Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Kezdő modellező
Kezdő modellező
Témaindító: HitMen476, idő: Nov 22, 2012
Témakörök:

Lapozás       26/27    
(#65887) Berci válasza sunocske hozzászólására (#65885) Válasz Jan 31, 2022
Köszi! Elkérik érte rendesen.
(#65888) etwg válasza Berci hozzászólására (#65884) Válasz Jan 31, 2022
Söt ha nem szivtad volna fel a vizet, akkor azt is elmondtam volna, hogyan hogyan lehetne azt a váltot átalakitani, hogy azt tegye amit akarsz, és ingyen, nem kell sem relé sem más csak egy kis kézügyesség.
(#65889) csíkosháTTú válasza Berci hozzászólására (#65884) Válasz Jan 31, 2022
Relé vásárlás előtt nézz körül a honlapomon, hátha van kevésbé drága relé a világban.
Van a "letöltés menüben" olvasgatni való is, például a Z-Elektronik kézikönyv.
Meg ezt is töltsd le:
klikk ide!

Nos, akkor első lépés a beszerzés: trafó, relék, és vezetékek, szigetelő sínpapucsok. Ha megvannak, akkor neki lehet állni bütykölni, a dolog sokkal egyszerűbb, mint amilyennek látszik!

Tehát, ha jól vettem ki, akkor van egy PIKO kezdő szetted az "A" vágányanyaggal, és ehhez vettél egy "E" kiegészítő készletet.
Ez gyakorlatilag egy sima kitérővágány, vagyis az ovál egyik oldalán ezzel lesz egy kétvágányos állomásod. A feladat az lenne, hogy ezen az állomáson csak az a vágány kapjon áramot, amelyik irányába a váltók állnak. Így van?

Azzal kell kezdeni, hogy kirakod a pályát!
Utána a második lépés, hogy az állomáson a Feléd közelebb eső sínszálon az áramvezető papucsokat a megfelelő helyen ki kell cserélni, hogy oda ne menjen áram, majd csak akkor, ha akarjuk. Célszerű, hogy ez a pont a váltóknál legyen. Vagyis vedd kis a fém sínpapucsokat, és cseréld le a műanyag, szigetelő papucsokra! Figyelem, mindkét váltónál, és a mind a két vágány Feléd eső sínszálán kell ezt elvégezni, vagyis összesen 4db szigetelő papucsra lesz szükséged, kettőre az egyik váltónál, és kettőre a másiknál.
Utána a váltókat kell majd bekötnöd, úgy, hogy a kapcsolópulton egy gombpárra kötöd a kettőt. Egy váltót már bekötöttél, a másik vezetékeit csak simán kösd össze ezekkel párhuzamosan (nem vagyunk hamiskártyások: színt a színre!). Ezzel meg van az, hogy a két váltó egyszerre, szinkronban fog működni. Akkor már csak azt kell megoldanunk, hogy a szakaszolt sínekbe is eljusson az áram, ha arra állnak a váltók! Ehhez kell egy relé pluszban, ami lehet a régi klasszikus, veterán, kövület (nem kívánt rész törlendő) Tillig/BTTB relé, vagy egy CSM116-os. A relét is be kell kötni, mintha egy váltó lenne, és párhuzamosan a két váltóval! Ha meg van, akkor a relé is "kattogni" fog, ha állítod a váltókat. Stimmel, akkor már csak a sínkbe vezető utat is meg kell csinálni az áramnak, különben nem történik semmi, igaz?
Egyszerű! Keresd meg azt a vezetéket, ami a trafóról a Feléd közelebbi sínszálra viszi az áramot! Erről csinálj egy leágazást, és azt kösd be a relé "A" csatlakozójára. A relének van egy "A1" és egy "A2" csatlakozója is. Az A1-ről vigyél egy vezetéket az állomás szigetelt első vágányára, az A2-ből pedig egy másikat a szigetelt második vágányára. A relé azt fogja csinálni, hogy a trafóról az áramot a váltó állásának megfelelően hol az egyik, hol a másik vágányra kapcsolja. Ha nem így van, és fordítva működik, akkor a relén cseréld fel az A1 és A2 csatlakozón a vezetékeket.
Nem is nagy kunszt, ugye?
Persze egyszerűbb lenne, ha lenne a PIKO-nak un. stop-kitérője, de nincs. És én, ismerve a PIKO A-Gleis váltóit, nem ajánlom, hogy azokhoz hozzányúlj, majd pár év múlva, ha lesz rutinod.

Hajrá!
(#65890) diginewl válasza Berci hozzászólására (#65887) Válasz Jan 31, 2022
Ha a relés megoldásnál maradsz inkább ajánlanám Csíkos Mestter reléjét, ami olcsóbb, kevesebb az áramfelvétele, kisebb, és még led is van rajta
Relé

Annak idején (1980-as évek) nekem is volt egy "Piko pályatervrajz" könyvem - a mai napig megvan - , valamint Szüleim voltak olyan kedvesek, és a nyúllal, Jézuskával leboltolták, hogy kapjak ilyen-olyan H0-ás dolgokat. Relét váltót, sínt néha mozdonyt, és vagonokat. Viszont a bekötések a könyvből - ahhoz hasonlóból, amit itt kapásból ajánlottak - jöttek.
Nekem voltak szemaforjaim is (siba), azokban van egy relé is.
Ha nekem sikerült, 10-12évesen a szőnyegen (!) vonatbefolyásolást, és a váltók megfelelő állítását megcsinálni a fenti Tillig relékkel, kapcsolósínekkel, a meg piko váltókkal, szerintem nektek is sikerülni fog. Nem akkora nagy dolog ez, az élmény meg jön Az tény, hogy nem lehet csak úgy egyszerűen letölteni, és kártyával kifizetni, és kész. De ez sokkal jobb, mint egy bármilyen virtuális dolog.
Hajrá sok sikert!
(#65892) sunocske válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65889) Válasz Jan 31, 2022
Drága Pistám, ne haragudj, hogy a te terméked nem jutott egyből eszembe, engedelmeddel megráztam a fejem fölött egy hamutartót!
(#65893) Berci válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65889) Válasz Jan 31, 2022
Ez igen!
Beszerzés után jelentkezem.
(#65894) csíkosháTTú válasza sunocske hozzászólására (#65892) Válasz Jan 31, 2022

Mehetsz mosakodni a hamutól!
Kicsit régebben van ilyen Zeuke/BTTB/Tillig relék, majdnem egy idős velem a konstrukció.
(#65895) Berci válasza etwg hozzászólására (#65888) Válasz Jan 31, 2022
Időt kérek utánanézni.
(#65898) Berci hozzászólása Válasz Feb 1, 2022
Van barkácsötletetek pikp h0 sínek áramellátására?
(Hivatalosan csak a G231-re illeszthető az árambevezető, aminek darabja kb 2300.)
Esetleg R2-es ívre?
Köszönöm előre is.
(#65899) csíkosháTTú válasza Berci hozzászólására (#65898) Válasz Feb 1, 2022
Van.
Vékony vezeték ráforrasztása alulról a sínpapucsra.
De ehhez kell páka is! mármint úgy értem, hogy valami rendesebb.
(#65966) Berci válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65889) Válasz Feb 14, 2022
Minden beérkezett, amit korábban említettél. Összeraktam a pályát, és működik is, de nem üzembiztos! Többszöri gombnyomásra (ugye hosszan nyomni nem kéne) sikerül csak a relének áthelyezni a feszültséget a másik pályára.
Mit ronthattam el? Érintkezés hiba lehet valahol?
Reléknél normális a "kerregő" hang? Csak a gomb lenyomásakor vibrálnak a ledek (amikor kerreg), de folyamatosan nem világítanak.
A kitérőket magabiztosam működteti szinkronban az FZ1.
(#65969) diginewl válasza Berci hozzászólására (#65966) Válasz Feb 15, 2022
Idézet:
„Reléknél normális a "kerregő" hang?”
Nem. Ez egy bistabil relé, amit beüzemeltél, és ezzel a kerregő hanggal azt jelzi neked, hogy egyszerre mindkét irányba kap billentési parancsot. Ez az ide/oda váltás a "kerregés".
Érintkezési hiba nincs, hanem valahol, valami duplán van bekötve.
(#65976) Berci válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65889) Válasz Feb 15, 2022
Idézet:
„A relét is be kell kötni, mintha egy váltó lenne, és párhuzamosan a két váltóval!”

Újból átnéztem és mindent rendben találtam. Váltó nélkül valóban szépen üzemel. A váltó is a relé nélkül. Viszont együtt nem jó!

(közben kiszakadt egy vezeték az elektromos váltóból, úgyhogy holnap bütykölés. )
(#65980) etwg válasza Berci hozzászólására (#65976) Válasz Feb 16, 2022
Lehet, hogy a váltoban lesz a gond, mert amikor átáll a végálláskapcsolo a bemenet másik pontjára kapcsolja a tekercset, igy onnan kap a bipolarils rele másik tekercse is áramot.
Ilyen esetben nem bipolaris relé kell, hanem egy egyszerū relé ami a válto egyik állapotában meghuz, és polarizálja a váltot.
(#65981) JZoli válasza etwg hozzászólására (#65980) Válasz Feb 16, 2022
Nem lehet, hogy a trafó teljesítménye kevés, és azért "berreg" mert lecsökken a feszültség, (csak találgatok)
(#65984) Berci válasza etwg hozzászólására (#65980) Válasz Feb 16, 2022
Ezt most tényleg nem értem. Valami rajzot kérhetnék?
Mindenesetre várom továbbra is az ötleteket!
Közben megpróbálom lerajzolni, a jelenlegi kapcsolást.
(#65985) etwg válasza Berci hozzászólására (#65984) Válasz Feb 16, 2022
Ha parhuzamosan kötsz egy-egy 16 V s izzot ( LEDhez kell ellenállás és védelem mert valoszinü váltoáram van ott.) a két nyomogombbal akkor megáltid, hogy mindig az az izzo fog világitani ahova válto átállt, azaz az a gomb lesz aktiv ( müködteti a váltot) ahol világit az izzo. Ezért nem megy neked a bipoláris relé, mert mire felemeled az ujjad az egyik gombrol a másikrol már kapsz áramot.
Mi sem tudjuk hogy kötötted be, neked kellene valamilyen rajzzal kirukkolnod. ( hova kötötted a bipolaris relé közös pontját)
Ha az egyik izzot egy mezei 12V-s relével helyettesited ( + 1 dioda meg egy párhuzamos kis kondi a relével) akkor az az egyik állásban meghuz).
(#65986) etwg válasza JZoli hozzászólására (#65981) Válasz Feb 16, 2022
A profi bipoláris relé egy leheletnyi áramra kapcsol, az nem válto stb. Ott csak egy apro mágnes billen át többnyire egyenáramra.
(#66014) Berci hozzászólása Válasz Feb 20, 2022
Sziasztok!
Nos, a hétvégén annyit tettem hogy- játszani tudjunk- a fenti problémát kiküszöböljem, külön gombra kötöttem a két relét, így jó lett. Tehát a két váltó szinkronban és a relé ugyanúgy kötve, külön gombra.
(Persze kétszer van ez, mert a csatolt képek szerint néz ki jelenleg a pálya)
És a "problémás" kapcsolás:

Képernyőkép ...png

vnat1.pdf
 
(#66015) Berci hozzászólása Válasz Feb 20, 2022
Itt van képként is a jelenlegi:
Felmerült egy kérdés, mivel nem mondtam le az egy gombos kapcsolásról:

A CSM116-os relének ugyebár van A és B kimenete.
Megoldódna a fenti problémám azzal, hogy a kapcsolóval a relét kapcsolnám, és az "A" kimeneten a válótópár, A "B" kimeneten meg a szigetelt páklyaszakasz áramellátása lenne kötve?
Remélem érthető, hogy mire gondolok.

Page1.jpg
 
(#66016) etwg válasza Berci hozzászólására (#66015) Válasz Feb 20, 2022
Nem értem, meg a rajz is rossz. Én ott csak 1 nyomogombit látok, ami egyszerre ad 16~ Voltot a 1 meg 2 bemenetre illetve a bistabil relé 1 meg a 2-s bemenetére.
Elöször tedd rendbe a rajzot és utánna spekulálj.
(#66018) diginewl válasza Berci hozzászólására (#66015) Válasz Feb 20, 2022
Idézet:
„Megoldódna a fenti problémám azzal, hogy a kapcsolóval a relét kapcsolnám, és az "A" kimeneten a válótópár, A "B" kimeneten meg a szigetelt páklyaszakasz áramellátása lenne kötve?”
IGEN!
(#66021) kombi válasza Berci hozzászólására (#66015) Válasz Feb 20, 2022
Ha minden így van, ahogy a rajzon, akkor így nem igazán jó. Két külön nyomógomb kell, az egyik a váltóknak és a relének az egyik állását kapcsolja, a másik nyomógomb a váltók és a relé másik állását.

A te rajzod szerint viszont egy nyomógombbal, egyszerre akarod kapcsolni mindkét állásba a relét , így szegény jószág nem tudja kitalálni, mi a szándékod vele.
(#66022) kombi válasza diginewl hozzászólására (#66018) Válasz Feb 20, 2022
A bistabil relével kapcsolt váltóhajtóműtől én félek. A relétől folyamatosan fogja kapni a delejt utána a váltóhajtómű.

Ezután, ha a váltóhajtómű elakad, ha nem áll át rendesen, a váltó véglekapcsolásán múlik minden: ha ez nem működik jól, esetleg gyárilag nincs is véglekapcsolás a váltóhajtóműben, a folyamatos kapott állitóáramtól elfüstölhet az egész váltóhajtómű..

Szvsz jobb az ilyesmit közvetlenül , nyomógombbal állítani., és mellé párhuzamosan bekötni a relét, úgy mintha csak még egy váltó lenne.

(#66024) Berci válasza diginewl hozzászólására (#66018) Válasz Feb 20, 2022
Köszönöm a megerősítést - úgy lesz.
A pálya most is jó és végre üzembiztos!
(még hogyha a rajz nem is sikerült)
Köszönöm mindenkinek a segítségét!
(#66025) Berci válasza kombi hozzászólására (#66022) Válasz Feb 20, 2022
Idézet:
„ jobb az ilyesmit közvetlenül , nyomógombbal állítani., és mellé párhuzamosan bekötni a relét, úgy mintha csak még egy váltó lenne. ”
Ebből indultunk ki, és ez okozta a fentebb leírt problémát.
(#66027) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#66016) Válasz Feb 20, 2022
(Szerintem az a probléma, hogy nem jól rajzolta, vagy nem is ismeri a nyomógomb rajzjelét...)

getfile.php_.jpg
 
(#66028) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#66027) Válasz Feb 20, 2022
Elhiszem, de hát itt nem gondolatolvasással foglalkozunk, hanem megoldásokkal.
(#66029) Berci válasza Lazsi hozzászólására (#66027) Válasz Feb 20, 2022
ok
(#66030) etwg válasza Berci hozzászólására (#66029) Válasz Feb 20, 2022
Nincs itt Steve, igy pontosan nem tudom a CSM116 felépitését, de gyanitom hogy az a bipoláris rele ( alkatrész) nem 16 Vos, hanem csak 5-10 v erdetileg. Ha ezt ugy tervezte, akkor egy ellenállás van sorbakötve a relével. Ha az igy van, akkor ez okozza a galibát.

A rajzon berajzoltam az R? ellenállást aminek az also végén ( ami a relére megy) a kapcsolás pillanatában ( 1-s állás) a relé névleges feszültségére 5-10V) esik a 16 Volt, de közben átbillen a válto és a benne levö végálláskapcsolo a válto másik, 2-s tekercsét köti a 16V-ra. Ebben az esetben azonban a válto 2s tekercsén át a relé 2-s lába kap 16 Voltot ( válto tekercsellenállása elhanyagolhato) igy a bipoláris relé 1-s tekercsével lesz sorbakötve ( az ellenállás csak söntöli, de szinte semmi szerepe nincs). Azaz az egyes nyomogomb az átkapcsolás második pillanatátol ( amikor a válto átállt) mindkét tekercsen át küldi az áramot. Ezért berreg és nem müködik.



0358675D-86C...jpeg
 
(#66032) csíkosháTTú válasza Berci hozzászólására (#66015) Válasz Feb 21, 2022
Jó ez a rajz így, csak vagy hibás a nyomógomb ábrázolása, vagy az egy kapcsoló?
Úgy kell csinálni, hogy a rajzon a kék vezeték a kapcsolópult egyik nyomógombja, a zöld vezeték meg a másik.
Mivel a CSM116 áramfelvétele minimális, az csak akkor "berreghet", ha nem tudja mit kell csinálnia. Ez csak úgy lehet, ha kevés a feszültség, amit kap, vagy valamelyik vezeték a piros-zöld-kék hármasból valahol megkeveredhetett.
(#66033) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66030) Válasz Feb 21, 2022
Szia!
A CSM116 kívülről úgy látszik, és úgy is kell használni, mint a régi Zeuke/BTTB relét, csak az áramfelvétele több nagyságrenddel kisebb.
A modul egy 12V-os Panasonic bistabil relé, és a nyomtatott áramköri lapon van megoldva, hogy a 16V AC-re is működjön.
(#66034) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66033) Válasz Feb 21, 2022
István az a kérdés, hogy van-e benne elötét ellenállás vagy nincs.
Ha nincs müködne, ha van, akkor nem lehet párhuzamosan kötni egy mágneses váltomeghajtoval a korábban leirtak miatt.
Önálloan természetes tökéletesen helyettesiti a régi Zeuke relét, de a kolléga kapcsolásában nem.
Az ujabb rajzon láthatod mi történik ha átvált a válto és nyomod az 1-s gombot.
A relé mintdkét tekercse sorbakapcsolodik azaz berreg..

86E723D7-79A...jpeg
 
(#66037) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66034) Válasz Feb 21, 2022
Nincs, nem kell bele.
Elvileg nem úgy működne a kolléga kapcsolása sem, hogy egyetlen nyomógomb állítja a váltókat oda-vissza. Egy egyenesbe teszi őket, a másik nyomógomb meg kitérőbe.
(#66038) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66037) Válasz Feb 21, 2022
Akkor viszont az egyenirányito okozza a balhét, mert a pana bistabil relé biztosan egyenáramra megy, azaz nincs galvanikus kapcsolata az én rajzomon a felső ~16V tápvezetékkel. Csak akkor müködne a váltoval, ha a bistabil relé közös pontja ( piros pont) azonos potenciálon lenne mint a válto 16V közös pontja.

Ebben esetben pontosan a relé érzékenysége a gond.

Meg még egy lényeges különbség a Zeuke relében szintén van végállás kapcsolo azaz amint átvált megszünik az áramkör a panaban meg nem.
(#66040) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#66038) Válasz Feb 21, 2022
Összeraktam sebtében a kapcsolást. Igaz régi BTTB hajtóművekkel, de működésüket tekintve a mostani PIKO hajtóművek ugyanazok.
Működik, a CSM116 valóban berreg, de átbillen.

Ha valakit ez nagyon zavar, akkor két közönséges diódával kivédheti.

korrigált.jpeg
 
(#66042) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66040) Válasz Feb 21, 2022
Igen igy már müködöképes lehet, a berregést viszont továbbra is az egyenirányito jelenléte okozza a R? helyén.
(#66044) etwg válasza etwg hozzászólására (#66042) Válasz Feb 21, 2022
Itt a gond ( berregés) leirása.

A relére +12 V jut. A berakott diodák, azaz csak a +12V tol a 0 Volt felé engedik folyni az áramot, ha a gomb meg van nyomva. Azaz az 1es gomb átkapcsolja a relét, de ugyanabban a pillanatban a válto bal oldali tekercse meg átkapcsolja a végálláskapcsolot a jobb oldali tekercsre. Ezen át meg váltoáram jut a relé 2s bemenetére. Amig a váltoáram pozitiv ( piros nyilak) a dioda megakadályozza az áram folyását, de a negativ félperiodusban ( zöld nyilak) az áram vidáman folyik a +12V-rol a kettes relé tekercsen meg a jobboldali diodán àt váltón át. Hogy ez nem tetszik a bistabil relének az talán érthetö.
Probálj berakni a válto közös pontja meg a ~16V táp közé egy diodát anoddal táphoz, azaz a tekercseken csak egyenáram folyhat.
De ez sem lesz tul jo, mert továbbra is ott marad a 16-12V különbség a relé meg a válto közös pontjai között ami lehet, hogy elég a bistabil relé berregtetésére.
Azért érdekes milyen balhékba kerülünk ilyen egyszerü kapcsolásokkal is.

C16B6BB6-3A2...jpeg
 
(#66048) diginewl válasza kombi hozzászólására (#66022) Válasz Feb 21, 2022
Teljesen egyetértek veled! Olvastad ezt a brainstormingot, mire rájöttek, mi a baj? Valahol sejtettem, hogy a váltó tekercs beszél vissza az egyenáramú bistabil relének, a mikéntjét nem tudtam alátámasztani, ezért írtam, hogy használja a relé másik áramkörét.

Idézet:
„A bistabil relével kapcsolt váltóhajtóműtől én félek. A relétől folyamatosan fogja kapni a delejt utána a váltóhajtómű.
Szvsz jobb az ilyesmit közvetlenül , nyomógombbal állítani., és mellé párhuzamosan bekötni a relét, úgy mintha csak még egy váltó lenne. ”
Amíg új a váltóállítómű, addig nem lesz vele bajuk. Később meg megcsinálják máshogy, vagy betesznek egy izzót, hogy megvédjék.
Kétségkívül az lenne az ideális, ha pillanatüzemről menne a váltóállítás.

Ha rájönnek a Profik, hogyan lehet megoldani akkor majd visszakötik pillanatüzemre, addig meg játszanak vele így
(#66049) etwg válasza diginewl hozzászólására (#66048) Válasz Feb 21, 2022
Söt a feladatot meg lehetett volna oldani relé nélkül is vagy egy mezei, nem bistabil relével.
(#66050) Berci válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66040) Válasz Feb 21, 2022
Sziasztok!
Látom olyan gondolatokat indítottam el, amihez hozzá sem tudok szólni.
Nem is akarok, mert mint már említettem minden megoldódott, és jót játszottunk a hétvégén.
Amit István a #65889 hozzászólásában részletesen leírt nekem, azt próbáltam lerajzolni több-kevesebb sikerrel. (Nekem több, mert nem ez a szakmám, Nektek kevesebb, de hagyjuk)

Idézet:
„Működik, a CSM116 valóban berreg, de átbillen.”
Úgy vettem észre, hogy ez "szerencsejáték", hogy melyik pillanatban engedem el a gombot.

Nos ez zavart, meg nem voltam benne biztos, hogy kárt teszek-é valamiben.
Közben kaptam az infót, hogy a relének köze lehet a váltóhoz, ezért próbáltam meg külön-külön a kettőt, s ez így eredményre vezetett. Így hát amellett, döntöttem, hogy külön gombpárra kötöm a relét és a kitérőket. Mivel két állomásom van, így a gyári piko kapcsolópult mind a négy nyomógomb párját felhasználtam.
6 véves kisfiam is megértette, mikor elmagyaráztam Neki, hogy mely gombokat nyomjon meg egyszerre, a kívánt eredményhez.
Tehát így semmi gond.


Viszont arra a gondolatomra, miszerint:
Idézet:
„„Megoldódna a fenti problémám azzal, hogy a kapcsolóval a relét kapcsolnám, és az "A" kimeneten a válótópár, A "B" kimeneten meg a szigetelt páklyaszakasz áramellátása lenne kötve?””
... eltérő válaszokat kaptam, ugymond vitát indítottam el.
Azért merült fel bennem ez a kérdés, hogy ha még bővíteném a pályát, akkor ne kelljen további kapcsolópultot beszerezni, ha nem muszáj.
De ez már valószínüleg a jövő tél kérdése...
Tehát úgy működhet?

(#66051) etwg válasza etwg hozzászólására (#66049) Válasz Feb 21, 2022
Ennyi szenvedés után itt a legprimitivebb megoldás. Csak egy 600-1000 Ohmos sima relé kell. A kontatusaival azt kapcsolsz amit akarsz. Csak a válto egyik állásában huz meg. Egy kb 100 uF/25V kell simitani rajta az egyenáramot.




6FAF01D8-A8E...jpeg
 
(#66052) Berci válasza etwg hozzászólására (#66049) Válasz Feb 21, 2022
Idézet:
„Söt a feladatot meg lehetett volna oldani relé nélkül is vagy egy mezei, nem bistabil relével.”
A relés megoldást -fenntebb- István javasolta, s én úgy tettem.
Viszont érdekelne a nem bistabil relé is! Kérhetnék egy termékoldalt?
(#66053) etwg válasza Berci hozzászólására (#66052) Válasz Feb 21, 2022
Hestore, stb elektronika boltok.
(#66117) proba válasza etwg hozzászólására (#66051) Válasz Márc 4, 2022
Kérdés, a relés oldal felé áll a váltó, így igaz csak egyik félhullám, és csak kisebb árammal, de gerjeszti a váltó tekercsét. A másik oldalra váltásnak ez némileg akadály.
(#66119) etwg válasza proba hozzászólására (#66117) Válasz Márc 4, 2022
Alig gerjeszthet valamit, mert irtam, hogy kb 600-1000 ohmos relé kell oda. A válto tekercse néhány 10 Ohm.
Azaz a relé tekercsére (30 Ohmos/16V~/ 1000 Ohmos relé), kb 0,3 V jut. Ez teljesen elhanyagolhato áramot ad.

Ráadásul arra oldalra lehet csak váltani, ahol a relé van ( azaz a relét kell rövidre zární, hogy az “elögerjesztett” tekercs kapjon több áramot). Amire a válto átugrik a másik oldalra ( ahol semmi nincs) és a relés oldal a fenti végálláskapcsolo miatt áramtalan lesz.
(#66124) etwg válasza etwg hozzászólására (#66119) Válasz Márc 5, 2022
Hekyesbités

Azaz a relé tekercsére

Helyesen; Azaz a válto tekercsére
(#67331) Berci hozzászólása Válasz Dec 29, 2022
Sziasztok!
Piko A rendszerrel hogy tudok a leginkább helytakarékosan hurokvágányt létrehozni?
A vágánytervezővel is próbáltam, de a szabvány elemekkel nem találkozott. Flexibilis elemet -ha nem muszáj, és nincs más lehetőség- akkor nem vennék. Jó volna R2-vel, mert abból van bőven...
(#67332) etwg válasza Berci hozzászólására (#67331) Válasz Dec 29, 2022
Azzal nem hiszem, hogy kijön, de talán R3-l meg egyszerü WL/WR váltoval összehozhato. ( nem probáltam). Esetleg fog kelleni egy R9 sindarab.
(#67333) róbertke válasza Berci hozzászólására (#67331) Válasz Dec 29, 2022
Piko A 55412 ágyazatos íves sín R2 422mm 30° ;
Tökéletes méret a mozdonyok és kocsik 95% -a számára.

Csatoltan küldöm neked a hurokvágány sematikus ábráját, ami alapján a rendelkezésre álló anyagokból szép nyugodtan kísérletezd ki a szőnyegen a megfelelő pályát.

Hurokvágány
Lapozás       26/27    
Frissek
  2024. Márc, 28. Csü
19:27:06
  Jelenleg 15 fő olvassa az oldalt
Hirdetés