Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Cikkek » Modellvasút elektromos vezérlés - elméletben »
Modellvasút elektromos vezérlés - elméletben
Oszd meg másokkal is ezt a Facebook-on!
Írta: bmajor01, idő: Aug 6, 2010, olvasva: 11366
Lapozás:

Tegyük fel, hogy a vezérlőpultunkat egy hálózati transzformátorról hajtjuk. Így adva van egy "X" voltos, stabil, 50 Hz-es váltakozó feszültség, melynek a fél periódusában pozitív, a másik fél periódusban negatív az előjele. A lenti kapcsolással "szétválaszthatjuk" a pozitív, illetve a negatív félperiódust, és ezzel nagyon egyszerűen megoldhatjuk a mozdonyunk irányváltását.

Motorv

A két hosszabb vezetékre kötjük a trafó két leágazását, a tranzisztorok bázisára pedig a PWM jelet. Hogyha Q1 bázisán van a jel, akkor Q1-en áram halad át, pontosabban a váltakozóáramnak az egyik fél periódusa. D2 dióda szintén vezet, vagyis az áramkör záródik L1-en (vagyis a motoron) keresztül. Ugyan ez történik az ellenkező fél periódusban is, visszafelé. Ennél a kapcsolásnál célszerűbb 16V feszültséget használni, ugyanis egy impulzus "teljes gázon" is csak 10 ms-ig tart, és 10 ms-enként ismétlődik. (Hogyha a 12V váltakozó feszültséget egyenirányítjuk, kb 16. voltot kapunk.)

Lapozz...
Lapozás:
Frissek
  2024. Máj, 18. Szo
7:36:44
  Jelenleg 15 fő olvassa az oldalt
Hirdetés