Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » MÁV szabványú vasúti jelzők a terepasztalon
MÁV szabványú vasúti jelzők a terepasztalon
Témaindító: SPD, idő: Júl 30, 2010
Témakörök:

Lapozás       2/2
(#64638) sunocske válasza etwg hozzászólására (#64636) Válasz Ápr 22, 2021
Ha nem akar rajta kocsikat tárolni, akkor ez szerintem nem akkora gond. Hűvösvölgyben a klubterepasztalunkon is van egy kőrakodó, ahol a surrantó mögött elkezd emelkedni a vágány és a kihúzó is. Persze ezáltal el kellett fogadnunk, hogy egyszerre maximum 3-4 Fals (OOt) kocsit tudunk beállítani, különben elgurulnak De ez sem akkora baj, mert van védőcsonka is.
(#64639) róbertke válasza sunocske hozzászólására (#64638) Válasz Ápr 22, 2021
Mennyiből tart egy-két miniatűr féksarut a sínszálra lerakni? Mágnesből?
(#64642) sunocske válasza róbertke hozzászólására (#64639) Válasz Ápr 22, 2021
Mi alátétfával (gyufaszál, fogpiszkáló) oldottuk meg, ha mégis bohóckodni támadt kedvünk
(#64646) novakerno válasza sunocske hozzászólására (#64638) Válasz Ápr 22, 2021
Kedves Dávid!
Érdeklődöm, hogy ha javul a járványhelyzet esetleg meglátogathatnánk titeket Hűvösvölgyben az unokákkal?
Ernő
(#64649) csttom válasza róbertke hozzászólására (#64635) Válasz Ápr 22, 2021
Vágányok közötti szintkülönbségről volt szó. Ami Kelenföldön meg is van, ezt nem befolyásolja, hogy a különbség vágány csoportok között jön létre, mint egyébként ez a példa terepasztalon is lenne.
(#64658) D.Józsi hozzászólása Válasz Ápr 24, 2021
Nos, az ígért képek. Elgondolkodtam arról, hogy tényleg szükséges-e a III. vágányt és a mellékvonalat összekötő vágány.
Mennyire probléma, hogy ha az 5-ös váltó emelkedőre kerül?

Természetesen az állomás vágányai vízszintben lesznek, megfutamodást elkerülendő. Azért köszönöm az emlkékeztetést

Nem volt kedvem bíbelődni a számítógépes megtervezéssel, de ha kimarad a fent említett váltó, lehet még egy csonkavágány az V. meghosszabbításaként. Rajzolgatok, s jelentkezem. Addig is szép hétvégét!

V11AN_sram2D.jpg

V11AN_sram3D.jpg
 
(#64666) etwg válasza D.Józsi hozzászólására (#64658) Válasz Ápr 24, 2021
Na ilyen állomást ne épits modellben. Ez az egyik legnagyobb hiba amit a modellezö elkövethet, ha ivbe rakja az állomást. A modellivek nagyságrenddel kisebbek, még a legnagyobbak is, mint a nagyvasuton, igy a vonatok katasztrofálisan néznek ki, föleg ha még peront is akarsz oda.
A modellvasuti állomás legyen nyil egyenes vagy inkább ne is legyen.
(#64676) sunocske válasza novakerno hozzászólására (#64646) Válasz Ápr 26, 2021
Szia!

Erre nem tudok jelenleg válaszolni, mivel körülbelül három éve voltam utoljára szakköri foglalkozáson. A szakkörhelyiség felújítása miatt sokáig nem is voltak megtartva, most a pandémia rátett egy lapáttal. Alkalomadtán felveszem a kapcsolatot a szakkörvezetővel.
(#64682) D.Józsi válasza etwg hozzászólására (#64666) Válasz Ápr 27, 2021
El fogok rajta gondolkodni. Amikor kitaláltam az ívben fekvő állomást, előtte láttam már ilyet, beszélgettem is róla. Teljesen rendben lévőnek tűnt a terv, amit - kell-e mondani - a helytakarékosság szült. Most így elég rossznak látszik a helyzet, hogy kezdhetem előről a tervezést.
(#64683) etwg válasza D.Józsi hozzászólására (#64682) Válasz Ápr 27, 2021
Amennyiban rövid 2 tengelyes kocsikkal jàrsz és nincs magasperon addig még elmegy. De ha a mai hosszu kocsikkal ( személy és teher) vagy motorvonatokkal tervezel vonatozni akkor nagyon csunyán néz ki egy ilyen állomás.
(#64689) D.Józsi válasza etwg hozzászólására (#64683) Válasz Ápr 27, 2021
Alacsony peront terveztem (aluljáró nélkül), de hosszú, modern kocsikkal (mínusz a mellékvonal). Megpróbálom első körben kiegyenesíteni a vágányokat, meglátjuk, hogy mi fér el az asztalon. Gondolom a váltókörzet azért lehet már ívben
(#64690) diginewl válasza D.Józsi hozzászólására (#64682) Válasz Ápr 27, 2021
"Most így elég rossznak látszik a helyzet, hogy kezdhetem előről a tervezést."
Már megbocsáss, de akkor miért van ez a fórum (is)? Minden, ami ebben a világban van, erről kellene szólnia: tervezni, hibát keresni, javítani, tervezni, aztán kivitelezni. Lehet, hogy elsőre nem tűnik túl szépnek, de hidd el: inkább tervezz 10szer, mint egyszer építs rosszat, aztán 20-szor annyi időd megy el a javítással - ha egyáltalán lehetséges.
Lehet ívben állomást tenni, r=900-nál már biztosan szép is, de itt sajnos nincs annyi hely. Amivel helyet tudsz elérni az az átlós megálló, vagy ívben végződő/kezdődő megálló.
(#64691) sunocske válasza D.Józsi hozzászólására (#64689) Válasz Ápr 27, 2021
Szerintem a legjobb, amit tehetsz, hogy veszel egy flexi síndarabot, nagyjából kitűzöd azt az ívet, amit az állomáson használni szeretnél, meghajlítod a sínt erre az ívre, ideiglenesen lerögzíted - akár egy darab deszkára is -, és ráteszel egy-két kocsit, hogy meglásd, hogy mutat. Esetleg mellé kartonból kivágod a peront mellé, és ha még így is vállalhatónak érzed a végeredményt, akkor megcsinálod így.

Elsősorban magadnak építesz, neked kell tetszenie az alkotásodnak. Szerintem mindenki leírta a véleményét, javaslatát és a lehetséges buktatókat, de egyiket sem kell kötelező érvényűnek tekintened magadra. Te döntsd el, hogy hol húzod meg a határt a kompromisszumokban!
(#64692) sunocske válasza D.Józsi hozzászólására (#64689) Válasz Ápr 27, 2021
Idézet:
„Gondolom a váltókörzet azért lehet már ívben ”

Ha nem lehetne, nem gyártanának ívesített kitérőket
(#64693) D.Józsi válasza sunocske hozzászólására (#64692) Válasz Ápr 27, 2021
Jól van na, hosszú volt a nap.
(#64695) etwg válasza D.Józsi hozzászólására (#64689) Válasz Ápr 27, 2021
Itt a szabvány, ahol az E méret a felhasznált kocsik hossza szerint 3 kategoriába van osztva. Az A a legrövidebb a C a leghosszabb. Alul van egy táblázat az ivek sugara függvényében.
Rad kb a C oszlop érvényes ennyivel kell nagyobb szakadékot hagyni az egyenes ürszelvényhez viszonyitva. Az a 6 mm már nagyon nagy hézag a az N méretben, és láthatod a 275 mm sugár alatt ki sem számitották és akár 6 mm is lehet az extra bövités, ami ugy N méretben 1 m körüli távolság a kocsitol.

NEM103
(#64696) D.Józsi hozzászólása Válasz Ápr 27, 2021
Csak egy icipicit bosszankodtam, valójában inkább sokszor áttervezem, minthogy valamit félretervezzek.
A döntés valóban az enyém , de a jó tanácsokra igyekszem hallgatni, remélem ez lejött mindenkinek Hálás vagyok érte mindenkinek!
(#64697) róbertke hozzászólása Válasz Ápr 27, 2021
Tessék már mondani, MÁV szabványú vasúti jelzőkkel a terepasztalon
foglalkozik itt valaki?
(#64709) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#64697) Válasz Ápr 28, 2021
Nem.
Átmentünk olyan kérdések megvitatására, amit meg is lehet valósítani egy házi pályán...
(#65336) etwg hozzászólása Válasz Szept 28, 2021
Egy kérdés ill. ritkaság.

Egy egyvágányu pályán, vagy modern kétvágányu pályán, ahol mindkét vágány kétirányu forgalmat is lehetöve tesz, pl elözni egy lassubb vonatot és térköz jelzök vannak.
Mi a szabály ilyenkor a jelzökre, mit mutatnak az ellenkezö irányba?
Vannak rendszerek ahol automatikusan vörös a jelzö, de vannak rendszerek, ahol ilyenkor elsötésednek a jelzök.
Van olyan rendszer is, ahol kijárati jelzö ilyen pályára mindig vöröset mutat, de a térközjelzök a nyilt pályán már nem mutatnak semmit (a tiltott irányba).
Végignéztem jo egy tucat szabálykönyvet szerte a világon, sehol nem találtam egyöntetü választ, mintha mindenütt csak az adott vonalra lennének megirva a szabályok.
A hab a tortán egy amerikai vonal, ahol minden pályajelzö/térközjelzö alapbol sötét, ha nincs vonat a környéken. Amint belép a vonat a jelzöt megelözö szakaszba, a jelzök fényei kigyullanak, és amint a vonat elhalad a jelzö mellett pár másoperc mulva a jelzö ujra elsötétedik. Azaz vöröset mindössze néhány másodpecig jelez. Az ellenkezö irányba meg értelemszerüen mindig sötét.
(#65337) Frankye válasza etwg hozzászólására (#65336) Válasz Szept 28, 2021
A hazai viszonylatban az alapszabály, hogy a nyílt vonali végig fehér árbocos térközjelzők (önműködő, biztosított térközjelzők) csak az egyik irányba (a beállított menetiránytól függően) adnak jelzést, a másik irányba sötétek. Természetesen azok a jelzők, amelyek más funkciót is betöltenek (pl. fedezőjelzők), értelemszerűen nem is végig fehér árbocosak, így azok üzemszerűen nem sötétek.
A kijárati-bejárati jelzők, lévén szintén nem végig fehér árbocosak, szintén nem sötétek üzemszerűen.
Külföldön nem tudom, milyen szabályok érvényesek, mindenütt az ottani (hazai) pályaüzemeltetői szabályok érvényesek, amik még az EU-n belül sem egységesek.
(#65340) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65337) Válasz Szept 28, 2021
Kösz szépen én is igy értelmeztem.
( egy vezérlést épitek modellvasuthoz és egy angol modellezö vetette fel a kérdést, mert szerinte náluk nem lehetnek sötét jelzök - ami a vezérlésben csak egy opcio, hogy mit mutat a jelzö ellenkezö irányban, és ezt nem értette meg).
Én nem vagyok nagy hive vasuton a karácsonyfáknak, és tartom magam a volt professzorom szavaihoz, minél kevesebb fény van egy jelzön, annál biztonságosabb, egyértelmübb.
(#65345) Frankye válasza etwg hozzászólására (#65340) Válasz Szept 29, 2021
A hajdani tanárod igen jól látta a helyzetet. Ez közlekedéspszichológiai szempontból is alaptézis. Minél egyszerűbb egy jelzés, annál könnyebb értelmezni. (Lásd: a tengerentúlon sok olyan közlekedési tábla van, amely feliratos, és ennek megfelelően sok félreértésre ad lehetőséget. De tekinthetünk magyar példát is, mint a megállási/várakozási tilalom kiegészítő táblái: Felül egy megállni tilos, alatta: "Kiv.: H-P 8:00-18:00", alatta várakozni tilos, alatta: "Kiv.: H-P 18:00-8:00, Sz-V: 0:00-24:00)", alatta: "Kiv.: BKV, MÁV, TAXI". Ember legyen a talpán, aki megmondja, mikor mit szabad, és mit nem, és kinek...)
(#65346) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65345) Válasz Szept 29, 2021
Hát akkor mit mondjak a sogorék agymenésére. Feltételes STOP tábla. ( sirba visznek az ilyen barmok).
Vagy 40 éve azért változtatták meg a régi kör alaku táblát 8 szögletüre, hogy egyedi legyen és megálljt parancsoljon.
Erre a sogor uj feltörekvö csillaga odairja, hogy csak akkor, ha sipol a vonat. Tiszta gyönyör. Talán ez is vitatkozhatna arrol, hogy mi több a 14 vagy a 4.

0AA63DF2-5F1...jpeg
 
(#65347) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#65346) Válasz Szept 29, 2021
Vagyis, ha látom a közeledő vonatot, de az nem sípol, akkor nem kell megállnom.

A kör alakúról nyolcszögletűre azért változtatták meg, mert azt egy kereszteződésbe érve hátulról is fel lehet ismerni. 3 ilyen tábla van:
- stoptábla, ami nyolcszögletű
- elsőbbség adás kötelező, ami csúcsán álló háromszög
- főútvonal vége, ami csúcsán álló négyzet (a főútvonal kezdete is ilyen alakú, de az nem lehet az utca végén, csak az elején)
(#65349) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#65347) Válasz Szept 29, 2021
Ezt már sohasem fogjuk megtudni, mert közben állitolag megszüntették a táblát, valoszinü az alkotojával együtt.

a sogorék egy másik specialitása a vasuti keresztezödés figyelmeztetö táblával történö jelölése.
Azaz egy alapjára állitott háromszög benne egy felkiáltojel meg alatta egy német szöveg, hogy muzeumvasutat keresztez az ut. ( mintha lenne ilyen különbség a KRESZben)


(#65350) Frankye válasza etwg hozzászólására (#65346) Válasz Szept 30, 2021
Megnyugtat a tudat, hogy másutt sem mindenki normális...
(#65352) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65350) Válasz Szept 30, 2021
Azt az egyletet majdnem a csödbe üldözték ama uj tipusu keresztezödési táblákkal. Két évig szüneteltetni kellett a forgalmat. Legyártatni az egylet pénzén a 26 táblát, azokat felszerelni, és csak utánna kapták meg ujra az üzemeltetési engedélyt. Az senkit nem zavart, hogy a vasut már jo 100 éve létezik és abbol 98 évig senkinek semmi kifogása nem volt a szabványos táblák miatt.

Dehát a mi médiánk egy részében az ilyen hétköznapi dolgok nem láthatok, csak a Kärtnerstrasse kirakatai csillognak.

Közben megtaláltam az uj tipusu vasuti keresztezödést a sogorok szerint.

0EB09DA0-10C...jpeg
 
(#65353) somitomi válasza etwg hozzászólására (#65352) Válasz Szept 30, 2021
Hát én tanultam némi közlekmérnöki dolgokat az egyetemen és így se értem, miért fontos a közút szempontjából, hogy múzeumvasút megy ott keresztbe. Nem csak olyan kereszteződésben jár ritkán vonat, gőzmozdony is lehet bármerre, tényleg mi a fenére jó ez?
A feliratosdival az óceánnak ezen a felén azért is érdemes csínján bánni, mert a külföldi járművezetők nagy eséllyel nem értik, a piktogramos táblát meg igen. Mi egyszer több napig járkáltunk egy kis úton Ausztriában, mire összeraktuk, hogy a "Viehsperre" felirat az útba épített rácsra figyelmeztet. Addig csak lestük, hol fog kifutni az erdőből az a viehsperre
(#65354) etwg válasza somitomi hozzászólására (#65353) Válasz Szept 30, 2021


Az ilyen táblánál meg legfeljebb egy kisvonat ugrik ki, amit amugy már messziröl hallani mert akkor csörömpöléssel megy..

Amugy a feliratozással engem is sirba visznek, pedig több nyelven beszélek. De amikor Madridban a behajtást tilto tábla alatt egy kisregénynyi spanyol szöveg van, akkor én is csak bámultam mint borju az uj kapura, hogy vajon kinek van ideje ezt elolvasni mielött tovább megy. Ráadásul a tábla mögötti utca tele van autokkal, ott a szállodánk is meg annak a parkoloja. Csak a recepcion mesélték el annak a szövegnek az értelmetlenségét.
(#65356) Frankye válasza somitomi hozzászólására (#65353) Válasz Okt 1, 2021
Ennek a kanadai megfelelője egy sárga, élére állított négyzet, benne a felirattal: "TEXAS GATE". Eleinte csak lestem, hogy hogyan kerül ide Texas, és miféle kapuja van itt, mígnem felvilágosítottak, hogy ez egy olyan, rácsos-görgős, az útba épített rész, ami megakadályozza hogy a tehenek - és más állatok - kikószáljanak a farmról.
Nomármost, túl azon, hogy szöveg, és ott - sajnos! - még ma is rengeteg az írni-olvasni nem tudó (analfabéta), aki ráadásul kaphat jogosítványt (!) - ez is milyen már?! - még annak, aki nem tudja, mit is jelent ez a felirat, illetve mit takar, túlságosan sokat nem mond... (Mint ahogy nekem sem mondott addig, míg el nem mondták, miről van szó.)
(#65357) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65356) Válasz Okt 1, 2021
Ez Amerika.... az analfabéta is kap jogsit és már 16 éves korban. Fegyvert már 18 éves korban vehet bárki, de egy sörre a kocsmába csak 21 éves kortol engedik be, és minimum 160 cm magasnak kell lennie.


Az egyik volt kolléganöm, egy kis termetü 2 gyerekes spanyol asszony, csak mindig valakivel mehetett az étterembe, mert egyedül nem engedték be, kis termete miatt. Gyakran papirt is kértek töle pedig már 40-n felül volt.
(#65358) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#65356) Válasz Okt 1, 2021
1) Cattle Guard - Szarvasmarha -őr
2) Texas Gate - Marha fogó ;

000000000000...jpg

000000000001.JPG
 
(#65359) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#65356) Válasz Okt 1, 2021
Ne kószáljanak az állatok az Autópályán.

000000000000...jpg
 
(#65360) Frankye válasza róbertke hozzászólására (#65358) Válasz Okt 1, 2021
Ez az, igen!
(#65361) Frankye válasza róbertke hozzászólására (#65359) Válasz Okt 1, 2021
Ezzel a fajtával viszont nem volt szerencsém találkozni. Csak a feliratossal.
(#65362) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65361) Válasz Okt 1, 2021
Na jo messze elkeveredtünk a vasuttol.
(#65363) róbertke válasza etwg hozzászólására (#65362) Válasz Okt 1, 2021
Nem nagyon, Amcsi terepasztalnál már láttam ilyent.
(#65364) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#65363) Válasz Okt 2, 2021
Aszongya, hogy:

Idézet:
„MÁV szabványú vasúti jelzők a terepasztalon”

Na ehhez képest valóban messze vagyunk...

(#65365) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65364) Válasz Okt 2, 2021
Most akkor mi légyen Mester, ez kész 22-es Csapdája!
(#65366) róbertke hozzászólása Válasz Okt 2, 2021
MÁV szabványú vasúti jelzők a terepasztalon 1960.

DSC_6557.JPG

DSC_6559.JPG
 
(#65367) róbertke hozzászólása Válasz Okt 2, 2021
MÁV szabványú vasúti jelzők a terepasztalon 1960.

DSC_6558.JPG

DSC_6560.JPG
 
Lapozás       2/2
Frissek
  2021. Dec, 03. Pé
16:33:10
  Jelenleg 18 fő olvassa az oldalt
Hirdetés