Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       38/74    
(#46200) somitomi hozzászólása Válasz Aug 20, 2015
Üdv!
Ismét kezembe akadt a régi LokMaus 2, és vele együtt egy érdekes hibajelenség is. Ha a masterbe dugom, akkor az erősítő (10764) mintha nem "venné észre" (nem alszik el az overload LED, és a sínben sincs jel), a Maus viszont semmilyen hibát nem jelez. Slave-be dugva rendesen működik. A panelen semmilyen hibát nem találtam egyelőre a forgógomb-érintkezők kopott mivoltán kívül.
Az én tudásom nagyjából eddig terjedt, úgyhogy gondoltam megkérdezem a nálam hozzáértőbbeket. Persze az egész nem életbevágó, csak van egy ilyen mániám, hogy a dolgoknak jól kell működniük (akkor is, ha nem használom őket)
(#46744) etwg hozzászólása Válasz Szept 10, 2015
Foglalkozik valaki automatikus pályaudvar vezérléssel?

Az enyémen 5 vágány van:


Egy AVR procival és sináramkörökkel kivánom automatizálni. Most kezdtem összeállitani a "panaszkönyvet", mikor minek kell történnie. A forgalom az 1-4 vágányokon egyirányu - balrol jobbra - az 5. vágány lehet kétirányu is.

Szoval ez a feladat, ha van ötlet itt megbeszélhetjük.


image.jpg
 
(#46746) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#46744) Válasz Szept 10, 2015
Persze: Tams, Zimo.

De minek ehhez proci?
(#46748) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#46746) Válasz Szept 10, 2015
A TAMS-t ismerem a Zimot nem.
Meglehet persze proci nélkül csinálni..... De manapság kiröhögnek ha relékkel csinálnám.
(#46750) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#46748) Válasz Szept 10, 2015
StEin néven keresd a Zimo-nál.

Analógban kéred, vagy digiben?
Hadd röhögjenek, egyszerűbb lesz, mint a proci.
(#46751) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#46750) Válasz Szept 10, 2015
Ahogy azt elnézem ( azért a Zimo honlapja sem méz a tortán) nem is egy, hanem több proci van rajta. Ehhez képes még a TRAMS is kispályás labdaszedö. A klubban immár vagy 30 éve egy Lauer szerkentyü van, és a mai napig müködik, csak a gyár után mosták fel a padlot...
Megprobálom áttanulmányozni a Zimo modult, de alig van használhato informácio rola ( árrol ne is beszéljünk.)
(#46832) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#46744) Válasz Szept 14, 2015
Ez ugyebár elsősorban rendszerszintű kérdés és nem áramköri, ezért e tekintetben csak
nagyon óvatosan mernék tanácsot adni Neked. Én az alábbit követtem el demonstrációs céllal.
Az asztalon egy SUB-D25-re kötöttem a kitérő szervó vezérlő bemeneteit és az A1,A2,B1,B2
érzékelők kimeneteit (két különféle Hall, egy reedes és egy optós résérzékelő átfúrt sínnel) úgy,
hogy azok a standard printerport kimeneteire ill. bemeneteire csatlakoztak.
Egy 100MHz-es Dell-re TurboBasicben (nem röhögnek a titánok a kóruson!) összeütöttem egy sw-t,ami a bemeneteket polingozta,mivel az F() billentyűket a notebookon nem tudtam leválasztottan megtámadni és így interruptos kezelést írni.
A vezérlés 12Vpp/250Hz-s PWM, aminek a kitöltését és a polaritását a soros port állította.
Ha A2 érzékelte, hogy jobbról bejött a szerelvény, az RS232 folyamatosan csökkentette a kitöltést és az A1 mindenképpen 0-ra vette. Ki lehetett játszani, hogy szépen álljon le, többé-kevésbé ugyanazon a helyen. Mivel PWM-es a seb.szabályozás, egy gyors mozdonyt le tudtam lassítottani egy klasszikus triac-diac-R-C dimmer á.k.-rel, így két szerelvény is tudott kb. egyforma sebességgel egymás után menni, kb. négy-öt kör után kellett megfogni őket. (Alacsony feszültségű diac hiánya miatt persze anyagtemető van a mozdonyon.)
Ha SUB-D25-t nem a PC-re, hanem a vezérlő pultra kötöttem, kézzel lehetett bűvészkedni.
Mi a jelentésük a rajzod szélein lévő jelöléséknek? Melyik Zimo modult nézegeted?
Kösz és jó éjt.

pálya_4_3_x.pdf
 
(#46833) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#46832) Válasz Szept 14, 2015
A rajz szélein a sárga kör semmi különöset nem jelent, csak lehet, hogy oda majd egy nyomogomb kerül ( szabad jelzés), de ez még kérdéses. A piros szakaszok ama vész szakaszok ahol a vonatnak mindenképpen meg kell állnia.
Eredetileg kétirányura terveztem, de most ugy néz ki, hogy egyszerübb lesz 4 vágányon az egyirányu firgalom az 5. vágány a körüljaro illetve itt az ellenkezö irány is mehet ( természetesen az automatika nélkül.). A külsö pályaszakaszokon a térköz 2 irányu.
(#47343) eldo hozzászólása Válasz Okt 8, 2015
Sziasztok!

Most kezdtem építeni modellvasútat és olyan kérdésem lenne, hogy szeretnék visszajelentést kapni váltóról ( TT-méret) LED, vagy izzó segítségével. 16V-váltó feszről van a táplálás FZ1-trafó. 6 db BTTB-s és 1 db Zuke váltóm van. Mindegyiknek van kis füle a visszajelentésnek. A BTTB-s nél 2,5V-ot mérek a Zuke-nél 1,5V-ot. Kell valami speciális kapcsolás mert a régebbi rajzokon csak simán ráraknak egy 12V-os izzót és attól függően milyen irányba van a váltó az egyik világít. Egy kis 5 W-os 12V-os kocsiizzón próbálkoztam de semmi nem történt, csak ha kicsit tovább nyomom a váltóállítót, akkor ugye megugrik a fesz és olyankor felvillant de alapállásba semmi.... Kéne egy sokkal kisebb izzó? 2-3 V-os csak akkor meg könnyen eldurran ha véletlenül kicsit tovább nyomva marad a vezérlő. kapcsolási rajz ötletek jöhetnek...
(#47345) angyal.marci válasza eldo hozzászólására (#47343) Válasz Okt 8, 2015
Szia!
Szerintem az állítómű dobozán tökéletes a leírás, azt ha alkalmazod, akkor sok bajod nem lehet. 5W-os autóizzóval ne is csodálkozz, ha nem világít, ahhoz kicsi a feszültség is meg az áram is. Mellesleg én is raktam össze BTTB állítóműves kapcsolást, és ott sehol nem láTTam 2,5 vagy 1,5 Voltot. Mindenhol oTT volt a FZ1 16V AC kimenete és a 12V-ból is volt valami, arra nem emlékszem már.

Ezt kérlek vagy a TT klubtopicban, vagy a Terepasztal vezérlés és elektronika c. topicban folytatni! Köszönöm!
(#48055) etwg hozzászólása Válasz Nov 1, 2015
Kérdés.

Épitett már valaki kétirányu blokrendszert? Éredekelnének a tapasztalatok.
(#48100) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#48055) Válasz Nov 4, 2015
Szintén kérdés: ezt eszik vagy isszák? Kösz. előre is.
(#48101) piltdownman hozzászólása Válasz Nov 4, 2015
A gurítóval kapcsolatban nem terhelném a TT klubtopic-ot.
(#47531) angyal.marci válasza kombi hozzászólására (#47530)

Bővebben:gurító domb

D25x15mm N52 neodímium van a sínek alatt, a mágnes felülete kb.22mm-re van a vagon tengelyétől,ha az a mágnes fölé ért.
Látszik, hogy az első tengelynél lassul majd gyorsul és a második tengelynél néhány lengés után megáll.Mivel a tengelyre ható erő a mágnes felületétől mért távolság négyzetével fordítottan arányos, igen nehéz bejátszani, hogy a lehető leglassabban jusson tovább, persze mindentől függ: tömeg, emelkedés, széljárás, stb.
Ha túl közel van a mágnes a sínhez, a kuplungnál megfogja és felbillenti a vagont.
Ugyanilyen erejű elektromágnest ebben a méretben csak hűtéssel lehet (?) csinálni.
(#48102) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#48100) Válasz Nov 4, 2015
A blokkrendszer az amikor valamilyen berendezes figyeli a vonat elötti szakasz foglaltsagat es eszerint szabalyozza a vonat menetet (allitja a jelzöket es allitja meg a vonatot ( analog verzio). Egyiranyu remekül müködik a ketiranyuval van nemi problema. Ugyanazok a berendezeseknek kell kezelniük mindket iranyt
(#48117) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#48102) Válasz Nov 5, 2015
Egy ügyfelemnek most jött meg egy rakás N-es DCC kocsivilágítás panel a NYÁK üzemből, a napokban készen lesz, rákérdezek tőle, hogy volt megoldva a terepasztalán. Azt tudom, hogy simán át lehetett építeni gond nélkül DCC üzemre, jelenleg is megy a blokkrendszer, kétirányú, CSM120F-fel és ABC fékezéssel üzemel.
Emélkeim szerint volt egy elektronikai kütyü benne, ami érzékelte az aktuális menetirányt az adott vonali részén a pályának, és ez alapján kapcsolta a rendszert, hogy jobbra, vagy balra megy-e a vonat. Nem volt egyszerű, a mostani megodlással kikerült egy nagy csomó vezeték az asztal alól, megy egy rakás elektronika. (Ennyivel egyszerűbb a DCC üzem...)
(#48272) crista.neuralis hozzászólása Válasz Nov 12, 2015
Üdvözlök mindenkit!
Abban szeretném a segítségüket/eteket kérni, hogy vettem pár sg90 es szervót. Kinéztem hozzá egy kapcsolási rajzot, amivel tesztelhetem, hogy hogyan működik. Nekem karos jelzők meghajtásához kellene és elég lenne csak a neutrális és a két végállása is. A kapcsolási rajzot megcsináltam, de sajnos a motor csak az egyik irányba tér ki, de arra nagyon. Tudna nekem valaki segíteni, hogy a kapcsolási rajzom rossz-e vagy a szervo nem jó?
A kapcsolási rajzon elvileg a potméter változtatásával lehetne a szervót vezérelni.

ServoDriverC...png
 
(#48273) etwg válasza crista.neuralis hozzászólására (#48272) Válasz Nov 12, 2015
Minden jo, csak hiányosak az ismereteid. Ahhoz, hogy a szervo két irányba menjen neked valamivel az impulzuszélességet kell meglehetösen preciz határok között változtatnod. A rajzodbol ez a lehetöség tünik ki a legkevésbé.
A HE-n van egy csomo idevágo kapcsolás meg több boltba kaphato kész vagy kit elektronika ami müködik.
(#48276) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#48273) Válasz Nov 12, 2015
Sőt, az én szervós állítóműveim primitív 555-ös kapcsolása is igen jól bevált!

Megtaláltam a rajzot is: (nyomógombbal vagy váltókapcsolóval)

szervóvezérl...jpg

szervóvezérl...jpg
 
(#48281) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#48273) Válasz Nov 13, 2015
Ott van az. Az R1-R2 feszültségosztó R2-es tagja az egy potméter akarna lenni. Csak, aki ezt a rajzot készítette, az eléggé sajátosan értelmezi a szakrajzi jeleket...
Vagyis ebben a kapcsolásban nem gombokat kell nyomogatni, hogy kitérjen a szervó, hanem ezt a potmétert tekergetni. Alakjelzőt vezérelni meglehetősen kényelmetlen vele...
(#48282) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#48281) Válasz Nov 13, 2015
Nem vagyok hieroglifek olvasoja, elvárhato, hogy egy közzétett rajz érthetö legyen mindenki számára. ( amugy nem vitattam a kapcsolás müködését, csak érdekes, hogy tele van a WEB érthetö és egyszerü müködö megoldásokkal (lásd Harcisün barátunk kapcsolása) mégis mindig ilyen hajmeresztö tervek kerülnek elö).
(#48283) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#48282) Válasz Nov 13, 2015
A papír mindent elbír, az internet meg még annál is többet...
(#48284) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#48282) Válasz Nov 13, 2015
Lehet érdemes lenne néhány alapvető bevált kapcsolást összegyűjteni egy cikkbe és akkor mindenki megtalálná amit keres.
Gondolok itt:

- PWM menetszabályzó
- Szervó vezérlő
- 2 ledes Flip-flop (fényjelzőhöz)

(ezeket én is kipróbáltam és használom is)
De én nem vagyok szakértő csak lelkes amatőr - így nem mernék ilyet megírni mert a végén még félrevezető lennék...
(#48285) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#48284) Válasz Nov 13, 2015
Ez mind megvan irva, nem hiszem, hogy ujat tudnénk mondani, viszont dupláznánk a meglevöt. Testvér honlapon HE, minden itt felmerülö témához egész rovat van rengeteg müködö kapcsolással és magyarul).
De láthatod te is, mégis sokan a leghajmeresztöbb megoldásokat fedezik fel (én az ilyen kapcsolást meg sem nézném, hiszen minden porcikájából látszik, hogy aki ezt rajzolta éppen befejezte az ovodai oktatást, de egyböl a space shuttle valamelyik irányito rakétájához ad ötleteket).
Sajnos ez a legnagyobb gond az internettel.

Idézet:
„A minap is egy komoly müszaki tanulmányhoz kerestem egy angol szakkifejezés röviditésehez némi informáciot - szinte hihetetlen, hogy a 4 világszerte legnagyobb szaktenkitélyü hivatalból 3 homlokegyenesen másképp magyarázza ugyanazt a kérdést”
(#48286) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#48285) Válasz Nov 13, 2015
Saját magamból kiindulva csak annyi lehet a gond a kezdő modellezővel, hogy van ugyan egy rakás kapcsolás (bőség zavara) de egyikre sincs odaírva, hogy "na ez kipróbáltan jó a vasúthoz" - mert ugye egy hozzáértőnek csak pár ellenállás csere itt, egy-két kondi értéke ott és máris nem kazán szellőztető ventilátort vezérel hanem kismozdonyt. A kezdő meg csak néz, hogy akkor most mit kérjen a boltban vagy mit hova forrasszon mert a vasúton nincs termosztát..

Ezért javasolnám, hogy itt, a hobbivasút-on egy helyre összelapátolni ami tuti működik, ki van próbálva felhasználási javaslattal:
"Hümérke, ha ezt megépíted és rákötöd a pályára így és így akkor azt fogja csinálni hogy... - ha nem működik Te szúrtad el mert ki van próbálva lásd kép és videó"
(#48288) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#48286) Válasz Nov 13, 2015
Ez mind rendben van (lenne), csak te is pontosan tudod, hogy a te szervoidat is be kellett állitgatni, azaz nincs olyan megoldás amit az ember kivesz a fiokbol és már csavarhatja a terepasztalra (nekem közel 40 van és mindegyiket egyedien kellett az adott feladathoz igazgatni - pedig mikroprocik kezelik öket némileg több intelligenciával mint egy mezei 555-s. )

Ha Hümérke valoban ilyesmit akar, akkor legyen szives megtanulni azt, hogy a modellvasuti megoldásokat a modellvasuti honlapokon, forumokon keresse, s ne a nöorvosok segédeszközei, vagy az ovodások disszertácios munkái között...
Ha itt rátalált volna a hajdani eszmecserékre (google mindenki barátja ), akkor már müködö szervomeghajtoja lenne, s nem egy fiatalkorui agymenés.
Félö, hogy az ilyen emberek még a kezükbe adott nyomtatott ujságokban sem találnák meg a megoldást és továbbra is ugyanilyen agyrémekkel jönnének.

Érdekes modon a rossz megoldások rendszeresen elökerülnek, a jora az ember még véletlenül sem talál linket ( nem régen egy másik forumon napokig vitatkoztak a rosszrol - néhány itteni kolléga is ott volt, egyik sem linkelte oda a HV idevágo részét, ahol a kérdés már lassan egy éve ki lett vesézve.
(#48375) HarciSün hozzászólása Válasz Nov 21, 2015
Kipróbált stabil hurok modul kapcsolási rajzot keresek digitális rendszerhez. Érdemes ilyet házilag építeni, vagy kár vele szenvedni és jobb készen venni? Kb 1-1,5 amper feletti zárlati áramnál kéne gyorsan polaritást fordítania egy relének...
Köszönöm!
(#48376) diginewl válasza HarciSün hozzászólására (#48375) Válasz Nov 22, 2015
Az előző szervós beszélgetéshez:
Ha az illető kérdező karos jelzőhöz szeretné használni, akkor ez sehogy sem lesz jó, mert olyan pillanatszerűen áll át a jelző, hogy jaj.
Váltónál még nem zavaró. Ugye az 555 ic a két végállapot valamelyikét adja az rc körökön keresztül a szervónak, a szervó meg igyekszik gyorsan beállni az új pozícióba.

Hurokmodul: volt itt egy eszmefuttatás erről (vagy a DCC topikban), hogy tulajdonképpen egy sima egyszerű huroknál elég a váltóállástól függően bekötni egy relét a kettősen szakaszolt részre, ami mindig megfelelően fordítja a hurokban a polaritást - a váltóállástól függően mindigi a megfelelő oldalon lép ki vagy be a mozdony a hurokból. És még rövidzár sincs Szóval nagyszerű ötlet volt ez!!!
(#48395) HarciSün válasza diginewl hozzászólására (#48376) Válasz Nov 23, 2015
Igen, az 555 által adott jelre a szervó a lehető leggyorsabban próbál beállni - de azért az sem olyan gyors mint a mágneses váltók-karos jelzők idejében volt.

Hurokmodulnál nekem nem jó a relés megoldás mert nem sima hurok hanem delta vágányom van aminek az egyik "szára" az aminek a polaritását forgatni kellene. Le van külön szakaszolva és most egy egyszerű váltókapcsolóval fordítom a polaritást - de jobb lenne ha ezt magától csinálná...
(#48649) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#46744) Válasz Dec 9, 2015
Szia.
Bocsi, de csak most olvastam a kérdésedet.
Arduino MEGA 2560-l megoldható. Nekem működik. 8 vágányt kezel.
(#48651) csíkosháTTú válasza HarciSün hozzászólására (#48375) Válasz Dec 9, 2015
jvnd kolléga, vagy a műhely. (Amelyik közelebb van Hozzád.)
Nem az az érdekes egy hurokmodul vezérlésnél, hogy hány Ampernél kapcsol, tévedésben vagy. Rossz "poalritás" esetén kell kapcsolnia, függetlenül attól, hogy mennyi lenne a kvázi "zárlati áram".
(#48652) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#48651) Válasz Dec 9, 2015
STOP!
Állj!
Neked analóg, PWM vezérlésed van, ugye?
Akkor egy DCC hurokmodul nem lesz megoldás. Ugyanis, "rossz polaritás esetén" a DCC hurokmodul csak "fázist fordít", a menetparancs, az változatlan marad.

Analóg üzemben ez nem így van, ott, ha vált a hurokmodul, akkor a trafó is "fordítva megy".

Analóg üzemben, a hurok polartiása attól is függ, hogy merre megy a mozdony a sínen, míg DCC üzemben ez a menetiránytól független. Ergo, a DCC hurokmodul Számodra nem megoldás, ott maradni kell a hagyományos megoldásoknál, annak minden kötelmével együtt.
(#48656) VoTi hozzászólása Válasz Dec 9, 2015
Sziasztok, Zeuke/BTTB mozdonyokat hajtanék PWM-mel, mindenféle változtatás nélkül, hagyományos körmotorral, lendkerék nélkül, milyen frekvenciát válasszak? (A kísérletezés részét szeretném megspórolni, kerekek megtisztítva, motor, hajtáslánc kitakarítva...)
(#48657) etwg válasza VoTi hozzászólására (#48656) Válasz Dec 9, 2015
200 Hz alattit, de pontosan nehéz megmondani, mert annyira nem egyformák annyira a mozdonyok.
(#48664) csíkosháTTú válasza VoTi hozzászólására (#48656) Válasz Dec 10, 2015
Szia!
A műhely PWM Handy szabályzója cca. 150Hz-en megy. A Medvend féle szabályzó is alapban valahol itt működik.

Kísérleteztem anno - pont a BTTB mozdonyimmal - nagyfrekis megoldással is, de nem jó választás ezekhez a régi cuccokhoz. Ahhoz már visszacsatolás is kellene, hogy rendesen menjenek, ezt meg csak a DCC dekóderek tudják.
(#48670) diginewl hozzászólása Válasz Dec 10, 2015
Tiszteletem!
Analóg kérdés!
Van egy ilyen hornby szabályzóm - Thomas-os kezdőkészletből ez maradt.
Az van ráírva, hogy output 12V =

Kérdezem, hogy ez miként működik? Ha eltekerem a gombot, ha nem mindig 12 V-ot mér a műszer. De a vonat tényleg csak akkor indul el, ha tekerem a gombot
Na? Csak nem egy PWM szabályzós izé van a kezemben?

TT-s analóg mozdonyok irányítására szeretném használni.

IMG_5355.JPG
 
(#48674) proba válasza diginewl hozzászólására (#48670) Válasz Dec 10, 2015
Szerintem egy sima soros potenciométer van benne.Azon meg terheletlenül a tápot méred minden állásban. Egy mozdonyhoz lehet jó.
(#48675) VoTi válasza diginewl hozzászólására (#48670) Válasz Dec 10, 2015
Szia,

én N-FET-et használok, tehát a ground-ot szaggatom, ha PWM, akkor valószínű ebben is az van, ha nincs terhelés, akkor nem tudja lehúzni földre, ezért méred a tápfeszt. Néztem szkóppal is terhelés nélkül elszáll a jel... Rá kell rakni egy pár száz ohm-os terhelést, és akkor az átlagos feszültséget tudod mérni. (Páran mondták, hogy effektív, de az váltófesznél van...)

Ha meg potis lenne, hát akkor jó batár potinak kellene benne lenni, mert azért az 1 A-t tudnia kell minimum egy vezérlőnek. Viszont nem hiszem, hogy valaha is készítettek volna soros potival vezérlőt, mert a motorral sorba kötött ellenállás igencsak megváltoztatja a motor tulajdonságait. A klasszik trafóknál a az érintkező a szekunder tekercsen csúszik, így mint egy feszültségosztóként működik, lényegében az maga a poti, de az sem soros bekötésnek tekintendő.
(#48676) VoTi hozzászólása Válasz Dec 10, 2015
Csíkos és Etwg mesterek, köszönöm! Azt sejtettem, hogy nem kHz-es lesz, csak így hamar össze tudom dobni.
(#48677) VoTi válasza proba hozzászólására (#48674) Válasz Dec 10, 2015
A soros poti halott ötlet, mert a motorra jutó feszültség csak akkor lehet 0, ha a poti ellenállása végtelen. Ez volt az elmélet, a gyakorlat az, hogy a motor indítófeszültsége kb. 1/20-1/10-e a névleges feszültségnek, ahhoz meg kiloohmos poti kellene a motor elé, hogy ne tudjon indulni. Szerintem nem elegáns megoldás azért sem, mert ilyen megoldással ha áll a mozdony, akkor is folyamatosan van áramfelvétel, még ha minimális is. A nagy áramot viszont csak a huzalpotik bírják, de azok többnyire nem kiloohmosak, a sima potik meg szétégnek, ha nem néhány tíz mA folyik rajtuk, márpedig a mozdonyok tudnak fogyasztani, főleg terheléssel. Soros potenciométer sehogy sem jó megoldás...
(#48679) diginewl válasza proba hozzászólására (#48674) Válasz Dec 10, 2015
Szétszedtem....
Az van beélírva, hogy tirisztor driwing.
Egy pici poti van benne, meg tranzisztor szerű izé, meg kondik. Azaz PWM kizárva.
De akkor mi ez a tiristor izé?
(#48681) VoTi válasza diginewl hozzászólására (#48679) Válasz Dec 10, 2015
Bocsánat, hogy megint belekotyogok, márpedig PWM a megfejtés! Alapvetően a tirisztor is szaggat, de váltófeszültséghez, váltóáramhoz találták ki. A nálad lévő vezérlőben is PWM-ként működik. A tápegység, ami van hozzá, az egyen-, vagy váltóáramú?
(#48687) diginewl válasza VoTi hozzászólására (#48681) Válasz Dec 10, 2015
Üdv!
Nem kotyogsz te semmibe bele!
Kérdeztem, ti meg válaszoltok, amit köszönök!
Válóáramú a tápja 19V ac.
A sínkimeneten meg 12,5V-ot mérek, de hogy ez pwm, vagy mi, azt nem tudom.
Ezek szerint alkalmas analóg TT-s mozdonyok hajtására.

Holnap lefotózom az áramkört is abból szerintem egyértelmű lesz.
(#48689) etwg válasza VoTi hozzászólására (#48675) Válasz Dec 11, 2015
De mennyire, hogy csináltak soros potival vezérlöt, még az 60-s évek végén is ez divott egyes nagy márkáknál.


Természetesen azonban a tied nem ilyen, nem lehet ilyen. ( a mérete kivitele meg a kora miatt sem).
(#48690) etwg válasza diginewl hozzászólására (#48687) Válasz Dec 11, 2015
Nem kell semmit fotoznod, az egy mezei fázishasitós táp, ha nincs benne dioda akkor félhullámu. Igen jol müködhet lassabb ( modellhübb) vonatok esetén.
(#48693) proba válasza proba hozzászólására (#48684) Válasz Dec 11, 2015
Fázishasításos egyenirányított AC lenne egy kis tirisztorral? Érdekes. De ha a felirat nem csal.
(#48695) etwg válasza proba hozzászólására (#48693) Válasz Dec 11, 2015
Még valoszinüleg egyenirányitva sincs -lehet, hogy csak felhullámos tirisztoros szabályzo ( igy egy csapással 2 legyet is ütnek; a gyorsra sikeredett jármüvek igy lassabban mennek és még szabályozhatók is).
(#48697) diginewl válasza etwg hozzászólására (#48695) Válasz Dec 11, 2015
Itten van.
Akkor valami komoly kütyü ez?
TT-s (analóg) mozdonyokhoz jó lesz ugye?

IMG_5356.JPG
 
(#48703) etwg válasza diginewl hozzászólására (#48697) Válasz Dec 11, 2015
Van benne egy Graetz hid, azaz teljeshullámu 100Hz-s fázishasitos (PWM-hez hasonlo) jellegü szabályzo. Teljesen megfelel bármilyen DC modellvasuthoz.

Csak az eredeti dugtáppal megy vagy hasonloval ami 14-19V AC. ( váltofeszültséget ad).

(#48705) diginewl válasza etwg hozzászólására (#48703) Válasz Dec 11, 2015
Ok köszönöm!
(#48741) VoTi válasza etwg hozzászólására (#48703) Válasz Dec 13, 2015
Igen, ez a teljes és szakszerű megfejtés. A soros potis megoldással pedig tanultam valami újat. De legalább annyiban igazam volt, hogy azt nem kis méretben csinálták, és nem az elmúlt pár évben.
Lapozás       38/74    
Frissek
  2024. Ápr, 24. Sze
7:16:52
  Jelenleg 6 fő olvassa az oldalt
Hirdetés