|
H0 klubtopic
|
Témaindító: csíkosháTTú, idő: Márc 14, 2013
Témakörök:
|
|
(#71566) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#71562)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2025 |
|
Teljesen jó, aminek a fényképét beszúrtad. Évek óta ez a standard tisztítószer a műhelyben. |
(#71567) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#71563)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2025 |
|
Idézet: „Most olvastam egy amerikai forumon, hogy pár csepp mosogatoszer is adhato a benzines tisztitoszerhez, amugy az is oldja a zsiradékot.”
Távolról sem vagyok egy nagy vegyész, de azért alapfogalmaim vannak.
A foltbenzin önmagában olja az olajos/zsíros szutykot. Ergo, ezzel el is lehet távolítani az ilyen szennyezést.
Az nagy tévedés, hogy a mosogatószerek (meg a szappanok, tusfördők, egyebek) oldják az ilyesmit. Ezek un felületaktív anyagok, amik kvázi magukhoz kötik a szennyezést. De nem oldják fel!
A kettőt keverni felesleges, és csak rontja a foltbenzin hatását. |
(#71568) novakerno válasza diginewl hozzászólására (#71562)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2025 |
|
Én évek óta ezt a fajtát használom a sínekhez és a járművek kerekeihez is, tökéletesen bevált! |
(#71569) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71567)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2025 |
|
Pedig elég jol oldják a zsiradékot meg a kormot és füstölő desztillátot. A füstölő mozdonyaimat tökéletes megtisztitottam mosogatovizben. |
(#71570) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71561)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2025 |
|
Közben a háttérben értekezünk novakerno kollégával. Rossz tervnek a képét tettem be elsőre!
Ez épül meg: |
|
(#71574) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2025 |
|
Ha valakit érintene, elég jelentős akció van erre a modellre, DCC digitális, hangos:
Rivarossi Búvár |
(#71575) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71567)
|
Válasz •
|
Ápr 25, 2025 |
|
Egy alapvető dolgot kevernek össze az Urak, amikor Női praktikák vannak. Ez ugye TAKARÍTÁS, amit annyira nem komálnak az Urak.
Ha valamit lemosunk/elmosogatunk pl. egy autót, vagy egy tányért, azt sosem úgy tesszük, hogy bekenjük mosószerrel, aztán letöröljük. Hanem van egy bő közeg (általában víz) amibe a felületaktív anyag magába zárja a mocskot (micella) és így a közeggel együtt eltávolítjuk a felületről.
Ha így egy mozdonyt megmosunk nem kell benzin, jó a mosogatószer is.
Árulja el nekem valaki a vágányokat, miért nem így pucolják bárhol is???   
Ha arra más technika kell, akkor azt nem lehet a fenti metódussal tisztítani. Ezt kéne valahogy átvinni a vasútmodellező köztudatba!
   |
(#71576) Lazsi válasza diginewl hozzászólására (#71575)
|
Válasz •
|
Ápr 25, 2025 |
|
Idézet: „Árulja el nekem valaki a vágányokat, miért nem így pucolják bárhol is???”
Mert a terepasztal nem fér be a mosogatógépbe? 
(Ez ugye a H0 topic... Egy N-es talán beférne...  ) |
(#71579) etwg válasza diginewl hozzászólására (#71575)
|
Válasz •
|
Ápr 25, 2025 |
|
Ráadàsul a benzines tisztito egyik összetevöje az alkohol, ami ugyanolyan hatásu mint egy csepp pril, Jar , stb. Csak az utobbi lassabban párolog el. Azt meg teljesen felesleges elvárni, hogy a tisztito filc stb az összes nedvességet fel tudja venni. Ha meg ezt megteszi akkor pár méter mulva a tisztitokocsi fogja szétkenni a nedves koszt. Hasonloan sok sinradirhoz.
Szerintem nincs jobb tisztitás itt ott porszivozás mellett kizárolag fémkerekek használata, és kerülni a tapadogyűrűs agymenést.
Ép ma beszéltem a Hornbysokkal, ők minden mozdonyt mindig 2 verzioban árulják, tapadodyürükkel vagy nélkülük. Opcio a tartalék kerékpár megrendelése.
( már valamelyik gyár küldött a szerelt tapadogyürüs kerékpár mellé egy normálisat is az uj mozdonnyal). Ez lenne az ideális. Mindenki eldöntheti melyik jobb. |
(#71580) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#71579)
|
Válasz •
|
Ápr 25, 2025 |
|
Hát, aminek a képét beszúrta diginewl kolléga, abban nincs alkohol, és közelében is csak akkor, ha valamelyik munkás részeg az üzemben...
Én azt szoktam a sínekkel tenni, hogy benzines konyhai papírtörlővel végigmegyek rajtuk.
A rendszeres porszívózással igazad van, de akkor is képződik a felületen olajos porréteg, ha nem használsz tapadógyűrűs kerekeket, csak talán lassabban koszolódik el a sínek felülete.
|
(#71582) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71580)
|
Válasz •
|
Ápr 25, 2025 |
|
Azért ennek ne nagyon higgy. Az egyik eredeti üvegen ami ki tudja miota van a mühelyben az áll, hogy Benzinalkohol. Valamilyen orvosi laborbol került hozzám. Mást nem tudok rola. ( hacsak nem az orvosnak kell operácio előtt.  )
Majd talán diginewl kolléga elmondja mire valo.
A feladatot a terepasztalon elvégezte. |
(#71583) diginewl válasza etwg hozzászólására (#71582)
|
Válasz •
|
Ápr 26, 2025 |
|
Idézet: „Azért ennek ne nagyon higgy.”
Higgyen neki. Abban egy fia alkohol sincs, mert akkor drágább lenne!!! A benzoltartalma egy picit zavar, ezért lehet továbbra is a patikai benzint fogom mindenkinek ajánlani, még ha drágább is, és egyre nehezebb is beszerezni. Az alkoholról meg tényleg le kéne jönni!!!  A fennmaradó pénzt pedig vasútmodellezésre költeni!
Nem lehet hogy BENZIL ALKOHOL (azaz nem benziN alkohol?). A kérdéses anyagot oldószerként is használják. |
(#71584) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Ápr 26, 2025 |
|
Benzol, vagy benzene. Holland bármelyik bolt takarító szer részlegén kapható, Svájcban azt sem tudják mi az. Otthon gyógyszertárban csak, meg ipari célú helyeken. Nagyon jó kis cucc, sokat használtam, még van pár liter, de erősen fogyóban van. Apple is használja, vagyis inkább a Foxcom, aki gyártja az apple izéket, csomagolás előtti zsirtalanitasra. Huszon eves kor alatti fiataloknál nagy mennyiségben idegrendszeri elváltozásokat okoz. Felnőttekre kevésbé káros. Jó egészséget!  |
(#71586) etwg válasza diginewl hozzászólására (#71583)
|
Válasz •
|
Ápr 26, 2025 |
|
A tiedében nincs, de én általános benzines tisztitoszerröl beszélek, mert az amit te beraktál nálunk nem kaphato.
Én csak leolvastam a flakonrol ami nálam van évtizedek ota. Eredetileg 5 liter volt.
Nem tudom mi van valoban benne, ahogy az emberek 90%-nak sincs fogalma arrol, mi is van ilyen tisztitoszerekben. De ha benzinszaga van akkor jo. 
Nekem ennyi elég. |
(#71588) diginewl válasza acszoli hozzászólására (#71584)
|
Válasz •
|
Ápr 26, 2025 |
|
Hát... úgy látom minden országnak megvan a maga hülyesége. 
Benzol. !?!
" Idézet: „Fontos tudni, hogy a munkahelyeken a benzol elsősorban belélegzéssel juthat az emberi szervezetbe, és a felszívódott anyag 30-75%-át változatlan formában kilélegezzük. A benzol elsősorban a zsírszövetekben, a csontvelőben, a központi idegrendszerben, stb. halmozódik fel, és onnan lassan ürül ki, ezért nagyon veszélyes és egészségre ártalmas anyag” ."
Tudod van egy alapszabály: az életben ami jó, az vagy egészségtelen, vagy drága, vagy hizlal.
|
(#71589) diginewl válasza etwg hozzászólására (#71586)
|
Válasz •
|
Ápr 26, 2025 |
|
Idézet: „Én csak leolvastam a flakonrol ami nálam van évtizedek ota.”
Nézd meg még egyszer: BENZIL ALKOHOL? (nem benziN alkohol)
|
(#71591) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71570)
|
Válasz •
|
Ápr 26, 2025 |
|
Úton van a sínanyag a DHL regionális központjából Magyarországra. Imádom ezt a céget, mármint a feladót. Na jó, a DHL se' rossz. |
(#71605) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71570)
|
Válasz •
|
Ápr 29, 2025 |
|
Megjött a sínanyag. Még csak az első kirakása a pályának, mindenféle szakaszolás, vezetékezés nélkül, elvileg holnap kezdjük a parafa töltések kialakítását. Ma paksinuti barátom is vendégeskedett nálunk, úgyhogy ágyazatkö is van már.
Folytatása következik. |
|
(#71615) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71605)
|
Válasz •
|
Máj 2, 2025 |
|
Alakul a "csatatér", felkerült a parafa a sínek alá (nem minden vágány van meg). Rögzítve még nincs.
Most pár nap szünet jön, folytatása elvileg hétfő délután.
JÓ hétvégét mindenkinek!
Éljen május 2-a is!
   |
|
(#71637) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 6, 2025 |
|
Modellbahn Union-nal Jagerndorfer Nightjet Taurusok 100 euroert vannak learazva + egy raka(TT) akcio, akiket erdekel. |
(#71649) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71615)
|
Válasz •
|
Máj 7, 2025 |
|
Napok óta esik, csupa pára minden. Mivel nem tudjuk az épülő asztalt olyan helyre hozni, ahol dolgozni is tudunk vele, így most az időjárás jobbra fordulásáig kénytelenek vagyunk szünetet tartani.
Hát, nem öröm... |
(#71667) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71649)
|
Válasz •
|
Máj 9, 2025 |
|
Végre, ma kisütött a nap!
Felszedtük az ideiglenes rögzített síneket a parafáról. Oka: kap a parafa egy szürke alapozást. Magyarul lefestjük szürkére. |
|
(#71697) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71667)
|
Válasz •
|
Máj 13, 2025 |
|
A festék megszáradt, lehet újra lerakni a síneket. Csak mostmár a vezetékeket is megcsináljuk! A módszer a korábban, a Z-s topicban már bemutatott. Vékony vezetékek a sínpapucsra forrasztva, majd egy furaton át az alaplemez aljára kivezetve. Így nincs ronda bekötősín, és nem éktelenkedik a sínszálak oldalán sem egy bumfordi forrasztás. Folyasztószert nem használok, elegendő az ónban található gyanta! És senkinek sem ajánlom, hogy valamilyen ilyesmi vegyi anyagot használjon, mert:
1: nincs rá szükség a Tillig sínek, és papucsok enélkül is szépen forraszthatók.
2: idővel minden folyasztószer - a fenyőgyantán kívül - beszivárog a vezeték szigetelése alá, és ilyenkor esik le magátol a forrasztás tövénél a látszólag sértetlen drót: Ugyanis a folyasztószer a szigetelés alatt szépen elrágja magát a vezeték anyagát.
Tessék gyakorolni, ée megtanulni forrasztani, nem nagy ügy! És venni egy rendes pákát! Sajnos a LIDL-s nem jó, de minden kínai webáruház tele van 15-25.000Ft között megfelelő tipusokkal. Vannak már hazai webes boltok is, aki picivel drágábban adják ugyanezeket, ha nem akarja valaki, hogy közvetlenül vásároljon, és jobban bízik egy hazai cégben.
Érdemes egyébként "kódolni" a vezetékek színeit, így könnyebb lesz összekötni, és az esetleges hibajavítás sem vesz majd el annyi időt. Ezt mindenki magának kitalálhatja, attól függően, hogy hogyan gondolkodik, vagy milyen színű vezetékek vannak otthon erre a célra?
Én a következők szerint járok el most (egyszerű, analóg vezérlés lesz, két PWM szabályzóval, és "A" kapcsolás a két pálya között):
- piros: jobb sínszál (az alaplap széle felé eső sínszál, ez lesz szakaszova is!)
- fekete: bal sínszál
- zöld: a szakaszolások bevezetése a lekapcsolható vágányokhoz, és a jelzők előtti szakaszokhoz
- sárga: tartozékok (váltók, jelzők) közös pólusa
- barna: tartozékok (váltók, jelzők) kapcsolt pólusa.
Mára ennyi. A kapcsolásra, vezetékezésre, vezérlésre még részletesen visszatérünk később. Holnap irány a bolt, mert következik a vágányok kavicságyazatának elkészítése, de az állomási vágányokhoz előbb le kell tenni a peronok szegélyét. Nincs rá idő, hogy magunk készítsük el (paksinuti most felszisszen, ha olvassa, és már hallom is a fülemben a dörgedelmét  ), így az Auhagen-re esett előzetesen a választásunk. lévén az állomásépület adott... És még azt is össze kell rakni, te jó ég!  |
|
(#71699) sunocske válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71697)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2025 |
|
Ez a sztori kezd egy kicsit a discovery-s autó-motor építő műsorokra hasonlítani, a félidei reklámszünet előtt:
"Izgatott vevő, tornyosuló feladatok, félig összerakott modellházak a műhelyben... Vajon Csíkosék be tudják-e fejezni határidőre a terepasztalt, vagy az álomprojektből rémálom lesz? A reklám után kiderül!"
/És most olvasd el újra mondjuk Galbenisz Tomasz hangján/  |
(#71703) csíkosháTTú válasza sunocske hozzászólására (#71699)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2025 |
|
|
(#71705) sunocske válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71703)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2025 |
|
Veszem a kabátom!  |
(#71715) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71697)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2025 |
|
Készül a kavicságyazat a vágányoknál.
A szokásos metódus, ami már többször is ki lett tárgyalva.
Vízzel 1:1 arányban higított faragsztó, benne egy-két csepp mosogatószer. Ágyazatkő - természetesen Paksinuti, mi más lehetne még, ami szép, és jól lehet vele dolgozni? - szárazon elrendezve, lepermetezve tiszta vízzel, majd a higított ragasztóval becsepegtetve. Hogy ez utóbbi H0-ban mennyivel könnyebb, mint Z-ben! 
Haladunk szépen, utána egy nap száradás. |
|
(#71783) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71715)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2025 |
|
|
(#71785) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#71783)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2025 |
|
Köszönöm!
Igyekszünk, csak van az építőnek egyéb mellékes dolga (egyetem nevű csacskaságok), közben nekem egyéb teendőim is vannak. Most a peronszegélyek elhelyezése jön, hogy folytatni tudjuk az ágyazat elkészítését. Amint folytatjuk, jönnek a képek, leírások is.
Köszönöm, köszönjük! |
(#71813) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71715)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2025 |
|
Lassan a helyükre kerülnek a peronszegélyek, folytatódik az ágyazat építése. |
|
(#71814) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71813)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2025 |
|
Ugye a kompromisszum...
Vagyis kb így mutat majd egy modern kocsi az íven futva. És nem is használjuk a Tillig H0 Standard legkisebb sugarú vágánymezőit. |
|
(#71815) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71814)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2025 |
|
Mekkora sugarú íven van most a vagon?
Engedelmeddel a képeket mentem a tudástáramba. |
(#71816) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#71815)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2025 |
|
425mm.
Csak nyugodtan, azért is írogatok. |
(#71817) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71814)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2025 |
|
|
(#71818) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#71817)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2025 |
|
Az is lesz!
Csak előbb el kell készülnie a komplett ágyazatnak, a teljes elektronikus vezérlésnek. Fiam már alig várja, hogy azt csinálja, amit szeret: tervezni, kitalálni a környezetet, és megcsinálni. A Z topicban Klippmühle az ő műve. Most hasonlóra készül, csak H0-ban. |
(#71844) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71814)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2025 |
|
Amíg esik az eső, és a vágányok ágyazat megpróbál száradni, elkezdődötek az épületek építési munkái. Elsőként az állomásépület van soron. |
|
(#71845) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71844)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2025 |
|
Letakarítottuk aza ágyazatkészítés közben keletkezett rendetlenséget az asztalról. Egy kézi porszívóval végig is mentünk a vágányokon is, és a környékükön is. Az esetleg nem, vagy nem jól megkötött ágyazatköveket is felszedi ilyenkor a porszívó, de ezeket a lyukakat mots még könnyedén kijavíthatjuk. Ja! Hogy Nálad ilyen nem fordult elő ágyazatkészítés közben/után, hogy egy két talpfa közül feljött az ágyazatkő? Vagy csak nem vallod be, ugye? 
A "csatatér" jelenleg. A váltóhajtóművek a helyükön, a váltók ágyazatának elkészítése majd most következik. Az állomásépület építése is halad közben, de még nem fotóképes. |
|
(#71846) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71845)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2025 |
|
Még gyártják azokat a matuzsálemi Pilz váltomüveket? |
(#71847) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#71846)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2025 |
|
Igen. És van egy nagyon jó tulajdonsááguk, de erről majd akkor írok, ha elérkeztünk - jövő héten hétfőn kezdjük - a villanyszereléshez.
Egyébként a vágányzat is a hajdani Pilz. Ennek a legrövidebb, de még értelmes kitérő ívsugarú a normál kitérője. A nagyon kis alapterület miatt használjuk ezt a rendszert. (Meg azért, mert Sebnitz-ből jött, de nem a boltból, hanem a gyárból.) |
(#71848) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71845)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2025 |
|
Az első képek az állomásépületről. Még nem teljes, és a főépítész azt mondja, hogy addig nem lesz az, amíg nem lesz véglegesen a helyén. Ebben ő dönt, de abban van igazság, hogy most majd fel-le lesz pakolgatva, hogy a végelges helyére kerüljön, meg a környezete is hozzá nem lesz igazítva. Addig meg minek kitenni annak, hogy az apró ki vackok (ereszek, egyéb díszítések) egy óvatlanabb mozdulatnál letörjenek a helyükről? |
|
(#71849) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71847)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2025 |
|
Hát nem tudom elképzelni, hogy mit javitottak azokon az utobbi 50 évben, de anno ezek az állitomüvek kerültek a néhai klubomban elsönek a szemétbe. A felhasznált müanyag még a napfényt sem birta, nemhogy egy gyakoribb váltást. Azért nem hiszem, hogy >60 év alatt nem lehetett valami jobbat, megbizhatobbat kitalálni, ha mást nem, jobb anyagot használni.. |
(#71866) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#71849)
|
Válasz •
|
Máj 26, 2025 |
|
Például azt, hogy változtattak az anyagminőségen, így ezzel már nem lesz gond. Amivel vigyázni kell vele, az az, hogy a megszokott, elektromágneses hajtóművekhez képest ebben nincs végálláskapcsoló! Tehát kapcsolóval csak abban az esetben lehet állítani, ha a kapcsoló és a hajtómű közé kötünk valamit, pl. egy CSM210, univerzális váltóvezérlőt.
Cserébe nem is ég be a végálláskapcsolók érintkezőfelülete, mint szinte az összes másik tipusnál. Viszont van egy teljesen szabad átkapcsoló benne (bontó/záró érintkezés), ami együtt mozog a váltóval. Ezt sokmindenre fel lehet használni. Erről majd később. |
(#71867) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71866)
|
Válasz •
|
Máj 26, 2025 |
|
Még valami, mielőtt valaki rákérdez, hogy mivel rögzítettük a síneket?
Az ágyazattal magával. Csak addig voltak, mint kopaszodó sünön a ritka tüskék a gombostűk, amíg a ragasztó meg nem kötött. A Tillig síncsavarokat csak a peronszegélyek, és a váltóhajtóművek rögzítéséhez használtuk. |
(#71873) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71866)
|
Válasz •
|
Máj 26, 2025 |
|
Na arra kiváncsi leszek mit változtattak az anyagon. A többi tulajdonsága ugyanaz, mint 60 éve volt. |
(#71885) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71848)
|
Válasz •
|
Máj 26, 2025 |
|
Most egy "kisebb" vihar készül itt (Ferihegyről felettünk fordulnak az induló gépek, mint gyerekkoromban), így bemenekültünk.
Most egy kényes munka folyik, a váltók beszórása, ez meglehetősen pepecs munka. Közben már folyik a vasút környezetének, a kisvárosnak a tervezése, és lassan, egyelőre még csak ceruzavonalak formájában rajzolódnak ki az épületek helyei, az utcák, járdák, parkoló. |
|
(#71886) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71885)
|
Válasz •
|
Máj 26, 2025 |
|
|
(#71890) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71885)
|
Válasz •
|
Máj 27, 2025 |
|
Tegnap este megérkezett egy csokor fa a kertészetből. |
|
(#71893) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71890)
|
Válasz •
|
Máj 27, 2025 |
|
Ugan még nincs itt az ideje a kertészkedésnek, de: |
|
(#71894) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71890)
|
Válasz •
|
Máj 27, 2025 |
|
|
|
|
2025. Jún, 21. Szo 0:32:54 |
|
Jelenleg 34 fő olvassa az oldalt |
|
|