Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Alkatrészekről, javításokról tanácsok, tippek
Alkatrészekről, javításokról tanácsok, tippek
Témaindító: cs.csaby, idő: Júl 22, 2010
Témakörök:

Lapozás       26/37    
(#65968) diginewl válasza Krissz80 hozzászólására (#65965) Válasz Feb 15, 2022
Kérdésedben több ellentmondást látok:
Idézet:
„az elektromossághoz értek”
ez nem feltétele a H0 szabványnak
Idézet:
„váltakozóáramú sínek”
ilyen nincs. A sín az csak sín. Ami benne folyik (pl áram) az már kérdés
A maerklin (AC-háromsínes) ugyan nagyon hasonlít a DC kétsínes H0-ás rendszerre, de csak hasonlít.
A sineket pl. egyenes/íves kipróbálhatod, hogy egyáltalán elfutnak-e rajta a DC-s kerekek. Aztán utána jönnek a kínos kérdések: a vágánymezőn belül oldható-e a két sínkorona között az elektromos kapcsolat (általában gyárilag több helyen össze vannak kötve)? Valamint a sínkorona magasság, és szélesség, valamint a sínkorona távolság sem lesz teljesen ugyanaz, mint a DC szabványú H0-ás síneknél. Azaz az átmenetet a sínek között is bajosan lehet megoldani. Hirtelen ennyi jutott eszembe
(#65970) Krissz80 válasza róbertke hozzászólására (#65967) Válasz Feb 15, 2022
Köszönöm
(#65971) Krissz80 válasza diginewl hozzászólására (#65968) Válasz Feb 15, 2022
Köszönöm, de a lényeg azért átment.

Arra akartam célozni, hogy ha kell meg tudom oldani az átkötést, de ha pl. hallottam mástól, hogy az M-eseket lehetetlen szétválasztani, mert a talpa is fém.
(#65972) róbertke válasza Krissz80 hozzászólására (#65970) Válasz Feb 15, 2022
Német fórumon olvastam és láttam olyant, hogy Gützold (Szász) BR75 -ös mozdony mögött volt a poggyászkocsi, az alá rakták a középső csúszkát. A kocsiban volt a teljes elektronika, és kábelen táplálta a mozdonyt. De csak kettő ilyen gépe volt az illetőnek, mert a többi mind Märklin mozdony volt.

000000000001.JPG
 
(#65973) diginewl válasza Krissz80 hozzászólására (#65971) Válasz Feb 15, 2022
Idézet:
„Arra akartam célozni, hogy ha kell meg tudom oldani az átkötést,”
Nem ezzel van baj. Vegyél kézbe egy ac-s, és egy dc-s sínt. Nézd meg mekkorát fog a kettő sín találkozásánál ugrani a kerék...
Ezen kívül, már Róbertke által is belinkelt képen is látszik, hogy gyárilag vannak a sínek összekötve a sínmező elején, végén...
AC-s sínt DC-s környezetbe csak könnyek, és verejték árán lehet.. de te tudod.
(#65974) csíkosháTTú válasza Krissz80 hozzászólására (#65971) Válasz Feb 15, 2022
Ne tedd!
Ezer és egy bajod lesz tőle.
(#65975) Krissz80 válasza diginewl hozzászólására (#65973) Válasz Feb 15, 2022
Köszönöm a válaszokat. Elvetettem, bár vonzó volt, mert 15k-ért kaptam volna 115 db-ot + 6 váltó, ehhez nem kellett volna analóg, de fémtalpas, így totál felejtős.

Maradok az I profilnál Piko-A.
Azt esetleg tudja valaki, hogy Fleischmann, Kleinbahn vagy Mechano az kompatibilis e a Piko-A-val?

Úgy tudom a Piko-A az 2,5 mm magas.
(#65992) csíkosháTTú válasza Krissz80 hozzászólására (#65975) Válasz Feb 17, 2022
Áááá, a Märklin M-Glies síneket felejtsd el sürgősen! Évtizedek óta nem gyártják már! Csúnya is. Mindig is az volt.

Fleischmann: Fontos, hogy már nem létezik egyik sem!
A Fleischmann Modellgleis 2,7mm profil magasságú, a legkisebb íve még a Zeuke-féle TT-nél is kisebb. Kb. a Märklin M-Gleis-szel van egy kategóriában, és szintén évtizedek óta nem gyártják már.
A Fleischmann ProfiGleis: ágyazatos, pár éve hagyták abba a gyártását. Kár érte, mert nem volt rossz.

Kleinbahn: Szintén nem létezik már, és sajnos a gyártója sem.

Mehano: Véleményes az alapanyaga, és idehaza ez sem igazán elterjedt.

Maradj a PIKO A-nál, olcsó húsnak mindig híg a leve! Vagy úgy is írhatnám, hogy szegény ember ne vásároljon olcsón.
(#65993) Krissz80 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65992) Válasz Feb 18, 2022
Köszi a hozzászólásokat, én nem terepasztalozni akarok, csak egy jobb pályát összeállítani a gyereknek.
Végülis találtam elég készletet Fleischmannból, ha esetleg bővíteni kellene mégis majd megreszelem ott ahol összeérnek.
Ha csak a váltók árát nézem akkor az elektromos fele annyiba jön ki használtan mint a Piko kézi. Ezért ennyi kényelmetlenséget megér.
Az U profilos sínekig viszont nem akartam eljutni, az már tényleg szenvedés lenne.

Amúgy nekem a Marklin M-el sem lett vona bajom, ugyanerre a célra, ha nem lenne alkalmatlan az egyenáramhoz, 15k-ért kaptam volna 100+ sínt + 3 pár váltót.
Ez több mint elég lett volna.
(#66000) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Feb 19, 2022
Erre nincs tanácsom. 0e építési nagyság, "kiválóan megtervezett", "összhang" van a modellek között. Mindez egyetlen kisszériás gyártó keze alól származik, elvileg megrendelésre készült a "vonat". És mégis, a modellek összekapcsolását azt hogyan képzelte el a költő???

Vissza a gyártónak! Én hozzá nem nyúlok!

0e_kupplung.jpg
 
(#66001) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66000) Válasz Feb 19, 2022
Gémkapoccsal mint a valoságban....
(#66002) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66001) Válasz Feb 19, 2022
Na ja... Majd megoldja, aki csinálta ezt a vacakot...
(#66010) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66000) Válasz Feb 20, 2022
Egyáltalán milyen megfontolásból vitték hozzád?
(#66011) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66002) Válasz Feb 20, 2022
Amugy most viccen kivül, miután a keskenynyomközü ipari/erdei vasutak nem igen voltak szabványosak ( csupán azért mert nem volt szabvány) igy a kapcsolo szerkezet sem volt egységes sem tipusban sem magasságban. ( amit ma látunk - hogy az egyik jármü kompatibilis a másik vasut jármüvével - az már egy utolagos ferditése a valoságnak).
Mifelénk is elöfordult, hogy az ujjonan legyártott mozdony több magasságba és többféle kapcsoloszerkezetet lehetett szerelni. A szabályok kicsit bekeményedtek, ha személyszállitás is engedélyezett volt a vasuton.
Sok helyen egyszerüen láncszemmel akasztották össze a jármüveket. A legelterjettebb a modellen is láthato tölcséres kapcsolo/ütközö, aminek nem volt szabványos magassága, igy létezik olyan kapcsolo elem ami Z alakba van kovácsolva, hogy kiegyenlitse a magasságkülönbséget.
Persze a mai generácio már csak a szabványositott muzeum/turisztikai vasutakat ismeri, ahol a jármüvek nem gyakran a fél kontinensröl lettek összegyüjtve, igy a muzeumban kellett öket modifikálni, hogy kompatibilisek legyenek egymással, ami a valoságban ritkán fordult elö.
(#66020) róbertke válasza etwg hozzászólására (#66011) Válasz Feb 20, 2022
Budapesti Gyermekvasúton is van egy darab ilyen vidékről előkerűlt kocsi, amit csak "Z" elem segítségével tudnak vonatba sorozni.
(#66023) etwg válasza róbertke hozzászólására (#66020) Válasz Feb 20, 2022
Itt meg a Shay annak az elején érdemes tanulmányozni melyik nyilásba szerelik a kapcsolot.

214F4F46-7C3...jpeg
 
(#66035) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66011) Válasz Feb 21, 2022
Ámen, igaz!

Csakhogy: ezt a C50-t, és a hozzá a két lórét úgy adták el, hogy a rendes kocsikapcsolókkal össze lehet őket kapcsolni egy vonattá. Hát ez sajnos nem így van, én meg nem fogom megoldani! Sem időm, sem energiám nincs rá, hogy a kisszériás gyártók ilyen szintű baklövéseivel foglalkozzak.
OK, hogy ez így még élethű is lehet, de ez most - tekintve a felhasználó modellezőt - egy használhatatlan "vonat". Még tolni sem tudja a szerencsétlen C50 ezeket. Ebben az esetben én magasról teszek arra, hogy ez így még élethű is, és a majd a vásárló improvizál, ahogy sokszor a nagyvasúton ilyen esetben. Nem! Ez nem a vásárló dolga! Az nem megoldás, hogy a gyártó ad a "modellhez" két kárpitos tűzőgéphez való "szeget", és "jóvanazúgy".

Mellesleg, ami a képen nem látszik:
- A két lóré pehely könnyű, kvázi lebegnek a sínen, pedig ugye 0e méret, 1:45!
- A két modell közül az egyik ferdén áll a sínen, mert az egyik tengelye szemmel jól láthatóan nem merőleges a kocsi hossztengelyére.

Nekem nincs több kérdésem, és vissza is adtam őket.

Egyébként meg a fene enné meg! Azért alap dolgokra figyelni kellene, ha eladásra készítünk egyedi, vagy kisszériás modelleket! Vagy elég az is, hogy összetákolunk valamit, rányalunk valami feliratot, hogy magyar legyen, és, ha gond van, akkor majd a vevő megoldja? Mindezt úgy, hogy persze nem kevés pénzt kérünk el érte?
Értem én, hogy rengeteg munkaidőt visz el egy-egy ilyen modell elkészítése, de könyörgöm, alap dolgokra azért figyelni kellene!

Akinek inge, az vegye magára, amit írtam! Vannak páran, sajnos. Nagy tisztelet a kevés számú kivételnek!
(#66036) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66000) Válasz Feb 21, 2022
Egyenetlenül ment, mert a C50 alatt a Halling hajtás kerekei elkoszolódtak. Meg siklanak a lórék. Nem is csodálom, és fognak is, lásd az előző hozzászólásomat...
(#66039) Antal Miklós válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66036) Válasz Feb 21, 2022
Szia csikosháTTú!
Teljesen igazad van, ha már gyárt valaki valamit az legyen használható.
De az átkosban sokan megtanulták az orosz módszert: két szög, meg egy fatipli!

Más: a Videoton is annak idején így szerelte a TV-ket, így azok abszolut szervízbarátok voltak: a tápegység elkok kivezetéseit átdugták a nyákon, majd ott elhajlították és leforrasztották. A szervizes meg vért izzadt mire kicserélte!
(#66041) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#66039) Válasz Feb 21, 2022
Ezekkel a kisszériás dolgokkal mindig sok gond van ( sajnos ma nár sokszor a nagyszériásokkal is). És azt sem tudni ki szedte össze a modelleket egy készletbe, mert valoszinü nem ugyanaz gyártotta a kocsikat mint aki a mozdonyt.
Az ilyen modellek inkább eszmei értéket képviselnek, vagy akapot egy komoly hazai átalakitásra készültek.
(#66043) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66041) Válasz Feb 21, 2022
Idézet:
„...mert valoszinü nem ugyanaz gyártotta a kocsikat mint aki a mozdonyt.”

Kiábrándítalak! Ugyanaz a gyártója a C50-nek, és a lóréknek ebben az esetben...
(#66131) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Márc 7, 2022
Nna ez sem válik a világ dicsőségére...

Egy mai, modern mozdony motorja, mind a három pólussal. De nem ez a nagy baja, hanem a bekarikázott, és nyíllal jelölt alkatrészek! Azok a "szénkefék"...


És ezeket teszik olyan modellekbe, amikbe olyan dekóderek kerülnek, amik nagyfrekvenciás (15-40kHz) PWM jellel etetik ezt a... ezt a... motorféleséget.

Kíváncsi lennék, hogy a modell konstruktőre tisztában van-e vele, hogy az általa alkalmazott motor belül milyen "minőséget" képvisel?

Ja, ez nem egy "Hobby, Junior, start" stb modellben van ám, neeeem!
200Euro körüli a villanymozdony, amiben épp tönkrement...

motor_helyet...jpg
 
(#66132) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66131) Válasz Márc 7, 2022
Az 50 évvel ezelötti hordozhato kazettás magnoban voltak ilyen motorkefék. Egy muzeumi darab még müködö állapotban pihen a vitrinben. ( most nem probáltam, de 12 éve mikor a vitrinbe került szépen müködött. 1968-ban kaptam).
Abban a motorban (mert még szét is szedtem), egy mechanikus centrifugás sebesség stabilizátor is van...). Az szokott huncutkodni, sercegést okozva a hangcsatornában.
(#66147) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Márc 9, 2022
Megint morgok...

Szóval: dohányzás és modellvasút.
Ez szerintem két, teljesen különálló fogalom! Egy légtérben kizártnak kellene legyen!
Most pucoltam ki egy Fleischmann N BR86-ost. Először is bűzlik, másodszor ragad a zsíros nikotintól.
Ez lehetne pusztán az, hogy csak finnyás vagyok, de az, amikor a modell kerekeit nem elég benzinnel letisztítani, hanem drótkefével kell felpolírozni, hogy egyáltalán áramot szedjen, mert a cigifüstből rá van kövülve valami .... akármi, az már nem játék. Egy gőzösnél nem olyan nagyon egyszerű játék ez. Képzelem, hogy mi van a síneken...

Szóval, vagy bagózunk (pfúj!), vagy modellezünk. Nem és, hanem vagy ez, vagy az.
(#66165) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Márc 12, 2022
Hát, szóval...
És aztán csodálkozunk, hogy a hajtás morog, zörög, sivít, és éktelen ricsajjal fut a modell a pályán.
- Az egyik képen látszik is - próbáltam úgy fotózni -, hogy az alváz, amire a modell felépült, az gyakorlatilag zéró vastagságú, mindenféle merevítést nélkülöző sima sárgaréz lemez. Persze tömege sincs a modellnek, így a vonóerő is hasonló, mint az alváz "merevsége".
- Külön felhívnám a figyelmet a hajtócsiga tengelyének vezetésére: egy sima furat egy vékony rézlemezben.
- Az elektromos kivitelezése már csak hab ezen a keserű tortán.

Én elhiszem, hogy ebben a modellben végtelenül sok munka van, de sajnos hiába. Elfecsérelt idő volt a legyártása, és kidobott pénz a megvásárlása.

Kár...

IMG_20220312...jpg

IMG_20220312...jpg
 
(#66166) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66165) Válasz Márc 12, 2022
A harmadik kép lemaradt:

IMG_20220312...jpg
 
(#66183) Ajpa válasza csíkosháTTú hozzászólására (#28719) Válasz Márc 16, 2022
(#66192) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66165) Válasz Márc 19, 2022
A szögecsszámláloknak tökéletesen megfelel, vagy azok már a decibeleket is figyelembe veszik?
Amugy én magam is meglepödtem, mert a mozdonyonmba egy majdnem hangtalan áttélelt sikerült épitenenem, ami hàzi körülmények között nem olyan egyszerű.
Más anyagokkal, más megoldásokkal dolgozunk, mint a nagyipar, és a modelljeink egyediek.
(#66193) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66192) Válasz Márc 19, 2022
Azért a következőkben talán egyetértünk, nem?

1: Egy modell alváza az merev.
2: Egy nagy fordulatszámon forgó tengelyt nem vezetünk egy 0,5mm "vastag" rézlemezbe ütött lyukban.
3: A motort és a hajtócsigát összekötő kardán az egy síkban van a motor és a csiga tengelyével.

Gondolom nem tévedek nagyot. A másik az, hogy ez a "modell" nem magának készítette a delikvens. Ez eladásra ment, boltban megvehető "termék" volt. Nem egy kategória a kettő.
(#66194) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66193) Válasz Márc 19, 2022
Steve

Egy modellben ez nem tétel. Egy modellnek müködnie kell legalább egy darabig, márpedig ez a mozdony szerinted is müködik.
Ilyen alapon a nagyszeriás modellek felét is ki lehetne zárni. ( hány olyan van, ahol bicikligumi az áttétel, vagy a csiga a motor tengelyére csavart drot volt, vagy teljesen alkalmatlan anyagbol vannak a repedezö fogaskererekek, a cinkpestisröl ne is beszéljünk. Azokat tömegesen megvesszük soha senki nem vizsgálja milyen csapágyban forog a csiga, és az sem zavar senkit, amikor a kéttengelyes mozdonykának csak az egyik tengelye hajtott és csak 2 kerék szedi az áramot, hogy beférjen a dekoder meg a hangszoro is.
Az ember inkább akkor azt kérdezi, hogy a mozdonnyal zenélni akarunk vagy tolatni ( mert az utobbira nem alkalmas - pedig vagy 180€ -be kerül).
Szoval én egy kicsit másként látom a világot ( aktiv modellépitö lévén). Biztos mindent meg lehet jobban is , profibban is csinálni, de mindenki az adott pillanatban meglévő adottságokbol ( beleértve a tudást is) indul ki, legyen az konyhaasztali modellezzö vagy a világ legmodernebb gyárának a konstruktöre.
Nem ismerem a modellt meg a gyártoját sem, igy nem igen tudok a konkrét modellhez szolni ( azt sem tudjuk mikor csinálta).
Épp most veszödök egy céggel, akik nekünk marják az alkatrészek egyik részét.. Képtelenek egy filmböl két egyforma kimart lemezt csinálni, és még ök okoskodnak ( minidig utolag), hogy mit kellett volna másképp csinálni.
(#66196) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66194) Válasz Márc 21, 2022
Pont azért hozták hozzám, mert nem igazán működik. Így nem is fog. Fogadjunk, hogy Neked eszedbe sem jutna egy hajlékony, vékony lemezre felépíteni egy mozdonyt, mindenféle érdemi merevítés nélkül.

Egyébként a modell egy Deák-féle TT-s V63. Sajnos egy csődtömeg az egész.
(#66197) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66196) Válasz Márc 21, 2022
Na jo az a mozdony már vagy 30 éves.....és az a cég sohasem tört a tul jo müködésre - vitrinmodell a javábol, nincs egyedül...
(#66198) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66197) Válasz Márc 22, 2022
Idézet:
„...vitrinmodell a javábol,...”

Egyszóval: makett.
(#66199) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66198) Válasz Márc 22, 2022
Az már ujkorában is az volt.
(#66226) etwg hozzászólása Válasz Márc 31, 2022
Uj tendenciák a modellvasutiparban?
A brit szigeteken megjelent az elsö “szétszedhetetlen “ mozdonyka. Nem is valami olcso startszeriás konstrukciorol van szo, hanem egy több mint 100 fontos 2 tengelyes tolato mozdony az áldozat. Még nem tudni, hogy tévedésböl vagy más okbol, de a kinai gyárban sikerült összeragasztani az egész mozdonyt egy bonthatatlan egységbe. Ami ragasztás nélkül is leányálom lenne, a leirás szerint egy tucat korlátot meg kapaszkodot kell a bontáshoz eltávolitani - részben fémből, részben münyagbol vannak, de szorgosan mind be van ragasztva a lyukba. Törés nélkül reménytelen vállalkozás, mert a műanyag kapaszkodok beragasztott végei garantáltan beletörnek lyukba.
Nos miután az ember tönkretett egy csomo kapaszkodot, eljut a zsákutca végébe, a felépitményt nem lehet még durva szerrszámmal sem megmozditani, mert valaki odaragasztotta a kerethez.
Igy csak a leirásbol tudjuk meg milyen remek helyet találtak a DCC cuccoknak, meg hol kellene olajozni a csigát meg a csapágyokat.
Most konzultálunk a gyárral, hogy mi a teendö.

Szerencsére az uj mozdony kitünöen müködik, igy mire megjön a válasz ( ha egyáltalán ) addig legalább lehet élvezni a megbizhato müködést.
(#66228) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66226) Válasz Márc 31, 2022
Teljesen érthető, és világos, nem?
Abszolút nullára redukálták a szervizköltséget, és az erre elpazarolt időt is!
(#66229) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66228) Válasz Márc 31, 2022
S majd a DCC dekodért a földöntuliak varázsolják a mozdonyba...
(#66233) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66229) Válasz Ápr 1, 2022
Nézd a jó oldalát, arra sem kell költeni!

(#66235) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66233) Válasz Ápr 1, 2022
Engem nem is zavarna, de hát vannak megvezetettek, akik DCC nélkül már élni sem tudnak, és a modellezés helyett egész este a törzsasztalnál mindenféle CV-kröl folytatnak parttalan és a végletekig unalmas vitát.
(#66236) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#66235) Válasz Ápr 1, 2022
Sziasztok.
Parttalan vita: állandó telefon nyomkodás. nem ide tartozik.
Tegnap buszon utaztam és egymás mellett ült két srác - iskolások - és egymással chat-eltek, nyomogatva a telefont.
Szerintem már elfelejtettek beszélgetni!
(#66239) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#66236) Válasz Ápr 1, 2022
Miki félreértetted, a barátnök szerepét vette át a telefon, azt kell manapság simogatni...
(#66243) diginewl hozzászólása Válasz Ápr 2, 2022
Tiszteletem!
Segítséget szeretnék kérni az alábbiban.
Tervezem átépíteni a Tillig Sachsenmodelle Vt135-ös motorvonataimat.
Ezekben előre felé van egy sárgásnak nevezhető világítás - ez nem tetszik. Ezt fogom kicserélni, és megoldani úgy hogy előre is világítson, ha meg tolat akkor vörösen világítson.
A kérdésem a következő: milyen LED-et tegyek bele? Van nagyon szép aranysárga színű ledem - gőzösöknél nagyon jól mutat - , és meleg fehér. Melyik illik jobban szerintetek ehhez a Motorvonathoz?

Ebben melegfehér fény van előre

Ebben pedig aranysárga 590nm
(#66244) etwg válasza diginewl hozzászólására (#66243) Válasz Ápr 3, 2022
Melegfehér (3000 K alatti) szerintem jo, de elvben alig kell világitania. Akkoriban a lámpák éppenhogy csak pislákoltak meg az üveg is rendszerint koszos volt. A LEDek meg nagyon világitanak, ez a legnagyobb baj velük. Érdemes magukat a LEDeket bekoszolni, és megtalálni az optimális fényeröt. ( nem egyszerü, mert gyakran csak PWM-l lehet annyira lehalványitani, ami nekünk kell. Az izzo egyszerübb és talán modellhübb is a fénye.
(#66245) Antal Miklós válasza diginewl hozzászólására (#66243) Válasz Ápr 3, 2022
Szia!

Én az egyik gőzmozdonyomba izzót helyeztem el:
Miniatűr izzót pedig a régi kvarcórák háttér megvilágító lámpája volt, 1,2V 4 mA izzóval.
sajnos óránként csak 1 db izzó volt beszerelve, így használtcikk piacon vásároltam tönkrement régi kvarcórákat, és abból termeltem ki.
Ha van órás ismerősöd, nyert helyzetben vagy.
A két izzót kösd sorba, és természeteen kell előtét ellenállás is, ezt az Ohm törvény alapján könnyen számolható.
Nagyon jól nézz ki.
(#66246) diginewl válasza etwg hozzászólására (#66244) Válasz Ápr 3, 2022
Köszönöm Mindkettőtöknek a választ!

Az izzót kihagynám - nehéz beszerezni, kiéghet. Vannak nagyon szép színű smd ledjeim. A hullámhosszt nem véletlenül írtam. Ebben a sárgában az a jó, hogy szinte ugyanúgy néz ki mint az izzó - a videó felvétel persze nem igazán adja vissza.
Ezért is vakarom a fejem, mert mindegyik nagyon szép.
Az egyik motorvonat ez:
Dampfbahn Fränkische Schweiz
A kép alapján inkább meleg fehér szín lenne a nyerő, mert erős izzólámpa van benne - az egyik oldalon.

A dekóderben lehet dimmelni a fényerőt, vagy áramgenerátorral belőni a kívánt fényerőt, és akkor tuti nem nyíródik ki a LED akárhogyan hajtjuk meg.
(#66247) etwg válasza diginewl hozzászólására (#66246) Válasz Ápr 3, 2022
Nem a LED tartossága a kérdés, hanem a fénye. Sajnos azt messze nem lehet olyan élethüen szabályozni, mint az izzoét, és ráadásul nem változik a fény spektruma, mint azt a szemünk és agyunk elvárja.

Persze ez már messze van a modellvasuti igényektöl, és lassan felnö a generácio, amelyik már azt sem fogja tudni, hogy világitott egy klasszikus villanykörte. Öket egészen biztos, hogy nem fogja zavarni a LED fénye.
(#66250) etwg hozzászólása Válasz Ápr 5, 2022
Szakik

Egy különleges kérdésem lenne. Csigákat kellene gyártani, mert olyan átméröjü kell, ami nem szabványos ( illetve ki tudja miért az eredeti modellekbe - amik motorok nélkül kerültek hozzánk ilyen elemet választott a tervezö) átméröjüek (12 mm), de szabványos menetüek - modul 0,5 mm. Aránylag jol felszerelt mühelyünk van, de egyik esztergapadon sem találtam a csigához szükséges emelkedést ami 1,57 mm fordulatonként. Vajon hogyan hoztak össze a CNC világ elött ilyen emelkedést?

Az egyik esztergapadot a barátom jo 10 éve elkezdte átépiteni CNC vezérlésre. A motorokat meg az egyébb szerkezeti elemeket annak idején beszereltem, de közben meghalt a CNC rész fejlesztöje, igy félbemaradt a munka. Nem tudom, hogy megvan-e minden, de ha nincs, akkor megprobálok valami vezérlést épiteni a meglevö hardwarehez, de nem vagyok benne biztos, hogy az fog tudni ilyen kacifántos menetemelkedést csinálni.
Ha jol emlékszem 200 lépéses zárt hurku szervok a motorok, azon igy elsö nekifutásra nem igen tudom hogyan fogom majd rábirni a gépet a 1,57 mm-s emelkedèsre.

Ha jol számolom a mechanikai jellemzök jelenleg 1 fordulat 1,5 mm-rel mozditja el a kést, ami 200 lépés. (Ilyen menet van a szupportot mozgato menetes rudon).
Azaz 1 lépés 0,0075 mm. Igy a 1,57 mm emelkedéshez 209,33333 lépés kell, ami ugye rossz hir, mert nem egész szám, söt annyira nem, hogy ha finomitom is a motor mozgását sem lesz soha egész számu a lépés, igy ha több lépésben kell leesztergálni egy csigát minden menet 0,0075 mm eltérést mutathat. Ha csak 209 lépést adok a motorra akkor az emelkedés 1,5675 mm lesz, ami talán belefér a toleranciába.
Mit csinálok/gondolok rosszul?
(#66252) róbertke válasza etwg hozzászólására (#66250) Válasz Ápr 5, 2022
Én megpróbálnék náluk érdeklődni
Gépműhely
(#66253) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#66250) Válasz Ápr 5, 2022
Előrebocsátom, hogy nem értek az esztergák lelkivilágához, és úgy alapvetően a mechanikához sem sokat, de felmerült bennem egy ötlet.

Ha jól látom, a probléma ott van, hogy a legkisebb lépés-egység az 1/200°, miközben ez nem akkora távolság-elmozdulás, mint amekkora kellene.
Konkrétan szükség lenne egy 200:209.33333 áttételre. Vagyis kellene egy ilyen áttételű fogaskerék-pár. Egyrészt túl sok fog, másrészt nem lehet 1/3 fogat kialakítani * ezért kellene keresni egy olyan arányt, ami ezt a lehető legjobban megközelíti és kezelhető. Persze a kérdés, hogy sikerül-e megfelelő aránypárt találni, mekkora lesz így a pontosság / hiba és az elfogadható-e még.

Tovább gondolkodva:
200:209.33333 = 600:628 = 300:314
Vagyis kb. 3:pi arány - lehet, hogy így találták ki ezt az értéket...
= 150:157
A 157 már prímszám, így ez a legkisebb egész-számú arány, ami pontosan megvalósítja a kívánt menetemelkedést. Tehát a rendszerbe bele kell tenni egy 150 és egy 157 fogú fogaskereket, ami a 200-as lépést pontosan 209.33333-ra alakítja át.

* Hogyan lehet 1/3 fogat kialakítani? Úgy ha nincs szükség teljes fordulatra, így lesz a fogaskeréknek egy olyan része, ahol az egyik fog 30%-kal nagyobb, de az a rész nincs használatban. Viszont lesz egy kb. 350°-os tartomány, ahol teljesül a kívánt áttétel.

Talán a CNC előtti időben az elfordulás és a menetemelkedés kötött volt egymáshoz, konkrétan cserélhető fogaskerekek variálásával lehetett kialakítani a megfelelő áttételt, és mindkettőt egy közös motor hajtotta.
Illetve, 40-50 évnyi aktív tapasztalat esetén akár azt is el tudom képzelni, hogy valaki elkészíthetett ilyet úgy is, hogy az előtolást kézzel végezte ( 1:e , 1:pi , 1:gyök(2) és egyéb "értelmes" arányok ).

Nem tudom, mennyire megvalósítható, ha a léptetőmotor helyére egy pontosan beállított fordulatszámú "hagyományos" motor kerül bele? Azzal teljesen szabadon állítható a menetemelkedés.


Mint az elején írtam, nem értek hozzá, de talán adtam olyan ötletet, ami alapján megvalósítható lesz valahogyan. Ahogy írtad, több ilyet kell gyártanod, így érdemes lehet ebbe energiát és időt beletenned. Ráadásul, ha sikerül az elvet megoldani, akkor más, extra áttételhez is meg lesz a metódus, csak a konkrét megoldást kell elkészíteni.

(Jelige: "Kibicnek semmi sem drága..." )
(#66254) Von Smallhausen válasza etwg hozzászólására (#66250) Válasz Ápr 5, 2022
Ha nem sikerül összehoznod, akkor írj rám, mert el tudom őket készíteni. (A cserekerekekkel a következőképpen kell okoskodni:
A/B . C/D = csiga menetemelkedés / vezérorsó menetemelkedés. A csiga emelkedése az a modul és pí szorzata. Utóbbi a 22/7 aránnyal elég jól közelíthető.)
Lapozás       26/37    
Frissek
  2024. Ápr, 19. Pé
3:11:32
  Jelenleg 0 fő olvassa az oldalt
Hirdetés