Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Cikkek » Digitális vasútmodellezés - I. rész: Áttekintés »
Digitális vasútmodellezés - I. rész: Áttekintés
Oszd meg másokkal is ezt a Facebook-on!
Írta: Topi, idő: Júl 17, 2011, olvasva: 47696
Lapozás:
Ebben a cikkben egy rövid áttekintést nyújtok a digitális vasútmodellezés lehetőségeiről és a rendszer felépítéséről.

A digitális vasútmodellezés jelenleg fénykorát éli, és sok eddig analógban vasutazó dönt úgy, hogy kipróbálja az új irányvonalat.

Az alábbi cikkben szeretném bemutatni röviden az analóg és bővebben a digitális vasútmodellezés előnyeit és hátrányait. Digitális rendszer ismertetésénél egy sokkal bővebb már-már gyorstalpaló szintű információt kívánok a T. olvasónak átadni.

Bizonyára senkinek nem szükséges bemutatni Gerhard Trost - Vasútmodellezés című könyv klasszikusát, mely minden bizonnyal sok vasútmodellezőnek adta / adja a kezdő lökést. Az ott ismertetésre kerülő analóg vasút üzemi megoldások sokunknak segítség volt az indulásnál. De ahogy ássuk be magunkat a vasútmodell és elektronika témába, egyre csak jönnek az ötletek a trükkök és azon kapjuk magunkat, hogy már 60 pólusú csatlakozókat használunk...
Ezzel nincs is baj, ha az a 60 kivezetés kábelkorbácsokba szervezett, egyesével feliratozott áramútrajzzal ellátott mérnöki munka. A gond akkor kezdődik, amikor ettől a vasútmodellezésben szinte soha nem létező ideától eltérünk. Jönnek az élethosszig tartó hibakeresések.

Az analóg rendszer

Mivel az analóg rendszer minden esetben egyedi, így pontosan körülhatárolt részekről nem igen beszélhetünk, de annak ellenére lebonthatjuk egy szokványos analóg terepasztal elemeit az alábbiak szerint:

  • Váltók működtetését szolgáló hálózat
  • Jelzők működtetését szolgáló hálózat
  • Váltó - jelző befolyásolást végző hálózat
  • Vágányzat betáplálási pontjai
  • Vágányzat - jelző befolyásolási hálózat
  • Kapcsolópult kivezetések, külső vezérlő hálózat
  • Tápfeszültség előállítását és szabályozását végző eszközök (vagyis változtatható kimeneti feszültségű egyenáramú transzformátorok. Pl. Fz1)

Ezeket összegyúrva megkapjuk az analóg rendszer legfontosabb elemeit. A kapcsolatot a hálózatok között relék biztosítják. Hagyományos többmorzés relék és speciális bipoláris relék. A vonat és jelző befolyáshoz pedig ezen reléket felhasználva mindig egyedi logikát kell kialakítani - ahogy az adott terepasztal kívánja.

Ez nem csak elektronikai ismereteket kíván, hanem logikai hálózatok tervezéséhez szükséges összetett logikai - algebrai áttekintést is. (Bool algebra, stb).

A digitális rendszer

Tévhitet oszlat el valószínűleg az, ha azt állítjuk, hogy a digitális rendszer sokkal egyszerűbb... Nem. A digitális rendszer teljesen más, nem hasonlítható össze egyértelműen, mert egy hagyományos relé minden kétséget kizáróan egyszerűbb mint egy mikroprocesszor által vezérelt okos rendszer.

A digitális rendszer mégis azért terjed ugrásszerűen, mert nem igényel olyan mély elektronikai ismereteket, mint az analóg rendszer. Pusztán egy kevés rendszerszemléletet és az általunk választott digitális központ használati utasításának komolyabb ismeretét igényli! Digitális rendszer esetén nagyon ritka a multiméteres asztal alatt mászós hibakeresés.

Ennek oka, hogy a digitális rendszert alkotó áramköröket - modulokat egy egyezményes szabvány alapján tervezik a gyártók, így különböző gyártók különböző termékei is teljes egészében kompatibilisek egymással.

Mi is ez a szabvány? A digitális vasútmodellezés alapját biztosító szabványt DCC-nek hívják, azaz Digital Command Control vagyis Digitális Parancs Vezérlés, amit az NMRA azaz a National Model Railroad Association amerikai társaság egységesített. Ennek az egységesítésnek és a DCC termékek piacra kerülési feltételei miatt lehetséges az, hogy ennyire szabadon válogathatunk a gyártók között.
Ezt úgy kell elképzelni, ahogy a vasúti kocsi gyártókat... Mindegy hogy Roco vagy Piko személykocsit vásárolunk, a sínen el fog menni. Mert egyezményes szabványt ill. méretarányt tartanak.

Ezen csereszabatosságot tovább fokozza az íratlan szabályok és szabványok. Erre nagyon egyszerű kézzelfogható példát láthatunk, a vasúti fényjelző gyártóknál. A közös pont minden esetben a LED-ek anódja vagy a jelző pozitív táppontja. Ezek után érhető, hogy ha már van egy jelzőnk, szinte teljesen mindegy melyik gyártó jelződekóderét használjuk.

A digitális rendszer további előnye, hogy nem szükséges szétszabdalni a pályaszakaszt, és ugyan azon sínen egymástól teljesen függetlenül üzemelhetnek a járművek.

Egy nagyon fontos dolgot tartsunk szem előtt, amikor digitális vasútmodellezésről beszélünk. Míg az analóg vasútmodellezésnél mi vonatvezetők, állomásfőnökök, elektrikusok, forgalmisták vagyunk egyszerre, addig digitális rendszeren ezek külön választhatók. Önfeledt játék élményt nyújthat az, amikor folyamatosan a mozdony mellett haladva mintegy mozdonyvezetőt játszva irányítjuk a szerelvényt, az akár többszáz méter hosszú élethű pályán. Ez analóg rendszeren elképzelhetetlen, mert nem tudjuk elhagyni az irányítás - trafók - kapcsolók helyét!

Mivel cikkünk a digitális rendszerről szól, így továbbiakban tekintsük át a digitális rendszer elemeit bővebben.

Lapozz...
Lapozás:
Frissek
  2024. Márc, 19. Kedd
4:03:23
  Jelenleg 5 fő olvassa az oldalt
Hirdetés