Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Cikkek » Kis-szériás fordítókorong Csehországból »
Kis-szériás fordítókorong Csehországból
Oszd meg másokkal is ezt a Facebook-on!
Írta: BR95, idő: Máj 29, 2017, olvasva: 1130
Lapozás:
Kis-szériás fordítókorong Csehországból és egy leheletnyi tuning...

Kisszériás fordítókorong Csehországból

Idén (2017) tavasszal Ottó segítségével vásároltam egy cseh kisszériás gyártótól, egy TT méretű fordítókorongot. A manufaktúra neve „eXtra”. Sehol nem leltem rá a neten, kizárólag a hobbi.shop.cz oldalon.

http://www.hobby-shop.cz/de/katalog/bahnbetriebswerk/drehscheibe-lange-der-brucke-21-cm-(9999-45)

Ottó említette, hogy Ő már találkozott a gyártó fiatalemberrel, valamelyik TT-s összejövetelen... Hogy miért választottam ezt a korongot egy itthon is elérhető helyett? Nos, a másik alternatíva a FLM/Roco korong „csak” 183 mm-es hídhosszal rendelkezik, míg ez 210 mm-essel. Az FLM/ROCO 349 €, az eXtra „csak” 228 € és nem is csúnyább.

A termék sikeresen megérkezett, Ottóéktól átvettem és örültem. Nézzük, mit is vásároltam:

Doboz

Csomagolás

A szépen és biztonságosan csomagolt dobozban szivacsokkal kitámasztva, (majdnem) készre szerelve foglalt helyet a korong, kialakítása robusztusnak tűnik, felépítése egyszerű (esetleges javítása is egyszerűbb). A híd kiemelhető, egy oldalon stiftelt tengellyel csatlakozik az akna közepéhez (így csak egyféleképpen lehet összeilleszteni), mellette egy elválasztott kis boxban a vezérlődoboz és egy másikban a szerény kábelezés és az utólag felhelyezendő mechanikus jelzők.

Tartalom

A korong fordításához szükséges tápellátásról nekünk kell gondoskodni, ehhez egy sima 12 V DC dugasztáp pont megfelelő.

A vezérlő dobozon egy tolókapcsolóval választhatunk forgásirányt, egy nyomógombbal indíthatjuk meg a forgást.

Éppen ez az egyik negatív tulajdonsága, tudniillik amíg nyomjuk a gombot, addig forog. Nincs pozicionálás, szemre kell irányba állítani a hidat. Ha a korong beépítési helye messzebb esik, ez igen csak bajos. De találtam megoldást, lásd kicsit lejjebb!

Mint írtam, ez volt az egyik negatív tulajdonság, tehát értelemszerűen van másik is. A korong valószínűleg analóg rendszerre készült. Ha ugyanis a mozdony feljárt a hídra, az áram lekapcsol a vágányról, majd jöhet a fordítás... Így a híd tápellátása egyszerűen két, félkör alakú NYÁK lemezzel lett megoldva, melyekről a híd két tapintókar segítségével veszi le az áramot. E megoldás hátránya - gondolom - nem szorul magyarázatra: valahol a két oldalt el kell egymástól szigetelni... Mint a képen látszik, van a korongon két határoló (éknek nevezi a leírás), amelyek egy irányt (valójában ez ugye kettő) zárnak, ott nem lehet kijárati vágány.

Kizárás

Ebben az állásban ugyanis a híd - a tápellátás megoldásának köszönhetően - delej nélkül marad. Egyébként a szűkszavú és cseh nyelvű használati utasítás ezt korrektül le is írja. Ez a két „hiba” az, ami talán felróható a gyártónak. Az egyikkel meg kell tanulni együtt élni (DCC mozdonyt hanggal és fénnyel nem fordítunk és akkor nem annyira feltűnő...) a másikra pedig van orvosság. Nézzük ezt az orvosságot! Mint a képen látszik a híd forgatását egy műanyag fogaskerék végzi, melyet a motor egy réz csigával hajt meg.

Alulnézet

Az én esetemben a pozicionálást 15°-onként célszerű megválasztani, bár a jelenlegi terv csak két kijárattal számol, gondolni kell előre a tervek módosulására is! Tehát elkészíttettem a képen látható „vezérlő tárcsát”. A szépség nem volt lényeg, így nem is lett az... A középső furat a központosítást szolgálja, a fogaskeréken van egy kis plusz "hús" középen, erre pont ráilleszkedik. Az egyel kijjebb lévő lyukak a felfogatáshoz kellenek, bővebbre lettek fúrva, hogy legyen némi játékra lehetőség beállításkor. A többi furat csak a könnyítés miatt került a tárcsára (utólag, kézzel...).

Tárcsa

Mint látszik a tárcsa kerületén bemarások készültek, szám szerint 24 db, pontosan 15°-ra egymástól. Ezt a vezérlőtárcsát a híd forgató fogaskerekéhez kell rögzíteni. Magát a pozíció-érzékelését egy görgőkaros mikrokapcsolóval oldottam meg. Amíg a görgő a külső felületen van, zárt állapotban, engedi a forgást. Mikor a bemarásba esik (odanyomja saját rugóereje), az áramkört nyitja, ezáltal megáll a forgás. Ebből a helyzetből a nyomógomb segítségével lehet kimozdítani, így a következő bemarásig újra forog.

Szerelve

A mikrokapcsoló állványát egy kb. 90°-ra hajtott alumínium lemez adja, hulladék újrahasznosítás alapon. (Divatos külhoni szóval Recycling...) Ezt a lemezdarabot két csavarral felfogattam a motortartó állványra. A kapcsoló görgő felőli csavarjának néhány mérettel nagyobb lyukat fúrtam, hogy lehessen finomhangolni a pozícióját. A lemezre felkerült egy sztereó Jack aljzat, itt jön majd a forgató delej.

Az eredeti vezetékeket sem bontottam el, jó lesz az még valamire alapon... Könnyen lehet, hogy a ki-/bejárati jelzőt fogja kezelni...

Vezetékelve

Enyhe átalakítást kapott a vezérlődoboz is. Eltávolítottam a csíptetős aljzatot, a tápellátást a kis koax csatlakozóra forrasztottam át (ez volt eredetileg az összekötő a koronggal) és ez is kapott egy sztereó Jack aljzatot, ezentúl ez köti össze a koronggal. Amit még nem oldottam meg, az a tápegységtől jövő áram megszakítása egy kapcsolóval, de lehet, hogy erre nem is lesz szükség. Egyben lehet, hogy lecserélem a piros LED-et zöldre.

Vezérlés

Röviden a beépítésről.

Előre bocsátom, még nem került beépítésre, ha igaz, ősszel fogok újra „asztal” építésébe kezdeni.

A korong kialakításánál fogva az asztal (modul) lapjára alulról csavarozandó fel, Az ott-tartásról 8 db csavarral kell gondoskodnunk. Érdemes metrikus, süllyesztett fejű csavarokkal és anyákkal felfogatni. Mekkora kivágás kell? A szűkszavú leírás nem közli, de azt könnyen lemérhetjük. A korong beépítési helyének átmérője 23,6 cm, az asztallap vastagsága pedig 0,6 cm kell, hogy legyen, vagyis az asztallapot el kell vékonyítani, ha 6 mm-nél vastagabbal dolgozunk, mégpedig alulról! Így érdemes a leendő asztalt a fordítókorong illesztésével kezdeni, hacsak nem találunk ki alternatív megoldást...

Még a BR50ÜK sem lóg le róla... :)

BR50ÜK

Konklúzió? Az én értékelési rendszeremben 8/10 szintet ért el. Mindent összevetve jó vásár volt, hála és köszönet Ottónak a segítségért!

Jaksicz József

-BR95-

Lapozás:
Frissek
  2017. Dec, 16. Szo
0:28:19
  Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt
Hirdetés