|
Kérdés
|
Témaindító: borsos, idő: Jan 1, 2015
Témakörök:
|
|
(#69435) Mickey5 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#69432)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2024 |
|
Köszönöm válaszodat!
Igen, értem én, amiket leírtál. Sőt, olvastam korábbi hozzászólásodat is a H0 topikban. Viszont azzal a "hosszú távval", amit említesz, van egy kis gond: közel a hetvenhez nem tervezhetek nagyon hosszú távra. Arra pedig nincs keret, hogy súlyos tízezreket (esetleg százat) költsek új sínekre, miközben jó állapotú készlettel rendelkezem. Az ágyazatkészítés nem akadály, mert nálam olyan nem lesz. De ha esetleg mégis megérem, akkor ez a legutolsó utáni feladat. Egyelőre csak egy működő pálya kellene, bármi egyéb később jöhet majd.
Mivel akad néhány selejtes sínem is, azokon kipróbálom majd a kis kínai ponthegesztő szerkezetemet. Elméletileg képes arra, hogy a toldót véglegesen a sínhez hegessze. Ez megoldaná a kontakt-problémákat, sőt, a precíz illesztéseket is. |
(#69436) Mickey5 válasza gigantati hozzászólására (#69430)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2024 |
|
Köszönöm válaszodat!
Igen, én is erre gondoltam. Ebbe az irányba indulok. |
(#69437) csíkosháTTú válasza Mickey5 hozzászólására (#69435)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2024 |
|
Hosszú táv? Úgy pár hónap...
Egy eléggé nagy H0-s asztalt raktunk össze a srácaimmal ilyen sínekből.
Úgy kezdődött, hogy egy nagy halomból elkezdtük előbb kiválogatni, ami többé-kevésbé egyenes, és nem rozsdás.
Utána tovább szűkítettünk a válogatásban, melyikből lehet tisztességesen kirakni egy félkört?
Aztán azt néztük meg, hogy az egyenes vágánymezőkből melyek azok, amiket, ha összeillesztünk, akkor nagyjából a sínfejek egy síkban vannak.
Aztán jöttek a váltók, a készlet felét ki kellett dobni.
És, még így sem lett olyan a pálya, mint, amit szerettem volna. Z-ben megcsináltunk, ennek az időnek a töredékét rászánva. Röviden: annyi idő alatt, amíg kiválogattuk az úgy-ahogy használható síneket, addig gyakorlatilag lefektettünk egy komplett pályát, és a beüzemelését is megcsináltuk.
Nyilván más a helyzet, ha az ember magának épít, ilyenkor a munkaóra nem számít. De a bosszúság, a maradék hajunk további mennyiség vesztése, és az idegpályák felesleges túlterhelése azért számítanak.
|
|
(#69443) Mickey5 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#69437)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2024 |
|
Ó, én ilyen szép asztalokról nem is álmodhatok! Nálam egyébként is a H0 az alsó határ, annál kisebbet már nem tudnék kezelni. Pedig láttam már diplomata táskába épített "asztalt", ami nagyon tetszett.
Ezen az oldalon szemeltem ki a 18. tervet egy kis kiegészítéssel: a külső pályát 3 szakaszra akarom osztani, hogy ott egyszerre 2 szerelvény közlekedhessen, teljesen automatikusan, ahogyan a 9-10. oldalon leírták, a Blocksignal fejezetben. |
(#69444) csíkosháTTú válasza Mickey5 hozzászólására (#69443)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2024 |
|
Hát, azt a pályát három szakaszra osztani?
Túl rövidek lesznek azok a szakaszok, oda nem fog beférni egy rövid szerelvény sem.
Egy ilyen kicsi pálya nem erre van kitalálva. |
(#69445) róbertke válasza Mickey5 hozzászólására (#69443)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2024 |
|
Olvastam, hogy H0 méretben mekkora területen mit szeretnél.
Helyedben én inkább a 16. vágánytervet építeném.
Egyszerre 3 vonat, de kis ügyességgel 4 vonat is közlekedhet felváltva rajta. Térköz, blokkjelző felejtős. Te magad legyél a Forgalmista és a Mozdonyvezető. Sínrendszernek használj Tillig síneket, Csíkos Mester ebben nagyon tud segíteni. Leírásban nem írják, de én még egy motorvonatot és a szerkocsis BR24-es mozdonyt is ajánlanám beszerzésre.
|
|
(#69446) Mickey5 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#69444)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2024 |
|
Ez csak egy kósza gondolat volt részemről, hogy a külső pályát is maximálisan kihasználjam. De ha szerinted túlzsúfolt, akkor elengedem ezt az ötletet. |
(#69447) Mickey5 válasza róbertke hozzászólására (#69445)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2024 |
|
Érdekes, nekem fel sem tűnt a 16-os terv. Pedig igazad van, érdemes megfontolni!
A 18-at azért választottam, mert két független pálya van rajta. Ez az egyetlen, ami elfér ekkora asztalon. Mivel nekem is két szerelvényem van, ezek egyszerre járhatnának a külső-belső körön.
Eddig egyetlen blokkjelzőm van (vezérlősínekkel együtt), szóval ez is csak egy elképzelés volt. Ha azt mondod felejtős, akkor most inkább hagyom.
Valahol, a régi kacatok között kell még lenni egy kis tolatómozdonynak. Ha megtalálom és ha működik még, akkor az lehetne a 3. szerelvény alapja (majd, egyszer!).
Úgy látom, hogy egy BR 24-re nekem egyébként sincs esélyem. De már van egy BR 98 002-es szerkocsis gőzösöm, valamint egy BR 80 018-as. Nem tervezem további gőzmozdonyok beszerzését. Inkább a kis tolatómozdonyt keresem elő. |
(#69449) csíkosháTTú válasza Mickey5 hozzászólására (#69447)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2024 |
|
Nem engedd el a 18-as tervet!
Fontos előnye, hogy egysszerre két vonat mehet rajta! Mondjuk a külsőn megehet folyamatosan egy rövid személyvonat, a belsőn meg lehet tolatósdit játszani.
Ha megnézed a terven az egyenes vágánymezők hosszát, akkor abból számold ki, hogy milyen hosszű lehet egy-egy szerelvény a pályán!
Rövid, kéttengelyes kocsik mutatnak majd rajta jól.
Ilyen kis területen sokkal többet nem lehet kihozni.
A VEB PIKO régi, sínnel egybeépített Blocksignalt visztont selejtezném! Nagyon komplikálja a beépítése a pályát, szerintem nem is lehet megfelelően a 18-s tervbe beilleszteni.
Most nézem a tervet jobban. Nagyjából 45cm lehet az egyenes részek hossza a terepasztal hosszabbik oldalán. Ez azért behatárolja ám, hogy mekkora vonatok futhatnak rajta!
Ami van két gőzösöd, azt még poont jó. Ha megtalálod a tolató dízelt, az gondolom egy kéttemgelyes, egy vezetőállás van a végén, kék, piros, vagy zöld színű? Ha igen, akkor az egy Gützold BN150-s. Még az is pont jó!
Kocsikból a kéttengelyesekből is a rövidebbeket választanám. G10 fedett teherkocsik, Om nyitottak, személykocsikból meg a régi "Windbergbahn".
Teljesen jó kis asztalkát lehet faragni, ha ezeket betartjuk, és jókat lehet játszani vele, még szép is lesz! |
(#69450) csíkosháTTú válasza Mickey5 hozzászólására (#69443)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2024 |
|
Idézet: „Ó, én ilyen szép asztalokról nem is álmodhatok!”
Dehogy nem! Nem olyan komplikált ám megcsinálni! Kicsit keress rá a Z-s topicon, vagy a H0-s klubtopicon, leírtam, fényképeket is tettem fel.
Nem egy korodbéli ügyfelem lelkesen csinálja! Az unokáknak, ez a céljuk, ez élteti őket, nem unatkoznak, csinálnak, létrehoznak valamit. Nem olyan komplikált megcsinálni az ágyazatot, meg a környezetet, és igazából sokba sem kerül.
Ha van olyan vágánymeződ, amit leselejteztél, nem használod, akkor egy kis darab deszkán kikísérletezheted a technikát vele. |
|
(#69451) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#69450)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2024 |
|
Többen vagyunk itt hasonlo korban....
Söt az a baj, hogy a vasutmodellezök jelentös többsege szerte a világon ebben a korban van.... |
(#69452) róbertke válasza etwg hozzászólására (#69451)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2024 |
|
Itt egy tavalyi, azaz 2023.10.18.-án készült klubfotó.
Los Angeles Model Railroad Society (LAMRS)
|
|
(#69453) Mickey5 válasza etwg hozzászólására (#69451)
|
Válasz •
|
Máj 25, 2024 |
|
#etwg és #róbertke
Megnyugtattatok, köszönöm! Ezek szerint nem velem van baj, amiért vénségemre kezdek vonatozni. |
(#69454) Mickey5 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#69450)
|
Válasz •
|
Máj 25, 2024 |
|
Amint korábban írtam, jelenleg csak az a cél, hogy maga a pálya elkészüljön. A dekoráció később következik. |
(#69455) Mickey5 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#69449)
|
Válasz •
|
Máj 25, 2024 |
|
Igen, pontosan azért választottam a 18-as tervet, mert az tulajdonképpen két, egymástól független pálya. Amint írod is, kívül folyamatosan járhat körbe egy szerelvény, belül pedig lehet tolatgatni, vagonokat szétkapcsolni.
Nekem kizárólag kéttengelyes, rövid mozdonyaim és kocsijaim vannak. Kivétel a BR 98-as szerkocsija, mert annak 3 tengelye van.
A kis tolatómozdony egy E69-es, mint a képen. Sajnos, ez a legegyszerűbb kivitel, vannak ennél szebbek is. De ez is kéttengelyes és rövid, szóval a tervezett pályához ideális.
A Blocksignal-t elengedtem. Egyébként is kevés az az 1 darab, ami nekem van.
Ezek után átmegyek a H0 topikba, mert ezek már nem kérdések. Köszönöm az értékes tanácsokat! |
|
(#69595) Mickey5 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 12, 2024 |
|
Sziasztok!
Ismét volna egy kérdésem. PIKO H0 mozdonyok estén mi a helyes polaritás? Úgy értem, melyik oldalon melyik pólusnak kell lennie előremenethez, illetve hátramenethez. Biztosan van erre valamilyen szabvány. Sajnálatos módon csak digitalizálással kapcsolatos rajzokat találtam, de az eredeti bekötést nem.
Az én két mozdonyom pontosan ellentétesen viselkedik. Pedig szétszedve úgy tűnik, mintha eredeti, gyári forrasztások volnának. Viszont lehetséges, hogy az előző tulajdonos elforgatta valamelyik motort 180 fokkal.
A választ előre is köszönöm! |
(#69596) diginewl válasza Mickey5 hozzászólására (#69595)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2024 |
|
Nekem úgy volt a legegyszerűbb megjegyeznem, hogy ha képzeletben beülök a mozdonyba, előre menetben 1-es vezetőállásnál, akkor a jobb kezem felé esik a +, azaz piros, bal felé a - azaz a fekete vezeték. Ez digiben/analógban ugyanúgy van. Valamihez kell viszonyítani valamit.
Ha ugyanúgy van bekötve mind a kettő mozdony elektromosan, de fordítva mennek, akkor valaki a motorban felcserélte/megfordította a mágneseket
|
(#69597) etwg válasza Mickey5 hozzászólására (#69595)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2024 |
|
Van, a menetirányban a jobboldali sin a pozitiv.
Es valoban sok modellben a motor forditva is visszadughato.
Volt idö amikor a gyárban megjelölték az oldalt vagy a motoron volt valami öntvény/pöcök stb, ami a helyes beszerelésre utalt, de nem igen kötötték ezt a modellezö orrára. |
(#69601) Mickey5 válasza etwg hozzászólására (#69597)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2024 |
|
Köszönöm válaszodat! Magam is ezt tartottam valószínűnek, mert az egyik mozdonyban nem csavarral, hanem forrasztással kapcsolódik a motor az áramszedőre. Tehát azt a motort nem lehet forrasztás nélkül megfordítani. No és ez a mozdony pontosan úgy működik, ahogyan írtad: menetirány szerint jobb oldalon van a pozitív sín. Tanulság: megjelölöm piros festékkel a motor jobb oldalát.
#diginewl
Picit félreértettél. Nem kell a mágneseket felcserélni, elegendő a motort 180 fokkal elforgatni (hasáról a hátára), ahogyan írtam és akkor máris felcseréltük a két pólust. A régi PIKO mozdonyokban teljesen szimmetrikus, hasáb alakú a motor, sehogyan sem lehet megállapítani a pontos szerelési pozíciót. |
(#69602) etwg válasza Mickey5 hozzászólására (#69601)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2024 |
|
Ha jobban megnézed a motorokat, a többségen van valamilyen jel melyik a hasa vagy a háta, vagy melyik a plusz polus. ( amit most használok motorokon a plusz polus “gallérja” nagyobb átméröjü mint a másiké). A másik motoron a kefetarto oldalon a müanyagban van egy kis U alaku mélyedés stb. Szoval meg lehet találni a motor alját vagy tetejét, mert a gyárban sem méregetik ( arra ott nincs idö) azaz mindig van valamilyen jel. Persze otthon nem tudod milyen, ezért ki kell mérni.
Ime néhány motor ahol megjelöltem azokat a jeleket amik segitenek az orientácioban. |
|
(#69604) diginewl válasza Mickey5 hozzászólására (#69601)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2024 |
|
Idézet: „Picit félreértettél. Nem kell a mágneseket felcserélni,..”
Attól függ, régi piko motorokban előfordult olyan verzió, ahol szétszedés közben kiesik a forgórész, és mellőle a két mágnes. Ott hiába rakod jól vissza a motort, attól még fordítva fog menni, ha a mágneseket felcseréled. Nekem volt többféle ilyen (Br110, BR52, E11, E69, VT135). Némelyiknél sikerült ifjú koromban úgy szétszedni, hogy nem néztem meg hogyan kell összerakni, aztán mentek mindenfelé (E11-ben dupla motornál egymással szembe.. ). Mire rájöttem, hogy mi a trükk
(bakker de régen volt) |
(#69605) csíkosháTTú válasza Mickey5 hozzászólására (#69595)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2024 |
|
Van előírás, igen.
Tegyél Magad elé keresztben egy vágánymezőt. A Hozzád közlebbi sínszálra pozitív pólust adsz, a távolabbira meg a negatívot, akkor a mozdonynak jobb kéz felé kell megindulnia.
Az, hogy a mozdony motorja hogyan van bekötve, az sokmindentől függ, többek között az áttételekben található fogaskerekek számától is. Pl. a régi Gützold modellek esetében, vagy a régi VEB PIKO BR130 esetében a motor "egyenesben" van kötve, vagyis arra a sínre van kötve a motor csatlakozója, amelyik sínszál felett van. De pl. a kéttengelyes, startos kis gőzös meg keresztbe van kötve gyárilag!
Meliyk mozdony megy fordítva? |
(#69608) Mickey5 válasza etwg hozzászólására (#69602)
|
Válasz •
|
Jún 13, 2024 |
|
Köszönöm a fotókat és a hasznos infókat! Ilyen motorokat még nem is láttam. De ha majd szétszedem a BR 80-at, hogy megforgassam a motorját, akkor alaposan körülnézek, találok-e rajta valamilyen árulkodó jelet. Azt már felfedeztem, hogy a műanyag alvázas BR 98-as motorján hátul van egy szám (talán 2234) és annak felül kell lenni, akkor lesz a pozitív pólus a mozdony jobb oldalán. |
(#69609) Mickey5 válasza diginewl hozzászólására (#69604)
|
Válasz •
|
Jún 13, 2024 |
|
Sajnálom, ilyenekkel még nem volt dolgom, erre nem is gondoltam. |
(#69610) Mickey5 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#69605)
|
Válasz •
|
Jún 13, 2024 |
|
Köszönöm válaszodat! Szóval a lényeg, hogy a menetirány szerinti jobb oldalon legyen a pozitív pólus.
A BR 80-as működött fordítva. Nem foglalkoztam a motor állásával, mert ugye arra való a fotó, hogy annak alapján szereljem össze. Persze ha eredetileg is rosszul volt benne, akkor az már egy másik történet. |
|
(#69614) etwg válasza Mickey5 hozzászólására (#69608)
|
Válasz •
|
Jún 14, 2024 |
|
Ha tudtam volna melyik motorrol van szo, akkor megkerestem volna azt is, mert biztos van a muzeumi gyüjteményemben.
Szoval nem az a gond, hogy milyen a motor, s nyilván ha csak egy ilyen modelled van akkor nem tudod hogyan kell beszerelni, ilyenkor csak a proba marad és ujra forrasztani. Nem gond.
Voltak modellek, ahol hiányzott egy fokozat az áttételböl és a motor fizikailag nem fordithato meg - lásd a régi Zeuke motort, de ilyen Fleischmann stb is. Ilyen esetben gyárilag is keresztezni kell a bekötést, mert csak szabványos polaritással mehet ki a modell a boltokba.
Egy másik dolog sokszor csináltunk olyan trükköt kiállitásra szánt mini asztalokon ( kirakatba stb), hogy az egyik modellben megforditottuk a polaritást s igy a két vonat ugyanazon a dilikörön ellenkezö irányba ment és nem kellett semmi komolyabb vezérlés legfeljebb egy idökapcsolo. Szoval igy is lehet. |
(#69616) Mickey5 válasza etwg hozzászólására (#69614)
|
Válasz •
|
Jún 14, 2024 |
|
Köszönöm, de igazán kár volna emiatt előkeresni egy motort. Nekem bőven elegendő annyi, hogy menetirány szerint a jobb sín a pozitív. A többit megoldom. A barkácsolást óvodás koromban kezdtem, úgy 62-63 éve: "megolajoztam" a pénzverdei PéVé mozdonyt. Sajnos ecettel! Akkoriban még nem érdekeltek az ilyen apró részletek. De azóta fejlődtem.
Szerintem az a fehér maradék jelölte valaha a pozitív pólust. De most adtam neki egy szép, nagy, piros pontot. Mert megérdemli! Érdemes volt kiforrasztani, mert így a zavarszűrők is kaptak egy-egy zsugorcsövet és most végre helyes irányba megy a kis BR 80-as. |
|
|
|
2024. Nov, 11. Hé 8:04:35 |
|
Jelenleg 9 fő olvassa az oldalt |
|
|