam rá. Az elönye amit látok az hogy gyártásban volt.

De azért még nincs eldöntve illetve van valami.
- biztos külön tápom lesz ami önmagában védett és stabilizált.
- a vonatbefolyásoló rész egy panelon lesz a szabályzó külön
- és úgy alakítanám ki hogy lehessen felfüzni őket egy "sin" rendszerben.

Maga a kezelő rész meg hajazna egy valódi mozdoly kezelő felületére. Persze erősen elnagyoltan.
(#63910) etwg válasza peterur69 hozzászólására (#63909) Válasz Jan 3, 2021
Melyik konkréten, mert a Conradnak volt vagy egy tucat vezérlöje....
(#63914) peterur69 válasza etwg hozzászólására (#63910) Válasz Jan 4, 2021
gebruiksaanwijzing-116394 csak ezt találtam tölük.
(#63915) etwg válasza peterur69 hozzászólására (#63914) Válasz Jan 4, 2021
Ezt nem ismerem, és már nem is kaphato.
Sima PWM tápnak néz ki néhány extra funkcioval: irányváltás csak állo vonatnál, tömeg, vészfék, visszacsatolás, tolatási üzem. A Conradnál mindig vigyázni kell, mert eddig 3 fajta tápot használtam tölük és mindegyikben volt egy kis agymenés.
Ebben is, ha jol következtetek, akkor rövidzár esetén leáll, de magátol nem kapcsol vissza a korábbi üzemmodba, hanem le kell tekerni a sebességet. Nem tudni milyen gyorsan reagál az áramkör, igy lehet, hogy nem zavaro. Egy korábbi azért lett félretéve, mert a legkisebb rövidzárra is azonnal leállt - pl a váltofelvágás vagy kisiklott kerék ami pl magátol visszaugrott volna a sinre, ha le nem áll a táp. Ebben is proci van, igy nem lehet semmit sem kezdeni ha ilyen gond van.
Jonak néz ki a tolatási üzemmod. Egy kicsit szokatlan ( Märklines) az irányváltás - a sebesség potit kell a 0 állás alá tekerni ( a Märklin rendszerben ekkor küldi ki a pult a 24 V kapcsolo impulzust).
Ha nincs meg, ujonnan már nem kaphato és kétlem, hogy a PIC programot valahol meg tudod szerezni.
Ujat irni meg más kérdés.
(#63916) etwg válasza etwg hozzászólására (#63915) Válasz Jan 5, 2021
S még valamit.
Valoszinü alacsonyfrekis a PWM ( nem tudom milyen a PICben az AVR-ben kb 400 Hz körüli) mert azt irják, hogy nem jo vasmentes (Faulhaber stb) motorokhoz.
(#63918) peterur69 hozzászólása Válasz Jan 5, 2021
Értem köszönöm, akkor ejtem szívni nem akarok
(#63919) etwg válasza peterur69 hozzászólására (#63918) Válasz Jan 5, 2021
Itt van egy sereg. Hacsak nem csinálsz durva hibát ( vagy nincs hiba a rajzon) mind müködö megoldás. Válassz ki egyet s megnézzük nincs benne valamilyen hiba... ( elirás stb)

DC tápok
(#63920) fityisz135 hozzászólása Válasz Jan 6, 2021
Sziasztok, BÚÉK!

Segítséget kérek: bistabil (latching) reed relét keresek. A cél: kapcsolómágnes pólus váltásával a mentirányt megváltoztatni, azaz a bistabil reedekkel létrehozni egy H-hidat. Kicsi a hely, egyéb reléket, más alkatrészeket nem tudok használni. Adott egy 3 voltos áramforrás (elem) és egy micro DC motor, ennek a forgásirányát kell megváltoztatni mágnesekkel.

A kérdés: van-e erre alkalmas konkrét javaslat a reed relére. Két SPDT-re gondoltam, bistabil/latching típus, ami mágneses mező nélkül is az utolsó állapotban marad, tehát nincs NO, NC. Azt hiszem, hogy Form E-ről van szó.

Előre is köszönöm.
(#63921) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63920) Válasz Jan 6, 2021
Sajnos olcson halvány fogalman sincs hol lehet ilyet kapni, gondolom majdnem 100 dolcsit nem akarsz ilyen kontaktusért adni.
Amit viszont ajánlani tudok az egy bipoláris Hall szonda TLE4935L..Sajnos azonban ezek csak 3,8 V-tol felfelé müködnek és OC kimenetük van. 2 dupla FETtel (SMD) meg csinálhatsz hozzá egy H-hidat, és ennyi. Még mindig kisebb mint a bipoláris REED és abbol 2 kell.
(#63922) Antal Miklós válasza fityisz135 hozzászólására (#63920) Válasz Jan 6, 2021
Szia.
Nagy barátunk a HE-Store, ott be tudod szerezni.
Arra ügyelj, hogy az1-10s lábnak kell a POZITÍV potenciál felé kapcsolva. Fontos az áramirány, mert ugyanazon tekercsen fordított áramirány már átkapcsolásnak minősül
Akkora mint egy 10 pólusú DIL tok.
Sok sikert.

TQ relé új.pdf
 
(#63924) fityisz135 válasza Antal Miklós hozzászólására (#63922) Válasz Jan 6, 2021
Köszönöm szépen, ha jól értem a rajzot, ez árammal kapcsolandó, nekem viszont csak mágneses mezőm van.
(#63925) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63924) Válasz Jan 6, 2021
Gondoltam azért irtam a korábbi hsz-t.
(#63927) fityisz135 válasza etwg hozzászólására (#63921) Válasz Jan 6, 2021
Ezt is nagyon köszönöm! Én közben ezt találtam nagy nehezen, ilyesminek a pontos típusa kellene: Bővebben: Link

Meg ezt: Bővebben: Link
Ez 3 font/db.

Meg ezt: Bővebben: Link

Ez 8€/db, az már húzósabb ha sok kell.

De mivel H hidat kellene csinálni, ahhoz 3 lábú kellene, és ebből elég is lenne kettő. De nem találok olyat, ami a mágnes nélkül is az utolsó állapotban marad
(#63928) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63927) Válasz Jan 6, 2021
Azok meglehetösen különleges cuccok, nem véletlenül kerülnek sokba. A Reed kontaktus alapfunkcioja ezt kizárja abba valamilyen apro zár kell.
(#63932) Antal Miklós válasza fityisz135 hozzászólására (#63924) Válasz Jan 7, 2021
Valamit félreértettél. NEm mondtam, hogy árammal kapcsolandó, hanem: nem mindegy, hogy milyen irányba folyik az áram!!!
Magyarul: a Hall IC-k legtöbje nyitott kollektoros kivitel, a legtöbbje képes 15-20mA áramot kapcsolni.
Az általam javasolt bistabil jelfogó tekercsén a meghuzatáshoz 11 mA-t kell kapcsolni.
Nosza veszel egy ilyen TQ2-L2-12V jelfogót 873,- Fabatkáért és két db Hall Ic-vel már vezérelkehed Arra ügyelj, hogy a jelfogó lábkivezetései közül az 1;, 10 lábat kösd a táp pozitív kapcsához.
Lehet reed érintkezővel is vezérelni, az elv akkor is ugyanez!!!!
Kipróbáltam nálam bevált, és ennél olcsóbban nem úszod meg.
Hall Ic-ket pedig régebbi PC billentyűzetből lehet kiépíteni, valamikor (anno DDR) - gyártott ilyet B -61 típusmegjelöléssel.
(#63933) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#63932) Válasz Jan 7, 2021
Miki

Nála két baj van, amiért ötleteink nem igen segitenek. Mindössze 3 V áll a rendelkezésére. Ekkora feszültségre még egy FETes H hidat is nehéz összehozni. Max BJT tranyokbol menne.
A HALL szondák jobbika is min 3,8V-ra megy.
És még az sem lesz biztos, ha talál is SPDT bipoláris REED kontaktust, az képes lesz a motoráramot kapcsolni. Ez a REEDek egyik kinja, hogy igen kicsi áramot tudnak biztosan kapcsolni. ( a többség 100 mA alattit és nagyon nem eszik az induktiv terhelést mint a motor).
(#63934) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#63933) Válasz Jan 7, 2021
Ebből a reléből létezik 3V-s meghúzó feszültségre is, akkor 46,7mA áramot igényel. Igaz nem a HESTore-ban 873,-pénzért! Két reed érintkezővel már működtethető. A Hall nem szereti az ilyen alacsony feszt.
fityisz135 Barátunk. A TQ2-L2-3V-t írd be a keresőbe és mindjárt árat is kapsz: a Farnell-nél 3 típust találtam: 1335 - 1678,- Ft áron. ennél többet már nem tudok segíteni.

TQ relé új.pdf
 
(#63935) fityisz135 hozzászólása Válasz Jan 7, 2021
Köszönöm a válaszokat!

Sajnos a nem-reed megoldások nem jönnek szóba, mert ahhoz más alkatrészek is kellenek, ami nem fér el, és nincs is rá áramforrás. Itt egy Faller autóról van szó, amit hátrafelé is meg kellene hajtani. Relés áramkörből meg tudom csinálni, az nem kérdés, de itt most nem erről van szó.

Tisztán reed kellene (mert az pici), ami latching/bipoláris form E típus, SPDT, 3 lábú lenne a legjobb (egy bemenet, két kimenet, átkapcsolással, “úgymaradással” ). Most is van az autóban egy reed ami a megállást elindítást intézi, de még kettő elférne, ha lenene megfelelő típus, ezt kérdezem, hogy tudtok-e ilyen típust. Az ár most másodlagos, de persze nem 100 dollárért keresek ilyesmit
(#63936) Antal Miklós válasza fityisz135 hozzászólására (#63935) Válasz Jan 7, 2021
Kedves fityisz135! Pont ezt magyaráztam Neked! Vásárolsz 1 db relét - Farnell és 2 db reed érintkezőt HEStore. A relé 1-10-s lábát a +3Vra kötöd, az 5-6 lábra mehetnek a reed érintkezők. A reed másik kivezetései a GND vagy 3V minusz.
Hol itt a probléma? ÉS megoldottad kb 3e picurkából. A relé amelyik reed-t működteted, abban az állapotban marad, tárol.
(#63937) fityisz135 válasza Antal Miklós hozzászólására (#63936) Válasz Jan 7, 2021
Szia Miklós, köszi a tippet, értem az áramkört, nagyobb autókba jó lehet, busz/teherautó. Kisebbekbe nem, mert amit belinkeltél az 14 mm hosszú, 9 mm széles 5 mm magas. Ehhez jön még amiket írtál, a további reedek. Ez nem fér el. Ezzel szemben a keresett reed kb. 9-11 mm hosszú, 2 mm széles. Abból elfér 1-1 a jobb és bal oldalon és semmilyen más alkatrész nem kell hozzá. Úgyértem: nem kellene, ha lenne/találnánk ilyen alkatrészt
(#63939) etwg válasza fityisz135 hozzászólására (#63935) Válasz Jan 7, 2021
Pedig sokkel kisebbre meg lehet csinálni félvezetökkel mint egy reed relé. Söt talán ha komolyan nekiülsz egy 2. tranzisztoros billenöáramkörrel, meg egy vagy két mezei kis reed kontaktussal, ( vagy bármilyen kontaktussal akár egy két vékony drot is loghat az autobol) meg lehet oldani a feladatot, a motort meg simán a két kollektor köze kell kötni. Az ilyen áramkör müködik 3 Voltra.
Keress rá mondjuk a bistabil multivibratorok kapcsolására. 4 SMD alkatrészböl is talán összejön.
(#63941) fityisz135 válasza etwg hozzászólására (#63939) Válasz Jan 7, 2021
Köszönöm.
(#63943) csíkosháTTú válasza fityisz135 hozzászólására (#63935) Válasz Jan 7, 2021
Már úgy érted, hogy a motor áramát is reed fordítsa?
(#63944) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#63943) Válasz Jan 7, 2021
Nagyon ugy néz ki, hogy két bistabil reedes morzekapcsoloval szeretné ezt megoldani.
(#63945) fityisz135 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#63943) Válasz Jan 7, 2021
Igen. 2 SPDT bistabil reed=H-híd. Irányítása: +/- örökmágnes pólusokkal. Ennek pozícióját sima szervómotorral lehet asztal alatt változtatni, így nem kellene körbemenni, simán tudná az Y fordulást. Sajnos nincs helyem megfordítani az autót (r20, r30), parkoltatni kell az állmás előtt, azután megforulni és vissza. Ez életszerűbb is, meg sokkal látványosabb mint a körbe-körbe Az eredmény itt látható, annyi a különbség, hogy az távirányítós autó (RC).
Lapozás       68/74    
Frissek
  2024. Márc, 29. Pé
0:39:24
  Jelenleg 10 fő olvassa az oldalt
Hirdetés