Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Cikkek » Hogyan készül a vasúti betonalj? - Riport Lábatlanból »
Hogyan készül a vasúti betonalj? - Riport Lábatlanból
Oszd meg másokkal is ezt a Facebook-on!
Írta: Abs, idő: Jún 15, 2011, olvasva: 9800
Lapozás:
A Lábatlani Vasbetonipari Zrt. jóvoltából megismerhetjük az előfeszített vasúti beton keresztaljak gyártási folyamatát.

Egy kis történelem…

A lábatlani gyárat 1942-ben alapította 9 részvényes 250 000 pengő alaptőkével. A vállalat fő profilja a kezdetektől az előre gyártott mélyépítési vasbeton elemek, illetve a vasúti aljak voltak. Az üzemet 1948-ban államosították, ezt átszervezések, összevonások, majd tevékenység-leválasztások követték. A kisvasúti betonaljak gyártása 1949-ben, az előfeszített vasbeton aljaké 1958-ban indult meg. ’64-től mezőgazdasági, ’66-tól építőipari termékek is készülnek Lábatlanban, majd európai viszonylatban is az elsők között, 1984-ben kezdődött a vasúti kitérő és átmeneti aljak gyártása. 45 év állami tulajdonlás után a vállalatot privatizálták, rá egy évre pedig megkezdődött a pörgetett beton technológia bevezetése. Azóta a vállalat folyamatosan fejlődik, termékpalettája bővül. ’96-tól áttört gerincű vasbeton oszlopokat, ’99-től pedig térburkoló köveket is előállít, széles választékban. A Lábatlani Vasbetonipari Zrt. 1997 óta rendelkezik a minőségirányítás ISO9001-es tanúsítványával. A vállalat három, közlekedési elemek, oszlopok és lakossági termékek divízióját 2003-ban hozták létre, és 2007-től az új, saját fejlesztésű UAB vasúti útátjáró elemek is megtalálhatóak a kínálatban. A cég többségi tulajdonosa az Európa-szerte ismert és elismert Rail.One GmbH, a kötöttpályás közlekedési vasbeton termékek egyik vezető gyártója.


Kiszállításra váró betonaljak a lábatlani üzem udvarán

A vasúti betonaljak megszületése, fejlődése egy sok évtizeden át tartó, szerteágazó történet. A három nagy korszak, az 1900-as évek első évtizedeinek kísérletezése, az 1950-ig tartó lágyvasbetétes aljak kora, és a napjainkban is főszereplő feszített betonaljak története annak terjedelme miatt egy későbbi cikkben kerül majd ismertetésre. A fa- és vasaljakkal szemben a betonaljak előnye, hogy teherbírásuk és tömegük nagy, előállítási költségük pedig kicsi, valamint élettartamuk hosszú, 50-70 év, ezért a vasutak előszeretettel alkalmazzák. Hazánkban új építéskor csak betonaljak, fenntartás során körülbelül fele-fele arányban fa- és betonaljak kerülnek a pályába. További előnye a betonaljaknak, hogy míg a faaljakat az utóbbi években a magyar vasút importból volt kénytelen beszerezni, a betonaljakat itthon, a Lábatlani Vasbetonipari Zrt. üzemében állítják elő.


Néha a sablonnal is akad munka...

Lapozz...
Lapozás:
Frissek
  2024. Márc, 29. Pé
7:21:47
  Jelenleg 4 fő olvassa az oldalt
Hirdetés