Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » [OFF] Pihenő vasutasok
[OFF] Pihenő vasutasok
Témaindító: Topi, idő: Jún 28, 2010
Témakörök:

Lapozás       83/83
(#68854) etwg hozzászólása Válasz Jan 6, 2024
Nézzétek meg a legujabb amerikai kocsikban az üllések elrendezését.


IMG_7036.png
 
(#68865) etwg hozzászólása Válasz Jan 10, 2024
Egy szomoru hir. Az angol piac legnagyobb modellkereskedö vállalata a Hattons zár be. A cég nem ment csödbe, de nem tudja folytatni a tevékenységét mert többek között a háboru miatt (!) elképesztöen megnöttek a költségek, igy 77 sikeres év után eljött a vég.
A Hattons a multban rengeted extra modellt dobott a piacra. Néha csak a tömegesen gyártott modellek extra verzioit, de saját modelleket is gyártatott. Az árai is egészen elfogadhatoak voltak.
Az is érdekes az albionra, hogy a 80-s években a kb. 10 millios Londonban legalább egy tucat modellbolt volt, ma tudtommal egy sincs, illetve egy van jo messze a belvárostol, gyakorlatilag egy egész nap rámegy oda eljutni és vissza. Hattons nagy boltja is messze Londoltol egy kisvárosban volt.
(#68912) etwg hozzászólása Válasz Jan 16, 2024
Nyugaton a kronikus emberhiánx miatt megint elövették a teherkocsik automatikus kapcsoloját. De hogy a lud legyen kövér is, ne csak a vagonok mechanikus kapcsolodását oldják meg, de a fék- meg az elektromos vezetékek kapcsolodását is. Az ugy látszik nem igen zavart senkit, hogy az utobbi vezeték ma nem is létezik viszont néhány millio teherkocsi boldogan rojja a kilometéreket az europai sineken.
Ráadásul számomra felfoghatatlan okokbol nem egy bevált orosz vagy amerikai kapcsolot vettek elö, söt immár az egyik nagy gyár tulajdonát képezö, 1980-s években az UIC nyertes, majd többek között a mai tulajdonos által is elkaszált akkori OSZZSD kapcsolot vették elö, hanem a személyvonatokon használt Scharfenberg kapcsolo tehervonati változatát.
Most nem számitott az ezzel a kapcsoloval szerzett negativ tapasztalatok serege, csak az idei télen a vonatok serege maradt fekve a kapcsolo gondjai miatt, söt két hete egy német szerelvény magátol szétakadt egy állomáson és a mozdinyvezetö, csak 2 megálloval késöbb vette észre.
A legnagyobb csapás csak ugy látszik a tervezök számára meglepetést okozo tény, hogy a teherkocsik közötti magassági különbség akár 20 cm is lehet ( üres meg jol megrakott kocsi) , ami az ilyenfajta öncentirozo kapcsolok müködését kizárja. Mig a személyvonatokon a magasságot a légrugok szinte automatikusan szabályozzák a tehervonatokon ez megoldhatatlan. Ennek ellenére döl a pénz a projektbe.
(#68947) etwg hozzászólása Válasz Jan 26, 2024
Egy érdekes eszmecsere indult egy amerikai modellező legutobbi videoja alapján.

Dave filmje

Dave nagyon szép, ötletekkel teli az utolso részletekig kidolgozott vadnyugati fantázia terepasztalokat épit. Most éppen bontja szét az utobbit, hogy részeit felhasználva egy ujat épitsen.
Tavaly ősszel egy összejövetel alkalmábol San Diegoban meglátogatta az ottani klub hires és hatalmas terepasztalát. San Diego alig fél napi utra van Dave lakhejétől Arizonában, megis csak most volt először a San Diego-i muzeumban.
A különbsegek szembeszuróak. Dave egy egyedül dolgozo modellező Arizona vadregényes vidékén, egy kis müvészvároskában, és annak az egyik iskolájában kapott helyet a modellezöi tevékenységre.

Évente néhány alkalommal összejöveteleket szerveznek, ahol bemutatják egymásnak a legujabb munkáikat. Ilyenkor ősszejön 20-30 modellező terepasztalaikkal amik fő tulajdonsága az, hogy beférnek egy kombi vagy hasonlo meretü autoba és az utolso részletekig tele vannak sziporkázo ötletekkel.

Nos ez inditotta a nyilt eszmecserét, hogy mi a különbség a hatalmas a hobbimédiában örökké reflektorfényben tartott szuper terepasztalok es a miniterepasztalok, általában egy ember által épitett munkák között, es miért nem kapnak ilyen munkák több teret a hobbimediumban.

Ehhez csak egy kis sztori. Egy öreg német barátom gyönyörű amerikai erdei vasutakat leképző terepasztalt épitett. Egy kis teherautoval szállithato is volt, és szinte minden neves kiállitáson is láthato volt, sőt dijazták is. Ha jol emlékszem két kiado egy-egy kiadványban is foglakozott H.H munkájával.
Pár éve ujra meghivást kapott, és be is jelentkezett egy 30x30 cm-s mikroterepasztallal.
A rendezö el is fogadta a bejelentkezést, de valahogy elnézte a méreteket, igy nagy volt a meglepetés amikor H.H megjelent vonattal érve a kiállitás szinhelyére és a szép koffert kinyitva megmutatta a mikroterepasztalt a 12 nm-s térben, amit számára biztositottak. A 30x30 cm-es téren egy Busch bányavasut müködött tökéletes részletességgel, és közel egy éves munka volt benne.





(#68955) etwg hozzászólása Válasz Feb 3, 2024
Egy osztrák egyetemi példagyüjteményben találtam.
Hát nem tudom, aki ezt rajzolta, lehet, hogy csak fütö lehetett az egyetemen. És a diáknak az áramszedöt kell méreteznie.

IMG_7102.jpeg
 
(#68957) sunocske válasza etwg hozzászólására (#68955) Válasz Feb 5, 2024
Hiába, no, Ausztriában nem sok Tátrát láttak

Egyébként attól, hogy rossz a rajz (mert nem mérethelyes), de az adatok jól vannak megadva, az alapján lehet számolgatni, még ki is jöhet jó eredmény.

Az más kérdés, hogy egy egyetemen belefér-e, hogy statikai modellnek titulálnak egy láthatóan nem mérethelyes rajzot.

Update: közben rájöttem, hogy az "a"-val jelölt alsó és felső rúd nem lehet egyforma hosszúságú... hát, marad az első felvetésem. Nem láttak még Tátrát
(#68959) etwg válasza sunocske hozzászólására (#68957) Válasz Feb 5, 2024
Ha már látszatra is rossz, akkor kár magyarázni. Az embernek vagy van szemmèrtéke vagy nincs. Szerencsére ilyesmit nem kapni a boltban, mégis belekerül a munkája az egyetemi tankönyvbe. S nem hiszem, hogy tudja milyen az a villamos, mégha talán az egyik legkarakteresebb a kontinensen.
Az általad is felismert kitétel nem a Tátra villamos tulajdonsága hanem egy ilyen szerkezeté, teljesen mindegy, hogy villamoson van vagy a Kando villanymozdonyon.
(#69041) etwg hozzászólása Válasz Feb 20, 2024
Egy ujabb érdekesség a modellpiacon. Sok cégnél megjelentek a lézervágott épületek meg egyébb kiegészitök. Sok uj konstrukcion látni, hogy a tervezöje nagyon jo modellezö és szinte kikerült minden csapdát ami ilyen konstrukcioknál elöfordul, pl az adott szimmetrikus alkatrészt a szimmetria ellenére csak egy modon lehet egyáltalán beszerelni. Az egyik gyártonak olyan pontosra sikerült a modellje , hogy gyakorlatilag ragaszto nélkül is tökéletesen és masszivan összeáll, söt elöfordul, hogy a “száraz” összerakás bonthatatlan, azaz ezt elöre meg kell gondolni hogy ragasztan8 akarjuk vagy nem utolag nem mindig lehet nyomtalanut ragasztani.
A felhasznált anyagok föleg a fantázia nevekben térnek el egymástol, ha az ember kézbe veszi hát alig térnek a közismert MDF anyagtól. A jobb modellek már festve vannak azaz a felület nagyon tökéletes hatást ad ( betonfalak, pucolat stb)
Söt az egyik márka az üvegezésre is gondolt igy az ablakkeretek belsö oldala öntapado réteggel van ellátva, sajnos az üveglap egyik oldala is, ami csapda a modellezönek mert megmarad rajta az ujjlenyomat. Lehet, hogy jobb egy sima átlátszo müanyag lapocska.
A csapás - valamennyi gyárto saját márkáju faragasztot használ ( a rossznyelvek szerint mindet ugyanabban gyárban töltik ugyanabbol a ragasztobol) és a leirásban többször kitérnek a ragasztora, nehogy a modellezö máshoz nyuljon. Viszont mindenképpen vigyázni kell a ragaszto mennyiségére, alapvetöen nagyon finom fa/celluloz alapu alkatrészekröl van szo, amit a ragasztö könnyen elgörbithet deformálhat.
(#69061) etwg hozzászólása Válasz Feb 26, 2024
Rossz hirek jönnek Stuttgartbol. Ket éve megnyitott Miniaturwelt Stuttgart - Stellwerk S bajban van.

A hatalmas terepasztalt amatör modellezök szabad idejükben épitik és müködtetik és a belváros történelmi élethüséggel van leképezve. Ez a 180 nm terepasztal Stuttgart belvárosát és a szétvert régi hatalmas fejpályaudvart képezi le az 1970-1980-s évekböl. Az eredeti szerzödést a városháza felmondta és a városháza nem kivánja tovább állni az évi 100000 euros költségeket. A nyilvános terepasztal üzemeltetöi uj támogatokat keresnek. Holnap délelött (2024.2.27) 8:15-kor a német SWR televizio egy hosszabb adásban mutatja be a terepasztalt és megprobál támogatokat keresni a Stuttgartiaknak.
(#69157) etwg válasza etwg hozzászólására (#69061) Válasz Márc 18, 2024
Ezt a hirt is felülmulja, hogy az Europa szivének titulált, de már 6 évet késö és 3szor drágább stuttgarti állomást is ( külsö nyomásra) végre át kell adni. Ha ez sikerül, akkor a az ( de joval kisebb mint az eredeti) állomáson a közeljövöben elindulhat a nyilvános probaüzemben. Terměszetesen forgalomirányitokra is szükség lesz mert a 8 vágányon oránként 200 vonatot kell fogadni ill inditani . Hát nem állnak sorba a vasutasok pedig egész jo fizetéssel csalogatnak.
(#69227) Frankye moderátori hozzászólása Válasz Márc 29, 2024
Minden kedves fórumtagnak áldott, békés húsvéti ünnepeket kívánnak az oldal üzemeltetői!
(#69233) etwg hozzászólása Válasz Márc 30, 2024
Kellemes ünnepeket!

khue.mp4
 
(#69350) etwg hozzászólása Válasz Ápr 16, 2024
A német szakértelem.


Egy kisiklott V100-s
(#69351) diginewl válasza etwg hozzászólására (#69350) Válasz Ápr 18, 2024
Nem vagyok egy nagy vasutas szaki, de mintha vasútmodellezősen gondolkodtak volna. Megfogjuk, oszt visszatesszük, mint otthon a terepasztalon.
Itt azért más súlyok vannak
Általában visszahúzni szokták őket, nem? Viszont talán akkor sem a kasztninál kéne emelgetni. Mi van ha kiszakad belőle a motor???
(#69352) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#69351) Válasz Ápr 18, 2024
De, jól gondolod. Alapvetően visszavontatni szokták, ha ez valamiért nem megoldható, akkor emelnek. Az viszont előre látható volt, hogy ha a kasztninál emelik, a forgóváz bizony kiszakad. És persze meg is történt, nyilván.
Megnyugtat azért az a tudat, hogy máshol sem mindenki normális.
(#69354) etwg válasza Frankye hozzászólására (#69352) Válasz Ápr 18, 2024
Sôt az elöirás szerint a forgovázakat kell elsönek rögziteni vagy felkötni a fökerethez. Csak utánna jöhet a daru.
(#69361) róbertke hozzászólása Válasz Ápr 21, 2024
Hóvégén bezár végleg egy angol modellbolt
(#69368) etwg válasza róbertke hozzászólására (#69361) Válasz Ápr 23, 2024
Sajnos nem az elsö. London belsö kerületeiben már egy sincs, valamikor a 80-s években majdnem 10 volt, és fél napokat el tudtam tölteni a boltokban.
Pár hete Kölnben is csak 2 müködött még.
(#69397) kisKirály hozzászólása Válasz Máj 8, 2024
Sziasztok!
Nem tudja valaki, hogy Magyarországon milyen mozdony húzta az opel millennium express-t?
Próbáltam a neten kutakodni, de vagy jól el van dugva vagy újabb leminősítés előtt állok!
Köszönöm
(#69403) róbertke válasza kisKirály hozzászólására (#69397) Válasz Máj 15, 2024
Ha jók az információim, 2000 -ben járta körbe Európát az a szerelvény.
IHO oldalán nézted? Én sem. Akkortájt MÁV Tau (470) még nem létezett, csak 2002-től. Más magyar villanygép csak a Szilik (MÁV és GySEV) és a Gigant futkározott. Viszont az ÖBB 1116 001 -025 már létezett 2000-ben. Ők a három áramszedősek.

Mottó: "Terepasztal sok mindent elbír"
(#69404) róbertke válasza kisKirály hozzászólására (#69397) Válasz Máj 15, 2024
Egy filmet találtam az Interneten, abban felváltva ÖBB Taurus villany és ÖBB Hercules dízel húzta a szerelvényt. Mindkettő mozdony Siemens gyártmány.
(#69405) kisKirály válasza róbertke hozzászólására (#69404) Válasz Pé, 9:23
Köszönöm szépen!

Valamikor láttam egy kisfilmet, de nagyon kapkodták benne a különböző felvételeket. Ott, mintha, Nohab-ot láttam volna előtte. De csak távoli foszlányként lebeg a szemem előtt, és a filmet már nem találom.

Mégegyszer Gramercy Milord!
(#69415) etwg hozzászólása Válasz Hé, 14:41
Általában rendszeresem figyelek talán egy tucat modellezöt kb féltucat országban Europában és a tengeren tul.
Érdekes dolgok kezdenek egyre markánsabbak lenni.

A briteknél sokkal igénytelenebbek a modellezök, és gyakran megelégednek azzal, hogy a jármüvek ütközöi rugosak, sem a világitás sem a lendkerék sem a DCC opcio nem igen fontos, de szeretik, ha a hajtott tengelyek tisztességesen vannak csapágyazva, és tökéletes a gyakran bonyolult festés, viszont talán a legérzékenyebbek az árakra. Egy kisebb mozdony, vagy tolato mozdony szerintük max kb 150 GBP-be kerülhet, igy az ettöl drágább modellek porfogok a polcokon. Egy szerkocsis gözmozdony optimális ára 200-230 GBP.
Egy 2 tengelyes tipikus brit tehervagon ne kerüljön többe mint 30 GBP.

Az amerikai modellezök ettöl valamivel igényesebbek. Náluk szerencsére nincsenek ütközök, viszont kötelezö a világitás meg a DCC elökeszités meg a lendkerék. Az árak viszont $100-120 tartományban legyenek. ( náluk nem sok kisebb tolato mozdony van és azok is legalább 4 tengelyesek). Elektronikával kitömött mozdonyok meg ne legyenek drágábbak mint $300. ( a sorbol természetesen kilognak a külön- egyedi sorozatok mint a 4014-es BigBoy).
A vagonok - miután nagyobbak mint a brit kocsik, egy kicsivel drágábbak mint az Albionban, de sokkal szélesebb az ártartomány igy a boltokban $20-100 tartományban kaphatok kocsik.

Ugy látszik csak mi europaiak vagyunk olyan gazdagok, hogy a fenti árak akár dupláját is otthagyjuk a boltokban egy hasonlo modellért. Ráadásul az öreg kontinensen alig hallani extra akciokrol, amikor a listaár feléért árulják a modelleket, habár az egyik legnagyobb kinai cég nem ritkán probálkozik a trükkel, hogy megduplázza a listaárat majd annak a feléért árulja a szép modelljeit. Ugy látszik vannak akik bedölnek ennek a trükknek.
(#69419) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#69415) Válasz Hé, 22:44
Én azt látom, hogy a brit modellek (ha Kínában is vannak gyártatva), belül szó szerint primitívek.

Az amerikai modellekből meg kétféle van: a nagyon egyszerűek, majdnem PIKO Hobby, vagy kicsivel alatta, és a nagyon csiri-biri.
Utóbbiakban is akadnak persze rendkívül igénytelen megoldások:
- Motor lendítősúlyba integrált mágnes, hogy a mellette elhelyezett dekóderben a Hall-szenzor ez alapján adja a gőzös hangjának a vezérlését. Csak a motor meg a PIKO Mabuchi klónjának a színvonala alatt van. Cserélni persze nem tudod, mert a lendítősűly rá van préselve a tengelyre, de olyan szinten, hogy lehúzni sérülés nélkül nem tudod. A modell 310USD, küldd vissza a gyártónak az USA-ba a saját költségeden, ők bevizsgálják, hogy valóban az-e a baja, amít írtál, de ez 135USD-be kerül, és még nem javították, csak konstatálták, amit mi is tudunk, hogy a motor kuka.
- Quantum QSI hangos dekóderekben a dekóder bemenetén a Graetz-híd Schottky diódákból van összerakva, amik a katalógus adatlapjuk alapján max. 1A áramot képesek vezetni. Viszont a motor H-híd az egyszerű, bipoláris, planár transzisztorokból épül fel, hogy a PWM jel felfutása lehetőleg rossz legyen.
- A mozdonyban van egy jókora hangszóró, füstgenerátor, plusz nehéz is, a világítása izzós, így a hangot, a füstöt bekapcsolva, plusz a mozdony tömegét mozgatva már a Graetz-hidat alkotó diódák max. áramának a közelében járunk, és ha a jellegzetes, öblös, amcsi gőzsípot is megszólaltatjuk jó hosszan, akkor meg 1A fölé megy az áramfelvétel, és is égnek ki a Schottky diódák, a modell működéséképtelenségét okozva.

Egy ROCO, vagy Fleischmann modell, ZIMO dekóderrel, vagy egy Gützold gőzös jóval több, és igényesebb technikát tartalmaz.
(#69421) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#69419) Válasz Hé, 23:01
Na jo egy amerikai modellnek nem sok keresnivaloja van az USAn kivül, igy minden javitás meg garancia csak ott érvényesithetö. Ebben még nem jutottak el ahhoz sem, hogy az USA határain kivül is van élet. Érdekes modon kemény kivétel a brit szigetek, érdekes modon ott mèg Irországban is, elfogadják az amerikai számlákat és többnyire a posta is ingyenes es nincs sem vám sem AFA a két ország között, az öreg kontinensre még az évtizedes tapasztalatokkal rendelkezö cégek is gyakran képtelenek kiállitani megfelelö dokumentumokat és a szállitási költségek az egekbe rugnak még egy magán levél kapcsán is.( tölünk oda olcsobb a posta mint Németországba, de ha a barátom egy SD kártyát küld az USAbol, akkor itt még majdnem 10 euro vámot is felszámolnak.
Elég megnézni az MR árát. A tengeretulon 4-5 dollárért veheted meg a boltban, ha elöfizeted a felébe sem kerül. Itt meg pofátlanul 14-18 euroért árulták. ( szerencsére most lesz valami változás, vagy eltünik végleg).
(#69422) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#69419) Válasz Hé, 23:16
Az az értékesebb technika egy kicsit mézes madzag is. A briteknél meg az USAban sincs árkülönbség a jobb meg a rosszabb technikáju modellek között ( gyakran a gyárto is szorakozik ugyanaz a modell megjelenik jobb motorral jobb lendkerékkel, jobb áttétellel, de ugyanazon az áron mint a rosszabb kivitel. ( s elég sok utánjárás kell, hogy ilyesmit megtudj a vétel elött).
Ennek ellenére komoly különbség, ha egy ( kezdö) modellezönek 10-15 dollárt kell fizetnie egy vagonért és egy alig 100 dolláros mozdony huzhatja, addig itt 30-50 eurot fizetsz egy vagonért és a legolcsobb mozdony is 150 euro feletti árakban van a polcokon.
Ráadásul sok csili vili és nem is olcso mozdonyrol már az elsö menetben leesnek az égbedicsért tökéletes aproságok, ( kapaszkodok söt, kuplungot is vesztettem már el) amiért majdnem extra 100 eurot számitottak fel.)
(#69424) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Kedd, 21:35
Inkább itt folytatnám a beszélgetést a H0 topicban felvetődő témában.

Szóval, szovjet/orosz vs USA technika.
Meg van a véleményem az oroszok képességeiről, és nem győzőm mindig lehűteni az ismerősi körben, hogy "így milyen az orosz haditechnika, úgy a fejlettségük".
Nem, ha igazuk lenne, akkor Ukrajnában bő másfél éve kb. olyan kormány lenne, mint Minszkben. A kommersz orosz technika meg ennél sokkal lejjebb van, lásd a MÁV vonalain közlekedő "Uzsgyi" becenévre hallgató motorvonatokat.

Mennyire különb az USA? Nem tudom. Pár hete a Skodámat vittem olajcsere szervizre, meg éves átvizsgálásra egy barátomhoz. Behívott a műhely részbe, és beültetett egy "Zsiguliba". Igaz, hogy nem Zsiguli, hanem Dodge Charger néven anyakönyvezték, de majdnem ugyanaz, ha a motortól eltekintünk. A hátsó futómű az ugyanaz a Pahnard rudas. Igaz V8 HEMI tuning van az orrában, de az Octavia utastere tágasabb, és kényelmesebb, pedig nem fiatal a Skodánk, 2014-es, III. generációs tipus. A Dodge-ból a kilátás borzalmas, mint egy T34-ből. Szóval egy katasztrófa, és a technológiai tartalma is csalódás. Mint, amikor az amcsik szétszedték, és átvizsgálták a dezertált Mig-25-öst. Az volt a végkövetkeztetésük, hogy azért tud olyan gyorsan repülni, mert lassabban nem tud.

Azért egy Tektronix szkópot semmi pénzért nem cserélnék le egy oroszra, de még egy Tek koppintás ősrégi EMG-re sem.
(#69425) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#69424) Válasz Kedd, 22:09
Könyvet tudnék irni mindket ország technikájárol meg mentalitásárol, de valoszinü kiadoban azt mondanák, mint vagy 22 éve a pesti kiado, azért nem jelentette meg a megrendelt cikket, mert a fö szponzoruk az egyik érintett cég volt. Én meg nem igen szoktam höseposzokat irni.
Igen én is kaptam az USAban vadonatuj luxus autot. A visszpillanto tükör mögött egy 1/4 negyzetméteres fekete doboz volt benne 2 kamerával meg mindenféle szenzorokkal. A villanyrendör lámpáit böven es mindig eltakarta, de a dobozba menö vastag kábelköteget már nem tudták tisztességesen behuzni igy a tetö boritásábol kb 30 cm hosszan belógott az utastérbe.
S voltam Floridában is a rakétakilövö állomáson. Amikor elöször láttam a rakétáik belsejét azt hittem, hogy a moszkvai VDNCH-ból kérték kölcsön :=).
Amugy a VDNCH egy hatalmas kiállitás volt nem messze a TV központtol. Ha valami kellett a zsiguliba vagy a fürdöszobába akkor a moszkvai emberke elöször a kiállitásra ment, mert ott általában az SZU termékei hiánytalanul ki voltak állitva s ha valami hiányzott azt rendszerint be is potolták - igy mindig volt gumi az ablaktörlöbe vagy visszapillanto tükör meg klozetdeszka...
Lapozás       83/83
Frissek
  2024. Máj, 22. Sze
0:37:39
  Jelenleg 15 fő olvassa az oldalt
Hirdetés