Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Cikkek » A forditókorong »
A forditókorong
Oszd meg másokkal is ezt a Facebook-on!
Írta: etwg, idő: Jan 7, 2013, olvasva: 10087
Lapozás:

A korongok típusai

A fordítókorongok sehol a világon nem voltak igazán egységesek. Miután az élettartamuk jóval felülmúlta a gőzösökét, így több generációt is kiszolgáltak. Az évek során legfeljebb  a tervezett karbantartás alatt felújítottak ezt-azt rajtuk, leginkább a meghajtás lett - akár többször is - cserélve, modernizálva. Az alábbi képen látható egy fordítókorong elvi felépítése és a magyar szakirodalom szerinti besorolásuk:

 

 

A tipusok

 

A korongok fent említett 4 fő csoportba oszthatók.
A legegyszerűbb, de gépészetileg a legbonyolultabb, a billenő rendszerű korong. Ennél a korongnál a mozdony egész tömegét a királycsap hordozza, ezért annak, és a hídnak is igen komoly konstrukciónak kell lennie, hiszen akár 50-70 tonnás mozdonyokat is kell forgatni. Fontos tudni, hogy itt a híd szinte kizárólag a királycsapon forog, a híd szélein lévő kerekek (ha vannak) érdemben nem vesznek részt a teher alátámasztásában. Mindössze arra szolgálnak, hogy amikor a mozdony feljár a hídra, annak a széle meg legyen támasztva (ne süllyedjen le, és ne terhelje feleslegesen a királycsapot). A mozdonyt mindig úgy kell feljáratni a hídra, hogy a mozdony súlypontja a híd közepére essék, azaz akár csak egy mérlegen, a híd a csap körül billegjen. Az ilyen hidat aránylag könnyű forgatni, így kezdetben szinte kizárólag kézzel, rudakkal forgatták. Európában inkább a rövidebb hidak készültek ilyen kivitelben, hiszen nagyon nehezek voltak

Lapozz...
Lapozás:
Frissek
  2024. Ápr, 25. Csü
3:37:50
  Jelenleg 70 fő olvassa az oldalt
Hirdetés