Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       60/74    
(#60390) KromekPal válasza novakerno hozzászólására (#60388) Válasz Okt 21, 2018
Kedves Ernő.
A scarm fájlból való a rajz. A kép a másik oldalról van fényképezve. Mivel nekem egybe nincs meg az egész csak részletekbe, mert nem vettem meg a programot, ezért nem tudom elküldeni.
A rajz és a fotók egyébként pontosan megegyeznek. Az eltérés az, hogy a rajz fordítva áll a fotóhoz viszonyítva.
(#60391) KromekPal válasza Lazsi hozzászólására (#60387) Válasz Okt 21, 2018
Igen ez igaz eltévesztettem, rossz helyre tettem az X jeleket.
(#60392) KromekPal válasza róbertke hozzászólására (#60389) Válasz Okt 21, 2018
Köszönöm a válaszod.
Ezek szerint ahogy nevezted, én is így hívom, az
1.sz vágány zöld- vörös nincs vele gond.
2. sz a középső Zöld / sárga/ Vörös/ Sárga, de mikor melyik? ...és milyen kombinációban? Tulajdonképen ez az eredeti kérdésem. A jelzőt arrább teszem.

A X jelek rossz elhelyezése miatt elnézést. Megtévesztett benneteket.

(#60393) róbertke válasza KromekPal hozzászólására (#60392) Válasz Okt 22, 2018
Vasútmodellezünk, tehát nem árt tisztában lenni egy-két szó Nagyvasúti értelmével. MÁV F1 Jelzési Utasítás mennyire megy? Van egy sanda gyanúm, hogy .....
Légyszíves egy kicsit tanulmányozni: F.1. sz. Jelzési Utasítás Csak semmi idegesség és pánikroham! Könnyed olvasmány mint Tolsztoj: Háború és Béke c. műve.
(#60394) somitomi válasza róbertke hozzászólására (#60389) Válasz Okt 22, 2018
Ha az első vágányon elég a kétoptikás, akkor a többi vágányon három optika is elég, nem? A kétoptikás jelző használata feltételezi, hogy mindig szabad jelzést kell előjelezni, ebben az esetben meg a többi vágányon sincs olyan jelzéskép, amiben két sárga fény szerepelne.
Idézet:
„Ezek szerint ahogy nevezted, én is így hívom, az”
A korábban ajánlott indóház cikkben (még egyszer: Link) az elnevezések magyarázata is szerepel, kemény három oldalnyi könnyű ismeretterjesztés példákkal. Tessék már elolvasni, sokkal gyorsabban készülne az a terepasztal...
(#60400) csíkosháTTú válasza KromekPal hozzászólására (#60370) Válasz Okt 22, 2018
Azért ide válaszolok, mert ez a hozzászólás a beszélgetés indítója.

Alapban ide nem kettő, hanem három jelző kell**. Mind a három állomási vágánynak kell egy-egy kijárati jelző, ami praktikusan 4 fényű. Az OK, hogy nem leszünk teljesen élethűek, de azért az alapokkal tisztában kell lennünk. Nem árt tudni valamicskét valóban a MÁV F1 forgalmi utasítással, de azért azt sem szabad elfelejtenünk, hogy az F1-et modellezni Keszthely is kevés, pedig az 600nm-es teremben épült fel. Egy kis házi pályán ez reménytelen vállalkozás lenne, sokszor az állomás bejárati jelzőjét sem lehet rendesen kitűzni. Szerintem elegendő bőven odahaza 5 jelzéskép. Több modellvasúti helyzet nem is igen van. Érdemes elolvasni
ezt, ide kattintva, hogy kiinduljunk valamiből.

Konkrétan, ha az állomási kijáratodat nézzük, a rajzon balról jobbra haladva a következő jelzésképek fordulhatnak elő:
1. vágány, ha a képen a legalsó, kék váltó arra áll, akkor zöld.
2. vágány, ha oda vezet az út (kék és zöld váltó), akkor dupla sárga*.
3. vágány, szintén dupla sárga, vagy zöld, ha a nem színezett váltó nem a színezettek felé áll, valamint, ha az egy másik vonal vágánya, és nem csak egy csonkában vége van egy ütközőbakkal.
Minden más esetben a jelzők, mint, ahogy a valóságban is, alapban vörösek.

*: Most a szakik kiabálni fognak, hogy miért nem zöld/sárga jelzést írtam. Azért, mert, amikor a lajosmizsei személyvonat végre kijárhat Kőbánya-Kispest állomásról a 142-es vonalra, akkor mindig dupla sárgával menesztik. Mint írtam, ez a modellvasúti lehetőségeknek sokkal jobban megfelel, mert az esetek 99,99%-ban, pláne H0-ban térközjelző egyáltalán nincs a kijárati jelző mögött, jó, ha a következő állomás bejáratija elfér egyáltalán.

**: Jut eszembe! Mivel nem tudom, hogy a 3. vágánynak mi a szerepe, egyáltalán aktív forgalmat bonyolít-e le, így lehet, hogy a 3. jelző az nem is kell. Mert, ha csak egy szimpla tároló vágány (lásd Kispest állomás 1. vágánya), akkor maradhat csak kettő a két forgalmi vágányhoz.
(#60401) csíkosháTTú válasza KromekPal hozzászólására (#60385) Válasz Okt 22, 2018
Na, azért közben olvasok is...
- A harmadik képen, amit betettél, az az alaphelyzet, mind a három vonat áll az állomáson. Csak a dízeltől távolabbi gőzösnek is kell egy jelző, az a harmadik. Ez most válasz a "**" lábjegyzetemre is, a képeid alapján az a gőzös megy fel a hegyre, ha jól sejtem.
- A második képen a dízel mehet ki az állomásról, a jelzője helyesen is világít. Viszont a másik jelzőnek vörösnek kellene lennie! A még nem létező harmadik meg csak abban az esetben lehetne zöld, ha arról a vágányról a gőzös a hegyre indul majd! Másik esetben vörös ez is!
- Az első képeden a középső tehervonat indulna a gőzössel. A dízel előtt a jelző helyesen vörös, az induló gőzös jelzőjének viszont két sárgának kellene lennie. (Mondom, ez attól függ, hogy van-e, és milyen jelző a pálya további részén, illetve van-e akkora a pálya, hogy van-e értelme később majd kitűzni bármit is?)

A még nem telepített harmadik jelző a másik, a hegyre induló gőzös előtt lenne. Ennek a jelzésképe attól függ, hogy hova jár ki az állomásról a vonat? Ha ugyanarra a pályára, ahova a dízel mehet, akkor két sárga. Ha fel a hegyre, akkor zöld.

Józan, paraszti ésszel én ezt így csinálnám. Mondom, a komplett MÁV F1-et egy házi pályán nem lehet, és nincs is értelme lemodellezni. Az ésszerű kompromisszumot kell megkötni.
(#60404) róbertke válasza somitomi hozzászólására (#60394) Válasz Okt 23, 2018
Igen, akkor az 1. vg. jelzője legyen háromfényű.
Temofeszten találtam egy élő példát arra, hogy a "Dilikört" hogyan, milyen módon tudjuk "meghosszabbítani" egy rejtett állomással. Mondjuk a kulissza mögött még egy csonkavágányt tudnék csinálni, vagy a domb alá rövid csonkákból mozdonytárolókat.

DSC_6993.JPG

DSC_6994.JPG
 
(#60405) KromekPal válasza csíkosháTTú hozzászólására (#60400) Válasz Okt 23, 2018
Köszönöm a válaszokat, mindenkinek. Én is itt válaszolok, és nem CsikosháTTú részére címzem a hozzászólásom elejét.
Az utasítások. Igen nagyon köszönöm a linkeket. Tulajdonképen mind megvan, és olvasgattam is, olvasgatom most is, tulajdonképen pontosan ezért fordultam hozzátok, mert úgy gondolom bonyolult sőt számomra lehetetlennek tűnik a szabályos megoldás. Simán elintézhetném úgy, hogy mindegyik jelzőn bekötöm a zöldet meg a pirosat, valamilyen kapcsolást kitalálok hozzá, hogy ne menjenek a vonatok egymásnak és kész. Csak akkor mi a fenének van a másik két szín adott esetben a két sárga? Egy szakmát nem tud az ember egyből megtanulni. Őszintén látva az utolsó javallatokat, egészen eddig a bejegyzésig (60400) arra, gondoltam, hogy nincs erre megfelelő megoldás, vagy nem tudtok ilyet azért van a kioktatás.
Na de ezen túl juttatott ez a hozzászólás.
Mellékelek egy összevágott rajzot scarm részletekből Egybe sajnos nincs meg. Ott talán látszik az egész pálya. Remélem, hogy el is igazodtok rajt. A három jelzőt megjelöltem. Felkerült a harmadik is. Jelentem a középsőt is előrébb tettem.
Tehát megvan a három jelző a bekötés és a vezérlésük van vissza, mert azt is megbontottam.
Az első jelző nagyon régi már írtam előbb, ha nem feltétlen kell, nem szeretném kicserélni, valamikor 43 éve hoztam az NDK -ból.
A másik kettő négy színű, állítólag MÁV szabvány ledes.

Figyelembe véve a javaslatokat, az alábbi bekötés mennyire felel meg:

1. vágány +jelző: ha egyenesbe áll a hozzá tartozó váltó akkor zöld, ha nem akkor piros (vörös) jelzést mutat. Piros esetén az előtte levő szakaszt lekapcsolja.
2. vágány+jelző: ha oda vezet az út (kék és zöld váltó) és a 3. váltó nem vezet oda, akkor Zöld- Sárga. Minden más esetben piros. Piros esetén lekapcsolja az előtte levő szakaszt.
3. vágány+váltó: Egyenesbe Zöld. Kitérőbe zöld sárga, vagy két sárga, amennyiben a másik két váltó is erre áll.

A 3. vágány egy kőr ami a hegyekbe megy és visszatér. Folyamatos forgalom van rajta.

Az 1. és 2. vágány egy kőr melynek van egy közös szakasza.

Két állomást tervezek ez az egyik. A másik az egyenesbe ott lesz ahol az 1. és 2. vágány szétválik. Arrafelé csak a sínek és az emelkedő kész. A 2. és 3. vágány a képen szereplő állomáson emelkedőről jön le.
(#60406) KromekPal hozzászólása Válasz Okt 23, 2018
Nem ment fel a kép.

összevágott ...jpg
 
(#60407) novakerno válasza KromekPal hozzászólására (#60406) Válasz Okt 23, 2018
Kedves Pál!
Ha átküldöd a scarm részleteket, én megpróbálom neked egybe szerkeszteni, így együtt láthatsz mindent. Mivel nekem a fizetős van meg, ezért sok mindent meg tudok csinálni. Egyetlen hátránya a dolognak, hogy amit visszaküldök neked, Te azt meg tudod nyitni a scarmban, de szerkeszteni nem engedi. Talán segít valamit, ha egyben látod az egészet.
Üdv: Ernő
(#60408) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#60342) Válasz Okt 23, 2018
Közben írtam a HESTORE-nak is.
Válaszoltak.
Idézet:
„Az említett 10033386 cikkszámú 110-2 BL 0,04 mm2 Bekötő vezeték átmérője szigeteléssel együtt 0,35 mm vastagságú.”
Így ez az a méret.
(#60409) KromekPal válasza novakerno hozzászólására (#60407) Válasz Okt 23, 2018
Kedves Ernő. Nagyon köszönöm a fáradozásod.
Sajnos a program nekem már nem működik. Lejárt a próba verzió ideje is.
Amikor elindítottam valamikor utoljára akkor a honlapot hozta fel, felajánlva a fizetős verzió letöltését. Mind régebben említettem ezzel a lehetőséggel nem akarok élni. Gondolom a próba verzió ismételt újabb változatának letöltése esetén újra indítható lenne a lejárata az új verziónak, de ennek se látom értelmét mert az is max 100 elemet jelenít meg, és ez nagyobb annál. Egykor ezért kelet szétvagdalnom. Mégis köszönöm a lehetőséget, de mivel ez neked munka ezért most nem élek vele, majd egy későbbi időpontba amikor teljesen véglegesen látom a pálya objektumait megkérlek egy akkor aktuális verzió készítésére a vezérlőpult hátlapjának a kinyomtatásához. Most is egy ilyesmi van rajt, de előbb utóbb, ha mindent a helyére fúrtam le kell cserélnem.
Üdvözlettel :Kromek Pál
(#60410) novakerno válasza KromekPal hozzászólására (#60409) Válasz Okt 23, 2018
Én úgy tudom, hogy az új változat, ha nem veszel licencet (azaz nem fizetsz) akkor is működik, ha letöltöd, csak korlátokkal. Nem enged 100 vágánynál többet és nem tudsz 1:1 méretben nyomtatni, stb. De működnie kell, ha letöltöd. Egy próbát megér!
(#60411) novakerno válasza KromekPal hozzászólására (#60409) Válasz Okt 23, 2018
Most megnéztem a scarm honlapon, hogy mi újság. Nem tudom az angollal hogy állsz, ide másoltam amit írnak a honlapon Itt a honlap linkje.
Idézet:
„You can always open, review and print all layouts, created in the old beta versions using the new SCARM v.1.0 and that does not require pur­chas­ing of license key. However, if your track plan contains more than 100 tracks and/or objects in it and you wish to continue to edit and save it, you will need to get a license key for the new version.”
Idézet:
„I was working over the SCARM project and sharing it for free in the past 7 years and even now, it continues to be free for small and simple projects.”
Ebben nagyjából az van, amit az előzőekben írtam, tehát most is ingyenesen használható kis méretű tervekhez.
Mindenképpen próbáld meg, mert szívesen segítek az összemontírozásnál, és te is sokat tudsz finomítani a terveiden, ha használod, Igaz, kicsit macerásabb több fájllal dolgozni, de szerintem megéri.
(#60412) somitomi válasza csíkosháTTú hozzászólására (#60400) Válasz Okt 23, 2018
Idézet:
„Most a szakik kiabálni fognak, hogy miért nem zöld/sárga jelzést írtam.”
Én nem szakiként azt kérdezem, hogy ha a 2 és 3 vágányon megállj jelzésre adunk előjelzést, akkor az 1 vágány jelzője miért szabad jelzésre ad előjelzést?
Persze meg tudom magamnak indokolni: kitérőből sokszor menesztik a vonatot amint a következő térköz/állomásköz felszabadul (ergo a következő jelzőn megállj van, mert még foglalt a kövektező szakasz), az átmenő fővágányon viszont ez nem jellemző.
De azért érdekel, hogy jó irányba sejtem-e a dolgot.
(#60413) proba válasza novakerno hozzászólására (#60411) Válasz Okt 23, 2018
Én meg elővettem a 0.9.24 béta változatot rajzoltam vele egy jó nagy valamit össze vissza, semmi korlátot nem közölt. Remélem ha nem frissítem így is marad. Talán az automata vonatközlekedést nem tudta szimulálni, amit az újabb korlátos tudott. Meg biztosan van még egy csomó minden amit nem tud, de pályát rajzolni szűkebb választékkal szerintem alkalmas.
(#60414) novakerno válasza proba hozzászólására (#60413) Válasz Okt 23, 2018
Ha megy az angol, akkor olvasd el a 60411-ben megadott linket. Ott azt írja a program fejlesztője, hogy előbb-utóbb minden béta változat le fog állni. Ha egyelőre működik, akkor semmi gond, de ez nem biztos, hogy így is marad.
(#60415) proba válasza novakerno hozzászólására (#60414) Válasz Okt 23, 2018
Ha 2014 óta nem jutott eszébe semmi, remélem ezután sem fog. Mondjuk nem volt folyamatosan telepítve. Szerintem ekkor még kedvtelésből csinálta, nem épített be korlátokat.
(#60416) KromekPal válasza novakerno hozzászólására (#60414) Válasz Okt 24, 2018
Igen tudom. Nem nagyon értem az angolt, de azt megértettem ami ott van.
Az első nagyon régi verzió -nem tudom a számát- működött egészen addig amíg nem frissítettem egy idei vagy tavalyii változatra. Szóval "proba" ne frissítsd! Engem is csábított a szimuláció. Na ez az utolsó verzió, most őszi indításnál tette azt velem, hogy nem indult el, elvitt a honlapra és kérte a fizetős változat letöltését. Én nem nézegettem, de láttam és feltételeztem, hogy van lehetőség egy aktuális próbaverzióra. Új telepítés helyett letöröltem, úgy is elég szemét van a gépemen. Azért, hogy letöltögessem, beállítgassam, regisztráljak eltöltsek vele nem tudom mennyi időt, és megnézek két fájlt, két objektumot kicserélek, nem tetszett az ötlet, hogy egy, kettő, vagy három hónap múlva kezdhessem előröl. Így most a régi fájlok közül is csak azokat tudom megnyitni melyeket elmentettem kép formátumba.
Mint írtam ha aktuális lesz letöltöm újra, összeállítom amit tudok, és ha még akkor áll az ajánlatod, élek a felajánlott lehetőséggel.
(#60419) csíkosháTTú válasza KromekPal hozzászólására (#60416) Válasz Okt 25, 2018
Én a Wintrack-et használom, de

ez itt ingyenes.
(#60420) KromekPal válasza csíkosháTTú hozzászólására (#60419) Válasz Okt 25, 2018
Köszönöm, letöltöttem, fut is, de német, nincs hozzá magyar nyelvű fájl?
(#60423) proba válasza KromekPal hozzászólására (#60416) Válasz Okt 26, 2018
Ha nagyon kell, megvan még a telepítő
(#60424) KromekPal válasza proba hozzászólására (#60423) Válasz Okt 26, 2018
Köszi. Ha fel teszed valahova egy próbát megér.
(#60425) diginewl válasza KromekPal hozzászólására (#60420) Válasz Okt 26, 2018
Nem ez dajcs. Ha ráérzel a működésére egy szintű rajzokat szépen lehet vele rajzolni. Külön öröm, hogy készíthetsz vele saját szerkesztésű kitérőt is, csak megadod neki a paramétereket, és meg is rajzolta.
Kettő szintben dolgozni vele már nem próbáltam, mert meghaladta a rá szánt időt. Akkor olvastam a SCRAM-ról. Mindez volt úgy 6 éve...
Abbrechen

A SCARM-ból Próbától próbáld meg a béta verziót. Tegnap én is belefutottam az egyik gépen és elindítottam rajta egy tervet. Nem problémázott. Pedig vagy 3 éve rajta volt.
(#60426) proba válasza KromekPal hozzászólására (#60424) Válasz Okt 26, 2018
Egy-két napig elérhető, azután törlöm. Bővebben: Link
(#60428) csíkosháTTú válasza KromekPal hozzászólására (#60420) Válasz Okt 26, 2018
Sajna nincs, de eléggé egyszerű használni.
(#60429) KromekPal válasza proba hozzászólására (#60426) Válasz Okt 26, 2018
Köszönöm letöltöttem. Úgy néz ki, hogy működik.
(#60430) KromekPal válasza csíkosháTTú hozzászólására (#60428) Válasz Okt 26, 2018
Próbálgatom.
(#60500) sonaj hozzászólása Válasz Nov 15, 2018
Üdvözletem az olvasóknak!
1:45- ben építek, vágányzattól a járművekig.
Egy automatikus vonatmozgatást vezérlő áramkör, próbálásakor futottam bele az alábbi problémába.
A vágányutak szervós váltóinak állítását reed impulzus végzi.
Egy impulzus hatására több szervónak is működnie kellene. Ezzel szemben egyszerre csak egy szervó vált. Újabb impulzusra a következő szerv-váltó áll át.
A szervók működtetésre Digitools szervódekódert használtam, az analóg nyomógomb kivezetésével a reed kapcsolóra.
Talán valami időzítő áramkör, időben eltolt adott darabszámú impulzus kellene a működtetéshez?
Ehhez kérném a segítségeteket.
Üdvözlettel Sz J
(#60502) diginewl válasza sonaj hozzászólására (#60500) Válasz Nov 15, 2018
Szerintem várj egy picit, ha nem sürgős
Lassan elkészül a szervóvezérlőm. 8-at már rendesen kezel.
Annyi nyákom van már, hogy abból biztosan tudok majd neked segíteni
Newl

A digitools-hoz lehet hogy kevés/rövid a reed. Ha a reed egy relét húzna meg - mondjuk hosszabított, jelként - valószínű mindegyik szervó átállna. (a hosszabbított jellel nekem is voltak gondjaim a vitrinvasutban)

Ha sokáig a reed fölött van a mozdony akkor mindegyik átvált? (ezzel a fenti kérdést mindjárt tudnánk tisztázni, és még szerelni sem kell)
(#60504) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#60502) Válasz Nov 15, 2018
Nos el is készült
Ha érdekel gyere le megmutatom élőben.
(#60505) sonaj válasza diginewl hozzászólására (#60504) Válasz Nov 16, 2018
Köszönve gyors támogatásodat, az eltelt időben újragondolva a felmerült probléma megoldási lehetőségeit a legegyszerűbb megoldásnak a párhuzamosan , vagy egymás utáni elrendezésben beültetett reed patron mutatkozik.
Az impulzus időtartamának növelése nem eredményezte az egymást követő szervók átállását.
Csak az ismétlődő impulzus állít!
A már kiépített vezérlő tovább- bonyolítása helyett az irányfigyelésre bekötött bistabil relé számának növelésével a vágányon ellentétes irányban mozgó jármű egyazon reed felett haladva különböző váltók állításával megoldható a feladat.
Meglátogatlak, mert láttam, a fórumon, hogy milyen új csodákat varázsoltál.
Üdvözlettel: Sz J
(#60549) siemenstaurus hozzászólása Válasz Dec 6, 2018
Sziasztok! Help! Összeraktam egy mikrovezérlős-vágányútbeállításos-vágányútfüggéses állomási vezérlést - jó nagy mammut lett.
Működik is.
De! Van egy bibi amit nem értek, és nem hagy nyugodni.
A jelenség a következő. Kiadom a jelzőállítási parancsot, szabadra is áll, de nagyon durva morgás kíséretében. Veismann-karos jelzők elektromágneses állítóművel, végállásosak.
A visszaejtés szuper.
A mellékelt kapcsolási rajzon a pirossal bekarikázott dióda betétele után a morgás megszűnt, most már csak nagyon gyenge lehelletnyi morranás hallható amíg a triacon keresztül kinn van a vezérőjel, illetve sok triac elment üdülni, azokat cserélni kellett még a dióda előtt, most már nem.
Mi lehet(ett) a gond?
Valami félhullám akadhat össze vagy elkötöttem valamit; elvi hiba...
Tudom, ennyiből nehéz megmondani, biztos kell még infó, de megköszönöm az esetleges konzultációt.
Szép 7vgt!

Névtelen.png

Névtelen2.png
 
(#60550) proba válasza siemenstaurus hozzászólására (#60549) Válasz Dec 6, 2018
Mindenféle induktivitással illik párhuzamosan kötni egy egy fordított diódát ( már csak a kapcsolóelemek kímélése érdekében). Ez amúgy a szaggatott egyenáramot is valamilyen szinten símítja, így a morgást is csökkentheti.
(#60552) siemenstaurus válasza proba hozzászólására (#60550) Válasz Dec 6, 2018
Akkor emiatt lehet az is, hogy a 12-Vról nyomógombbal (pl a rajzon a visszaejtő érintkező) közvetlenül működtetett relé nyitásakor néhány szintén a 12V-os körről táplált led is felvillan?
(#60553) proba válasza siemenstaurus hozzászólására (#60552) Válasz Dec 7, 2018
Végy egy nagy induktivitású tekercset, egy reszelőt meg egy laposelemet. Kösd őket sorba. A reszelőn elkezded húzogatni a vezetéket, és ha szigetelés nélkül fogod a reszelőt meg a vezetékvéget, amit reszelsz lehet el fogod dobni úgy megráz. Ennek a legtöbb félvezető sem áll ellent.
(#60559) sonaj hozzászólása Válasz Dec 11, 2018
Tisztelt sorstársak!

A múltkori jelentkezésem óta sajnos a felmerült gondot nem sikerült megbízhatóan megoldani.
Ezért kérem a segítségeteket.
Épül egy analóg rendszerre épülő automatikus, tolatómozgásokat bemutató demonstrációs 0e-es
terepasztal.
A választás a hagyományos vezérlési módra azért esett, mert visszabontásból sok bistabil relé, és időzítő kit maradt.
A probléma, a váltók mozgatásához használt szervók kézi, illetve reed- kapcsolós kezelése körüli bizonytalanságból származik.
A Digitools szervóvezérlö nyomógombok segítségével lehetőséget ad analóg váltóállításra.

A nyomógombbal párhuzamosan kiépített távoli nyomógomb alkalmazása gond nélkül működteti a váltót.
A klubasztalon ( A pécsi gyors- gemenci kisvasút modul-terepasztal) is használtuk gond nélkül.
Jelenleg a gond az, hogy a nyomógombbal párhuzamosított Reed-relé a beavatkozó mágnes hatására nagyon bizonytalan impulzust ad, ami csak estlegesen működteti a szervót.

Volt egy biztató kísérlet egy monostabil időzítővel, de a rendelkezésre álló 3 db időzítő közül csak egyet sikerült úgy hangolni, hogy a kapcsolás megbízhatóan működjön.
Segítségeteket, köszönve üdvözlettel: Sz J Pécs

IMG_7138.JPG

IMG_7148.JPG
 
(#60560) Lazsi válasza sonaj hozzászólására (#60559) Válasz Dec 11, 2018
Az érintkezővel párhuzamos kondenzátor megoldás lehet. A nagysága sajnos nagyon függ attól, hogy mi van még mellette, és én nem ismerem az áramkört. De próbálkoznék 100nF, 10nF, 470nF értékekkel.
Próba cseresznye alapon...
(#60561) proba válasza sonaj hozzászólására (#60559) Válasz Dec 11, 2018
Nem tudom milyen reed relé, de némelyik kicsit nagyobb áramra hajlamos beragadni. Ha meg nem húz be biztonságosan, a tekercset kellene átméretezni. A pontos hibajelenség ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. (más kérdés a képen nem látok reed relét.) Ha azok a kékek okozzák a gondot azok nem reed relék. Mennyi ideig akarod húzatni őket?
(#60562) diginewl válasza sonaj hozzászólására (#60559) Válasz Dec 11, 2018
Csak egy kérdés: ha egy nyomógombot rákötsz pl. 3db szervó jel bemenetére, akkor mindhárom mozdul, vagy csak egy?
Ha mind a három mozdul, akkor a reed lesz valószínű gyenge.
A reed csövet kellene rákötni egy rendes relére, hogy a relé kapcsolgassa a "nyomógombokat".
Ezt már szerettem volna mondani, de sosem volt rá időm.
(#60563) sonaj válasza diginewl hozzászólására (#60562) Válasz Dec 11, 2018
Köszönöm válaszaitokat!

"Lazsi" javaslata alapján a 470nF kondi hasonló eredményeket adott, mint a monostabil időzítő, köszönet az ötletért!

"proba" válasza alapján a saját tématálalásom hiányosságait vélem felfedezni, magyarázatul mellékelem a képet, köszönöm az észrevételt.

"diginewl"kolléga felvetésére, észrevételeim alapján a szervók egészen más szemléletet kívánnak, mint a eddig megszokott elektromágneses, motoros állítóművek.
Egy impulzussal csak egy szervó vezérelhető. Az időbeni azonosság sorrendi kérdésként jelentkezik.
( Digitools vezérlő használatakor)

Sajnos az automatikus vezérlés nem engedi az impulzus kimaradást,
mert borul a sorrend és leállást okoz.
Még egyszer köszönve együtt működéseteket, üdvözlettel: Sz J

IMG_7146.JPG
 
(#60565) diginewl válasza sonaj hozzászólására (#60563) Válasz Dec 12, 2018
Idézet:
„ észrevételeim alapján a szervók egészen más szemléletet kívánnak, mint a eddig megszokott elektromágneses, motoros állítóművek.”
Nem. A szervó is ugyanúgy mozgásra bírható (egy elektronikával) mint a motoros állítóművek Ez már bizony igaz!
Csak azt nem tudjuk, hogy a digitools nyomógomb-bemenete hogyan működik. Innentől elindul az elmélet gyártás. Ők úgy tervezték meg, hogy egy nyomógomb egy szervó mozgás. Itt meg egy nyomógomb több szervó mozgatása lenne a cél.
Érdemes lenne Tamást megkeresni, és nem a sötétben tapogatózni, mert így nem lesz üzembiztos a dolog. Ők készítettek egy elektronikát, aminek a programját ők ismerik.
(#60566) csíkosháTTú válasza sonaj hozzászólására (#60559) Válasz Dec 13, 2018
Kezdeném azzal, hogy egy DCC digitális szervó dekóder erre a célra luxus.

A megoldást már írták, párhuzamosan kell egy jókora kondenzátort kötni a reed csövekkel.

Ettől függetlenül, a reed relés megoldást én nem kedvelem, és erre a célra tartósan nem is alkalmas.
Miért?
1: A reed csövekben az érintkezők zárása bizonytalan, és egyáltalán nem pergésmentes. A bizonytalansága abból adódik, hogy a zárást a fölé kerülő mágnes ereje adja, ami nem biztos egyáltalán.
2: Az ilyen elektronikák csak két kapcsoló helyzetet fogadnak el: zárt = 0 Ohm ellenállás; nyitott = szakadás. Sajnos a reed csöveknek van köztes állapotuk is, pláne, ha bizonytalanul zárnak...
3: Idővel ezek az érintkezők felmágneseződnek, és zárt helyzetben összeragadnak. Demagnetizálni, vagy cserélni kell őket, ami egy élethűen lefektetett vágányzatnál a legtöbb esetben roncsolással jár.
(#60567) csíkosháTTú válasza sonaj hozzászólására (#60563) Válasz Dec 13, 2018
Idézet:
„...észrevételeim alapján a szervók egészen más szemléletet kívánnak, mint a eddig megszokott elektromágneses, motoros állítóművek.
Egy impulzussal csak egy szervó vezérelhető. Az időbeni azonosság sorrendi kérdésként jelentkezik.
( Digitools vezérlő használatakor)

Egyáltalán nem kizárt, hogy több szervo motor is működjön ugyanarról a vezérlő impulzus kimenetről. Csak legtöbbször a gyártók (én is!) lusták az impulzus kimenetet rendesen megcsinálni. Egyszerűen rábízzák az időzítő IC, vagy a processzor kimenetére. Ezek nem terhelhetők korlátlanul, így kikötik, hogy csak egy szervo mehet egy kimenetről. Az persze szintén nem szentírás, hogy egy nyomógombról csak egy szervo vezérlő áramkört lehet macerálni.
(#60570) sonaj válasza csíkosháTTú hozzászólására (#60567) Válasz Dec 18, 2018
Köszönöm a kulisszatitkokat is feltáró válaszodat.
A leírásból kihagytam, hogy az automatikus bemutató vonatmozgások, megszakíthatók, majd ugyan ezen a kis fatelepi állomáson multimauszos egyedi játék( váltóállítás, tolatás , távvezérelt leakasztó stb) lehetséges. Ezért is kell a túlzásnak látszó DCC-s dekóder.
A jelenlegi próbák hibamentes kapcsolást nem eredményeztek.
Még kipróbálom Dr Kutas- féle most elkészült dekódert is.
Köszönve segítségedet, üdvözöllek:Sz J
(#60571) diginewl válasza sonaj hozzászólására (#60570) Válasz Dec 18, 2018
Idézet:
„A leírásból kihagytam, hogy az automatikus bemutató vonatmozgások, megszakíthatók, majd ugyan ezen a kis fatelepi állomáson multimauszos egyedi játék( váltóállítás, tolatás , távvezérelt leakasztó stb) lehetséges. Ezért is kell a túlzásnak látszó DCC-s dekóder”
.
Hmmm-hmmm. hát ezt én sem tudtam, hogy mindent kell tudnia. De ott meg felvetődik a másik kérdés, hogy nem akad össze az autómata üzem, és a kézi/játék üzem. Ezt valahogy ki/át kell tudni kapcsolni.

Maradjunk csak "topiktárs" dekóderénél - ha kérhetem. Amit én készítettem tud analóg jelet, és dcc-t is fogadni, de csak egyfelől! Mi van ha ott az analóg parancs, hogy váltson, a dcc-ről a kézivezérlőről meg az, hogy maradjon ebben az állásban?
Megoldható, de minimum egy kapcsoló kell, ami eldönti, mire figyeljen a szervóvezérlő...
No, majd szerintem szóban beszélgetünk erről
(#60572) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#60571) Válasz Dec 18, 2018
Közben ötleteltem, de a többit tényleg szóban ezzel ne terheljük a topikot:
TCO-X-bus controller.
Ehhez ugyan kell egy központ is, de ahogy olvastam az autómata üzemben lenne játék lehetőség is. A TCO fogadná a reed-ek jeleit, és tolná fel az xpress-netre. A tco filléres cucc.
Ha nem kell az autómata üzemmód, a tco-t lehúzzák a xpress-netről, és már nincs is probléma
(#60818) xplood hozzászólása Válasz Márc 9, 2019
Sziasztok!

Keresgéltem a rocrailnak magyar fórumát, de nem találtam, létezik ilyen?

Addig is ez a topic áll legközelebb a kérdésemhez:
Ismerkedek a Rocraillal és a digit vezérlésekkel. Van egy egyszerű egy kitérős demo "asztalom" 3 szakaszra bontva; Kitérő előtti és a két vágány, jelzőkkel ellátva (a kép szerint).

Első lépésben azt szeretném beállítani, hogy a jelzőlámpák automatikusan állítódjanak a foglaltságok függvényében. A Rocrail látja a foglaltságjelzőket, tudom állítani a váltót, a jelzőlámpákat kézzel, viszont arra nem jöttem rá, hogy tudom programozni a jelzőket, hogy a szakasz foglaltság függvényében legyenek pirosak vagy zöldek. És hogy egyáltalán lehet-e így, vagy csak ha térközöket hozok létre (amit egyelőre még nem tudok hogy kell)

Köszönöm a segítséget!

demo pad.JPG
 
(#60819) proba válasza xplood hozzászólására (#60818) Válasz Márc 9, 2019
Ezt gondolom megtaláltad már. Rég játszottam vele, de mintha lehetne mindenhez triggereket létrehozni.
Lapozás       60/74    
Frissek
  2024. Márc, 28. Csü
17:08:24
  Jelenleg 8 fő olvassa az oldalt
Hirdetés