Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       40/74    
(#49839) etwg válasza proba hozzászólására (#49837) Válasz Feb 19, 2016
Amint látod én sem vetem meg a saját fejlesztést, de viszont sajnálom arra költeni a drága idöt, amit fillérekért meg lehet venni. Szerencsére a modellvasuton mindig van ( és mindig lesz) olyasmi amit kész dolgokkal nem lehet megoldani azaz lesz mindig mit fejleszteni. Csak mint protokollnak jobb lenne a DCC illetve az ott használt megoldások, mert az kompatibilis lesz és esetleg bövithetö kész cuccokkal.
(#49840) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#49838) Válasz Feb 19, 2016
Nagyon jó dolog ez az Arduino! Mivel én inkább programozok és az elektronikát inkább csak ugatom így szinte nekem találták ki!

A működési elv ugyan az mint amit anno az 555-ös áramkörömnél már kipróbáltam: a számítógép soros porton (USB-n) elküldi a parancsot az Arudinonak a következő formában: *A0001803$ - (*-parancs kezdés, A- a kimenet azonosítója ami A-Pig tart, 000- kező pozíció 180-vég pozíció, 3- sebesség (0-9) $-parancs vége jel)

Az Aruino egyik PWM lábára kiteszi a pozíciónak megfelelő vezérlő jelet (ezt megkapja az összes szervó) majd bekapcsolja a szervón az áramot (földet kapcsol) így ugye csak az az egy szervó fog mozogni a PWM jelnek megfelelően.

A parancsot a számítógép oldalán egy Windows-os Delphi program állítja össze ami innentől csak szabadidő kérdése, hogy mennyire csicsás vagy automatizált.
(#49841) somitomi válasza etwg hozzászólására (#49828) Válasz Feb 19, 2016
Idézet:
„hogyan lehet majd azokat a téglalap alaku nyilásokat kivitelezni (3x1,6mm).”
Olvastam egy olyan téglalap-lyuk sorozatgyártási megoldásról, amihez először is a lyuk formját ki kell reszelni egy alkalmas fémdarabból. Ezt aztán be kell fogni forrasztópákába, és a megfelelő helyeken benyomni a műanyagba.
Azt nem tudom, hogy plexivel mennyire működik, emlékeim szerint ahol olvastam, ott sztirolhoz használták.
(#49842) etwg válasza somitomi hozzászólására (#49841) Válasz Feb 19, 2016
Szerintem van egyszerübb megoldás is - odaadni a rajzlapot maTTato kolégának és lézerrel kivágja a lyukakat.....
(#49843) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#49838) Válasz Feb 19, 2016
Majd, ha eljut hozzám, amit még tavaly szereztél be nekem, akkor írj bátran, hogy mi kell! A vonatkozó szakirodalom már a nagyobbik fiam gépére le van töltve, és epekedve várja a cuccot...
(#49845) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49843) Válasz Feb 19, 2016
Mi van? Még mindig nincs nálad? Azota már biztosan megromlott.
Ha majd véletlenül hozzájutsz ovatosan nyisd ki, mert már lehet, hogy kisétálnak belöle a gyerekprocik .....
Azota már a posta is elvitte volna....
(#49846) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#49845) Válasz Feb 19, 2016
Ez van...
(#49847) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#49836) Válasz Feb 19, 2016
Ehhez nem kell feltétlenül számítógép. Már írom a cikket pont erről.
(#49848) somitomi válasza etwg hozzászólására (#49842) Válasz Feb 19, 2016
Jaaa, hát ha olyanja is van az embernek...
(#49850) etwg válasza somitomi hozzászólására (#49848) Válasz Feb 20, 2016
Nincs, de ismerünk valakiket akiknek van.
(#49860) diginewl hozzászólása Válasz Feb 22, 2016
Tiszteletem!
A mai (azaz a tegnapi) napon végre beüzemeltem a MTB váltóállítóművet, a vitrinvonatban.
Nagyon szépen megy. Kb 2-3 másodperc alatt viszi át a váltót, és középen váltja a polaritást. Mostantól napi nyüstölés alatt lesz.
Itt egy videó a sebességéről 1:00-nál érdemes nézni.
1:00-tól, és mellette egy conrad

A 3 mm-es út bőven elég egy váltóhoz.
Hangja az VAN neki
(#49887) HarciSün hozzászólása Válasz Feb 24, 2016
Fejlesztettem a számítógépes szervóvezérlőmön, most már be lehet tölteni vágányrajzot is és látszik a váltók állítása is.
Csináltam is róla egy videót amit ide is feltöltöttem de valamiért még nem látszik, úgyhogy addig is youtube link:
VIDEO
(#49888) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#49887) Válasz Feb 24, 2016
Jol néz ki, engem is megtanithatnál ilyen grafikus programok irására. Van egy sereg port; ki- meg bemenet csak az állapotuk szerint kellene a grafikát a képernyön változtatni. Fehér vonal, ha le van zárva a vágányut. Piros ha vonat van rajta, plusz a váltok meg a jelzö állása.
Egy barátom igért 3 tabletnyi TFT displayt ( meghajtoval), ha megtudnám rajtuk jeleniteni a vágányrajzot.....( összesen 16x60 cm képernyö)
Magát a PC-t mellözném


(#49889) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#49888) Válasz Feb 24, 2016
Szívesen megtanítalak. Minden megoldható!

Most akkor PC-re kellene a program vagy valami tábla gépre?

Ha nem kell dinamikusnak lennie (tehát nem egy táblázatból szedi ki a program a paramétereket és abból futás időben hozza létre a képeket - mint ebben a programban) hanem elég statikusan is - tehát programozáskor leteszed a vágányrajznak megfelelő képeket -képek helyét- és csak azokat váltogatod a bemenetek alapján akkor elég könnyen megoldható PC-n (windows-on) - Androidon picit trükkösebb de ott is megoldható (csak akkor Wifi vagy bluetooth kapcsolattal kell megoldani az adatok bejuttatását)

Ha gondolod írj, van kész megoldásom jelek PC-be juttatására és utána Delphi programból feldolgozásra...
(#49891) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#49889) Válasz Feb 24, 2016
Idealis az lenne ha külön HW hajtana meg ( Arduino vagy valamilyen nagyobb AVR. Elvben csak a pálya dinamikus képét kellene kezelni. Minden egyebet külön külsö cuccokkal beleértve a procikat is kezelek. (Pl vágányut, jelzök stb) csak a panel megoldása a kérdés. Klasszikus esetben rengeteg LEDet stb kellene a panelon kezelni, ezért gondoltam, hogy a display jobb lenne, de még elég messze vagyok ettöl (sajnos tudásban is).
(#49897) Frankye moderátori válasza HarciSün hozzászólására (#49887) Válasz Feb 25, 2016
Idézet:
„Csináltam is róla egy videót amit ide is feltöltöttem de valamiért még nem látszik, ...”

Alapvetően két okból nem látszik:
1.) Nem "jelentetted készre" a feltöltött videót, így nem tudjuk, hogy jóváhagyásra vár.
2.) Nem szóltál, hogy feltetted, így nem tudjuk, hogy ott van.
Kérlek, jelentsd készre, hogy utána jóváhagyhassuk, és kitehessük nyilvánosra!
(#49900) HarciSün válasza Frankye hozzászólására (#49897) Válasz Feb 25, 2016
Elnézést, valóban nem tudtam, hogy ez a dolog menete. A "készre jelentés" feltételezem a lezárást jelenti (lezártam)

Köszönöm!
(#49909) HarciSün hozzászólása Válasz Feb 25, 2016
Na és akkor az előző szervóvezérlő ketyere Bluetooth-al és táblagéppel!
VIDEO

Ezt már meg sem próbáltam ide feltölteni

Ha valakinek kedve van táblagépről vagy telefonról vezérelgetnie a terepasztalán a váltóit szívesen segítek benne. (oda tudom adni az Arduino program kódot, App inventor progit, szükséges kütyük listája és összekötésük)


etwg: Akkor ha jól értem ezek csak képernyők mindenféle értelem nélkül. Az Arduino tud kezelni érintőképernyőt I2C protokolon át, de szerintem az csak a saját képernyőjével működik. Valami meg csak kéne a képernyők mögé amibe programot lehet tölteni és kommunkál a portokkal...

BT_servovez.jpg
 
(#49911) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#49909) Válasz Feb 25, 2016
Igen a képernyöknek csak az állapotot kéne mutatnia. Az érintös képernyökkel hadban vagyok, miota az automban is ilyen van ( ekkora ökörséget csak egy autogyár tud kitalálni).
Majd meglátjuk mi lesz.
(#49913) diginewl hozzászólása Válasz Feb 25, 2016
Egy saját videó az MTB állítómű hangjáról, és sebességéről.
Az állítómű a házban van oldalt, nem a váltó alatt.
Itt a video
(#49914) csíkosháTTú válasza HarciSün hozzászólására (#49909) Válasz Feb 25, 2016
OFF
Video feltöltése ide:
Bejelentkezés >> tartalom szerkesztése >> új video feltöltése >> kiválaszt, feltölt, stb.
Ha kész a feltöltés, akkor még tudod szerkeszteni hozzá a szöveget, meg a nyitó képet, stb.
Ha ez is kész, akkor rákaTTintasz a "lezár" ikonra, ekkor a video címe előtt egy pici homokóra kezdi el peregtetni a perceket.
Ekkor szólsz a nagyságos Moderátor Urunknak a megfelelő topicban, és Ő kiengedi a webfelületre.

Nem egy ördöngősség...
(#49915) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#49913) Válasz Feb 25, 2016
Még egy videó, itt látható a "rudazat".
Minden látszik
Az egészben az a nagyszerű, hogy gyorsan be lehet állítani a motort. Könnyű a már rögzített rudazatot a motor pozícióival összehangolni, mert a lazítható csúszka ilyenkor rendelkezésre áll... persze ha éppen nem néz pont a fal felé, mint itt (de egy csavarbittel bármi megoldható).
Végre eltűnt a vitrinvonatból a váltáskor fellépő minimális rövidzár, ami a fények pillanatnyi elsötétülését adta váltóállításkor - volt amikor erre le is kapcsolt a tápegység..... A conrad állítóművel szinte lehetetlen volt "belőni" azt a pozíciót, ahol válthatott a szívpolarizáció. Itt egyszerű....
Ismételten köszönöm az itteni fórumozóknak, hogy bemutatták ezt az új állítóművet!!!!
(#49932) Frankye válasza HarciSün hozzászólására (#49900) Válasz Feb 27, 2016
Semmi gond. Már ki is engedtem.
@ Csíkos!
A "nagyságos" moderátor - sajnos - csak akkor tudja kiengedni, ha szóltok, mert - sajnos - nem látom, ha van olyan videó/cikk/hír feltöltve, amelyet lezárt státuszba tettetek. Csak ha szóltok, hogy kész, lezártátok, akkor nézek rájuk, és engedem ki őket.
(#50018) HarciSün válasza Frankye hozzászólására (#49932) Válasz Márc 1, 2016
Köszönöm Frankye! Legközelebb már tudni fogom a módját.

Egyébként kiegészítettem a vezérlő áramkört, így most a 16 szervó mellett 4 relét is tud külön-külön kapcsolni (terepasztali lámpákhoz pl) és még mindig van 12db szabad kimenet...

Elkezdtem az Android-os vezérlőprogramot is ami a teljes asztalt tudja majd irányítani. App Inventor-ban csinálom ami elég körülményes (nagyon lebutított "nyelv") de a programozni nem tudók is igen gyorsan eredményt tudnak elérni vele és a bluetooth támogatása nagyon jó.
(#50032) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#49915) Válasz Márc 1, 2016
Ismétlem magamat...
MTB állítómű - még mindig!!!... azért jól ki lett találva ez a tervezőik részéről ((passiv))

Tegnap egy egész napos üzemszünet volt a vitrinvasútban
Az történt, hogy ez az erősebb rudazat vége kiugrott a csúcssín mozgató műanyag lapocskából... Így hiába ment az állítómű, a váltó nem mozdult.
(A vezérlés úgy lett kitalálva, hogy ettől nem lesz összeütközés, mert ezt direkt beleszámítottam, mint hibalehetőséget. Ha rossz vágányra tér vissza egy szerelvény, akkor az ott megáll (nem kaparja a falat), de a másik nem indul vissza. Így nem történik szerencsétlenség.)

És itt jön be a nagyszerű tervezés az állítóműben!!!
Az állítóműben van egy biztosíték, ami 500mA-nél kapcsol. Először nem is volt világos, ez miért jó, ha ilyen alacsony.
Ez valami olyan biztosíték, ami újra vezetővé válik, ha megszűnik a túlterhelés (mik vannak! ). Így nem volt gond, nem égett le semmi. Csodálkoztam is hogyan tudott a mozdony már a váltón megállni... conrad-nál ilyen sosem volt.

Valószínű, hogy ezt a biztosítékot pont ezért tették bele, mert ha nem sikerül PONTOSAN középre beállítani az állítómű, és a váltó középállását, akkor sincs baj, mert a szívpolarizációban levő biztosíték addig kikapcsol, amíg a rövidzár fennáll. Tehát az ügyetlenebb modellezőnél sem fog lekapcsolgatni a DCC központ, ha nem lőtte be pontosan középre a polarizációváltást!
Azért, ennyi extrát egy ilyen mini állítóműbe beletenni...
(#50035) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#50032) Válasz Márc 2, 2016
Idézet:
„Ez valami olyan biztosíték, ami újra vezetővé válik, ha megszűnik a túlterhelés (mik vannak!) ”
Úgy nevezik, hogy regenerálódó biztosíték. Nem mai találmány...
(#50036) diginewl válasza Frankye hozzászólására (#50035) Válasz Márc 2, 2016
Ez rendben van! De..ööö. meg tudod mondani melyik másik állítóműben van ilyen? (tillig/conrad stb?)
(#50037) etwg válasza diginewl hozzászólására (#50036) Válasz Márc 2, 2016
Ezért van az MTB motor fényévekre a konkurenciátol.

(Persze a nagy szaklapok szomoruan hallgatnak, hogy nem valamelyik nagy halado modellvasutgyárnak (vagy világot látott szerkesztönek) jutott az eszében, hanem egy garázsmodellezönek Prágában, pedig nem kellett volna nekik egyebet csinálniuk csak néha olvasni a hajdani csehszlovák modellezö irodalmat. Ugy az elv, mint a megoldás is már több évtizede publikus és még csak le sem volt védve. A sok nagy okos "szakember" meg csak a meleg levegöt keveri midenféle nagy modellkiállitáson meg a szaklapok csillagos égig glancolt oldalain).


Igy nézett ki az én motorom azon cikk alapján immár lassan 30 éve:

DSC00007.JPG

DSC00013.JPG
 
(#50038) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#50036) Válasz Márc 2, 2016
Azt sajnos nem tudom. Aktívan már jó régóta nem modellezek. Amikor még én modellezgettem, csak a PIKO, meg a Berliner TT Bahnen volt, a kalapsínekkel, meg a tekercses-elektromágneses váltóállítóművekkel. Csak az elektronikából ismerem a varisztorokat.
(#50109) bencio100 hozzászólása Válasz Márc 8, 2016
Sziasztok, milyen tápegységet használjak analógban a váltók, jelzők irányítására? Egy kapcsolópultot szeretnék csinálni és abba raknám bele. A Piko FZ1-et szeretném kiegészíteni vele.
(#50110) etwg válasza bencio100 hozzászólására (#50109) Válasz Márc 8, 2016
Régi vagy uj pctápot (12VDC) a régi mágneses váltomotorokhoz nem a legoptimálisabb de azért elmegy. Minden máshoz meg jobb mint a 16V-s trafo. Söt vehetsz kisebbeket is (LED világitáshoz) igy elkülönitheted a tápokat, ami csak jo lehet.

Igy néz ki az én pultom táprésze. 5x12V/6A a váltokhoz ( fekete tápok a barna panel megött. Elötte egy nagyobb 12V/10A táp meg egy kisebb 12V/3A. Közben a 12V/6A átkötözött az asztalba, és ide került még két 12V/3A táp világitáshoz, mégegy PWMhez, meg egy a fordikorong környékéhez.

image.jpeg
 
(#50121) proba válasza etwg hozzászólására (#50110) Válasz Márc 8, 2016
A számítógépekben lévő táp nem igazán alkalmas, inkább a laptopokét használnám.
(#50123) etwg válasza proba hozzászólására (#50121) Válasz Márc 8, 2016
Miért nem? Azon van 5V 30 A körüli meg több 12V sok amperes kimenet. Igaz egyik másikon el kell inditani, mert maguktol nem indulnak (a weben van egy sereg megoldás szinte valamennyi tipushoz - lásd a HE-t), de ez az egyetlen gond velük. Általában hüteni sem kell mert nem valoszinü, hogy a terepasztalhoz az egész teljesitmény kell.
Ha több mint 12 V kell, akkor jöhet a laptop trafo.
(#50126) proba válasza etwg hozzászólására (#50123) Válasz Márc 8, 2016
A számítógépek ( a régebbiek biztosan) az 5 voltot szabályozták. Ha csak a 12V ot terheled annak a feszültsége nem lesz stabil akár 7-8 voltra is leeshet, a terhelés függvényében. ( lásd az idézett társoldal pc táp átalakítása akkumulátor töltőnek rovat.)
(#50127) etwg válasza proba hozzászólására (#50126) Válasz Márc 8, 2016
Lehet, én a bolhapiacon vettem kettöt - semmit sem kellett az egyikel csinálni és a mai napig megy. A másikon csak egy átkötés kellett és az hajtja a furogépemet....
(#50134) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#50110) Válasz Márc 9, 2016
I.érintésvédelmi osztályú cuccot modellvasúthoz???
(#50137) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#50134) Válasz Márc 9, 2016
Ha rendeltetésnek megfelelöen szereled, akkor igen, kisgyerek kezébe meg nem valo. Ne keverjük a játékvasutat a modellvasuttal.
(#50138) róbertke válasza piltdownman hozzászólására (#50134) Válasz Márc 9, 2016
Keszthely vagy Miniversum: egyik helyen sem Piko FZ1 -es trafókat használnak már.
(#50244) DZolTTán hozzászólása Válasz Márc 15, 2016
A mai napot egy kis optikai tuningolással töltöttem. Új kuckót csináltam a JVND-féle MiniMaus-omnak, ilyen lett:

MM20R.jpg
 
(#50246) etwg válasza DZolTTán hozzászólására (#50244) Válasz Márc 15, 2016
Jol néz ki!
(#50253) JZoli válasza DZolTTán hozzászólására (#50244) Válasz Márc 16, 2016
Nagyon jó lett! Ezzel a dobozolással még én is el vagyok maradva. Hogy sikerült a gombok helyét- na meg a kijelzőét is-ilyen jól kivágni?
(#50255) DZolTTán válasza JZoli hozzászólására (#50253) Válasz Márc 16, 2016
A válasz mindössze 3 betű: CNC
A gombok felirata is így készült.
(#50263) JZoli válasza DZolTTán hozzászólására (#50255) Válasz Márc 16, 2016
Profi munka!
(#50264) DZolTTán válasza JZoli hozzászólására (#50263) Válasz Márc 16, 2016
Köszönöm!
A fő motivációm az volt, hogy a "normál" verzióval csak az F1-F4 kapcsolható kényelmesen, a többihez lapozni kell. A forgó gombos menetszabályozás már csak a hab volt a tortán
De ha már újat kellett csinálni, akkor igyekeztem úgy, hogy szép is legyen
(#50428) DZolTTán hozzászólása Válasz Márc 23, 2016
Csévetesteket kéne csinálnom / szereznem kocsi szétkapcsolókhoz. Mivel készen nem találtam hasonló méretet, ezért úgy csináltam őket, hogy 16mm-es villanyszerelős védőcsőből vágtam egy rövid darabot, a két végére pedig 1mm-es polisztirol lemezből vágott karikákat ragasztottam. Sajnos a gyakorlat azt mutatja, hogy a tekercs melegedésétől a polisztirol megolvad. Most azon gondolkozom, hogy ugyan ezt megcsinálom, csak 1mm-es papír vagy textil bakelit lappal.
Mielőtt belevágok, gondoltam megkérdezem, hátha van valakinek jobb ötlete, vagy tippje, hogy hol lehetne ilyet készen keríteni?

Tekercs.jpg
 
(#50429) etwg válasza DZolTTán hozzászólására (#50428) Válasz Márc 23, 2016
Ez milyen kuplungokhoz valo ( gondolom KADEE).
Ugy nézem, hogy a baj az, hogy tul vastag drotbol tekerted.
Nem probáltam erre, de az én emelkedö ( azaz a mag mozog benne) szétkapcsoloim ( régi TT kapcsolok) két varrogép müanyag spulnikbol voltak ( azaz 2 spulnit ragasztottam össze ( egyre nem fért elég drot). Erre tekertem a 0,4mm (0,35 mikor milyen volt) huzalt. Amennyi ráfért. Kb. 0,5 A-t huztak a 16 V-bol.
(#50430) piltdownman válasza DZolTTán hozzászólására (#50428) Válasz Márc 23, 2016
üvegszálas NYÁK lemez
(#50433) Nemeth80 hozzászólása Válasz Márc 23, 2016
Épületek, hidak, stb. világítását szeretném megépíteni.
Van egy 220V AC - 12V AC trafóm (halogén izzókhoz való), aztán vannak tucatnyi 16V-os hagyományos izzószálas mini izzóim és tucatnyi ledes izzóim.

A kérdésem az volna, hogy ezzel az egyetlen trafó felhasználásával és az izzók szép sorban történő egymás mellé kötésével megoldható e lenne műszakilag a világítás?
Vegyesen sorba lehet e kötni a ledeket a hagyományos izzókkal vegyítve?
Vagy a ledeknek külön táp kell, ami 12V DC-t csinál?
A hozzá adott előtét ellenállást pedig minden esetben eléjük kell forrasztani?
Teljesen laikus vagyok e téren.

Köszönöm a válaszokat.

20160321_180...jpg

20160321_180...jpg
 
(#50434) zsolesz74 válasza Nemeth80 hozzászólására (#50433) Válasz Márc 23, 2016
Kötheted párhuzamosan a LED-et az izzóval, csak a LED-ekkel sorban kötni kell még egy előtét ellenállást is a feszültségtől függően.
Illetve folytatom.
A LED-ek szeretik az egyenfeszültséget, mert váltófeszültségű megtáplálásnál védődióda is kell nekik.
Szóval lehet, hogy jobban jársz egy egyenirányító beépítésével a LED-ekhez.
Én egyébként biztosan szétszedném külön hálózatra vagy olyan vezérlővel hajtanám meg, ami ezt megoldja.
(#50435) etwg válasza Nemeth80 hozzászólására (#50433) Válasz Márc 23, 2016
Elvben igen, de egyik másik ilyen trafoval az a gond, hogy csak egy bizonyos teljesitményre indul ( én egy ilyet használok a mikropákámhoz, de párhuzamosan kellett kötni egy kis 3W 12 V- s izzot - auto belsö világitás- hogy egyáltalán elinduljon).
Szoval ha csak a LED-ket kötöd hozzá akkor nem fog elindulni.
Lehet, hogy neked is az asztal alatt majd egy 12V-s izzot kell kapcsolnod, hogy a trafo elinduljon. Ki kell keresni a legkisebbet, ami elinditja.
Azután már kötheted párhuzamosan az izzos fogyasztokat.
A LED-khez fog kelleni egy dioda ami a váltóaramot egyenirányitja ( ha valoban váltoáram jön ki). A dioda másik végére már kötheted egy-egy ellenálláson (~ 1 kOhm) keresztül a LED-ket. Ha egy helyen lesznek, akkor 3 LED-t sorba köthetsz és egy ellenálláson (~300 Ohm) át a dioda végére.
Lapozás       40/74    
Frissek
  2024. Máj, 19. Vas
7:18:44
  Jelenleg 15 fő olvassa az oldalt
Hirdetés