Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Modellvasút GYÍK-WIKI
Modellvasút GYÍK-WIKI
Témaindító: enamessias, idő: Feb 4, 2016
Témakörök:

Lapozás   1/1
(#49600) enamessias hozzászólása Válasz Feb 4, 2016
Üdv nektek!

Nem vagyok túl rég óta felhasználója/olvasója ezen oldalnak, másikaknak, még inkább nem! A vasút modellezést is csak nemrég kezdtem el komolyabban űzni. Ez nem állt másból, mint rengeteg olvasásból és tanulásból. Örülök ennek az oldal fórumának, mert rengeteg olyan információt, trükköt, praktikát, leírást, linket és okítást találtam, amit máshol nem! És a lényeg, hogy MAGYAR nyelven! Eltekintve a kevés kivételtől, nagyon kevés a Magyar leírás és útmutató, ami elérhető az interneten. Analóg korszakból még vannak könyvek, de abból is több kell, mire lesz valakinek valami fogalma a vasút modellezés terén. A digitális történet meg maga az űr!
Az itteni fórum próbál egyfajta rendet/tematikát fenn tartani, hála a lelki ismeretes adminoknak, de a fórumoknak nem csak jó, de sötét oldalai is vannak. Fizikai korlátok mellet, mi, felhasználók is, néha eltérünk a tárgytól, szét off-oljuk a témát. Nem csoda, ha valaki lusta visszaolvasni 10-20-akárhány oldalt, ha érdemi választ nem lel kérdésére. Megértem azt is, aki már unja ugyanazt elmagyarázni, már vagy századjára is. Itt és most köszönném meg, bizonyos berkeken belül csak "mester"-eknek nevezett felhasználók, és mindenki más kitartó türelmét a véget nem szakadó, ismétlődő, néha bugyuta kérdések megválaszolását!
De erre van jobb megoldás is, a GYIK! Azaz Gyakran Ismételt Kérdések. El lehetne kezdeni a gyakran ismétlődő kérdések gyűjtését és megválaszolását. Máris beleütközünk a korlátjaiba. Rengeteg kérdésre, sok különböző válasz lehetséges. Ki dönti el, mi a jó? Lehet több megoldás is. Hamar rengeteg kérdés keletkezne!
Egy másik elv alapján működik a WIKI. Ott egy mesterre, jobban informált egyénre bízzák a fejtágítást. Egy adott téma részletes leírását, taglalását, tudnivalóját összefoglalását. De mi van ha ő téved!? Nehéz egy cikk megváltoztatása.
A vasút modellezés témája olyan nagy, hogy kb 20 Háború és béke kötet nem lenne elég rá. És ez csak az alapok. Ha szétbontjuk analóg és digitálisra, akkor is marad 10-10 könyv. Sokkal egyszerűbb lenne az élet, ha csak egy kérdésére valaki egyből választ kapna valamiről.
Sokan félnek a "szakma" kihalásától, mert nincs elég utánpótlás. Márpedig egy új hobbytárs ha kedvet érez a belekezdéshez, akkor előszőr szeretne informálódni róla. De kérdéseire nem talál választ. Hát még nem tematikusan. Tapasztalatból tudom, mennyi kérdés merül fel folyamatosan a témával kapcsolatban, de csak ritkán és nehezen találok rá választ. Főleg Magyarul.
Tudom, nagy fa ez az a bizonyos fejszének, de el lehetne kezdni építeni egy adatbázist, ami ötvözné a fórum, GYIK és WIKI előnyeit. A gyakran feltett kérdéseket összeszedni, aki tud, az válaszolna rá és ha valakinek más álláspontja van róla, vagy kiegészítené, akkor azt egy fórumon megvitathatja a nyilvánosság előtt. Természetesen a Wiki cikket, a fórumon vívott eredmény alapján kellene megváltoztatni.
Hogy felezzük a témát és az aktuális lyukakat tömjük be, lehetne a digitális felével kezdeni, ahol a legnagyobb a "sötétség".

Néhány példa, amiket saját bőrömön is tapasztaltam:
-hogyan kell szakaszolni digitális pályán?
-Melyik dekódernek mekkora a maximum feszültsége?
-rakhatok kisebb dekódert nagyobb mozdonyba?
-miért álljak át digitálisra? Miért ne?
-Mire jó az s88
-fogalmak tisztázása
-praktikák amik egyszerűbbé, jobbá teszik a modellezést
-stb, stb naphosszáig fojtathatnám

Kismillió kérdés merülhet még fel, de egy idő után körbe érnénk. Hatalmas, Magyar nyelvű, használható, biztos háttérrel és tudással rendelkező adatbázist lehetne felépíteni.

És akkor most jöhet hideg és meleg! Várok minden véleményt. Van ebben fantázia? Korszak alkotó az ötlet? Hülyeség? Halvaszületett?
Ha nagyon félre csúsztam, akkor Frankye, kérlek töröld ezt a topikot. Vagy ha nem, akkor ezt a sort.
(#49601) róbertke hozzászólása Válasz Feb 4, 2016
Nem rossz amit írtál, nem kell töröltetned.
Kezdjük mindjárt az elején: Felmérjük a rendelkezésre álló terepet, valahogy így - hadd ne mondjam, német nyelvű területről vettem a példát. Modern technika segítségével fényképeket készíthetek Kép1 és Kép2 a beépítendő területről. Az így kapott adatok segítségével és a már kiválasztott méretarány tudatában elkezdem megtervezni 1 --2-- a pályámat.
(#49602) róbertke válasza enamessias hozzászólására (#49600) Válasz Feb 4, 2016
A példához felhasznált program H0 -ás méretarányban a Piko A-Gleis síneket használta fel. Mielőtt rákérdeznél, hogy minek az a "dilikör" a pályában: - az általad tervezett állomásról elindult a vonatod a "végtelen" felé. Személyszállító ingavonatnál ugye nincs gond, amikor akarod csak visszatolatod a hurokból - de az mehet egyből a rejtett tárolóvágányok közül bármelyikre is. Egyéb normál személy vagy tehervonat esetében viszont már más a "móka"! Behalad a körbe, már majdnem eléri a váltót, amikor a vonat megáll, digitálisan vagy hagyományos kocsikapcsolóval, netán Kadee mágneses kapcsolóval leakad a mozdony, továbbmenve ráakad a vonatod végére, majd amikor szükséges menetirányt váltva behalad az állomásra. A vonat indulása és érkezése közötti időben meg addig lehet "rendezősdit" játszani az állomáson. Persze a pálya kialakítása lehet másképpen, ennek csak a már előbb említett mérethatárok és a fantáziánk szab határt.
(#49603) etwg válasza enamessias hozzászólására (#49600) Válasz Feb 4, 2016
Az ötlet nem rossz, csak éppenséggel nem "up-to-date".
Nem okvetlenül erre akarunk menni, mondaná Moricka, de erre terelnek.
Nézz körül egy kicsit, láttál-e már leirást, utmutatást PC-re, okos telefonra meg egy modern Tv-re?
A mai trend az, higy mindenki találja ki maga, hogy hogyan müködnek ezek a drága cuccok. Aki erre nem hajlando az egy elmaradt parasztgyerek valahonnan a dzsungelböl.
A modellvasuttal is ugyanez van. A régi analog világban 80-90 évig ugyanaz volt a technika, enyhe kitérökkel, és többnyire elég volt elsajátitani az elektrotechnika alapjait (az sem sikerült mindenkinek), a digitálisban erre még idöt sem kapsz, és már ott kukucskál a katalogusban az ujabb kütyü, ami még többet tud, mint amivel éppen hazaértél a boltbol. Ki és mikor tudná ezeket a felorás/napos tapasztalatokat összefoglalni és valamilyen formában közölni?Ezért buknak el a könyvek is, de még az irott használati utasitások is, hiszen mire a kütyü a kezedbe kerül egészen mást tud, mint amit eredetileg beleterveztek. Igy nem csoda, hogy a gyárto sem tud használati utasitást adni, mert tudja, hogy a gyártmánya folyamatos fejlesztésben van - magyarul soha sincs kész!
Sok fogyasztovédöben forr a vér a jelenlegi állapotok miatt, de ö sem tud semmit tenni, hát még a szerencsétlen fogyaszto.
Azért csak ad hoc segitségre lehet számitani, és tisztelet minden gyártonak, aki legalább fenntart ilyen lehetöséget, vagy bekapcsolodik a szerencsétlen halandok beszélgetésébe. Többnyire azonban igy kiteszi magát a kritikának is, ami sajnos ahhoz vezet, hogy mindenki inkább hallgat, és hagyja veszödni azokat, akik pénzt adtak a termékért.
Ezért sajnos aligha lehet elvárni, hogy univerzális válaszokat kapj, vagy valaki vegye a fáradtságot és wiki féle tartalmat garantáljon.
Konkrét kérdésre biztosan kapsz választ, de nem biztos, hogy az olyan erejü, hogy lexikonba irhato, azaz másnak is ugyanugy jo.
A minap tárgyaltuk a DCC feszültség kérdését - ha odamész megtalálod az irányvonalat, de gyakran könnyebb ezt kiszámolni, mint megkeresni. Ennek ellenére a modellezök 90%-a keres, majd talál és vitatkozik - ahelyett, hogy számolna.
(#49607) diginewl hozzászólása Válasz Feb 4, 2016
Nagyon jó lenne, ha itt ebben a fórumban lehetne keresni...
Tudom ez már lerágott cont, de itt tényleg sok-sok hasznos infó van. Ezt kellene kereshetővé tenni.

Gyík-Wiki. Nem érdemes... a mai ember annyira siet, hogy nem ér rá végigolvasni egy használati utasítást sem... ez van.
Az alapokkal sokan nincsenek tisztában - pedig ez sok helyen szépen le van írva (nekem a Trainmodules leírása tetszett a legjobban)- , onnatól meg magyarázhatod neki a tudodmit...

Ugyan én is sokat olvastam digitális kezdetem előtt, ennek ellenére voltak/vannak problémáim a saját szintemen - melyből sok sajnos nem rajtam múlt.

Megírod a gyík-ot, és két sorral alább ezt fogják megkérdezni amit leírtál... emberekkel foglalkozom nap-mint nap, sajnos tudom, hogy sokan így működnek.

Azt mondom ez a fórum itt nagyon jó!!!
Erre kellene létrehozni jó keresőmotort, abban mindenki megtalálná az éppen aktuális gyik-jára a válaszát
(#49610) Frankye hozzászólása Válasz Feb 5, 2016
Maga az elképzelés nem rossz, sőt. Azonban ahogy diginewl kolléga is írta, sajnos az internet-használók jelentős része lusta, nem keresgél, pedig rengeteg, jobbnál jobb kereső szolgáltatás elérhető, hogy csak a legismertebbet említsem: Google. Ráadásul ez a kereső egy idő után az "összes", neten található szöveget beindexeli, így utóbb könnyedén kereshetőekké válnak. Ha azonban valaki arra sem veszi a fáradtságot, hogy ebe beírja a keresett téma kulcsszavait, azzal a legprofibb, vértuti Wiki oldal sem tud mit kezdeni.
(Rejtő Jenő örökbecsű szavaival élve: "Nem lehet minden pofon mellé közlekedési rendőrt állítani", avagy nem állhatsz minden kezdő mellett bikacsökkel, és nem verhetsz a kezére, ha ostoba módon keresés helyett felteszi ugyan azt a kérdést ezredszer is, amire a választ épp két hozzászólással feljebb adták meg.)
Összefoglalva: Nagyon jó a gondolat, és értékelendő, hogy felvetődött! A technikai megvalósítás tőlem eléggé messze áll, de minden bizonnyal megoldható. Ami viszont a HV oldalát illeti: Topi figyelmét ismét fel fogom hívni rá, hogy gyógyítsa meg a keresőmotort, úgy, ahogyan a HE-n működik.
(#49611) etwg válasza Frankye hozzászólására (#49610) Válasz Feb 5, 2016
Ehhez csak annyit, hogy jo 10-15 éve már elkezdtünk egy ilyen GYIK-ot, valahol még megvannak a nyomai, habár többször lett költöztetve. Sajnos ahogy valamennyien itt irtuk, nem váltotta be a hozzá füzött reményeket, igy már akkor sok szakember abbahagyta az odavalo irást. Sajnos nemcsak a tartalmon bukik az ilyen vállalkozás hanem rengeteg máson is ( most ebbe nem mennék bele). De tény, hogy rengeteg rossz info van a neten, amit mindig sikerül valakinek megtalálnia, és minden kritika nélkül átvenni és a téves infoval kétségbe vonni a helyes informáciot.
A minap nevettük magunkat hullára egy elektronikus forumon, amikor az egyik topiklako hibás NYÁKja immár nyomtatásban is megjelent egy komoly szaklapban. ( persze a szerzö tudta nélkül). Arrol a NYÁKrol már 5 éve mindenki aki követte az eseményeket tudta, hogy hibás, ma a fél világ fog ugyanugy szenvedni, mert a szaklap alapján megépitett berendezés sem fog müködni. Érdekes modon pontosan a hiba (és a szenvedések) miatt a Google is mindig ezt hozza ki elsöként, mert mindenkinek gondja van vele, mig a szerzö 5-6 hozzászolással késöbb bemutatta ugyanott a helyeset is - a google nem talál rá, mert azzal már nem volt baj, igy senki nem reklamált! Ez a net világa!
Ezért nagyon oda kellene figyelni mit teszünk ki a netre, mert mint látjuk a rossz információnak sokszor nagyobb az ereje, mint a jonak, és rengeteg gondot okoz mindenkinek.

(#49612) róbertke válasza etwg hozzászólására (#49611) Válasz Feb 5, 2016
Legalább írtatok annak a szaklapnak, hogy helyesbítsen??
(#49613) etwg válasza róbertke hozzászólására (#49612) Válasz Feb 5, 2016
Minek? Az a szerzö megkérdezése nélkül közölte a cikket, legyen az az ö gondja, ha az olvasoi majd morogni fognak.

(#49633) enamessias hozzászólása Válasz Feb 7, 2016
Értem én, hogy vannak, akik keresni is lusták. De ha nincs hol, az a kevés ember se jut messzire, aki szeretne! Amit találni infókat, azok is egy ember nézetét tükrözi többnyire. Vagy hiszünk neki, vagy nem. Ezért fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy a fórum, GYÍK és WIKI hármasból kivenni a jótulajdonságokat. GYÍK: visszatérő kérdésekre lehetne cikket/választ írni, ezeket kommentálni, vitatni. Ezért ha kell, ki lehet igazítani (módosítani) a cikket, nem csak egy ember véleménye lenne ott. Így egy megbízhatóbb, dinamikus adatbázist lehetne építeni.
Tudom, hogy a jelenlegi és minden egyéb más fórum motor erre alkalmatlan. Rengeteg kérdést is felvet a konkrét megvalósítás, mind hardver, mind software terén. De ehhez az is kell, hogy akik ezt fel tudnák építeni, életben tudnák tartani, hinniük kell benne. Anélkül nem megy.
(#49634) enamessias válasza Frankye hozzászólására (#49610) Válasz Feb 7, 2016
Félre ne érts! Köszönjük, hogy vagy nekünk és rendet tartasz. Jelenlegi formában is kellemesebb olvasni ezt a fórumot, mint másikat. De a kereső motor tényleg hiányzik Sokat segítene sok embernek.
(#49636) etwg válasza enamessias hozzászólására (#49633) Válasz Feb 7, 2016
Éppen ez az amit zárszoként irtál.
Azokat az infokat kezelni kell, rendbe kell tartani hosszu idötávlatokban és nézd meg mi van itt.
A hajdani topik-alapitok, akiket kidobáltak annak idején a másik forumról ennek is hátat forditottak és visszaszivárogtak oda. (Tisztelet a kivételnek)
A hajdani WEBZIN gazdája is eltünt (ott volt a GYIK). Nagyon kevesen vagyunk ahhoz, hogy fenntartsunk egy komolyabb lexikont. Az egy egész embert igényel némi adottságokkal is ilyen munkához. ( rendszerezni, kezelni az adatokat, az nem egy leányálom). Nézd meg a lengyel oldalt ( 2 hetente linkeli valaki) milyen hatalmas munka van abban az archivumban. A GYIk-nak még ezt is felül kéne mulnia, hiszen ott uj infokkal kell dolgozni - minösiteni, átdolgozni stb.
(#49643) diginewl hozzászólása Válasz Feb 7, 2016
Most nézem a trainmodules honlapját....
teljesen megújult.
Eltűnt róla az a néhány gördítéses oldal, ahol a DCC-t jó kis ábrákkal/szöveggel leírták...
Én abból értettem meg a lényegét a DCC-nek, arra lehetett építkezni. Most nincs.
(#49646) Frankye válasza enamessias hozzászólására (#49634) Válasz Feb 8, 2016
Nem, nem értettelek félre. Köszönöm az elismerést, de nem csak engem illet, én csak egy kis csavarja vagyok a gépezetnek. A lényegét Ti, fórumozók adjátok.
Ami a keresőnmotort illeti: Írtam Topinak, hogy a HE-n bevált motort kellene átültetnie ide is. Ott már bizonyította az alkalmasságát, és használható voltát is. Azt ígérte, rajta lesz az ügyön. Természetesen - mivel ezt az oldalt (is) hobbiból készíti és tartja fenn - nem várhatjuk, hogy ez egy-két napon belül megtörténik, de reméljük, hogy hamarosan megoldódik ez a kérdés is.
(#49866) masTTertape válasza enamessias hozzászólására (#49600) Válasz Feb 23, 2016
Szia,

Mindenképp üdvözlendő az elképzelésed.
Az első kitételeden megakadok, azaz, hogy MAGYAR nyelven. Ez több kérdést vet fel. Kicsit rímel a gondolatom a későbbi reakciókra, miszerint ma, 2016-ban már se idejük nincs az embereknek leírásokat nyálazgatni, se nem mellékelik az eszközökhöz a részletes kezelésit, töltse le inkább a felhasználó, ugyanígy manapság egy (vagy több) nyelv tudása is alapértelmezés kell, hogy legyen. Tudom, hogy akinek arra van ideje, hogy vasútmodellezen, ugyanúgy képes társalgási, de ha másképp nem, minimum értelmezési szinten elsajátítani egy nyelvet. És így máris megnyílik előtte a világ az általad felhozott topikokban. Példának okáért itt a német nyelv. Tőlünk 250 km-re már ezt beszélik, a vasútmodellezés szaknyelve, minden elérhető kiadvány ezen íródik. Csak papíralapon több száz olyan magazin, különszám, szakkönyv van, ami ezekről a témákról szól. Ott van konkrétan a modellbau-wiki, ahol nagy vonalakban átlátható minden, ami nekünk szól. És még egy rakás youtube videó is fent van, ahonnan lehet okosodni. Magamból indulok ki és állíthatom, hogy csak a vasútmodellezés (ebay-ezés, kinti vásárlások) okán meg tudtam annyira tanulni németül, hogy értek és beszélek is.

Ettől függetlenül valóban szükséges lehetne egy olyan tudásbázis, ami jól kereshető akár szerzőre, akár témára, akár kulcsszóra. Tudom, hogy egy ilyen motor létrehozása, a régi tartalom ráhúzása nem egyszerű feladat. Pl. most már negyedik napja keresek egy régi bejegyzést az egykori index fórumunkon, de ahogy etwq is jelezte, azzal, hogy onnan ki lettünk gyomlálva, a nick-ek vesztésével a kereshetőség is elszállt. Pedig csak egyes topikokon akkora tudástár halmozódott fel, hogy azt vétek volt veszni hagyni. De hát ezt teszi az emberi butaság...

Szóval bármennyire is ellentmondásos a helyzet, helye van egy jól szervezett tudásbázisnak. Kezdetben elegendő lenne csak a már meglévő írásokat összecsatornázni, de erre kinek lenne érkezése...
Azt meg hiú ábrándnak tartom, hogy ebben az országban (világban) olyan összetartás alakuljon ki, hogy ezek a tartalmak szép lassan összerendeződjenek egy gyűjtőfelületre. De ne legyen igazam! Ha bármi segítség szükségeltetik a kezdeti lépésekhez, akkor rám számíthatsz, számíthattok.
(#49872) róbertke válasza masTTertape hozzászólására (#49866) Válasz Feb 23, 2016
Mi az amit keresel, hogy éjjel rákeressek ????
(#49873) csíkosháTTú válasza masTTertape hozzászólására (#49866) Válasz Feb 23, 2016
Idézet:
„Példának okáért itt a német nyelv. Tőlünk 250 km-re már ezt beszélik, ...”

Nem. Ott még csak osztrákul beszélnek...
(#49874) enamessias válasza masTTertape hozzászólására (#49866) Válasz Feb 23, 2016
Én Angolul tudok egy keveset. Napi szinten kell Angolul tárgyaljak emberekkel a munkám miatt. Mégis legtöbbször magyarul keresek rá valamire, ha hobbimról van szó. Elég a munkában forfítani, megérteni, szabadidőmben nem szeretnék ezzel foglalkozni. Persze ez én vagyok, lusta vagyok. Azért szoktam én is külföldi oldalakra tévedni, de elsőnek Magyarul próbálom
Hozzászólásod többi részével egyetértek, én is sok trükköt és praktikát lestem el videokból is, tv-t nem is nézek vagy 12 éve...
Igaz, hogy sok munka lenne összehozni egy ilyen tudás bázist de 23x megválaszolni ugyanazt a kérdést jobb? Nem volna egyszerűbb linkelni a választ, mert mondjuk még nem ismeri valaki azt az adatbázist!?
(#49879) masTTertape válasza enamessias hozzászólására (#49874) Válasz Feb 23, 2016
Ez érdekes téma lehetne, de ha belemennénk, nagyon eltérnénk az alapgondolattól.
Sokáig én is azt hittem, hogy idegen nyelvet beszélni, olvasni folyamatos fordítás. Pedig nem. Ha az embernek van némi káposztalé a fejében, akkor idővel a nyelvtudás tudássá alakul át, szókinccsel, nyelvtannal. Sajnos az elmúlt fél évszázad nem éppen arról volt híres, hogy az emberek nyelveket is tanulhassanak. Szomorúan látom, hogy ez még a saját anyanyelvünk esetében is elég hiányos.
Ha valaki lusta nyelvet tanulni, akkor lusta lesz szakmai információk után kutatni, egyszerűbb megkérdezni, még 23-adszorra is. Mert az a könnyebb. Valahogy leírja a kérdést és úgyis akad, aki megválaszolja. Persze az lenne az ideális, ha mindig ugyanaz válaszolná, így nem torzul az infó, de a mai világban egy fél infó is infó...

Azért nem vagyok ennyire pesszimista...
(#49880) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49873) Válasz Feb 23, 2016
Mindannyian rosszul tudjátok!! Nem kell elutazni sehová sem, hogy német beszélgetést halljunk. Már a Honfoglalás előtt itt éltek a Kárpát-Medencében. Történelemórán mit tanultunk?? Ki volt I.István felesége? Bajor Gizella! Ott az Esztergomi Bazilika mellett a Bajor lobogó. Több mint 1000 éve köztünk élnek a német ajkú - nem csak a közismert SVÁB anyanyelvűek / valódi svábokat csak Szatmár vármegye területére és annak környékére telepítettek Württembergből a Habsburgok. Magyarországon 3 településen, Zajtán, Merken és Vállajon élnek /- hanem az évszázadok során, főleg a Habsburgok által betelepített elsősorban Frankföldről, Bajorországból, Württembergből, a Rajna-vidékről, de akadnak falvak, amelyek német lakosainak egy része Ausztriából, Svájcból, Badenból, Elzászból vagy akár Németalföldről jöttek ide. Az erdélyi- és szepességi szászok Szent István korában telepedtek le Magyarországon, hogy városokat építsenek.
Maradjunk az Újkornál: Egyik barátom családja a már NDK-s Drezdából telepedett Budapestre a II. Világháború után, itt született ő és testvére, és irigylésre méltóan jól beszélnek németül.
Lapozás   1/1
Frissek
  2019. Jan, 17. Csü
11:10:10
  Jelenleg 25 fő olvassa az oldalt
Hirdetés