|
Kérdés
|
Témaindító: borsos, idő: Jan 1, 2015
Témakörök:
|
|
(#65541) csíkosháTTú válasza Berci hozzászólására (#65537)
|
Válasz •
|
Nov 27, 2021 |
|
Gondolom az ágyazatos sínekre gondolsz.
Fleischmann Profigleis: még nyomokban fellelhető, de már nem gyártják. A profil magassága 2,5mm, az ágyazat nem választható le. Csak önmagával kompatibilis.
Trix C-Gleis: mind közül a legjobban bírja a strapát, lévén nincsenek sínösszekötő papucsai. A profil magassága 2,1mm, de úgy van megcsinálva, hogy a régi, nagy nyomkarimájú modellek is futnak rajta gond nélkül. A töltés imitáció nem választható le. Csak önmagával szeret összejönni ez is.
Roco geoLine: már nem gyártják. A sínprofil magassága 2,1mm, elvileg a többi ROCO 2,1-es sínnel össze lehet hozni. Az idő előrehaladtával a műanyag töltés imitáció rideggé, törékennyé válik, így sérülékeny. A töltés nem választható le.
ROCO Line mit bettung: ez a régebbi ROCO töltéses vágányok újjá éledése. A sínprofil magasága 2,1mm, az ágyazat nélküli ROCO-val megegyezik. A töltés anyaga rugalmas, gumi, leválasztható a sínről.
PIKO A-Gleis mit bettung: a sínprofil magassága 2,5mm, hogy a régi, még NDK-s modellek is fussanak rajta. Megegyezik a sima, töltés nélküli PIKO A-Gleis-szel. A töltés anyaga műanyag, nem választható le a sínről.
KATO Unitrack: nem igazán van idehaza elterjedve, a töltés nem választható le, és csak önmagával szeret működni.
Végén a kakukktojások!
Tillig H0 Standard: A sínprofil magassága 2,5mm, ez régi, még NDK-s Pilz utódja. Sajnos eléggé szűk a választék belőle, és nem is töltéses sín! DE! Van hozzá egy zseniális ágyazat, a Styrostone, ami az összes közül a legszebb! Sérülés nélkül kivehető belőle a vágánymező, vagy akár a váltó is, és zajcsillapító hatása is van, nem is kicsi! Elivleg össze lehet hozni más 2,5mm-es sínekkel is. De dolgozni kell vele ilyenkor.
Tillig H0 Elite: a sínprofil magassága 2,07mm, a legszebb váltóik nekik vannak. Sokat kell dolgozni velük, így igazán játékra nem, csak terepasztal nagyon profi, és szép megépítésére alkalmas. Rendkívül széles választékkal bíró sínrendszer, és ehhez is van Styrostone ágyazat, amire ugyanaz áll, mint fentebb. Igazából csak önmagával érdemes használni, elsősorban esztétikai okok miatt. |
(#65545) Lazsi válasza sunocske hozzászólására (#65530)
|
Válasz •
|
Nov 27, 2021 |
|
Hozzávetőleges számolásból a következő méretek jöttek ki (bal-fentről jobb-lefelé):
13.5m - 12.3m - 6.7m - 8.9m - 17.1m
Nem tudom, lehetséges-e, hogy a vonat jobbra megy, és az elején egy gőzmozdony van tolatómenetben, vagyis a 4.7m-es rész a szerkocsi, az "átmérő 1.7" csak látszólag kerek, valójában az a vezetőállás, és a 10m-es a "többi része".
Egyébként úgy próbáltam meghatározni a méreteket, hogy megmértem a sínek távolságát, ami kb. 10 pixel és a valóságban 1.435m. (Senki sem írta, hogy keskeny nyomtávú lenne... No meg a tippek alapján sem lehet az.)
Persze durva tévedések is lehetnek a mérésemben! Ha más szögből esne rá a nap, akkor kicsit pontosabb lehetne, mert akkor az egyes vagonok magasságát is meg lehetne tippelni, illetve egyértelműbb lenne, hogy végződik az egyik és hol kezdődik a másik.
Pl. a 8.9m / 7m esetében sem egyértelmű (számomra), hogy
- egy 8.9m-es kocsin van egy 7m-es rakomány,
- egy 8.9m-es kocsinak van egy kb. 2m-es nyitott állása és egy 7m-es felépítménye,
- az egy 7m-es kocsi és a mellette lévő 17.1m-es egység még hosszabb vagy 1.5-2m-rel.
(A képre klikkelve látszanak a képbe írt számok...) |
|
(#65568) Berci válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65541)
|
Válasz •
|
Dec 4, 2021 |
|
Köszönöm a választ - helyesbítenem kell:
Megvettem egy PIKO (ágyazatos) kezdőcsomagot, és nem bírtam magammal - kibontottam. Az ágyazatra a sín csavarral van rögzítve, tehát leválasztható.
Ez azért volt fontos számomra, mert az esetleges bővítésnél biztosan használtat vennénk apróhírdetésekből, ahol az ágyatzat nélküliek dominálnak.
(Mert ágyazatos általában csak új van, (drágán) viszont ágyazat nélkülit lehet venni olcsóbban.
Most már akkor ezentúl PIKO H0-ról beszélünk.
Mit kell venni egy A-s alapsínhez, hogy egy kicsit izgalmasabbá tegyük a játékot:
Ja, és még egy kérdés:
Az "I" profilút össze tudom tenni az "U" profiluval?
Előre is köszönöm a válaszotokat.
Ja, ha ti is 6 vvesek lennétek, akkor inkább plussz járműnek örülnétek, vagy pályabővítésnek?
|
(#65570) EnTeO válasza Berci hozzászólására (#65568)
|
Válasz •
|
Dec 5, 2021 |
|
"Ja, és még egy kérdés:
Az "I" profilút össze tudom tenni az "U" profiluval?"
Igen. A régi U-profilú sínből el kell távolítani az összekötő elemet, ehhez alul fel kell hajtani a kapcsokat, kivenni az összekötő elemet, majd visszahajtani az U-profilt a helyére és a kapcsait alulról behajtogatni.
Ezután kell egy ilyen sinösszekötő elem (cikkszám: PIKO 55207):
PIKO 55207 az eBay-en
A PIKO Webshopjában is van ugyanez:
PIKO WEB-SHOP 55207
Ezt kell aztán csak összedugni értelemszerűen egyik irányba a régi U-sínekkel, másik irányba az új PIKO A-sínekkel. Nekem működött a dolog...
Egy fentebbi másik állításra reagálva: a PIKO A-sínek lecsavarozhatók a töltésükről, és értelemszerűen a töltés nélküli sínek felcsavarozhatók a töltésekre. Gondolom, történeti okokból, a PIKO árul töltés nélküli síneket, töltéseseket is, és külön csavarokat is az utólagos rögzítéshez (55487 a cikkszám, szép hosszú munka lehet a PIKO A-síneket külön megvásárolt töltésekre felcsavarozni és még csak nem is olcsóbb külön megvenni mindent, de ha valaki régebbi A-sínjeit akarja töltésre tenni...)
|
(#65571) csíkosháTTú válasza EnTeO hozzászólására (#65570)
|
Válasz •
|
Dec 6, 2021 |
|
Köszönöm mindenkinek a pontosítást az ágyazatos PIKO A-val kapcsolatban. Eddig egyszer volt a kezemben ilyen, de nem tűnt fel, hogy bontható a vágánymező az ágyazatból. |
(#65660) Sz.Zoltan85 hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 20, 2021 |
|
Szia mindenkinek. Kezdő vagyok a témában, de szeretnék egy analóg terepasztalt építeni Piko A - gleis sínekből. Dupla oválpályát szeretnék elülső olddalon állomással , és 2-4 kitérővel várakozó szerelvények számára. Azt szeretném kérdezni , hogy kell-e szakaszolnom és , hogy hogyan is működik ez a szakaszolós dolog?? Tudnátok nekem magyarázatot adni erről?? Mit , hogyan és miért?! Előre is köszi az építő jellegű válaszokat. Üdv Zoli |
(#65661) csíkosháTTú válasza Sz.Zoltan85 hozzászólására (#65660)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2021 |
|
Információk, hasznos linkek topic!
Egy olvasnivaló a sok közül. Ugyan nem TT, de az elv ugyanaz:
Klikk ide! |
(#65728) asch hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 5, 2022 |
|
Folytatva az álmodozást a jövőbéli terepasztalomon, azon gondolkodtam, hogy az állomásra kellene hangosbemondó. Olyanokat mondhatna, hogy:
"A harmadik vágányon tolatást végeznek. A vágány mellett kérem vigyázzanak!"
"A negyedik vágányon _vonat_ közlekedik. A vágány mellett kérem vigyázzanak!"
"A második vágányon tolatást végeznek. A vágány mellett kérem vigyázzanak!"
"Személyvonat érkezik az első vágányra."
Természetesen kell, hogy tudjon szignált is, de azt könnyű fellelni, azzal nem lesz probléma!
Van erre valami program, ami leutánozza a MÁV bemondót? Vannak felvételek, amiből ki lehet venni az erdeti hangmintákat? (Vannak youtube-on, közben rákerestem.) Csinált már valaki, használt már valaki ilyet? |
(#65729) etwg válasza asch hozzászólására (#65728)
|
Válasz •
|
Jan 5, 2022 |
|
Ülj ki egy nagyobb állomásra és vedd fe a telodra a bemondásokat, otthon meg vagdald össze. |
(#65731) Frankye válasza etwg hozzászólására (#65729)
|
Válasz •
|
Jan 6, 2022 |
|
Van ugyan egy spéci program, amit kifejezetten a MÁV Csoport részére készítettek. Ez gyakorlatilag a leírt szövegből állítja elő (ún. fonémák alapján) a bemondott szöveget, azonban maga a szoftver nem fellelhető, és megvásárolni sem lehet. Így sajnos két út marad:
- Vagy a Jenő barátom által is említett analóg felvétel az állomáson, annak minden előnyével és hátrányával, vagy
- Saját magad mondod fel egy - célszerűen - digitális hangrögzítésre.
Az élő felvétel előnye, hogy a nagyvasúthoz teljesen hasonló hangzásvilágot tudsz rögzíteni, bár itt is alapvetően kétféle hang létezik: egy női és egy férfi hang. A hátránya ennek az, hogy viszonylag sok környezeti zaj is belekerülhet a felvételbe (az állomáson tartózkodó utasok, a tolatást végző szerelvények, gépek, hangja, stb.)
A másik, saját hang előnye, hogy egészen biztosan "tiszta" lesz a felvétel. (Ha netán mégsem, mert épp akkor rikoltott a papagály. akkor is megismételhető gond nélkül). A másik előnye, ami egyben a hátránya is, hogy nem a klasszikus nagyvasúti hangot adja vissza. Ebbeől egyenesen adódik, hogy viszont teljesen egyei lesz, senki másnál nem fog ez a hangosbemondó hang szólni! (Amúgy akár még poénnak is jó, ha valamelyik gyerek mondja fel.) |
(#65733) csíkosháTTú válasza asch hozzászólására (#65728)
|
Válasz •
|
Jan 6, 2022 |
|
A MÁV Informatikájé az egész, így nem igazán hozzáférhető. Mármint az eredeti hanganyag.
Ki lehet menni egy állomásra, és felvenni, de annak a felvételnek sok baja lesz. A kiszűrhetetlen környezeti zaj a legnagyobb gond.
Ugyanettől "szenved" az összes nyilvános videó megosztó portálon található felvétel is. |
(#65734) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65733)
|
Válasz •
|
Jan 6, 2022 |
|
Hol vannak azok a szép idök, amikor bekopogtam a forgalmi irodában és megkértem az ott dolgozo kisasszonyt, hogy olvassa be a kért szöveget a hangos bemondoba (vasárnap délelött, rajtunk kivül senki nem volt a kis állomáson). Igaz nem mozdonymodellbe kellett a felvétel. |
(#65735) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65731)
|
Válasz •
|
Jan 6, 2022 |
|
Vigyázzatok az eredeti hangokkal ( ha nem a peronrol és a hangszorobol veszed fel), mert azok ma már jogvédelem alatt vannak, annak minden esetleges következményével. |
(#65736) asch válasza Frankye hozzászólására (#65731)
|
Válasz •
|
Jan 6, 2022 |
|
Köszönöm a válaszokat!
Ilyen szám-bemondó programot régebben csináltam egyszer, elég érdekes kaland ezeket a szövegeket felvenni. Így mondta be, ilyen darabokból összevágva a számokat: "tizen-hét-óra-huszon-három perc". Azt találtam, hogy csak azok a minták voltak használhatóak, amiket egy hosszan felmondott monoton valami közepén mondtam. Ha az elejét vagy a végét használtam, az nagyon furcsán hangzott az összevágott eredményben.
A Szalóczy Pál és Rábai Balázs hangoktól azonnal jön a vonatozós hangulat, mindenképpen jó volna az ő hangjukkal összerakni ezt. Akkor ha jól értem az eredeti mintákat biztosan nem lehet megszerezni, a hangszórókból vett felvételekkel lehet játszani magunknak, de ha összerakok valamit, akkor azt inkább ne publikáljam? |
(#65740) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 6, 2022 |
|
|
(#65742) sunocske válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65733)
|
Válasz •
|
Jan 7, 2022 |
|
Mondjuk szerintem a környezeti zajok pont, hogy valóságosabbá teszik, jobban visszaadják az eredeti pályaudvari hangulatot (jó, oké, Pusztakutykuruttyon nyilván hülyén hangzana a Nyugati pályaudvar zaja, de meg lehet találni szerintem az egyensúlyt). |
(#65743) Frankye válasza asch hozzászólására (#65736)
|
Válasz •
|
Jan 7, 2022 |
|
Nem hiszem, hogy az állomáson felvett hang, mint ilyen, bármilyen jogi akadályba ütközne felhasználs során. Ott inkább a háttérzaj a probléma, de ezt kiveséztük.
A jogi akadály az eredeti, "gépi" hang kapcsán merülne fel, mert az jogvédett.
Természetesen meg lehet találni a megfelelő egyensúlyt a háttérzaj és a lényegi bemondás között, bár az "összevégés" így sem lesz egyszerű. |
(#65745) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65743)
|
Válasz •
|
Jan 7, 2022 |
|
Addig, amig saját célodra használod a hangot, addig nincs gond, de ha kereskedsz vele, akkor már lehet. |
(#65746) csíkosháTTú válasza sunocske hozzászólására (#65742)
|
Válasz •
|
Jan 7, 2022 |
|
Sajnos nem, zavaróan hat. |
(#65792) 6XJenő hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 18, 2022 |
|
Új belépőként üdvözlöm a közösség tagjait!
Egészségben,örömökben gazdag új esztendőt kívánok mindenkinek.
Tudom, a hölgyeknek szóló reklámokban a 'mert megérdemlem' kifejezést pont követi, de nálam még sajnos kérdőjel.
Igy a nálam kétségtelenül nagyobb elméleti és gyakorlati tudású tagság megtisztelő tanácsára szorulok:
N építési nagyság, 12 db kitérő és a közöttük levő állomás pályaszakaszok PIKO DDR U profil. Nyíltvonali pálya PECO Streamline Code 80 flexi, 1db 1,41:100 lejtviszonnyal. Mozdonyok 2 személy+3teher PIKO DDR NEM355 standard kuplung->ANALÓG üzem.
A nikkelréteg védelme és a váltók terelősin geometriája miatt -még hiányzó gyorsvonati mozdonynak- megfelelő altarnatíva-e az alacsonyabb kerékkarima magassággal rendelkező jelenlegi Fleischmann vagy Kühn gyártmányok közül választani.
Szempontok nem feltétlenül ebben a sorrendben:
Gyártástechnológia megbízhatósága
Magasság, súly illeszkedése a PIKO mozdonyállományhoz.
Motor:ilyen pályaviszonyokhoz 2 tapadógyűrű mellett :
lendkerék nélkül,
1 vs 2 oldali lendkerék,
2 vs. 4 hajtott tengely alkalmasabb
Karbantartás bonyolultsága.
Alkatrészek: élettartam,beszerezhetőség, általam beépíthetőség
Például: FLM 738903 BR 187 (2017)
Elnézést a terjedelemért, de ez a rövidített változat.
|
(#65793) etwg válasza 6XJenő hozzászólására (#65792)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2022 |
|
Egyik kicsit probálj egyszerre kevesebbet kérdezni, de szabatosabban, mert igy sok minden alig érthetö.
Amit megértettem.
1. minél nagyobb/több a lendkerék, annál folyamatosabb a mozgás. Ha választhatsz akkor a duplat vagy a nagyibbat vælaszd.
2. A kisebb nyomkarima általában nem gond,
3. A PECOnal lehet, hogy válto nem teljesen szabványos, mert az angol N méret nem okvetlenül azonos a NEM mérettel.( ha jol emlékszem csak 1:147).
4. Sajnos ma már meglehetösen nagy ritkaság a tapadogyürü nélküli mozdony, igy nem biztos, hogy választhatsz. (én TT-ben igyekszem a mozdonyaimhoz tapadogyürümentes kerekeket venni - ha van, mint alkatrész)
|
(#65794) etwg válasza etwg hozzászólására (#65793)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2022 |
|
Meg valamit.
Minel több kerék hajtott annál jobb a vonoerö és a müködés. |
(#65796) csíkosháTTú válasza 6XJenő hozzászólására (#65792)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2022 |
|
Idézet: „N építési nagyság, 12 db kitérő és a közöttük levő állomás pályaszakaszok PIKO DDR U profil.”
Én ezeket már nem építeném be! Pláne nem úgy, hogy a pálya többi része meg már PECO.
Idézet: „1,41:100 lejtviszonnyal.”
Sok lesz! Ezt le kell vinni minden áron 1,3-ra vagy akár az alá.
Gyorsvonati mozdonyban, ha a BR187-re gondolsz, vagy hasonlóra, akkor az lehet Fleischmann, Kühn, Arnold, Minitrix, PIKO.
- Fleischmann: egy tipusbajuk van, a motorok könnyen koszolódnak, és zárlatosak lesznek, erre figyelni kell. Javítható, ha észreveszed, hogy lassul a modell, akkor ideje takarítani. Alkatrész van.
- Kühn: megbízható, szép modellek. Alkatrész sokszor csak komplett elem van, külön fogaskerék, vagy ilyesmi pár modellhez nincs.
- Arnold: az 1996 előtti, még "Arnold Rapido", német gyártmányú modellek kerülendők! Már nincs hozzájuk semmi sem. A márkát átvette a Hornby csoport, ezekkel már nincs gond, alkatrész is van.
- Minitrix: jók, de drágák, a digitális átépítésük sokszor bajos, mert az idióta csatlakozójukkal nem gyárt senki dekódert. A gyári dekódereik meg buták, mint tök. Sajnos. Az alkatrész ellátás kriminális, vagy nem létezik
- PIKO: a régi, még NDK-s modelleket kerüld el! Újban vannak szép cuccaik, de a gyártó által alkalmazott motorok jelentik a modellek gyenge pontját. Alkatrész van, de drágább, mint más gyártóknál.
Létezik még másodkézből a régi ROCO is. Ezekkel az a baj, hogy gyártó megszüntette ezt az építési nagyságot, az alkatrészek java részét meg kiárulta, így egy esetleges hiba könnyen a vitrinbe száműzheti a modellt.
Van még cseh MTB, de újabban nálam a kérdőjelek sokasodnak a gyártó termékei körül egyre jobban... |
(#65810) 6XJenő válasza etwg hozzászólására (#65794)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2022 |
|
Köszönöm a választ. Igyekezni fogok érthetőbb lenni. |
(#65811) 6XJenő válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65796)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2022 |
|
Köszönöm a részletes tájékoztatást.
Idézet:
,,Ezt le kell vinni minden áron 1,3-ra vagy akár az alá.''
Lejtviszony a modellvasút könyvem szerint a vetületi hosszon a pálya
emelkedése.A fővonali max. érték 1:40 , azaz 25mm/1000mm.
Az általam számított érték esetén 1200 mm-n emelkedne 17 mm-t.
Ennél sokkal meredekebb lejtőn leakadás és egyéb problémáktól mentesen
üzemeltek az 50 évvel ezelőtti terepasztalomon a PIKO mozdonyaim.
Bár viszonylag rövid szerelvények:mozdony + 30 cm vontatmány.
Ezért az 1000 mm-kénti 13mm kicsit meglep,de a lehetőségekhez képest figyelembe fogom venni.
Itt köszönném meg, hogy a 'javításokról tanácsok' topikban a karbantartással
kapcsolatban megosztotta szaktudását.
Sajnos a Linuxos gépemen nem működik minden funkció rendesen. |
(#66058) 6XJenő válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65796)
|
Válasz •
|
Feb 23, 2022 |
|
Idézet: „,,Ezt le kell vinni minden áron 1,3-ra vagy akár az alá.''
”
A MOROP honlapon a NEM szabványokban nem találtam a vasúti pálya süllyedésére vonatkozó ajánlást.Hiányában az e hétvégi M 1:1 méretarányban kiszerkesztett pályatervet az utolsó verziónak nyilvánítottam.
Készítésének peremfeltétel rendszere:
-N méret 1:160
-A gondolkodást serkentő alkoholmentes söradagból állandó készlet meglétének biztosítása.
-Az egyszerű áttekinthető nyomvonal feladása. A "Modellvasúti terepasztalok fajtái" című
cikkben 6. pontba sorolt mini sinhalmaz/játék szintjére süllyedés felvállalása.
(A modellezéshez 45 év utáni visszatérés célja végül is a kb. 15 éve tartó 12-13 óra ilyen-olyan LCD monitor előtti tartózkodás megszüntetésének kikényszerítése.)
-A terepasztal méretének a még kezelhető méretnek gondolt 2,36x1,4 m nagyságra növelése.Szintkülönbség csökkentése miatt alagút helyett 2 db híd beépítése.
Tervezési értékek:17 cm max. kocsiszekrény hosszúságra
nyomtávolság: 35 mm nyiltvonali és pu-i I-II. vágány
55 mm pu-i II-III. vágány
pálya ívsugarak:250 mm,285 mm, 310 mm Peco flexi code 80
peron szélessége:33 mm/ 5,28 m
szintkülönbség: 52mm 16mm+36mm, felemelt áramszedő esetén
híd alaplemez: 2mm
NEM űrszelvény+biztonsági rés:42 mm
sinprofil+talpfa: 2+2 mm
felépítmény: 4 mm parafa
-Gyengeáram kivitelezése:I.ütem.
Tápellátás: FZ1 trafó, analóg rendszer
Egyszerű A-kapcsolásnál ne legyen bonyolultabb.Maximum váltók takarék kapcsolása.Felsővezetékes és éjszakai üzem nem kerül modellezésre.A váltók alsó átkötő
hídja ne kerüljön eltávolításra.A kezelő lásson rá a váltóállásokra.Manuális sorompó állítás.
Esetleges II. ütem:fényjelzők készítése, telepítése: ha megérem egyáltalán kategória.
Számítási értékek: I. szakasz emelkedés és süllyedés 9,81mm/m 0,98:100
II. szakasz emelkedés 9,81mm/m 0,98:100
III. szakasz sülledés - 19,11mm/m -1,9:100
Lecsukott áramszedő esetén 0,85:100 és -1,65:100
-A menetrend 1 ciklusa meghaladja e kereteket.
Röviden: A 2 fő PU között gyorsvonati összeköttetés. III. vágányok. 2 vagy 3db 4tengelyes
személykocsival.Személyvonat: agglomerizációk egymás között és gyorsvonathoz a fő PU-k
II. vágányára.2 db 4 tengelyes személykocsikkal.Minden állomás I. vágánya között teher
forgalom. Régi Piko szerelvények.
|
|
(#66064) Frankye válasza 6XJenő hozzászólására (#66058)
|
Válasz •
|
Feb 24, 2022 |
|
Csak egy apró észrevétel:
A vasúti szakzsargonban a nyomtávolság a két, azonos vágányhoz tartozó sínszál belső (egymás felőli) oldala között mért távolság. Ez (quasi) állandó, illetve csak nagyon minimálsan váltzik. Amiről Te írtál, az a két, szomszédos vágány tengelye közötti távolság.
(De tényleg csak a szabatosság jegyében, semmiképpen nem bántásképpen!) |
(#66406) 6XJenő válasza 6XJenő hozzászólására (#66058)
|
Válasz •
|
Máj 9, 2022 |
|
A pályatervhez elkészült az elvi villamos kapcsolási terv.
A tervezés kritériuma:
2 db független B kapcsolású tápszakaszon egyszerre 2 szerelvény független
vezérelhetősége. Sinprofil PECO Code 80 flexibilis.
A. eset:
2 db Kühn 95010 BR 180 14V DC 5-pólusú motor 2db tapadógyűrűvel,
névleges áramfelvétel < 500 mA, legkisebb indítási feszültség(*): 6,5 V.
B. eset:
2 db NDK Piko BR 118 2032 tip. 12V DC 3-pólusú motor 9000 1/min,
névleges áramfelvétel 150 mA, legkisebb indítási feszültség CsíkosháTTú
Mester tanácsai szerinti karbantartás elvégzése után: 4,02 V.
(*): A legkisebb akadozásmentes folyamatos haladásnál.
|
|
(#66407) etwg válasza 6XJenő hozzászólására (#66406)
|
Válasz •
|
Máj 10, 2022 |
|
|
(#66454) 6XJenő válasza etwg hozzászólására (#66407)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2022 |
|
Felhatalmazom Frankye urat, hogy az általa megállapított időintervallum elteltével válaszaimat terjedelmük okán törölje.
Az eredeti pályatervben egy tápegység vezérelte,szakaszokkal feltupírozott dilikör szerepelt
több 150 mA áramfelvételű régi PIKO mozdonnyal. A kialakítása során tanúsított önmérséklet
az alábbiakra volt tekintettel:
A megvalósításhoz rendelkezésre álló infrastruktúra, nevezzük jóindulattal műhelynek.
A bármilyen gondos kivitelezés ellenére, egy bizonyos Murphy nevű úrnak köszönhetően
előbb vagy utóbb bekövetkező meghibásodások,karbantartási igények önerőből való elhárítása illetve elvégzése.(Győr-Budapest távolság költségvonzata.)
Mikroelektronikában való jártasság szintje,amely kb. fényév milliókra van az Antal Miklós úr
analóg modul asztala vezérlésének szintjétől.
CsikosháTTú mester "DCC profiktól (nemcsak)profiknak" topik #53014 sz.alatti DCC-delej
című írásában foglaltakra:
Idézet: „az FZ1 szabályzóját maximális állásba tekerve akkor lesz 12V a kimeneti feszültség a pályán, amikor azon 1,2A áramfelvétel is van, vagyis elég sok mozdonyunk köröz rajta.”
Erre később mind a feszültség mind az áramfelvétel vonatkozásában külön hozzászólásban szeretnék majd visszatérni.
A kacifántosra sikerült B kapcsolást a költséghatékonyság és egyszerű kezelhetőség inspirálta.Hátrányos tulajdonságával kapcsolatban a társfórumon Batman2 nevű hozzászóló
a #3307 sz. hozzászólásban írta:
"a két trafót nagyjából egyforma menetfokozatba tenni, hogy ne változzon a vonat sebessége lényegesen.Nekünk is van két ilyen átmenetünk is, az említett módon semmi gond velük. "
Nálam ilyen térköz átlépés nyílt vonali sebesség mellett a gyorsvonat esetén lett volna egy-egy az oda illetve a visszaút során.
Mivel a pályaterv úgy készült,hogy egy kivételével a szerelvénypároknak a célállomásig közel egyforma utat kell megtenni,azonos mozdony típusok esetén így gyakorlatilag csak a 12 db
peron vágány szakaszoló kapcsolóit kellett volna kapcsolni.
A plusz egy választókapcsolót is egy esetben,az említett kivétel során. Ezt a melléklet
mutatja be.
|
|
(#66455) 6XJenő válasza 6XJenő hozzászólására (#66454)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2022 |
|
Z kapcsolás:
Volt olyan pályaterv elképzelés, ahol az egyik főpályaudvar fejállomásként lett volna kialakítva.Ez végül a helyigénye mellett a Z kapcsolás kapcsolóigénye miatt került elvetésre:
A helyes vágányon a TT vasúttal irodalom a Z kapcsolást a 17. oldal 14. ábrához tartozó ismertetésében nem szerepel, de Gerhard Trost Vasútmodell (Mk. 1972) című könyve 195. oldal
Alapfogalmak szerint:
Gondoskodni kell, hogy ugyanarra a tápszakaszra ne legyen egyidejüleg több tápegység csatlakoztatva.
A szükséges kapcsolók száma a tápszakaszok és a tápegységek szorzata.
12 peronvágány mellett ez aggályokat ébresztett bennem a kezelhetőség és átláthatóság szempontjából.
A most elkészült mellékletben bemutatott Z kapcsolás csak 3 db 2 pólusú átkapcsolóval tartalmaz többet a B kapcsolású változathoz képest.A projekt már így is elszállt költségvetéséhez képest ez már nem jelentős többlet.
A fejre állított söröskupakokkal modellezett tápfeszültség állítás, vonatmozgások rendben vannak,
legalábbis a menetrendben nincs vízszintesen azonos színű térköz.
Remélem ebben a formában elfogadható.
|
|
(#66456) etwg válasza 6XJenő hozzászólására (#66454)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2022 |
|
Nem a válaszaiddal van a gond, hanem a hozzáállással. Az szép és jo, a különleges a videojátékokbol idevarázsolt izéket rajzolsz fel, amiröl sajnos fogalmam sincs mit is jelentenek. A videojátékok korszakát több évtizeddel a hátam mögött hagytam.
Szoval mégegyszer és megtisztelnél ha vennéd a fáradtságot és legalább átlapoznád a tálcán felkinált idevágo irodalmat. Abban nincsenek mindenfële izék meg nyilak, de még a kezdö is megérti a lényeget.
Van kétfajta kapcsolási technika.
A - ahol sineket ( szakaszokat) csak egy trafohoz kapcsolhatod. Azaz ilyen esetben a pályát felosztod A meg B (C stb) területre az egyiken az egyik trafo adja a delejt a masikon meg a másik. A két trafo egymástol függetlenül de csak a hozzárendelt területen gondoskodik a tápellátásrol. Azaz ahány területre osztod a pályát annyi vonatot kezelhetsz egymástol függetlenül. A gond ezzel akkor merül fel, ha az egyes területek között át kell járni, mert akkor a megfelelö trafokat “szinkronba kell hozni - irány meg feszültség”. Elönye, hogy a szakaszok kapcsolásához a legegyszerübb egypolusu kapcsolok elegek.
A modernebb megoldás a
Z-kapcsolás. Ez minden kapcsolando szakaszhoz több állásu kapcsolt igényel - a házi pályákon általában két vagy 3 állásu elég (ON-OFF-ON, vagy ON-ON). Minden kapcsolohoz a két trafo aktiv kimenete megy, mig a középsö kontaktus a szakaszhoz. Ennek az az elönye, hogy bármilyen vágányut 1 trafohoz kapcsolhato, azaz a vonatot mindig egy trafoval tudod mozgatni. A másik vonat elvben csak keresztezheti az elsö vonat vágányutját. A nyilt pályához elég a két állásu kapcsolo (ON-ON) mert a vonat a nyilt pályán nem szokott állni. Az állomási szakaszokhoz a 3 állásu kapcsolo kell azaz ON-OFF-ON. A középsö állásban a vonat áll a szélsö állásokban vagy az egyik vagy a másik trafohoz van kapcsolva. |
(#66457) etwg válasza 6XJenő hozzászólására (#66455)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2022 |
|
Pedig ott van Z kapcsolás is, csak egyet kellett volna lapoznod. Sajnos ott is valmilyen müvész rajzolta a kapcsolási rajzot, ennyi untig elég lett volna. ( lásd a képet)
A kapcsolok filléres cuccok, nem tudom hogyan lehet azokbol kimeriteni a keretet.
Söt ha majd “vonatozol” idövel rájösz, hogy optimális esetben az egyik trafo az egyik irányt jelenti a másik meg a másikat, azaz a vezérlöpulton elég az adott vágányuton a kapcsolokat egy irányba billenteni, és minden OK. |
|
(#66458) etwg válasza etwg hozzászólására (#66457)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2022 |
|
Igy néz ki az én pultom. 3 trafo van , a 3. föleg a tolatásra van a teherpályaudvaron illetve a mozdonytelepen. |
|
(#66459) róbertke válasza etwg hozzászólására (#66458)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2022 |
|
Van még hova fejlődnöd!!
UP vasút két forgalomirányító hölgyéről kép 2009-ből
|
|
(#66460) etwg válasza róbertke hozzászólására (#66459)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2022 |
|
Csornan különb van.... |
(#66463) sunocske válasza róbertke hozzászólására (#66459)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2022 |
|
Ez meg itten a fonyódi KÖFI |
|
(#66464) etwg válasza sunocske hozzászólására (#66463)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2022 |
|
Ez meg a csornai.
|
|
(#67068) Zoziju hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 23, 2022 |
|
Üdvözlet mindenkinek!
Tizenéves koromban elég sok TT vasúti cuccot gyüjtögettem össze, így 35 év után a lányommal néha öszeraktunk belőle valamennyit.
Most szeretném kicsit fixebben összeépíteni valami terepasztalnak.
A kérdésem az lenne hogy a régi elhajlott, korrodált nem túl üzem biztos síneket, valamilyen módon rendbe lehetne e hozni, vagy ha túl macerás esetleg kicserélném újra őket. A cserénél melyik típusú sínt tudnátok ajánlani? Amivel viszonylag költség hatékonyan lehetne kiváltani a régi síneket.
Köszönö9m a választ! |
(#67069) etwg válasza Zoziju hozzászólására (#67068)
|
Válasz •
|
Okt 23, 2022 |
|
Valoszinü, hogy jobban jársz a cserével. Azokkal a régi sinekkel csak gondod lesz.
A boltokban Tillig sineket kapni. Modern és jo konstrukcio.
Néha elöfordulnak még PECO és Kühn sinek. Nem okvetlenül kompatibilisek egymással, igy bütykölni kell ha több márkát akarsz használni.
Valamivel modellhübbek, de a választék kisebb, mint a Tillignél.
Ha átmész a TT topikba, ott van egy friss link a Hornbyhoz, akik nagyágyuként törnek a piacra TT méretben. Az ö sinjeik is egészen jol néznek ki, és a honlapon meglepöen nagy választékot igérnek egy számukra teljesen uj piaci szegmensben. |
(#67070) Zoziju válasza etwg hozzászólására (#67069)
|
Válasz •
|
Okt 23, 2022 |
|
Köszönöm a választ!
Még egy kérdés, a régi váltókat lehet használni / összehozni valahogy az új sínrendszerrel? (mondjuk tilligel) vagy azokat is cserélnem kellene?
|
(#67072) etwg válasza Zoziju hozzászólására (#67070)
|
Válasz •
|
Okt 24, 2022 |
|
Némi barkácsolással igen, csak azok geometriája nemigen felel meg az ujabb jármüparknak, azaz kérdés, hogy megéri-e.
|
(#67073) róbertke válasza Zoziju hozzászólására (#67070)
|
Válasz •
|
Okt 24, 2022 |
|
Cseréld le, szabadulj meg a régi idejétmúlt sinektől. |
(#67074) Zoziju hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 24, 2022 |
|
Köszönöm a válaszokat!
|
(#67265) 6XJenő hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 17, 2022 |
|
Kellemes karácsonyi ünnepeket és boldog új esztendőt kívánok
valamennyi, a honlap üzemeltetésében résztvevőnek,valamint
minden fórumtagnak!
|
(#69426) Mickey5 hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 21, 2024 |
|
Szevasztok!
Számomra már az is kérdés, hogy egyáltalán jó helyre írok-e? Nem találok kezdő topikot.
Nyugdíjas korom ellenére újonc vagyok. Most jutottam el oda, hogy belekezdenék egy "terepasztal" építésébe. Azért írom így, mert első körben csak a síneket szeretném a kiválasztott terv alapján egy asztalra szerelni. Műszakilag legyen rendben a pálya és a szerelvények, azután a többit majd meglátjuk.
A terv egy 1000x1500 mm-es méretű asztal, H0 méretarányban. Semmi hókusz-pókusz, nincs alagút, nincs viadukt, egyetlen szint az egész. Úgy gondoltam, hogy ehhez bőven elegendő egy MDF lap, alul lécekből készült merevítő kerettel.
Részben a nosztalgia, részben pedig a nyugdíjas pénztárca miatt klasszikus, NDK-s PIKO darabokat sikerült begyűjteni. A sínek U-profilúak, a váltók pedig kalapsínesek. Nem tökéletes, de talán elmegy. Egyébként ez is egy kérdés: van valami megoldás a kétfajta sín illesztésére?
De jelenleg az a legfontosabb, hogy mit használjak zajcsökkentésre? Úgy gondoltam, hogy az asztalra ragasztanék valamilyen vibráció-csökkentő, zajelnyelő anyagból készült alátétet és arra szintén ragasztással rögzíteném a síneket. De mit javasoltok: parafát, EVA-t (etilén-vinil-acetát), vagy valami mást?
Egyelőre ennyi. A válaszokat előre is köszönöm! |
(#69428) etwg válasza Mickey5 hozzászólására (#69426)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2024 |
|
Üdv a topikon.
A kérdéseid sin részére a H0 topikban a (#69389) számu bejegyzésben találsz választ. Sajnos sok jot ne várj és nincs rosszabb amikor már kezdetben rossz irányba indulsz. H0-ra az 1000x1500 mm méret nem tul sok, söt az uj modellekhez az alig 500 mm-s iv kevés is lehet.
A zajcsökkentés egy nehéz kérdés, mert minél könnyebb a szerkezet annál nehezebb a hangot csillapitani ( dobhártya effektus). A hangot a leghatásosabban egy nehéz, nem rezonálo szerkezet ( mondjuk egy modern butorlap) tudná a leginkább elnyelni, az nehéz, de nagyon alkalmatlan a modellvasuthoz, ha a lap alatt is kivánsz dolgozni.
Ha mindent felül akarsz elhelyezni ( kábel, váltoállitok stb) ami nem annyira rossz ötlet egy ilyen kis méretü asztalhoz) akkor arra ragassz kb 20 - 30 mm vastag rozsaszinü EPS lapot ( olyan mint a hungarocell, de nem golyokbol áll össze, hanem zárt holyagokból]. Abba könnyü felülrol kábelcsatornákat meg egyébb nyilásokat vágni akárcsak a nagyvasuton.
A sinek alá meg vághatsz 5 mm vastag parafa vagy müanyag lépéscsillapitot ( barkácsbolt - parkett )
|
(#69430) gigantati válasza Mickey5 hozzászólására (#69426)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2024 |
|
Idézet: „De jelenleg az a legfontosabb, hogy mit használjak zajcsökkentésre?”
Én 6mm-es parafát használok. Az asztal fenyőkeret rétegelt lemez borítással. Erre megy a parafa. Zajprobléma nincs. |
|
(#69432) csíkosháTTú válasza Mickey5 hozzászólására (#69426)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2024 |
|
Nem, a sínek a legfontosabb kérdés!
Ha "csak" ennyiben gondolkodsz, akkor a régi síneket felejtsd el!
Nem mondom, hogy lehetetlen belőle rendes pályát építeni, de borzasztóan sok, és idegölő munkával jár, ráadásul a tartós eredmény egyáltalán nem garantált.
Ezen kívül is van baj velük:
- A méretpontosságuk csapnivaló. Sínszálak magassága, szélessége, az ívek.
- A hozzájuk tartozó váltók állítóművére nincs jobb szó, mint a primitív. Üzembiztonságuk az nincs.
- A szokásos, vizes ragasztós ágyazatkészítési technika ezeknél kizárt, mert szinte azonnal rozsdásodni kezdenek a sínszálak.
Tapasztalatból írom, amiker írok. Vannak lehetőségek, a boltban vehetsz az angol PECO-tól sínkészletet, nem is veszélyesen drága. Vagy nálam is rendelhetsz, én is összeállítottam a Tillig H0 Standard (leánykori nevén Pilz) elemekből egy induló szettet.
Hidd elk, jobban jársz így! Hosszútávon biztosan! |
(#69434) Mickey5 válasza etwg hozzászólására (#69428)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2024 |
|
Köszönöm válaszodat!
Az általad hivatkozott hozzászólást korábban már olvastam. Mint említettem, a nyugdíjas pénztárca nem engedi, hogy súlyos tízezreket áldozzak új sínekre. Az asztal méretének (és súlyának) alkalmazkodni kell az én közel 70 évemhez, hogy képes legyek elrejteni a bútor mögött.
Egyébként ezen sohasem futnak majd újabb szerelvények. Összesen két szerelvényem van, egy személy és egy teher. Mindkettő a békebeli, NDK kezdőcsomag, tehát kéttengelyesek. Viszont még a régi, fémvázas mozdonyokkal.
Az 5 mm vastag parafa az, amire én is gondoltam, ebbe az irányba indulok. |
|
|
2024. Okt, 12. Szo 11:11:00 |
|
Jelenleg 18 fő olvassa az oldalt |
|
|