|
TT klubtopic
|
Témaindító: sunocske, idő: Okt 1, 2012
Témakörök:
|
|
(#52624) etwg válasza Fz1 hozzászólására (#52619)
|
Válasz •
|
Aug 17, 2016 |
|
Igy nehéz valamit mondani. Lépésröl, lépésre kell megvizsgálni mi szorul. Elöször az alvázakat, majd a Z hajtást. Utánna összeépitve figyelve, hogy mi és hol szorul. |
(#52625) Fz1 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#52622)
|
Válasz •
|
Aug 17, 2016 |
|
Köszönöm!
"Asszem" megfertöz a digitális technika! |
(#52626) Fz1 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#52623)
|
Válasz •
|
Aug 17, 2016 |
|
Ok,akkor egy újabb "böszme "kérdés.
Mi a Z hajtás?
Mindent ugy tettem vissza ahogy volt. |
(#52627) csíkosháTTú válasza Fz1 hozzászólására (#52626)
|
Válasz •
|
Aug 17, 2016 |
|
Van a motortól egy hajtáslánc, ami nagyjából egy elnyújtott "Z" betűhöz hasonlít. A Z felső, egyenes szára a motortól vezet ki középre. A Z átlós szára egy újabb tengely a két végén egy-egy eltérő méretű fogaskerékkel. Ez viszi le a motor erejét, vissza a motor alá, az osztóműhöz*. A Z alsó szára meg maga az osztómű, ami a tank imitációban van, illetve az innen kiinduló, forgóvázakba haladó kardánok.
*: Ezt sokan fordítva teszik be. Bemegy, de a rosszul illeszkedő fogaskerekek miatt szorulni fog az egész miskulancia. Úgy kell benne legyen, hogy a vékonyabb fogaskerék van fennt a mozdonytestben, ez csatlakozzon a motortól érkező tengely fogaskerekéhez.
Digitálishoz egy kis olvasnivaló, kezdetnek. |
(#52629) Fz1 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#52627)
|
Válasz •
|
Aug 17, 2016 |
|
Király vagy,köszönöm,hogy erre nem figyeltem!
Holnap átnézem! |
(#52630) Fz1 válasza etwg hozzászólására (#52624)
|
Válasz •
|
Aug 17, 2016 |
|
Neked is grazie, a tanácsokért  |
(#52636) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#52627)
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
Hát igen ez szokott az eredménye lenni az önképzö mozdonyszerelök munkájának. Azt a srég tengelyt a legritkább esetben kell kiszerelni. A mozdonyban beépitve is mindkét vége jol hozzáférhetö, tisztithato és olajozhato. Kiszerelni teljesen felesleges és nem is ajánlott, mert a csapágylemezek csavarral vannak rögzitve igy szinte kizárt, hogy a "bejáratott" helyükre kerülnek vissza, aminek szorulás a vége. |
(#52644) kombi válasza etwg hozzászólására (#52636)
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
A mozdonybütykölés művészete olyan mesterség, amit meg kell tanulni. Ennek pedig ára van, és ezt a tanulópénzt mindenki megfizeti.
De tegyük inkább a kezünket a szívünkre:
Nekünk is elsőre ment minden?
;) |
(#52645) etwg válasza kombi hozzászólására (#52644)
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
Nem ment, de nekünk segitség sem igen volt ( hol volt akkor az internet meg hasonlo forumok). Legjobb esetben talált valaki egy klubtársat ( ha volt klub a közelben) aki segitett, ha nem, akkor mindent magunknak kellett kitapasztalni, találni...
Ezért is segitünk most a kezdöknek.....hogy ne kelljen ujra ugyanazt végigszenvedni. |
(#52646) angyal.marci válasza etwg hozzászólására (#52645)
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
Hát nekem itt vagytok Ti is meg egy műhellyel is jó kapcsolatot ápolok, no meg a saját fejem. |
(#52649) ZésZoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
Sziasztok!
Két nagyon kezdő kérdés:
- hogyan lehet egyszerűen szétakasztani a BTTB kapcsolót (kuplung), Ha le szeretném venni pl. az egyik kocsit? H0 kengyelnél elég kicsit megdönteni, ugye, hogy a kengyelek felemelkedjenek és már jön is szét. Z-ben és N-ben csak fel kell emelni aleszedendő járművet.
- összekapcsolódik-e valahogy a régi ZEUKE (nyilas) és a BTTB (kengyeles) kapcsoló, vagy elvileg sem?
 |
(#52650) etwg válasza ZésZoli hozzászólására (#52649)
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
A BTTB kapcsolot alulrol egy szélesebb csavarhuzoval vagy megfelelöen hajlitott fémlemezzel megemeled és kész.
A régi meg az uj alapbol nem kapcsolodik ( rendesen). Néha összeakad, de ezt nem nevezném kapcsolásnak.
|
(#52651) ZésZoli válasza etwg hozzászólására (#52650)
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
Szóval Zeuke-BBTB nem. Köszi!
És ha nem akar szétkapcsolódni alulról nyomva? Új, Tillig gyártmányú BTTB kapcsolókról van szó.
zeket egyébként szétkapcsolja a vágányanyaghoz kapható kocsiszétkapcsoló? Mik a tapasztalatok?  |
(#52653) etwg válasza ZésZoli hozzászólására (#52651)
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
Nem probáltam sohasem, mert nagyon bunkonak találom azt a szétkapcsolot. De elvben az ujak is emelésre kapcsolnak szét, igy nem hiszem, hogy gondot okozna. |
(#52655) angyal.marci válasza ZésZoli hozzászólására (#52651)
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
Én szoktam keverni a kettőt  Ha nem akadnának össze, a Zeukét hajlítsd feljebb. (most meg majd a mesterek néznek rám ferde szemmel) |
(#52659) csíkosháTTú válasza ZésZoli hozzászólására (#52649)
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
1: Van a Zeuke féle "lándzsás" kupplung. Ez a kezdetektől 1975-ig volt.
2: Van a BTTB féle műanyag alapú, fém kengyeles kupplung.
3: Ezt a BTTB-t váltotta pár éve a Tillig Kurz.
Ezek a kupplungok egymással csak kapcsolódnak, másikkal nem! |
(#52660) csíkosháTTú válasza ZésZoli hozzászólására (#52651)
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
Igen, szét.
Ha megnézed egyébként a Kupplung Walzer* című kis videót itt a hobbivasúton, akkor abban a két szereplő az egy PIKO BR290, és egy ősrégi, BTTB Donnerbüchsen kocsi. A mozdonyban SD Modell kupplung van, a kocsiban Tillig. De simán kapcsolódnak, és szét is kapcsolódnak, pedig vagy 40 év van a két modell között. Ha nincsenek agyonra görbítve a kocsikapcsolók, akkor bármelyik TT kupplungot simán lehet kezelni, erőlködés nélkül, bármivel.
*: Copyright by ZIMO |
(#52662) angyal.marci hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 18, 2016 |
|
Felmerült a kérdés egy műhelyben, hogy nem osztott kocsiablakot mégis hogyan lehetne-kéne csinálni. Egyik mód ugye a reszelés plexiből, ami nagy szívás. A másik lehetne az hogy egyet megcsinál az ember, majd mintát vesz és leönti átlátszó gyantából. Ez viszont elvileg egyrészt drága, másrészt pedig egy idő után besárgul. Ti mit mondotok, milyen ötletetek van? |
(#52664) etwg válasza angyal.marci hozzászólására (#52662)
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Ha poliészter gyantát használsz, akkor nem sárgul be.
A virágboltokban árult 2 komponensü " folyékony plexi" sem sárgul meg. ( abba öntöttem egy orchideát jo >10 éve és semmi nyoma sincs a sárgulásnak. |
(#52665) sunocske válasza angyal.marci hozzászólására (#52662)
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Plexiből CNC-vel kimarva, Posch Modelléknél láttam ilyet. Talán még sorozatgyártásra is alkalmas a technológia, de nem akarok helyettük nyilatkozni, meg kell kérdezni őket. |
(#52666) HOTotya válasza angyal.marci hozzászólására (#52662)
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Szia!
HA lerajzolod (Corel-ben)akár cnc meg is tudom csinálni.....Polikarbonátból! |
(#52667) angyal.marci válasza HOTotya hozzászólására (#52666)
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Szia!
Köszi, ezzel én is így állok  CNC van, Corelben meg nem tudom megrajzolni, de igyekszem megtanulni. Nekem van plexilapom, abból is lehetne.
Köszönöm az ötleteket, ha van még, ne tartsátok vissza! |
(#52672) ZésZoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Sziasztok!
Tegnap a játékudvarban megvettem életem első igazi BTTB mozdonyát, egy E11.022-t. Nagy meglepetésemre nagyon kis finom darab. Szép lassúmenet, csendes, jól világít az izzós mivolta ellenére.
Az az érdekes ezek után, hogy az ugyanilyen motorral szerelt, de egyszerűbb, kevesebb fogaskereket tartalmazó startos CC7139-em miért kerreg annyira? Az illesztései annak is elég passzentosak. réz perselyek. Csak a mozdonyszekrény van pattintva, ami erősíthetné a zajt, de azt levéve is kerreg. Miéért?  |
(#52673) ZésZoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Kedves TT-sek!
Ti milyen vágányanyagot használtok?
nekem van egy oválnyi Tillig betöltéses és egy oválnyi Tillig modell.
A töltéses sín rondasága ellenére szuper lenne időnkénti játékra, de a könnyű összerakhatóság oltárán felálrozták a sínszálak pontos illeszkedését. Simán siklanak rajta a kocsik az illesztéseknél. Itt-ott akár több tized mm eltérés is van vízszintesen, vagy függőlegesen.
Nálatok mi a tapasztalat? Használ valaki ilyet? |
(#52674) angyal.marci válasza ZésZoli hozzászólására (#52673)
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Megerősítem, az ágyazatossal nemigen szereztem jó tapasztalatokat. Legjobb a flexibilis vágányzat. Pláne hogy ha építőkészletben veszed meg, negyed-ötödannyiba kerül mint a nem flexi, az ágyazatos árához meg ne is hasonlítsuk...  |
(#52675) VoTi válasza ZésZoli hozzászólására (#52672)
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Szia, ha jól sejtem akkor az a startos francia gép, ha kaszni nélkül is kerreg, akkor az nagy valószínűséggel a motor zaja lehet, vagy sérült valamelyik fogaskerék. Meg kellene nézni, hogy kiszerelve a motor mit művel, az alapján el lehet dönteni (motorzaj, vagy hajtás). Illetve mivel biztosan nem mai gép, szétszedés -> kipucolás -> megfelelő kenés -> összerakás kellene neki. |
(#52676) csíkosháTTú válasza ZésZoli hozzászólására (#52672)
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Hehe!
Azért Zwickau-ban* a világ akkori élvonalába tartozó modelleket gyártoTTak ám (Off H0-ban is!). 
Nekem is van egy, szép zöld színű, egy kis kontakthibája van ugyan még, de, mint tudjuk a suszternek sincs rendes cipője...
*Neem, nem volt akkoriban sem a Zeuke, sem később a VEB BTTB Szászországan. Mindvégig Berlinben voltak. Csakhogy kooperáció már akkor is létezett. Az E11/E42 és a vele rokon CSD E499 mozdonyokat a Gützold gyártotta, az 1968-as megjelenésüktől kezdve.
Azért egy mai Tillig, vagy Kühn "Holzroller" mellé téve már szemet szúr a különbség. De igazad van, finom kis modellek. 1968-ben ilyen villanymozdonyokról csak álmodoztak a nyugati gyártók, megcsinálni nem tudták. |
(#52678) etwg válasza ZésZoli hozzászólására (#52672)
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
A kerregés oka az alacsony tömeg és a szerencsétlen mechanizmus. Ott a motor két hosszunyelü fogaskerékkel hajt két csigacsonkot.
A hosszunyelü fogaskerék csak az egyik végén van csapágyazva a másik végén csak a motortengely tartja.
A csigacsonk csapágyazása is inkább játék, mint szolid megoldás, igy az egész hajtás mindkét oldalon meglehetösen lötyögös. Ezt erösiti fel a kaszni, s miután hiányzik a tömeg ( fém alváz) az egész kerreg. |
(#52679) jáTékTigris válasza angyal.marci hozzászólására (#52674)
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Szia Marci!
Én a flexi sínekkel az első időben rengeteget küzdöttem (és még mindig javítom az akkor elkövetett hibákat), nem biztos, hogy egy kezdőnek ezzel kell kezdenie... főleg, hogy időnként akarja csak összerakni.
Az ágyazatos sínekkel valóan van egy kis probléma, van, hogy nem csúsznak bele pontosan a papucsba, de ezek a hibák gyorsan javíthatóak. Ha még nem akar terepasztalt építeni, csak a parkettán/kövön futtatni mégis ezt ajánlom, 8 éves gyerekem egyedül teleépíti vele a szobát (és naná, hogy nem kört épít  ) Aztán, ha mégis talál helyet az asztalának, az ágyzatos sínrendszer összeköthető a Tillig-Pilz rendszerével, a terepasztalon lehet olyan rész, ahol nem látszik a sínanyag (alagút, paraván mögötti terület), vagy nem annyira fontos a kidolgozottsága. (Válaszolva az eredeti kérdésre is: a terepasztalon Pilz sínek vannak több helyen flexivel megoldva, de mivel még nincs kész, a játékra ágyazatosat használunk.) |
(#52680) angyal.marci válasza jáTékTigris hozzászólására (#52679)
|
Válasz •
|
Aug 19, 2016 |
|
Szőnyegvasútra egyértelmű az ágyazatos. De amúgy pedig... Dolgoztam már flexivel, ráadásul OFF N-ben, ahol ugye a kisebb hibák jobban előjönnek. Vagy ez a mondás nem igaz, vagy profimód készült el a vágányzat. Egyébként pont amiatt ajánlok flexit, amit Csikos írt, hogy kis (vágányanyag)hiba miatt el lett szabva az egész. Ilyen esetekben tökéletes lett volna a flexi. Picit máshogy hajlítod és semmi baj nincs |
(#52687) Gashpy válasza ZésZoli hozzászólására (#52649)
|
Válasz •
|
Aug 20, 2016 |
|
BTTB kapcsolónál ha le akarod venni a kocsit, akkor szétnyílik akkor is, ha a kocsit megemeled, majd hossztengely mentén elforgatod. 90-120 fok már általában elég. 
Ez még bizonyos mértékban működik a Zeuke kapcsolónál (kengyeles) is, de az új Tillignél (ejtőhorgos) már nem.
A Roco kocsikban lévő kapcsoló az N-es Fleischmann Profi kapcsoló. Ennél a kocsit egyenesen felfelé ki lehet emelni a szerelvényből. |
(#52688) Gashpy válasza angyal.marci hozzászólására (#52680)
|
Válasz •
|
Aug 20, 2016 |
|
Flexi sínt csak akkor érdemes alkalmazni, ha véglegesen le lesz rögzítve a pálya. Az állandó szét és összerakást nem bírja.
Az ágyazatos vágány nálunk is bevált. Ha szintkülönbség ven, akkor elképzelhető, hogy az egyik vágány sínszála nem ment bele a másik vágány papucsába...
Készültek már terepasztalok is ágyazatos vágányból...  |
(#52689) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#52677)
|
Válasz •
|
Aug 20, 2016 |
|
OFF Boldog NÉVNAPOT Kívánok Pista Mester!!!  ON |
(#52690) angyal.marci válasza Gashpy hozzászólására (#52688)
|
Válasz •
|
Aug 20, 2016 |
|
Ebbe már belementünk néhányszor hogy akkor mi a legjobb megoldás vágány ügyben. Nyilván az ideiglenes pályához normál Modellgleis kell vagy ágyazatos de a kész remekműhöz sokkal jobban szeretek flexit használni. Egyrészt felhasználóbarátabb, nem kell megtervezned és pontosan betartani hogy most ebben az ívben ez az elem kell, majd két olyan, és egy nyolcvanhetedik fajta is, másrészt pedig az ára nagyon baráti
Ágyazatos a legdrágább, emellett még szerintem ronda is |
(#52692) etwg válasza Gashpy hozzászólására (#52688)
|
Válasz •
|
Aug 21, 2016 |
|
A flex nemcsak, hogy nem birja az állando összerakást, de erre teljesen alkalmatlan, hiszen ezt a fajta vágányt mindig méretre kell vágni, mert a hajlitás miatt a sinek hossza is minden alkalommal más lesz.
A flexi vágány nem tartja az iveket (nem marad ugy ahogy meghajlitottad), és másodszor már nem tudod ugyanolyan ivekre hajlitgatni.
Szétszedhetö pályára csakis a elöre gyártott (hajlitott) vágányszegmensek alkalmasak. |
(#52697) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#52689)
|
Válasz •
|
Aug 21, 2016 |
|
OFF
Kössz, de református vagyok, a vértanúról neveztek el, így dec. 26-n lesz aktuális. 
ON |
(#52698) csíkosháTTú válasza angyal.marci hozzászólására (#52690)
|
Válasz •
|
Aug 21, 2016 |
|
Idézet: „Egyrészt felhasználóbarátabb, nem kell megtervezned és pontosan betartani hogy most ebben az ívben ez az elem kell, majd két olyan, és egy nyolcvanhetedik fajta is,...”
Megtervezned azért meg kell. Neked kell pontosan kivitelezni a tervezett ívet. Egyszer, és mindenkorra. Amit flexit lefektettél, és megcsináltad az ágyazatot is, azt már szétszedni, és újra összerakni nem igen megy. Mint etwg barátom is írta, nem arra való, hogy "összerakjuk/szétszedjük" hetente. Erre még a Tillig Modellgleis sem jó, sérülékenyek a papucsok. Az ilyen "összerakom majd elteszem a cuccot" vonatozáshoz a Tillig Bettungsgleis kell. Egyébként nem is olyan ronda. A H0 rokon ilyeneknél pl. szebb. |
(#52700) angyal.marci válasza csíkosháTTú hozzászólására (#52698)
|
Válasz •
|
Aug 21, 2016 |
|
Igazságod van de elbeszéltünk egymás mellett. Konyhaasztal- és szőnyegvasutazáshoz én is azt mondom hogy ágyazatos. De a terepasztalon, modulon flexi. Saját bőrömön tapasztaltam a tervezésnél, flexit oda hajlítom a programban ahova nem szégyellem. Ha ide ilyen ívet akarok, beszerkesztem a flexit, majd levágom ahol kell. Mindezt modellgleissal... Kínszenvedés. Nekem barátom N-es modulján sikerült az ív, kipróbáltuk, tökéletes. TT-ben cseppet nagyobb hiba is belefér. |
(#52702) sunocske válasza angyal.marci hozzászólására (#52700)
|
Válasz •
|
Aug 22, 2016 |
|
Nem kötözködni akarok, de itt most kifejezetten szőnyegvasutazásról volt szó, te keverted ide a flexit, ráadásul szerintem totál feleslegesen  |
(#52715) V43-1182 hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 22, 2016 |
|
Szeptemberi klubtali hogyan lesz? (8 vagy 15? - Jobban örülnék a 15-nek, mert ott szabadnapos leszek, nem kellene csereberélnem a szolgálatokat!  ) |
(#52717) Zsombi13 válasza V43-1182 hozzászólására (#52715)
|
Válasz •
|
Aug 22, 2016 |
|
B.TT.B? |
(#52738) gmarc válasza etwg hozzászólására (#52692)
|
Válasz •
|
Aug 23, 2016 |
|
Ha már flexi sín vágása: mivel vágjátok a sínszálat, hogy a vágási él pontos és szép legyen? |
(#52739) angyal.marci válasza gmarc hozzászólására (#52738)
|
Válasz •
|
Aug 23, 2016 |
|
Vasfűrésszel vagy Roco sínfűrésszel, és ha nem lenne szép, vissza kell reszelni. |
(#52740) etwg válasza gmarc hozzászólására (#52738)
|
Válasz •
|
Aug 23, 2016 |
|
Valamikor a Roco-féle fürésszel vagdaltam, de azzal a terepasztalon már igen nehéz dolgozni. Igy ott áttértem a vékony korongos vágásra (Proxxon). A korong kb 1 mm-s hézagot csinál, ami még elfogadhato, és nem okoz semmi problémát. Ha van idöm meg kedvem, akkor egy lapos reszelövel leveszem a sarkakot. |
(#52752) jáTékTigris válasza gmarc hozzászólására (#52738)
|
Válasz •
|
Aug 23, 2016 |
|
Egy dremel-klónnal vágom a síneket, amit még valamelyik német diszkontnál vettem, szintén tárcsát használok hozzá (van többféle, a vörösesbarna színű jött be) Kezdetben, szinte minden vágásnál sikerült látványosan eltörnöm, mire rájöttem hogyan kell használni - most már leginkább elkopnak. Mivel a látványos azt jelenti, hogy mindenféle repülő kisebb-nagyobb korongdarabok mennek a levegőben, ezért javaslok egy átlátszó plexi szemüveget is beszerezni. Korábban csipőfogót és reszelőt használtam, de ez gyorsabb, pontosabb, nem rongálja a sínt, sőt és az alsó sarkokat is ezzel reszelem meg egy kicsit, hogy könnyebben belecsússzon az összekötő papucsba. |
(#52753) jáTékTigris hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 23, 2016 |
|
Sziasztok!
Én is kérdeznék. Jelenleg FZ1 trafó használok 16 volt váltóáram előállítására. Mivel szerintem elmúlt 40, illetve még 220V-ra tervezték, nem 230-ra, nem biztos, hogy a végleges terepasztalon megbízható lesz - mit javasolnátok helyette? (Egyidejűleg maximum 3 MTB váltómotort, illetve legfeljebb 2 régifajta BTTB relét hajtana meg, de ez utóbbiak se biztos, hogy maradnak.)
Köszönettel
András |
(#52754) angyal.marci válasza jáTékTigris hozzászólására (#52753)
|
Válasz •
|
Aug 23, 2016 |
|
Szia!
220-on is többet tud mint 16V. Mérd meg hogy mennyi, majd olvasd el a motor leírását. Úgy tudom, 9-18 V amit elvisel ACDC bármelyikében, de nincs előttem szóval megnézni!! Felelősséget nem vállalok |
(#52755) etwg válasza jáTékTigris hozzászólására (#52753)
|
Válasz •
|
Aug 23, 2016 |
|
Semmi gond nem lesz vele. A 230V még vigan benne van abban a tileranciában amire ilyen trafok készülnek/tek. A 16V-s része meg még kevésbé bajos, hiszen ott az áram utjában csupan az a szerencsételn bimetallos biztositék van ( ami néha sajnos csödöt mond). Azt érdemes egy modern multiswitchre cserélni 1,5A ( elektronikus biztositék). Minden más még sokáig müködni fog. |
(#52756) etwg válasza angyal.marci hozzászólására (#52754)
|
Válasz •
|
Aug 23, 2016 |
|
Az MTB váltokhoz egy stabilzitárt is épithet bele. (12V/1A) |
|
|
2025. Máj, 05. Hé 23:51:56 |
|
Jelenleg 39 fő olvassa az oldalt |
|
|